ajatusta
Valvoja: Moderaattorit
Re: ajatusta
Mikäli katulaillisen haluaa, toiseen suuntaan rakentaminen lienee huomattavasti helpompaa.kone kirjoitti:suzuki dr650 koneen vaihtoa 2-4 pyttyiseks? onko kellään kokemusta/tietoa
- jani
- 016054
- Viestit: 268
- Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 10:55 pm
- Pyörä: Honda Varatero
- Paikkakunta: Laitila
Re: ajatusta
Seuraavassa on katkelma uudesta rakenne- ja varusteasetuksesta. Siitä käy ilmi, että moottorin saa vaihtaa max. 20 prosenttia alkup. tehokkaammaksi. Eli ei laki kiellä sitä, kunhan rakenteiden (esim. mootorikorvakkeet) muutoksista esitetään tarvittaessa lujuuslaskelmat, sekä päästöiltään vanhempaa tyyppiä ei saa olla (tosin wanhan tohtorin tapauksessa siitä ei ole murhetta...). Pitää myös muistaa, että jos moottorin iskutilavuus suurenee, niin siitä tulee myös mahdollinen veroseuraamus, koska moottoripyöräthän verotetaan kuutiotilavuuden mukaan. Myös painon muutos pitää huomioida, sekä se, että jos huippunopeus nousee, tulee jarrulaitteet muuttaa vastaamaan uutta huippunopeutta ja siitä tulee myös esittää todistus, jonka tosin saa nykyään vaan testworld centerin kautta ja maksaa.... Asentamalla jonkinlaisen nopeudenrajoittimen pystyy tämän kuittaamaan...
Asetushan sallii ALKUPERÄISEN moottorin muuttamisen siten, että teho tuplaantuu kunhan tehon ja omamassan suhde ei ylitä 0,30 kW/1kg.
Toivottavasti tämä hiukan selvensi...
"Muun kuin 3 momentissa tarkoitetun
moottoripyörän ja L5e-luokan ajoneuvon
moottorin tehoa saa kasvattaa vaihtamalla
moottorin, asentamalla ahtimen, tekemällä
muutoksia pakoputkistoon, kasvattamalla iskutilavuutta
tai muuttamalla muulla tavoin
moottorin toimintaa tehonlisäyksen aikaansaamiseksi
seuraavin ehdoin:
a) moottorin tehoa ei siitä annetun selvityksen
mukaan saa kasvattaa alkuperäisen moottorin
tai saman valmistajan valmistamaan,
muilta ominaisuuksiltaan teknisesti vastaavaan
ajoneuvoon tarkoitetun teholtaan suurimman
moottorin tehoa enempää kuin 20 %
taikka vaihtoehtoisesti alkuperäisen moottorin
tehoa kasvattaa enintään kaksinkertaiseksi,
jos moottoripyörän moottorin tehon ja
omamassan suhde ei tällöin kasva suuremmaksi
kuin 0,30 kW/1 kg;
b) moottorin tehon katsotaan vastaavan
valmistajan ajoneuvolle L-luokan rakenneasetuksen
liitteen 2 kohdan 18 mukaisesti
määrittelemää tehoa taikka DIN-normin mukaista
tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin
mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -
normin mukaista tehoa;
c) iskutilavuuden tai puristussuhteen kasvattamisen
katsotaan lisäävän moottorin tehoa
samassa suhteessa kuin iskutilavuus tai
puristussuhde kasvaa, jollei tehosta esitetä
muuta selvitystä;
d) jarrulaitteiden ja jousituksen tulee muutoksen
jälkeen vastata uutta enimmäisnopeutta;
tarvittaessa jarrujen toiminnasta tulee
muutoskatsastuksessa esittää 13 §:n mukainen
selvitys.
5. Ajoneuvon katsotaan 4 momentissa mainittujen
muutosten jälkeen täyttävän sen ensimmäisenä
käyttöönottoajankohtana voimassa
olleet vaatimukset, jos ajoneuvo muutoskatsastuksessa
täyttää vähintään seuraavat
pakokaasupäästöjä ja melua koskevat vaati"[
Asetushan sallii ALKUPERÄISEN moottorin muuttamisen siten, että teho tuplaantuu kunhan tehon ja omamassan suhde ei ylitä 0,30 kW/1kg.
Toivottavasti tämä hiukan selvensi...
"Muun kuin 3 momentissa tarkoitetun
moottoripyörän ja L5e-luokan ajoneuvon
moottorin tehoa saa kasvattaa vaihtamalla
moottorin, asentamalla ahtimen, tekemällä
muutoksia pakoputkistoon, kasvattamalla iskutilavuutta
tai muuttamalla muulla tavoin
moottorin toimintaa tehonlisäyksen aikaansaamiseksi
seuraavin ehdoin:
a) moottorin tehoa ei siitä annetun selvityksen
mukaan saa kasvattaa alkuperäisen moottorin
tai saman valmistajan valmistamaan,
muilta ominaisuuksiltaan teknisesti vastaavaan
ajoneuvoon tarkoitetun teholtaan suurimman
moottorin tehoa enempää kuin 20 %
taikka vaihtoehtoisesti alkuperäisen moottorin
tehoa kasvattaa enintään kaksinkertaiseksi,
jos moottoripyörän moottorin tehon ja
omamassan suhde ei tällöin kasva suuremmaksi
kuin 0,30 kW/1 kg;
b) moottorin tehon katsotaan vastaavan
valmistajan ajoneuvolle L-luokan rakenneasetuksen
liitteen 2 kohdan 18 mukaisesti
määrittelemää tehoa taikka DIN-normin mukaista
tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin
mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -
normin mukaista tehoa;
c) iskutilavuuden tai puristussuhteen kasvattamisen
katsotaan lisäävän moottorin tehoa
samassa suhteessa kuin iskutilavuus tai
puristussuhde kasvaa, jollei tehosta esitetä
muuta selvitystä;
d) jarrulaitteiden ja jousituksen tulee muutoksen
jälkeen vastata uutta enimmäisnopeutta;
tarvittaessa jarrujen toiminnasta tulee
muutoskatsastuksessa esittää 13 §:n mukainen
selvitys.
5. Ajoneuvon katsotaan 4 momentissa mainittujen
muutosten jälkeen täyttävän sen ensimmäisenä
käyttöönottoajankohtana voimassa
olleet vaatimukset, jos ajoneuvo muutoskatsastuksessa
täyttää vähintään seuraavat
pakokaasupäästöjä ja melua koskevat vaati"[
-
- Viestit: 2214
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: ajatusta
Advriderissa oli juttua aiheesta, joku Aussi tunki gs 500:sen koneen darraan. Ei ole linkkiä mutta eiköhän se haulla löydy.
- Juhana
- Viestit: 2355
- Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
- Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
- Paikkakunta: Eura,Loei
Re: ajatusta
Tuosta huippunopeudesta vielä,ei välttämättä kasva virityksessä, itellä tulee ainakin kierrosten rajoitin vastaan ja vauhti tyssää:mrgreen: