Superenskat, pula-ajan ja oikea.
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 2203
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.
Lisää kuvaspämmäystä kun ei yhteen viestiin kerta mahdu.
- Kipa
- Viestit: 1974
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
- Pyörä: SE ja kolmipökö
- Paikkakunta: Hämeenperä
Re: Superenskat, venäläinen ja oikea.
Sorry. Muokkasin myös otsikkoa. Oli pakko.
- taas kahden mopon taktiikalla -
-
- Viestit: 2203
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.
Ihankuin olisin nähnyt tämän kuvan joskus kauan sitten, kun Superit ei vielä olleet retroja.
- Kipa
- Viestit: 1974
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
- Pyörä: SE ja kolmipökö
- Paikkakunta: Hämeenperä
Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.
Kuva on törkeästi lainattu elokuun 2006 Pravdan paritestistä "kuumat Superendurot vertailutestissä". SE 950 R tuli hienosti toiseksi.skuikka kirjoitti:
Ihankuin olisin nähnyt tämän kuvan joskus kauan sitten, kun Superit ei vielä olleet retroja.
- taas kahden mopon taktiikalla -
-
- Viestit: 2203
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.
Joutavanpäiväistä valokuvaspämmiä, vaan on se niin eeehanan yleisurheilullinen tuo mopo. Vanteet vaihtoon ja kymmenkunta naksua puristusta molemmista päistä suuntaan tai toiseen.
-
- Viestit: 2203
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.
Jalan topparin rälläköinti niin, että jalka ottaa tukea jalkatapista, suojaa lohkoa varsin hyvin. Ihan tarpeeksi se ei näköjään suojaa jos osuma tulee juuri sopivasta suunnasta. Aika normaalin kuuloinen kivikontakti jonka etäisesti rekisteröin, mutta kohta perässä ajaja huuteli että kivikko loistaa sateenkaaren väreissä.
Eipä siinä, se on trendikästä mutta ympäristön pilaaminen ei. Tuupattiin sitten mopoa puolisen kilsaa sähkölinjaa pitkin tien varteen. Toim. huom: enskaradalla oltiin, sähkölinjalla oli kone sammuksissa.
Asiaan:
1&2
Murtunut jalan kiinnike läksi melkein sormivoimin irti. Ennen hitsausta reiän huolellinen puhdistus, eli murtumapinta hiottiin Dremelin jyrsintapilla kokonaan. Työnsin paineilmaa hionnan ajan kampikammioon jotta lastut tulevat poispäin. Niitä on silmissä yhä.
3
Kun koko pinta oli jyrsitty, kerta puhdistus bräkleenillä ja hitsasin reunat ympäriinsä (5087 filleri). Tällä pyrin siihen ettei varsinaista paikkaa hitsatessa valusta kuohuisi enää öljynjämiä, vaan eipä se juuri kärynnyt enää tuossa vaiheessa. Hitsauksen ajan työnsin juurikaasua öljypropusta ettei kampikammiossa olevat bensa/Bräkleenhöyryt ota tulta. Samalla kierroksella sulatin ylemmän pikkureiän kiinni.
4
Kun kaikki oli hitsattu, kaikki hitsatut pinnat Dremelöitiin uudelleen.
5
Lappu (3mm 5xxx) reikään. Hitsuutin langan pätkän lappuun kahvaksi, olisi näes varsin noloa tiputtaa tuo palanen vaihteistoon
Eipä siinä, se on trendikästä mutta ympäristön pilaaminen ei. Tuupattiin sitten mopoa puolisen kilsaa sähkölinjaa pitkin tien varteen. Toim. huom: enskaradalla oltiin, sähkölinjalla oli kone sammuksissa.
Asiaan:
1&2
Murtunut jalan kiinnike läksi melkein sormivoimin irti. Ennen hitsausta reiän huolellinen puhdistus, eli murtumapinta hiottiin Dremelin jyrsintapilla kokonaan. Työnsin paineilmaa hionnan ajan kampikammioon jotta lastut tulevat poispäin. Niitä on silmissä yhä.
3
Kun koko pinta oli jyrsitty, kerta puhdistus bräkleenillä ja hitsasin reunat ympäriinsä (5087 filleri). Tällä pyrin siihen ettei varsinaista paikkaa hitsatessa valusta kuohuisi enää öljynjämiä, vaan eipä se juuri kärynnyt enää tuossa vaiheessa. Hitsauksen ajan työnsin juurikaasua öljypropusta ettei kampikammiossa olevat bensa/Bräkleenhöyryt ota tulta. Samalla kierroksella sulatin ylemmän pikkureiän kiinni.
