Alumiinitankki

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

TTA
Viestit: 1568
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm

Re: Alumiinitankki

Viesti Kirjoittaja TTA »

Töitä olis tarjolla mut ei taida silti kannattaa vaikka työntäisin sulle 200 euroa ja materiaalit ja hitsailisit minulle tankin. Toki jos aikaa on ja intoa niin tiedän useammankin "asiakkaan".
Avatar
JSL
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
Paikkakunta: Espoo

Re: Alumiinitankki

Viesti Kirjoittaja JSL »

Todella hienoa jälkeä! Aivan satavarmasti löytyisi tankeille ostajia, ympäri maailmaa.
oppet
Viestit: 126
Liittynyt: Ke Syys 07, 2005 4:47 pm
Pyörä: TM300, BSA B50MX, Yamaha HL proggis

Re: Alumiinitankki

Viesti Kirjoittaja oppet »

Moi

Onko tuossa -Hitsaus ja teräsrakenteet kirjassa paljonkin asiaa Tigistä? kun ei ainakaan kirja esittelyssä lukenut mitään ko. hitsauksesta

Onko sulla omapullo hankittuna vai vuokralla?
Mä oon vuokrannut nyt 3kk ja aattelin ettiä omaa jostain, eli jos jollain olis myydä 20l pullo??

Tässä mun tuhraamaa ilmalaatikkoa
Liitteet
Ilmaboxi.jpg
Avatar
hannuk
Viestit: 1158
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Alumiinitankki

Viesti Kirjoittaja hannuk »

oppet kirjoitti:Mä oon vuokrannut nyt 3kk ja aattelin ettiä omaa jostain, eli jos jollain olis myydä 20l pullo??
Ihan mielenkiinnosta, mitä maksaa vuokrapullo?

En muista oliko Juha Lukkarin Hitsaustekniikka : perusteet ja kaarihitsaus -kirjassa juttua tosta TIG-hitsauksesta, noin niiinku hitsaamisen kannalta. Tuo voi löytyä kirjastosta, kirjakaupoista ei onnistu, kun painos on myyty loppuun.

Linkki joka voisi auttaa..? tuli vaan googlella vastaan.

PS: kannattaa sitten huolehtia, että ei hengittele liikaa otsonia + suojautuu paremmin kun amerikan tsopperissa tai hot rodissa.

PPS: se hitsauksen suoritustekniikka on kuitenkin periaatteessa sama riippumatta hitsattavasta materiaalista, joten silleen sama mistä sen lukee ja opettelee. Tärkeää sitten se, että kone ja arvot on säädetty materiaalin mukaan ja tietää vähän hitsattavan materiaalin erityisominaisuuksista/-omituisuuksista.
Oma vastuu! Artisti maksaa...
oppet
Viestit: 126
Liittynyt: Ke Syys 07, 2005 4:47 pm
Pyörä: TM300, BSA B50MX, Yamaha HL proggis

Re: Alumiinitankki

Viesti Kirjoittaja oppet »

Mulla on vaan 3kk sopimus, suhteessa vähän kalliimpi kai, 3kk 150E + täytöt, muistaakseni 70e luokkaa 10l pulloon. piti vaan alkuun vuokrata, kun tuli kiire saada prätkä kisakuntoon

Kyllähän tuo pikkuhiljaa rupee luonnistuu paremmin, alottelin harjottelun vaan hankalemmasta päästä eli 1.5mm levyllä. täytyy tuo ilmalaatikkokin tehä paremmaks sitten ens talvena kun on enempi taas aikaa.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Alumiinitankki

Viesti Kirjoittaja THA »

Teen noita alumiinitankkeja pyöriin alkaen 350e, materiaalina pehmeähkö 1,5mm alumiinilevy. Sitten jos tulee esim. bensapumpulle laippa koneistettavaksi (eli ruiskukoneisiss usein) tai muoto käy vaativaksi tai korkissa ulkokierre, alkaa hinta nousta. Orkkis korkki siis toimii myös uudessa alutankissa, tai mikä tahansa asiakkaan korkki luonnollisesti - voidaan myös tilata mikä tahansa tarvikekorkki ja tehdä kierre sille jos esim. halutaan pitää tankit nopeasti keskenään vaihtokelpoisina. Ottaapi googleen BR Pro Service ja meiliä tulemaan.

Alumiini hitsauksessa vika ei kyllä välttämättä ole hitsarissa ensinkään, ainakin halvemmissa AC-TIGeissä on niin suuri osa niin kelvottomia laitteita ettei uskoisikaan. Tigin säädöt on myös herkät, pitää saada kohdalleen ensin ihan keskelle levyä kunnon saumaa. Ja se pulssi, ohutlevytöihin hörö lörö, pakko olla poljin tai jos on tosiaan supernäppäräsorminen, niin kait se kolvissakin oleva potikka vois toimia... Ja levy tarvii sit olla PUHDASTA, jostain soinin missä lie happosateessa seisseeltä lavalta haettu on HIRVEETÄ ellei MAHDOTONTA. Ja saumastahan tulee just niin leveetä kuin hyvin on pellin reunat toisiinsa sovitettu.

