Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Lisää kuvaspämmäystä kun ei yhteen viestiin kerta mahdu.
Liitteet
IMG_20170701_170802800.jpg
IMG_20170701_162256114.jpg
IMG_20170616_210542830.jpg
IMG_20170701_131654289.jpg
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: Superenskat, venäläinen ja oikea.

Viesti Kirjoittaja Kipa »

Sorry. Muokkasin myös otsikkoa. Oli pakko. :mrgreen:
Liitteet
mopokuvia 060_1600x1200_1280x960.jpg
- taas kahden mopon taktiikalla -
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

:lol:
Ihankuin olisin nähnyt tämän kuvan joskus kauan sitten, kun Superit ei vielä olleet retroja.
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja Kipa »

skuikka kirjoitti::lol:
Ihankuin olisin nähnyt tämän kuvan joskus kauan sitten, kun Superit ei vielä olleet retroja.
Kuva on törkeästi lainattu elokuun 2006 Pravdan paritestistä "kuumat Superendurot vertailutestissä". SE 950 R tuli hienosti toiseksi.
- taas kahden mopon taktiikalla -
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Joutavanpäiväistä valokuvaspämmiä, vaan on se niin eeehanan yleisurheilullinen tuo mopo. Vanteet vaihtoon ja kymmenkunta naksua puristusta molemmista päistä suuntaan tai toiseen.
Liitteet
IMG_20170726_153546664_BURST001.jpg
20818869_10207767015933170_5766561333493808284_o.jpg
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Jalan topparin rälläköinti niin, että jalka ottaa tukea jalkatapista, suojaa lohkoa varsin hyvin. Ihan tarpeeksi se ei näköjään suojaa jos osuma tulee juuri sopivasta suunnasta. Aika normaalin kuuloinen kivikontakti jonka etäisesti rekisteröin, mutta kohta perässä ajaja huuteli että kivikko loistaa sateenkaaren väreissä.
Eipä siinä, se on trendikästä mutta ympäristön pilaaminen ei. Tuupattiin sitten mopoa puolisen kilsaa sähkölinjaa pitkin tien varteen. Toim. huom: enskaradalla oltiin, sähkölinjalla oli kone sammuksissa.
Asiaan:
1&2
Murtunut jalan kiinnike läksi melkein sormivoimin irti. Ennen hitsausta reiän huolellinen puhdistus, eli murtumapinta hiottiin Dremelin jyrsintapilla kokonaan. Työnsin paineilmaa hionnan ajan kampikammioon jotta lastut tulevat poispäin. Niitä on silmissä yhä.
3
Kun koko pinta oli jyrsitty, kerta puhdistus bräkleenillä ja hitsasin reunat ympäriinsä (5087 filleri). Tällä pyrin siihen ettei varsinaista paikkaa hitsatessa valusta kuohuisi enää öljynjämiä, vaan eipä se juuri kärynnyt enää tuossa vaiheessa. Hitsauksen ajan työnsin juurikaasua öljypropusta ettei kampikammiossa olevat bensa/Bräkleenhöyryt ota tulta. Samalla kierroksella sulatin ylemmän pikkureiän kiinni.
4
Kun kaikki oli hitsattu, kaikki hitsatut pinnat Dremelöitiin uudelleen.
5
Lappu (3mm 5xxx) reikään. Hitsuutin langan pätkän lappuun kahvaksi, olisi näes varsin noloa tiputtaa tuo palanen vaihteistoon :)
Liitteet
1.jpg
2.jpeg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
Viimeksi muokannut skuikka, La Syys 16, 2017 9:12 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

6
Lappu hitsaten kiinni, hitsin pinnan hionta ja vielä kerran hitsi.

En ole ammattihitsari eli harrastelijan näkemystä tämä, vaikka en ensimmäistä kertaa lohkoa olekaan hitsaamassa. Yletön putsaa-hio-hitsaa-hio-putsaa-hitsaa-toiminta pyrkii siihen ettei saumaan jäisi yhtään öljyä tai muita epäpuhtauksia. Öljy nimittäin tulee pienimmästäkin reiästä pihalle. Suhteellisen hyvin yltiöhygieniisyys toimikin, ainut pikku vuoto oli ihan paikkauksen ylimmässä reunassa, pikkureiän yläreunassa. Se tiivistyi pistepuikolla kevyesti naputtelemalla.
Edit: Ja eikös tämä vippaskonsti jäänyt mieltä painamaan. Kaiovin auki ja hitsasin yläreunan uusiksi. Nyt pitää. Se rokonen itseasiassa näkyy kuvassa, musta piste ihan ylimmän hitsin reunassa.
7
Avaimenperä muistuttaa että sääli on sairautta.
Liitteet
6.jpg
7.jpg
Viimeksi muokannut skuikka, Ke Loka 04, 2017 8:46 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Tuossa se jalka haluaa olla. Siitä orkkispalasta saa rälläkällä passelin korvan. Hiukka valokaarta ja lisäainetta ja zup. Vein niin lähelle svingiä kun ilkesin, kaatuessa taipuu myötörajaa ylittämättä haarukkaa vasten, eli ei pitäisi hajota kovin helposti.
Liitteet
IMG_20170918_101536293.jpg
IMG_20170918_101543766.jpg
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Kengurujen mantereelta tulee sellainen lisävaruste kuin Steg pegz. Pirun kallis ja Superiin ei taida edes olla mallia. Tekaisin sitten itse.
Ideanahan noissa on se että pyörästä saa ihan oikeasti polvilla kiinni kun tapeilta röykyttää menemään. Käsiltä kuormaa pois kiihdytellessä ja keulan kevennyksiin lisävoimaa.
Toiveikkaan skeptisenä tekaisin proton ja eikun testaamaan. Omalla kohdalla nuo teki kyllä, jos ei ihmeitä, niin ainakin pieniä sellaisia.
Isoin ilo tuli patikossa. Olen aina ollut huono ajamaan pattia isolla pyörällä, jokunen patti menee, vaan kohta sinkoaa mopo jo omaan suuntaansa tai on ajeltava pohjia pitkin.
Aputappien kanssa saan tehtyä painonsiirron jaloilla. Polvia kun oikaisee, keula kevenee. Kädet jää ratin kääntelyyn ja muuhun hienomotoriseen vapaaksi ja hokkuspokkus, nyt sitä paukuttelee huvikseen pitkän matkaa.
Tässä voi olla kyse siitäkin että enole osannut pitää jaloilla kunnolla kiinni ja nyt parempi ote on rohkaissut käyttämään polvia fiksummin.
Kivikkojuurakkoperkele-endurossa nuo vie samalla lailla työtä käsiltä. Jaloilla pidetään kiinni ja siirrellään painoa, näpit tekee tarkat hommat.

Tekisi mieli sanoa että paras viritys mitä olen pyörään tehnyt. SI-yksiköissä kuvaisin muutosta niin että keula tuntuu n.30kg kevyemmältä silloin kun sitä pitää nostaa.
Ainoa haittapuoli toistaiseksi on takaiskari. Patikkovauhti kasvoi niin paljon että takakeppi pohjaa ahkerasti, pitänee shimmijumppaa harrastaa kunhan iskarihuollon teen.

Lappu on 5mm alumiinia. Kumitatit vaihdoin kuvassa näkyvää pykälän isompiin, D50mm, h25mm. Kumitatteja löytyy esim IKH:lta nimellä "lieriöeristin".
Lapusta löytyy kuva myös yleisimmissä 3D-formaateissa jos joku haluaa leikkuuttaa. Tapin säätöura voisi olla fiksumpi laittaa enemmän vaakatasoon, mutta minun 47- Alppitähden varteen saa noilla säädöillä justiinsa hyvän.
Liitteet
IMG_20171001_104950580_HDR (1).jpg
IMG_20170927_171310886.jpg
Avatar
srbg
Viestit: 799
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 9:38 pm
Pyörä: 990s
Paikkakunta: Leppävirta-area

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja srbg »

No perkele. Tuota(kin) vois vaikka apinoida.
Salemanteri!! Alumiinia? :roll:
Sami
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Tuotantoon vaan. Se tuo 7° on taivutus sisäänpäin. Taivutuskohta on 30mm tuosta taka-alareunasta. Pari astetta lisää ei ole haitaksi.

Sitten suojaukseen. Olen tainnut tälläisiä esitellä jo yhden Superiin, yhden SM:ään ja pari versiota Elefanttiin. No nyt on taas Superiin versio.
Normisetti, 8mm HD-PE, 8mm kumimatto alla. Ei rämise, kestää, palautuu muodonmuutoksista. Tein vähän polkimille suojaa, vaan jos ovat tiellä, rälläkkä raivaa.
Uutuutena taivutin. Helpottaa hommaa, tuolla kiristelee vähän kerrassaan samalla lämmittäen. Ja saa jäähtyä tuossa taivuttimessa.
Liitteet
IMG_20171028_144237592.jpg
IMG_20171027_203640416.jpg
IMG_20171028_150129877.jpg
IMG_20171028_150057134.jpg
IMG_20171028_150121691.jpg
Viimeksi muokannut skuikka, La Loka 28, 2017 5:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
TomppaV
Viestit: 727
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Tuli muuten hyvä! Aika seppä :)
Taas lähti mopo käsistä
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Kiitosta kiitosta. Jos tälläiselle tulee tarvista, täältä löytyy kaava, työkalut ja viisasteluja.
Avatar
Tohtori_650
Viestit: 959
Liittynyt: Ma Joulu 20, 2004 9:46 pm
Pyörä: Ktm Adventure 950
Paikkakunta: Muurame