4
Kun kaikki oli hitsattu, kaikki hitsatut pinnat Dremelöitiin uudelleen.
5
Lappu (3mm 5xxx) reikään. Hitsuutin langan pätkän lappuun kahvaksi, olisi näes varsin noloa tiputtaa tuo palanen vaihteistoon
Viimeksi muokannut skuikka, La Syys 16, 2017 9:12 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2203
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.
6
Lappu hitsaten kiinni, hitsin pinnan hionta ja vielä kerran hitsi.
En ole ammattihitsari eli harrastelijan näkemystä tämä, vaikka en ensimmäistä kertaa lohkoa olekaan hitsaamassa. Yletön putsaa-hio-hitsaa-hio-putsaa-hitsaa-toiminta pyrkii siihen ettei saumaan jäisi yhtään öljyä tai muita epäpuhtauksia. Öljy nimittäin tulee pienimmästäkin reiästä pihalle. Suhteellisen hyvin yltiöhygieniisyys toimikin, ainut pikku vuoto oli ihan paikkauksen ylimmässä reunassa, pikkureiän yläreunassa. Se tiivistyi pistepuikolla kevyesti naputtelemalla.
Edit: Ja eikös tämä vippaskonsti jäänyt mieltä painamaan. Kaiovin auki ja hitsasin yläreunan uusiksi. Nyt pitää. Se rokonen itseasiassa näkyy kuvassa, musta piste ihan ylimmän hitsin reunassa.
7
Avaimenperä muistuttaa että sääli on sairautta.
Lappu hitsaten kiinni, hitsin pinnan hionta ja vielä kerran hitsi.
En ole ammattihitsari eli harrastelijan näkemystä tämä, vaikka en ensimmäistä kertaa lohkoa olekaan hitsaamassa. Yletön putsaa-hio-hitsaa-hio-putsaa-hitsaa-toiminta pyrkii siihen ettei saumaan jäisi yhtään öljyä tai muita epäpuhtauksia. Öljy nimittäin tulee pienimmästäkin reiästä pihalle. Suhteellisen hyvin yltiöhygieniisyys toimikin, ainut pikku vuoto oli ihan paikkauksen ylimmässä reunassa, pikkureiän yläreunassa. Se tiivistyi pistepuikolla kevyesti naputtelemalla.
Edit: Ja eikös tämä vippaskonsti jäänyt mieltä painamaan. Kaiovin auki ja hitsasin yläreunan uusiksi. Nyt pitää. Se rokonen itseasiassa näkyy kuvassa, musta piste ihan ylimmän hitsin reunassa.
7
Avaimenperä muistuttaa että sääli on sairautta.
Viimeksi muokannut skuikka, Ke Loka 04, 2017 8:46 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2203
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.
Tuossa se jalka haluaa olla. Siitä orkkispalasta saa rälläkällä passelin korvan. Hiukka valokaarta ja lisäainetta ja zup. Vein niin lähelle svingiä kun ilkesin, kaatuessa taipuu myötörajaa ylittämättä haarukkaa vasten, eli ei pitäisi hajota kovin helposti.
-
- Viestit: 2203
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.
Kengurujen mantereelta tulee sellainen lisävaruste kuin Steg pegz. Pirun kallis ja Superiin ei taida edes olla mallia. Tekaisin sitten itse.
Ideanahan noissa on se että pyörästä saa ihan oikeasti polvilla kiinni kun tapeilta röykyttää menemään. Käsiltä kuormaa pois kiihdytellessä ja keulan kevennyksiin lisävoimaa.
Toiveikkaan skeptisenä tekaisin proton ja eikun testaamaan. Omalla kohdalla nuo teki kyllä, jos ei ihmeitä, niin ainakin pieniä sellaisia.
Isoin ilo tuli patikossa. Olen aina ollut huono ajamaan pattia isolla pyörällä, jokunen patti menee, vaan kohta sinkoaa mopo jo omaan suuntaansa tai on ajeltava pohjia pitkin.
Aputappien kanssa saan tehtyä painonsiirron jaloilla. Polvia kun oikaisee, keula kevenee. Kädet jää ratin kääntelyyn ja muuhun hienomotoriseen vapaaksi ja hokkuspokkus, nyt sitä paukuttelee huvikseen pitkän matkaa.
Tässä voi olla kyse siitäkin että enole osannut pitää jaloilla kunnolla kiinni ja nyt parempi ote on rohkaissut käyttämään polvia fiksummin.
