Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Su Elo 18, 2019 9:56 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Daddy0:n F650GS Dakar -06
ViestiLähetetty: Su Syys 20, 2009 3:36 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Viestit: 952
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Kun ei tuota Dakariakaan näköjään mikään säästä meikäläisen amatöörimäisiltä kädentaidoilta, niin kirjoitellaan nyt tänne muistiin miten pyörä on kehittynyt ja kehittyy. Visiona on saada aikaiseksi edustuskelpoinen, reissuillekin sopiva mutta silti kurapyöräilyssäkin nautittava ajopeli. Käytännössä se tarkoittaa muutosten tekemistä myös visuaalisesti hyvin ja pyörän valmiiksi hyviä puolia uhraamatta. TT600R:ään verrattuna lähtökohta on siltä osin erilainen, että sen osalta ei kompromisseja ole tarvinnut tehdä, koska siitä tehtiin/tehdään pitkän kantaman rymypyörä.

Dakarin heikkoudet alkuperäisasussaan ovat omasta mielestäni:
    alustan rajoitteet maastossa
    etulokasuojan tehottomuus
    pleksin muoto ja toiminta
    "tankin" muovien ja syylärin suojattomuus
    välitykset maastokäytössä
    etuhaarukan suojauksen puute
    joustamattomat vilkut
    edessä ja korkealla olevat liian pienet jalkatapit
    liian matala ohjaustanko
    huonot rysterit

Osaan noista olen jo ehtinyt tarttumaankin, seuraavassa vähän selostusta.

Kaatumaraudat
Hankin pyörään Holanilta kaatumaraudat muovien ja syylärin suojaksi. Raudat kiinnittyvät tukevasti olemassa oleviin kiinnityskohtiin ja suojaavat hyvin muovien arkoja alakulmia kaatumisissa.

Etuhaarukan tukirauta ja neopreenisuojat
TomiKoon avustuksella sain hankittua alumiinista jyrsityn etuhaarukan tukiraudan, jonka kanssa mahtuu asentamaan etuputkiin suojukset. Itse päädyin neopreenisuojiin, jotka kiinnittyvät tarranauhalla, koska ne sai helposti asennettua ilman pyörän purkamista. Mahdollisesti tulen kuitenkin vaihtamaan ne umpinaisiin jos/kun etuhaarukka tulee irrotettua.

Tuunausta
Pienempänä virityksenä on tullut asenneltua navigaattoritelineelle "jatkorauta", jotta se mahtuu olemaan paikallaan myös tankkilaukun kera. Navina on Garmin Oregon 400t ja teline Touratechilta. Niin ja pitihän tuohon pyörään saada beduiinin kuvakin, jotta pääsee oikein kunnolla Paris-Dakar-fiilikseen :)

Työlistalla nyt
Olen jo hankkinut uuden 15-piikkisen eturattaan, jonka pitäisi parantaa pyörän ajettavuutta hitaassa maastossa, kuitenkaan pilaamatta matka-ajoa. En vain ole saanut sitä vielä vaihdettua riittävän järeiden työkalujen puutteen vuoksi. Sen lisäksi pöydällä odottaa Ricor Intiminatorit etuhaarukkaan asennusta. Etulokarin vaihtamista paremmin roiskeilta suojaavaksi olen suunnittelemassa Ylimatin esimerkin innoittamana. Eiköhän se minullekin tule sellainen Acerbis Tecnik -etulokari, mutta värien optimoinnin sijaan taidan tyytyä musta-hopeaan lokariin. Kuvassa hahmottelemani KTM Adventure tyylinen lokarikin näyttää hyvältä, mutta pidän silti korkeasta lokarista enemmän. Vilkkujen osalta olen päätymässä siihen, että tilaan Touratechilta sarjan joustavia vilkkuja, jotka vieläpä käyttävät alkuperäisiä johtoja. Sen lisäksi pitäisi keksiä noille "tankin" muoveille ja runkoputkille jotkut suojakalvot estämään maalien lähtöä. Varsinkin "tankissa" on jo kohtuullinen kuluma nähtävillä. Onkos ideoita tältä osin?


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Takavilkku ja kytkinkahva pienen horjahduksen jäljiltä.
12092009145.jpg
12092009145.jpg [ 963.03 KiB | Katsottu 3185 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Etulokarin sovittelua
20092009153.jpg
20092009153.jpg [ 1.26 MiB | Katsottu 3491 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Tankin maalikulumat
20092009152.jpg
20092009152.jpg [ 912.16 KiB | Katsottu 3239 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Dakar-tarra
20092009151.jpg
20092009151.jpg [ 1.12 MiB | Katsottu 3199 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Navigaattoriteline
09092009142.jpg
09092009142.jpg [ 649.83 KiB | Katsottu 3264 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Etuputkien neopreenisuojat
09092009136.jpg
09092009136.jpg [ 746.93 KiB | Katsottu 3242 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Etuhaarukan tukirauta
09092009132.jpg
09092009132.jpg [ 620.37 KiB | Katsottu 3265 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Holan kaatumaraudat
01092009121.jpg
01092009121.jpg [ 663.17 KiB | Katsottu 3267 kertaa ]

_________________
http://kettulantalli.fi/ | http://takapiha.org/


Viimeksi muokannut daddy0 päivämäärä Pe Elo 16, 2019 6:23 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 21, 2009 12:10 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2254
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L ja K75 Street tracker
Pikasuoja tankin kulumista vastaan on tietysti tuohon tarkoitukseen oleva kontaktimuovi. Perimmäinen syy on kuitenkin se, että keskimittaista pitemmän kuskin jalat eivät mahdu tankissa niille varattuihin syvennyksiin, vaan hankaavat juuri tuohon syvennyksen reunaan. Ylimatin pyörään oli tullut URAA:lla 2008 juuri samanlaiset jäljet. Vakiota reilun sentin matalammat jalkatapit, tai säädettävät sellaiset auttaisivat käsittääkseni myös tuohon vaivaan paremman ajoasennon lisäksi. Mielestäni Touratechin säädettävissä jalkatapeissa on vaan se vika, että alas säädettäessä ne siirtyvät myös eteenpäin, eli juuri väärään suuntaan. Sen takia olisin teetttämässä madallettuja tappeja, Jylpyn G650X:n malliin, kuten tuolla F650 GS huolto-ohjeketjussa pohdiskelin. Kun vain löytyisi joku joka osaisi piirtää kuvat ja kun vielä löytyisi tekijä.

Pleksin mahdollisesta vaihdosta kirjoittelit myös sinne huolto-ohje ketjuun. Se näkyy olevan loputon suo. Olen itse 188 ja pitkäselkäinen. Olen kokeillut vakio Dakar -pleksin lisäksi Wunderlichin Ergo-pleksiä ja korkeaa Ergo -pleksiä. Kumpikin vähensi ajoviimaa mutta pahensi kypärämelua. Lisäksi olen kokeillut kääntää vakiota eri asentoihin ja kokeillut tehdä tuohon vakiopleksiin Laminar Lip -tyylisen lipan. Tämän lisäksi olen tehnyt yhden puoliksi omatekoisen matalan pleksin. Yksikään näistä vaihtoehdoista ei ole ollut alkuperäistä parempi kypärämelun suhteen, mikä mielestäni on suurin ongelma mittaiselleni. Kypärämelua olen saanut siedettäväksi kypärän Whisper Kitillä sekä niskadonitsilla, mutta edelleen sitä on jonkin verran. Hiljaisinta on ajaa kokonaan ilman pleksiä, ajoviima käy vain hartioihin aika lailla.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 21, 2009 1:17 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2254
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L ja K75 Street tracker
TomiKoo kirjoitti:
mek kirjoitti:
Sen takia olisin teetttämässä madallettuja tappeja, Jylpyn G650X:n malliin, kuten tuolla F650 GS huolto-ohjeketjussa pohdiskelin. Kun vain löytyisi joku joka osaisi piirtää kuvat ja kun vielä löytyisi tekijä.


Kuten jossain vaiheessa turistiin, niin kohtuuhintainen tekijä löytyy, mutta piirustukset tarvitaan.


Laitoin tuonne hyvä veli projektipalstalle kyselyn, jos löytyisi tekijä noille kuville. Jos löytyy, niin laitan kimppatilauksen pystyyn, nuo samat tapit kun käyvät myös malleihin: BMW R 80 GS, R 100 GS, F 650 GS, R 1100 GS, BMW R 1150 GS, BMW R 1150 GS Adventure, R 1200 GS, F 800 GS, F 650 GS (Twin)

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 21, 2009 5:15 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Viestit: 952
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
mek kirjoitti:
Pleksin mahdollisesta vaihdosta kirjoittelit myös sinne huolto-ohje ketjuun. Se näkyy olevan loputon suo. Olen itse 188 ja pitkäselkäinen. Olen kokeillut vakio Dakar -pleksin lisäksi Wunderlichin Ergo-pleksiä ja korkeaa Ergo -pleksiä. Kumpikin vähensi ajoviimaa mutta pahensi kypärämelua.

Itsellä riittää melunvaimentamiseen ihan hyvin nuo 3M korvatulpat. Mulla pleksin virittelyssä ensisijaisina motiiveina ulkonäkö, mahdollisuus kiinnittää navi mittarin yläpuolelle pleksin suojaan ja järjestää tilaa kunnollisille rystereille.

_________________
http://kettulantalli.fi/ | http://takapiha.org/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 21, 2009 8:03 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2254
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L ja K75 Street tracker
Katsele Saksan ebaystä 00-03 Dakarin pleksi, niitä löytää sieltä kyllä kun malttaa vähän odottaa. Veikkaisin hintatason pyörivän 60-80 euron tietämillä. Pleksiin on helppo porata reiät tuon uudemman mallin kiinnitykselle. Yläreikien väliin joutuu laittamaan läjän prikkoja, jotta saa asennon riittävän pystyyn. Toinen vaihtoehto on lainata joltakin kaverilta tuon vanhemman mallin pleksi ja taivutella itse lämpöpuhaltimen avulla polyakryylistä tuo pleksi, tai teettää se mallin tai omien toivomusten mukaan esim. tuolla jota on paljon kehuttu.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 22, 2009 9:05 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Viestit: 952
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Nyt on vaihdettu MP-lähettikurssilla poikki mennyt kytkinkahva. Suomessa kahvan hinta olisi ollut 74 euroa. Saksan eBayn kautta ostin MVH-nimisestä liikkeestä kaksi kahvaa lähipostiin toimitettuna 58 eurolla. Vieläkin halvemmalla (8 euroa / kahva + pk) olisi saanut, jos olisi ostanut Aprilia Pegason kytkinkahvan, jossa ei ole etäisyydensäätöä. Kyllä Suomi on hieno maa harrastaa.

_________________
http://kettulantalli.fi/ | http://takapiha.org/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Syys 23, 2009 7:29 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2254
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L ja K75 Street tracker
Stormista saa muuten tarvikekahvoja. Jarrukahva maksaa 12 euroa ja kytkinkahva 39 euroa, eli on ilmeisestikin hinnasta päätellen etäisyyssäädöllä. Tuli nyt vasta mieleen, mutta halvemmallahan nuo tuolta Saksasta silti sait.

Se madallettu jalkatappiprojekti näyttäisi nytkähtävän eteenpäin, oletko kiinnostunut. Laitan vasta myöhemmin kimppatilausilmoituksen pystyyn, kunhan nyt ensin varmistuu että siitä tulee totta.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Syys 23, 2009 11:37 am 
Avatar

Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Viestit: 952
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
mek kirjoitti:
Stormista saa muuten tarvikekahvoja. Jarrukahva maksaa 12 euroa ja kytkinkahva 39 euroa, eli on ilmeisestikin hinnasta päätellen etäisyyssäädöllä. Tuli nyt vasta mieleen, mutta halvemmallahan nuo tuolta Saksasta silti sait.

Se madallettu jalkatappiprojekti näyttäisi nytkähtävän eteenpäin, oletko kiinnostunut. Laitan vasta myöhemmin kimppatilausilmoituksen pystyyn, kunhan nyt ensin varmistuu että siitä tulee totta.

Stormin tarjonnan huomasin, itse asiassa jarrukahvan ajattelin sieltä käydä hakemassa myös varalle. Mutta kuten totesit niin kytkinkahvat sai Saksasta halvemmalla. Tosin jos olisi kiire, niin Stormin hintakaan ei ole pahasti kalliimpi edes kytkinkahvan osalta.

Jalkatappiprojektiin vastasinkin myös jo ao. viestiin, mutta vielä tässä toistona että kiinnostusta löytyy.

_________________
http://kettulantalli.fi/ | http://takapiha.org/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Joulu 03, 2009 11:14 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2254
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L ja K75 Street tracker
Jossakin taisit joskus mainita miettiväsi SW Motechin Quick Lock sivulaukkutelineitä tuohon Dakariin. Ne eivät sitten sovi tuon Leo Vincen vaimentimen kanssa. En tiedä, sopivatko muun merkkiset telineet. Eli todennäköisesti joudut vaihtamaan vakiopöntöt tilalle, jos laitat telineet. Omassa Dakarissani on SW Motechin Quick Lock -telineet, eikä ostamani Leo Vincen pönttö mahtunut niiden kanssa kiinni, meni siis myyntiin.

SW Motechin telineiden kanssa sopivat käsittääkseni vain vakion malliset tuplapöntöt, joita tekevät Sebring ja Remus. Painoa ja hintaa niillä on enemmän kuin noilla yksiosaisilla äänenvaimentajilla.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 06, 2009 10:00 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Viestit: 952
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
No näin olin huomaavinanikin sinun myynti-ilmoituksestasi. Itselläni haaveissa nyt em. syystä Holanin laukkuraudat. Sen verran hyvää tekoa vaikuttivat olevan nuo kaatumaraudat.

_________________
http://kettulantalli.fi/ | http://takapiha.org/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 26, 2010 11:18 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Viestit: 952
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
daddy0 kirjoitti:
Vilkkujen osalta olen päätymässä siihen, että tilaan Touratechilta sarjan joustavia vilkkuja, jotka vieläpä käyttävät alkuperäisiä johtoja.

Kuten suunnittelin, niin tilasin nuo vilkut TT:ltä ja asentelin ne eilen paikalleen. Vilkut ovat lasin osalta identtiset alkuperäisten kanssa, joten nyt on sitten kolhujen varalta muutamat varalasitkin vilkkuihin. Eli mistään minivilkuista ei tosiaankaan ole kyse ja ulkonäkö ei käytännössä muutu. Asentaminen sujui ohjeita noudattaen kohtuu helposti. Sen verran vinkkiä muille, että kannattaa tarkistaa ennen asennusta, että johdoille varattu reikä on riittävän väljä johtojen vetämiselle (nämähän siis käyttävät alkuperäisiä johtoja). Itselläni oli yhdessä vilkussa sen verran valujätettä, että piti poranterällä putsailla ennen kuin johdot suostui menemään läpi liittimineen.

Toinen uusi viritys on TT:n takajarrun pääsylinterin metallisuoja. Itselläni ainakin oli maastoajossa ongelmana se, että kengällä tuli kolhittua jarrusylinteriä ja sen alapäässä oleva suojakumi irtosi helposti paljastaen arempia alueita. Suojan kanssa ei enää ole tuota murhetta.

_________________
http://kettulantalli.fi/ | http://takapiha.org/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Touko 16, 2010 11:45 am 
Avatar

Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Viestit: 952
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Tulipahan väkerreltyä paikalleen uusi 15-piikkinen eturatas. Vaikutus hitaaseen ajoon oli ensimmäisten kokeilujen perusteella paljon suurempi kuin odotin. Dakaristahan tulee tässä vähitellen ihan oikeasti sellainen, että sen kanssa alkaa pärjäämään pienemmilläkin poluilla. Vielä kun saisi noi Ricorit paikalleen, niin etupään käytöskin toivottavasti muuttuisi tarkemmaksi. Sitten varmaan alkaa himottamaan uusi takaiskari... Piru tätä kierrettä.

Olipahan muuten kohtuullisen tiukassa tuo eturatas, kun momenttia on 140Nm ja välissä vielä Loctite 243. Ekalla yrittämällä jäi nimittäin avaamatta, mutta nyt kuumailmapuhatimen avulla Loctite antoi periksi ja sain tuon auki.

_________________
http://kettulantalli.fi/ | http://takapiha.org/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 17, 2010 12:09 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2254
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L ja K75 Street tracker
daddy0 kirjoitti:
Vielä kun saisi noi Ricorit paikalleen

Ricorien laitto on niin pieni homma, että sitä ei kannata siirtää, tunti, josta suurin osa kuluu öljyn ulos valumisen odotteluun. Kannattaa avata molempien päiden proput illalla ja antaa yöllä valua tyhjäksi. Aamulla jouset pois, ricorit ja uudet öljyt tilalle, jouset ja holkit sisään ja menoksi.
daddy0 kirjoitti:
...niin etupään käytöskin toivottavasti muuttuisi tarkemmaksi.

Joo kyllä muuttuu tarkemmaksi, oli tosi hyvä hankinta.
daddy0 kirjoitti:
Sitten varmaan alkaa himottamaan uusi takaiskari... Piru tätä kierrettä.

Joo, niin alkaa...

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 17, 2010 6:32 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Viestit: 952
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
mek kirjoitti:
daddy0 kirjoitti:
Vielä kun saisi noi Ricorit paikalleen

Ricorien laitto on niin pieni homma, että sitä ei kannata siirtää, tunti, josta suurin osa kuluu öljyn ulos valumisen odotteluun. Kannattaa avata molempien päiden proput illalla ja antaa yöllä valua tyhjäksi. Aamulla jouset pois, ricorit ja uudet öljyt tilalle, jouset ja holkit sisään ja menoksi.

Älä tee sitä tänään, minkä voit lykätä huomiseksi :lol:

Pitikös tuossa repiä ohjaustankokin irti, että jouset ja holkit saa ulos? Niin ja öljytkin pitäisi ostaa (taisi olla Ricorin suositus 5W alkuperäisen 10W tilalle?). Ja kun ei ole keskijalkaakaan, niin pitää viritellä vielä enemmän. Eli seli seli, kun laiskottaa. Kyllä muuten alkaa kyllästymään tuohon etupään keinumiseen työmatka-ajossa jonotellessa.

_________________
http://kettulantalli.fi/ | http://takapiha.org/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Kesä 07, 2010 10:21 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Viestit: 952
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Nyt on Ricorit asennettu ja pikaisen ajolenkin jälkeen keulan tuntuma on todella paljon luottamusta herättävämpi kuin aiemmin. Sen verran lyhyen kaavan mukaan tein, että en purkanut/putsannut/huoltanut keulaa vaan heitin vaan Ricorit ja uudet öljyt sisään. Huolletaan sitten, kun stefa kuitenkin jossain välissä porsii (koputtaa puuta...) Ricoreihin hommasin alkuperäisten tiivisterenkaiden tilalle BMW:n omat, kun noissa oli vielä mukana Dakariin sopimattomat.

Laittelen raporttia keulan toiminnasta ensi viikolla, kunhan on GS Meetingin verran koeajettu sitä ensin. Raportti tulee sitten Ricor-ketjuun viewtopic.php?f=6&t=14759&start=30&st=0&sk=t&sd=a

_________________
http://kettulantalli.fi/ | http://takapiha.org/


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com