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja Tohtori_650 »

Hieno panssari ! Ite värkkäsin omaan Superiin luolamiestyylillä pöytä, kakkosnelosen pätkiä, isot liimapuristimet ja kuumailmapuhallin.Kuva
Tuomas

Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Tuo suojaa varmasti. Omaan sain jo reiän tehtyä, harkitsen opettelenko uusia ajolinjoja vai teenkö vaihtopalalle paikan.

Vaan härvelijuttua välillä. Olen saattanut tästä toisaalla jo turinoida mutta kun en varmaksi muista niin kirjaan tännekkin.
Takaiskarilla oli reilu 10tkm mittarissa edellisestä huollosta ja aputapit joita haluaisin nytkin kehua, saivat aikaan melko aktiivisen perän pohjailun patikossa.
Muutin pikkaisen puristuspuolen pakan nopeaa päätä, saa nähdä pääseekö ennen kevättä testaamaan patteja, talvienskassa eroa ei pitäisi huomata.
Kun tiivisteet on uusittu, shimmit ravistettu hihasta ja ruuvattu paikalleen, kaivetaan pöydän alta nyt jo toistakymmentä euroa kustantanut helvetinkone.

Iso valkoinen pönttö toimii alipainevaraajana, turasin joskus töistä löytyneistä jämäputkista. Joitain hankalia tapauksia voidaan myös ilmata laittamalla koko iskari tuonne kammioon. Säiliön kansi on läpinäkyvä ja tiivistyy paikalleen alipaineella. Säiliönsisälle on hitsattu muutama mutteri, joten sisällä ilmattavat iskari voi ripustaa pultilla roikkumaan.
Kompura on isäni jo edesmenneestä jääkaapista, imuttaa paineen sellaiseen 0,06bar absoluuttiseen paineeseen. Kasvattaa pienenkin kaasukuplan melko lailla isommaksi.
Hana, letkut ja vanerilevy keräilty nurkista, pneumatiikkaliittimiä olen ostanut reilulla kympillä. r1/8 jenkainen menee tuohon WP:n ilmausruuvin jenkaan suoraan.
Hana vaihtaa iskarilta yhteyden joko alipaineeseen tai öljypönttöön. Pikkuinen poltsikkasuodatin helpottaa ilmakuplien pääsyä öljyn ohi.

Homma toimii seuraavasti:
-Alipainevaraajan sisälle laitetaan tyhjä öljypullo. Varaajan kannesta menee pulloon letku. Pullon homma on kerätä talteen öljy jota väistämättä imeytyy myös varaajaan menevään letkuun.
-Oikealla näkyvään kannuun nakataan pullollinen iskariöljyä ja imuletkun pää.
-Kootun, tyhjän iskarin ilmausnippaan kytketään yksi letku. Iskarissa pitää olla jousi paikallaan ettei tiivistepää imeydy sisään, samoin välimäntä pitää lukita haluttuun korkoon.
-Kolmas letku menee siis varaajaan, päätyen varaajan sisällä olevaan pulloon.
-Kompressori käyntiin ja imetään varaajaan alipaine.
-Kun alipainetta on säiliössä tarpeeksi, käännetään hana "VAC" asentoon jolloin iskariin imeytyy myös alipaine.
-Seuraavaksi hana "OIL" asentoon ja iskarissa vallitseva alipaine imee kannusta öljyä iskariin kunnes paine-eroa ei ole.
-Iskaria käännellään ja rempataan hanaa "VAC" ja "OIL" asentojen välillä kunnes vaimentimesta ei tule enää ilmakuplia "VAC asennossa.
-Letku ja liitin irti iskarista pitäen iskaria niin että ilmausruuvi on korkeimmalla ja ruuvi paikalleen.
-Hana puoleenväliin "VAC" ja "OIL" asentoja, jolloin letkuissa ja kannussa oleva öljy imeytyy varaajassa olevaan pulloon.
-Kun varaaja on täyttynyt ilmalla, saa kannen auki ja pullon ulos. Korkki kiinni ja pullo hyllyyn odottamaan seuraavaa remppaa.
-Iskariin paineet, romut nippuun ja metsään.

En käytä keulaöljyä takakepissä, keulaöljypullot on tuossa koska en osaa siivota.
Liitteet
IMG_20171108_211935761 (1).jpg
IMG_20171118_125237644.jpg
Vastaa Viestiin