Kivikkojuurakkoperkele-endurossa nuo vie samalla lailla työtä käsiltä. Jaloilla pidetään kiinni ja siirrellään painoa, näpit tekee tarkat hommat.
Tekisi mieli sanoa että paras viritys mitä olen pyörään tehnyt. SI-yksiköissä kuvaisin muutosta niin että keula tuntuu n.30kg kevyemmältä silloin kun sitä pitää nostaa.
Ainoa haittapuoli toistaiseksi on takaiskari. Patikkovauhti kasvoi niin paljon että takakeppi pohjaa ahkerasti, pitänee shimmijumppaa harrastaa kunhan iskarihuollon teen.
Lappu on 5mm alumiinia. Kumitatit vaihdoin kuvassa näkyvää pykälän isompiin, D50mm, h25mm. Kumitatteja löytyy esim IKH:lta nimellä "lieriöeristin".
Lapusta löytyy kuva myös yleisimmissä 3D-formaateissa jos joku haluaa leikkuuttaa. Tapin säätöura voisi olla fiksumpi laittaa enemmän vaakatasoon, mutta minun 47- Alppitähden varteen saa noilla säädöillä justiinsa hyvän.
Ideanahan noissa on se että pyörästä saa ihan oikeasti polvilla kiinni kun tapeilta röykyttää menemään. Käsiltä kuormaa pois kiihdytellessä ja keulan kevennyksiin lisävoimaa.
Toiveikkaan skeptisenä tekaisin proton ja eikun testaamaan. Omalla kohdalla nuo teki kyllä, jos ei ihmeitä, niin ainakin pieniä sellaisia.
Isoin ilo tuli patikossa. Olen aina ollut huono ajamaan pattia isolla pyörällä, jokunen patti menee, vaan kohta sinkoaa mopo jo omaan suuntaansa tai on ajeltava pohjia pitkin.
Aputappien kanssa saan tehtyä painonsiirron jaloilla. Polvia kun oikaisee, keula kevenee. Kädet jää ratin kääntelyyn ja muuhun hienomotoriseen vapaaksi ja hokkuspokkus, nyt sitä paukuttelee huvikseen pitkän matkaa.
Tässä voi olla kyse siitäkin että enole osannut pitää jaloilla kunnolla kiinni ja nyt parempi ote on rohkaissut käyttämään polvia fiksummin.
Kivikkojuurakkoperkele-endurossa nuo vie samalla lailla työtä käsiltä. Jaloilla pidetään kiinni ja siirrellään painoa, näpit tekee tarkat hommat.
Tekisi mieli sanoa että paras viritys mitä olen pyörään tehnyt. SI-yksiköissä kuvaisin muutosta niin että keula tuntuu n.30kg kevyemmältä silloin kun sitä pitää nostaa.
Ainoa haittapuoli toistaiseksi on takaiskari. Patikkovauhti kasvoi niin paljon että takakeppi pohjaa ahkerasti, pitänee shimmijumppaa harrastaa kunhan iskarihuollon teen.
Lappu on 5mm alumiinia. Kumitatit vaihdoin kuvassa näkyvää pykälän isompiin, D50mm, h25mm. Kumitatteja löytyy esim IKH:lta nimellä "lieriöeristin".
Lapusta löytyy kuva myös yleisimmissä 3D-formaateissa jos joku haluaa leikkuuttaa. Tapin säätöura voisi olla fiksumpi laittaa enemmän vaakatasoon, mutta minun 47- Alppitähden varteen saa noilla säädöillä justiinsa hyvän.
Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.
No perkele. Tuota(kin) vois vaikka apinoida.
Salemanteri!! Alumiinia?
Salemanteri!! Alumiinia?
Sami
-
- Viestit: 2203
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.
Tuotantoon vaan. Se tuo 7° on taivutus sisäänpäin. Taivutuskohta on 30mm tuosta taka-alareunasta. Pari astetta lisää ei ole haitaksi.
Sitten suojaukseen. Olen tainnut tälläisiä esitellä jo yhden Superiin, yhden SM:ään ja pari versiota Elefanttiin. No nyt on taas Superiin versio.
Normisetti, 8mm HD-PE, 8mm kumimatto alla. Ei rämise, kestää, palautuu muodonmuutoksista. Tein vähän polkimille suojaa, vaan jos ovat tiellä, rälläkkä raivaa.
Uutuutena taivutin. Helpottaa hommaa, tuolla kiristelee vähän kerrassaan samalla lämmittäen. Ja saa jäähtyä tuossa taivuttimessa.
Sitten suojaukseen. Olen tainnut tälläisiä esitellä jo yhden Superiin, yhden SM:ään ja pari versiota Elefanttiin. No nyt on taas Superiin versio.
Normisetti, 8mm HD-PE, 8mm kumimatto alla. Ei rämise, kestää, palautuu muodonmuutoksista. Tein vähän polkimille suojaa, vaan jos ovat tiellä, rälläkkä raivaa.
Uutuutena taivutin. Helpottaa hommaa, tuolla kiristelee vähän kerrassaan samalla lämmittäen. Ja saa jäähtyä tuossa taivuttimessa.
Viimeksi muokannut skuikka, La Loka 28, 2017 5:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2203
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.
Kiitosta kiitosta. Jos tälläiselle tulee tarvista, täältä löytyy kaava, työkalut ja viisasteluja.
- Tohtori_650
- Viestit: 959
- Liittynyt: Ma Joulu 20, 2004 9:46 pm
- Pyörä: Ktm Adventure 950
- Paikkakunta: Muurame
Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.
Hieno panssari ! Ite värkkäsin omaan Superiin luolamiestyylillä pöytä, kakkosnelosen pätkiä, isot liimapuristimet ja kuumailmapuhallin.
Tuomas
Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-
Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-
-
- Viestit: 2203
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.
Tuo suojaa varmasti. Omaan sain jo reiän tehtyä, harkitsen opettelenko uusia ajolinjoja vai teenkö vaihtopalalle paikan.
Vaan härvelijuttua välillä. Olen saattanut tästä toisaalla jo turinoida mutta kun en varmaksi muista niin kirjaan tännekkin.
Takaiskarilla oli reilu 10tkm mittarissa edellisestä huollosta ja aputapit joita haluaisin nytkin kehua, saivat aikaan melko aktiivisen perän pohjailun patikossa.
Muutin pikkaisen puristuspuolen pakan nopeaa päätä, saa nähdä pääseekö ennen kevättä testaamaan patteja, talvienskassa eroa ei pitäisi huomata.
Kun tiivisteet on uusittu, shimmit ravistettu hihasta ja ruuvattu paikalleen, kaivetaan pöydän alta nyt jo toistakymmentä euroa kustantanut helvetinkone.
Iso valkoinen pönttö toimii alipainevaraajana, turasin joskus töistä löytyneistä jämäputkista. Joitain hankalia tapauksia voidaan myös ilmata laittamalla koko iskari tuonne kammioon. Säiliön kansi on läpinäkyvä ja tiivistyy paikalleen alipaineella. Säiliönsisälle on hitsattu muutama mutteri, joten sisällä ilmattavat iskari voi ripustaa pultilla roikkumaan.
Kompura on isäni jo edesmenneestä jääkaapista, imuttaa paineen sellaiseen 0,06bar absoluuttiseen paineeseen. Kasvattaa pienenkin kaasukuplan melko lailla isommaksi.
Hana, letkut ja vanerilevy keräilty nurkista, pneumatiikkaliittimiä olen ostanut reilulla kympillä. r1/8 jenkainen menee tuohon WP:n ilmausruuvin jenkaan suoraan.
Hana vaihtaa iskarilta yhteyden joko alipaineeseen tai öljypönttöön. Pikkuinen poltsikkasuodatin helpottaa ilmakuplien pääsyä öljyn ohi.
Homma toimii seuraavasti:
-Alipainevaraajan sisälle laitetaan tyhjä öljypullo. Varaajan kannesta menee pulloon letku. Pullon homma on kerätä talteen öljy jota väistämättä imeytyy myös varaajaan menevään letkuun.
-Oikealla näkyvään kannuun nakataan pullollinen iskariöljyä ja imuletkun pää.
-Kootun, tyhjän iskarin ilmausnippaan kytketään yksi letku. Iskarissa pitää olla jousi paikallaan ettei tiivistepää imeydy sisään, samoin välimäntä pitää lukita haluttuun korkoon.
-Kolmas letku menee siis varaajaan, päätyen varaajan sisällä olevaan pulloon.
-Kompressori käyntiin ja imetään varaajaan alipaine.
-Kun alipainetta on säiliössä tarpeeksi, käännetään hana "VAC" asentoon jolloin iskariin imeytyy myös alipaine.
-Seuraavaksi hana "OIL" asentoon ja iskarissa vallitseva alipaine imee kannusta öljyä iskariin kunnes paine-eroa ei ole.
-Iskaria käännellään ja rempataan hanaa "VAC" ja "OIL" asentojen välillä kunnes vaimentimesta ei tule enää ilmakuplia "VAC asennossa.