Pullot: jos Pirkanmaalla asustaa, niin Iivonen Kangasalla on kyllä para paikka hankkia pullo, 400e tais maksaa 20l (350e ehkä 10l) ja täyttö 20l on 80e (ei tosin onnistu muualla kuin Iivosella, tulee aika paljon kilometrikuluja ja paine jää n. 180bar). Se vaan et vuokrapullo maksaa alimmillaan n. 300e/3v. ja joka vaihto (täyttö) 110-130e kun taas oma pullo 10v. leimalla 10v. päästä leimaten +50e nykyhintatasolla... siitä voi kukin itte laskee kuinka kalliks vuokrapullo tulee, etenkin jos täyttöjä tulee harvakseltaan. Typen kanssahan tilanne on sama ja iskarihommissa täyttöväli pari vuotta, eli vra-pullo sopii vaan suurkäyttäjille/täyspäiväseen hitsaukseen keskittyneille.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
J-PP
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Tammi 18, 2010 10:09 pm
Pyörä: Yamaha XTZ Supertenere
Paikkakunta: Oulu

Re: Alumiinitankki

Viesti Kirjoittaja J-PP »

Yamaha vaihtui darraan ja sitähän piti hiukan keventää. noin 20 kiloa oli ylimääräisiä osia.
Liitteet
DSC00040.JPG
DSC00038.JPG
DSC00037.JPG
Rampe
Viestit: 966
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 8:43 pm
Pyörä: Tervatien kulkijoita
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Alumiinitankki

Viesti Kirjoittaja Rampe »

VAU! -20kg :shock: Se tuntuu jo ajossakin melkosen selkeästi.
Ollutta: XTZ660 -94, XTZ850 -92, Shine mx230, XTZ750 -89

Kuva
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Alumiinitankki

Viesti Kirjoittaja THA »

Saumoja ei kyllä kannattaisi tasoittaa hiomalla, se kun heikentää merkittävästi saumakohdan kestävyyttä esimerkiksi iskun (kanto vaikkapa...) kohdistuessa tankkiin. Alumiinia kun ei saa sulatettua täysin läpi asti, korkea lämmönjohtavuus kun aiheuttaa sen, että lisäaine ei koskaan sula samaan syvyyteen asti kuin sula ja hitsaavia muurahaisia kun ei vielä ole niin tankkihan ei voi olla kauttaaltaan molemmin puolin hitsattu... ihan vaan näin paljon kaatuilevan näkökulmasta mainiten.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
J-PP
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Tammi 18, 2010 10:09 pm
Pyörä: Yamaha XTZ Supertenere
Paikkakunta: Oulu

Re: Alumiinitankki

Viesti Kirjoittaja J-PP »

Istuinta vasten oleva sauma on ainoa vain päältäpäin hitsattu sauma, ja siinä liitos on tehty niin että sauma jää istuimen alle joten ei tarvi hioa. Tarkalleen 23 kiloa lähti painoa pois, tosin etuvalohan tosta vielä uupuu.
Avatar
mti
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Alumiinitankki

Viesti Kirjoittaja mti »

J-PP kirjoitti:Istuinta vasten oleva sauma on ainoa vain päältäpäin hitsattu sauma, ja siinä liitos on tehty niin että sauma jää istuimen alle joten ei tarvi hioa. Tarkalleen 23 kiloa lähti painoa pois, tosin etuvalohan tosta vielä uupuu.
Takapäästä lähti rautaa suht paljon ja etupäästä vielä enemmän tankin ja etumörskän mukana. Noiden DR:n etupumppujen ja kolmioidenkin mukana lähti mukavasti painoa kun vaihtoi crossipyorän hilut tilalle. Samalla offset muuttui jonka mukana etupyörä siirtyi edemmäs ja paransi ajettavuutta. Eli kyllä tuosta Bigistä painoa saa yllättävän paljon pois.
Avatar
talkku
Viestit: 1088
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Pyörä: T7 , XT500-79
Paikkakunta: Coccola

Re: Alumiinitankki

Viesti Kirjoittaja talkku »

tässä kuva ostotankista koko luokkaa 41l http://www.dirtbike.at/tanks/honda/xr65 ... _xr650.jpg ja hintaa vaatimattomat 2669e.
Avatar
amaunu
Viestit: 663
Liittynyt: La Elo 11, 2007 8:26 pm
Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider
Paikkakunta: Nokia

Re: Alumiinitankki

Viesti Kirjoittaja amaunu »

Tuli tämmönen linkki vastaan juutuubissa ja ajattelin laittaa sen tänne jos joku haluaa kokeilla.

näyttää helpolta mutta tuskin sitä on: http://www.youtube.com/user/tinmantech# ... F1Srs_e1Aw
-ari
ekes
Viestit: 375
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2008 6:59 pm
Pyörä: Desert Express
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Alumiinitankki

Viesti Kirjoittaja ekes »

Vaan jo on siistinnäköistä jälkeä!!!
Mitenkäs toi ketjunsuoja - olisko se hyvä alumiiniversiona? Itseäkin kiinnostaisi alumiinin työstäminen, mutta ei nuo materiaalit oikein meinaa meikäläistä totella. Ja kun ei oikein ole tuota design-silmää...
jaa
Viestit: 817
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: Alumiinitankki

Viesti Kirjoittaja jaa »

amaunu kirjoitti:Tuli tämmönen linkki vastaan juutuubissa ja ajattelin laittaa sen tänne jos joku haluaa kokeilla.

näyttää helpolta mutta tuskin sitä on: http://www.youtube.com/user/tinmantech# ... F1Srs_e1Aw

Ensin aattelin, ettei toi voi mitenkään kestää. Seuraavaksi putos leuka lattiaan. Kolmas tapahtumasarja oli, mitä kaikkee mä voisinkaan alkaa tekeen ton kanssa. Juu, ei varmaan helppoa, mutta pikku harjoittelulla kyllä.
Vastaa Viestiin