-Letku ja liitin irti iskarista pitäen iskaria niin että ilmausruuvi on korkeimmalla ja ruuvi paikalleen.
-Hana puoleenväliin "VAC" ja "OIL" asentoja, jolloin letkuissa ja kannussa oleva öljy imeytyy varaajassa olevaan pulloon.
-Kun varaaja on täyttynyt ilmalla, saa kannen auki ja pullon ulos. Korkki kiinni ja pullo hyllyyn odottamaan seuraavaa remppaa.
-Iskariin paineet, romut nippuun ja metsään.
En käytä keulaöljyä takakepissä, keulaöljypullot on tuossa koska en osaa siivota.
Vaan härvelijuttua välillä. Olen saattanut tästä toisaalla jo turinoida mutta kun en varmaksi muista niin kirjaan tännekkin.
Takaiskarilla oli reilu 10tkm mittarissa edellisestä huollosta ja aputapit joita haluaisin nytkin kehua, saivat aikaan melko aktiivisen perän pohjailun patikossa.
Muutin pikkaisen puristuspuolen pakan nopeaa päätä, saa nähdä pääseekö ennen kevättä testaamaan patteja, talvienskassa eroa ei pitäisi huomata.
Kun tiivisteet on uusittu, shimmit ravistettu hihasta ja ruuvattu paikalleen, kaivetaan pöydän alta nyt jo toistakymmentä euroa kustantanut helvetinkone.
Iso valkoinen pönttö toimii alipainevaraajana, turasin joskus töistä löytyneistä jämäputkista. Joitain hankalia tapauksia voidaan myös ilmata laittamalla koko iskari tuonne kammioon. Säiliön kansi on läpinäkyvä ja tiivistyy paikalleen alipaineella. Säiliönsisälle on hitsattu muutama mutteri, joten sisällä ilmattavat iskari voi ripustaa pultilla roikkumaan.
Kompura on isäni jo edesmenneestä jääkaapista, imuttaa paineen sellaiseen 0,06bar absoluuttiseen paineeseen. Kasvattaa pienenkin kaasukuplan melko lailla isommaksi.
Hana, letkut ja vanerilevy keräilty nurkista, pneumatiikkaliittimiä olen ostanut reilulla kympillä. r1/8 jenkainen menee tuohon WP:n ilmausruuvin jenkaan suoraan.
Hana vaihtaa iskarilta yhteyden joko alipaineeseen tai öljypönttöön. Pikkuinen poltsikkasuodatin helpottaa ilmakuplien pääsyä öljyn ohi.
Homma toimii seuraavasti:
-Alipainevaraajan sisälle laitetaan tyhjä öljypullo. Varaajan kannesta menee pulloon letku. Pullon homma on kerätä talteen öljy jota väistämättä imeytyy myös varaajaan menevään letkuun.
-Oikealla näkyvään kannuun nakataan pullollinen iskariöljyä ja imuletkun pää.
-Kootun, tyhjän iskarin ilmausnippaan kytketään yksi letku. Iskarissa pitää olla jousi paikallaan ettei tiivistepää imeydy sisään, samoin välimäntä pitää lukita haluttuun korkoon.
-Kolmas letku menee siis varaajaan, päätyen varaajan sisällä olevaan pulloon.
-Kompressori käyntiin ja imetään varaajaan alipaine.
-Kun alipainetta on säiliössä tarpeeksi, käännetään hana "VAC" asentoon jolloin iskariin imeytyy myös alipaine.
-Seuraavaksi hana "OIL" asentoon ja iskarissa vallitseva alipaine imee kannusta öljyä iskariin kunnes paine-eroa ei ole.
-Iskaria käännellään ja rempataan hanaa "VAC" ja "OIL" asentojen välillä kunnes vaimentimesta ei tule enää ilmakuplia "VAC asennossa.
-Letku ja liitin irti iskarista pitäen iskaria niin että ilmausruuvi on korkeimmalla ja ruuvi paikalleen.
-Hana puoleenväliin "VAC" ja "OIL" asentoja, jolloin letkuissa ja kannussa oleva öljy imeytyy varaajassa olevaan pulloon.
-Kun varaaja on täyttynyt ilmalla, saa kannen auki ja pullon ulos. Korkki kiinni ja pullo hyllyyn odottamaan seuraavaa remppaa.
-Iskariin paineet, romut nippuun ja metsään.
En käytä keulaöljyä takakepissä, keulaöljypullot on tuossa koska en osaa siivota.