Kaasarin vaihto Suzuki DR 350 S -91'een
Lähetetty: La Huhti 18, 2009 2:09 pm
NPM´n sivuja selattuani sopivin Mikuni olisi TM36-31. Outoa asiassa on se että sivuilla sano-
taan pykälää pienemmän, eli TM33-12'n sopivan juuri tähän pyörään. Kiinnitys imukurkkuun
päin on kuitenkin 2 milliä liian pieni, voisiko johtua vuosimallikohtaisista eroista? Eurooppaan-
tuojan sivuillakin (Vergaser-Kits nach Fahrzeugmarke; klik -> "SUZUKI") mainitaan sopivuus
molemmille DR 350'een muttei eritellä vuosimalleittain sen enempiä.
Mahtaako ilmanputsareita olla saatavilla miten hyvin? Orkkiskaasarissa liityntä putsariin ei
ole pyöreä, mikä sinänsä ei haittaisi mutta kun mitat on suuremmat kuin 36-31'ssä. Joko
uus putsarikotelo tai sitte jonkinlainen sovitin väliin. Entäpä kaasuvaijerin kiinnitys, joutuu-
ko pakosta vaihtamaan kahvan ja muut sälät? Jos vaikka sattuis jollain lukijoista olemaan
tuota kampetta niin mitat kiinnostais....
__________________________________________________________________________
EDIT 230509: Laitan tähän alotusviestin loppuun jonkinlaisen tarinan mitä tehtiin ja mitä tapahtu...
Kun selvis että NPM'ssä on yx kappale hyllyssä niin menin paikan päälle varmistuakseni muu-
tamista mitoista. Samalla tietysti pääsi ihan kädestä pitäen ihmettelemään laitetta. Mukana
oli vanha kaasari ja ilmanputsarin muovi. Kun kerroin vanhan kamppeen mitat myyjä ties heti
minkä kokonen sovitusholkki täytyy hommata. Epäilin hieman valintaa mutta päätin että jos
on väärän kokonen niin ittepähän mokasivat.. ja korjaavat. Aikaa tietysti kuluisi mutta aina-
kin saa varmasti oikean jos ei ala sopimaan.
Kun osat oli tallissa niin alotin kaasukahvasta.kumi niin tiukassa etten ehjänä saanu irti. Va-
sen lähti melko kivuttomasti mutta yx ei pelkästään paljo auta. Päätin jättää vanhat sikseen
ja liikkeestä uudet. Naapurin avustuksella paineilmaa väliin ja kovat ähellykset niin menivät-
hän nuo. Kaasukahvan muovia joutu lyhentämään, oli 15 milliä ylimäärästä. Vaijerit mahtu sa-
maa reittiä ku vanha.
Putsarin muovi sopi holkin päälle just napakasti, ei ongelmia. Niitä ilmeni sitäki enämpi sen saa-
misessa kaasariin kiinni. Ovat meinaan tehneet sen aikast tarkalla sovitteella. Ihan pieni läm-
mittäminen ei auttanu mitään. Lopulta päädyttiin siihen että silitysraudan päälle lepäämään,
kuumailmapuhaltimella vielä lisäapua, rasvaa väliin ja kohtuullinen määrä väkivaltaa sopivasti
kohdistettuna niin lopultahan se meni.
Tässä kohtaa saattaisi jo ajatella että pahimman täytyy olla takana.. väärin. Laitteen mahtuu
kyllä asentamaan imukurkkuun muttei kääntämään pystysuoraan. Rakenne eroaa vanhasta si-
ten että vaijerien kiinnityskohta, siis se mitä vaijerit liikuttavat on siirretty eri kohtaan (taka-
ylä-vasemmalle) ja jottei homma olis liian yksinkertanen ottaa se tietysti runkoon kiinni. Taitaa
olla seuraavana vuorossa rungon muutostyöt....
Työpaikalla yht'äkkiä tuli mieleeni eräs ``talon´´ hitsareista jonka kanssa on ennenkin turis-
tu jos jonninlaista aiheena nämä kaks'pyöräset. Kahveetauolla vinkkasin miehen samaan pöy-
tään istumaan ja siitähän se sitte lähti armoton kyselyrumba käyntiin; mistä on kyse, mitä pi-
täs tehdä ja missä parhaiten onnistuis sekä millon olis sopiva ajankohta. Pyysi laittamaan ku-
via ja ne nähtyään totesi että on nähtävä ihan ``livenä´´ ennenku pystyy sanomaan. Ei aut-
tanu muu kuin köyttää mopo peräkärryyn kiinni ja Eurajoelle, kyseessä on nimittäin sama henkilö
joka on mainittu tuolla. Jätin mopon pihaan ja jäin odottelemaan mitä tuleman pitää.
No ei kulunu ku seuraavaan päivään ni kotiin päästyäni kännykkä soi. Valmis on ja kotiuttaa voi-
tais. Ja kaiken muun hyvän lisäx laite tuotiin ihan pihaan asti kun oli kuulemma muutenkin asi-
aa ``isoon sitiin´´. Kauhiasti kiittelin eikä tuosta mitään kyllä velotettukaan, vaikka vähän
siihen suuntaan vihjasinkin. Seuraavksi pikaseen tahtiin maalia päälle ennen kuin ruoste alkaa
tekemään tuhojaan. Ympäristö peittoon, pyyhintä asetonilla ja spray-sinkkimaalia päälle useem-
pi kerros. Kuivuu nopeeseen tahtiin, toisin kuin keltanen Miranol... Sitte vihdoin kasaamaan.
Osien asennuksessa ei ilmenny sen ihmeempiä. Ilmanputsarin muovi ei menny kaasarin holkin
päälle ihan yhtä nätisti kuten orkkikseen, mutta pysyy joka tapauksessa. Vaijerien säätövaro-
ja ei juurikaan jääny, mutta riittivät joka tapauksessa. Lopuix tankki ja penkki ja eiku potki-
maan tulille. Odotetusti ensimmäisellä kerralla kun kaasari oli tyhjä joutui hieman pitempään
pätkimään. Eli käyntiin lähti, lähteekö uudestaan, ei tiedä vielä. Säätöjä katellaan ja ajokoke-
muksia kerrotaan kun niitä kertyy....
__________________________________________________________________________
EDIT 180914: Jatketaanpa tähän orkkisviestin loppuun vielä kerran....
No eipä niitä sitte paljoo kerinny kertymään kun laite vaihto omistajaa alle kahden kuukauden
kuluessa muutostyöstä. Myöhemmin kuulin että omistaja on tuonkin jälkeen jo ainakin kertaal-
leen vaihtunut. Siiihen loppuvat jäljet niiltä osin kuin minä tiedän. Osa tapahtumista selviää lu-
kemalla koko tarina tästä alaspäin, ihan kaikki ei selviä tästä tiivisteestä...
Mainitaan vielä ihan off topiccina sellanen käytännössä koettu todellisuus joka liittyy moorpyö-
rien rengastukseen. Kuten tuosta avatarista voi nähdä on nykyinen menopeli aivan toisenlainen.
Pikkutohtorilla ja sen 22 kilowatilla sekä enskarenkailla tuli mökkitiellä kokeiltua miten paljo ker-
kee ottamaan huippuja sen suorahkolla pätkällä. DR'n mittari sinänsä oli aivan ``soittimesta´´
ja tuohon tulikin asennettua erillinen Sigman (muistaakseni) mittari jonka sai säädettyä ihan ko-
hilleen. Todellinen nopeus oli noin 60 kmh ilman sen suurempia huolia muusta kuin ajoissa jar-
ruttamisesta ennen seuraavaa mutkaa. TDM'llä ja sen 63 kW'lla, suuremmalla omamassalla ja
katurenkailla saa irtosorapinnalla keskittyä ajamiseen koko ajan puhumattakaan että kääntäisi
kahvasta oikein reilummin....
taan pykälää pienemmän, eli TM33-12'n sopivan juuri tähän pyörään. Kiinnitys imukurkkuun
päin on kuitenkin 2 milliä liian pieni, voisiko johtua vuosimallikohtaisista eroista? Eurooppaan-
tuojan sivuillakin (Vergaser-Kits nach Fahrzeugmarke; klik -> "SUZUKI") mainitaan sopivuus
molemmille DR 350'een muttei eritellä vuosimalleittain sen enempiä.
Mahtaako ilmanputsareita olla saatavilla miten hyvin? Orkkiskaasarissa liityntä putsariin ei
ole pyöreä, mikä sinänsä ei haittaisi mutta kun mitat on suuremmat kuin 36-31'ssä. Joko
uus putsarikotelo tai sitte jonkinlainen sovitin väliin. Entäpä kaasuvaijerin kiinnitys, joutuu-
ko pakosta vaihtamaan kahvan ja muut sälät? Jos vaikka sattuis jollain lukijoista olemaan
tuota kampetta niin mitat kiinnostais....
__________________________________________________________________________
EDIT 230509: Laitan tähän alotusviestin loppuun jonkinlaisen tarinan mitä tehtiin ja mitä tapahtu...
Kun selvis että NPM'ssä on yx kappale hyllyssä niin menin paikan päälle varmistuakseni muu-
tamista mitoista. Samalla tietysti pääsi ihan kädestä pitäen ihmettelemään laitetta. Mukana
oli vanha kaasari ja ilmanputsarin muovi. Kun kerroin vanhan kamppeen mitat myyjä ties heti
minkä kokonen sovitusholkki täytyy hommata. Epäilin hieman valintaa mutta päätin että jos
on väärän kokonen niin ittepähän mokasivat.. ja korjaavat. Aikaa tietysti kuluisi mutta aina-
kin saa varmasti oikean jos ei ala sopimaan.
Kun osat oli tallissa niin alotin kaasukahvasta.kumi niin tiukassa etten ehjänä saanu irti. Va-
sen lähti melko kivuttomasti mutta yx ei pelkästään paljo auta. Päätin jättää vanhat sikseen
ja liikkeestä uudet. Naapurin avustuksella paineilmaa väliin ja kovat ähellykset niin menivät-
hän nuo. Kaasukahvan muovia joutu lyhentämään, oli 15 milliä ylimäärästä. Vaijerit mahtu sa-
maa reittiä ku vanha.
Putsarin muovi sopi holkin päälle just napakasti, ei ongelmia. Niitä ilmeni sitäki enämpi sen saa-
misessa kaasariin kiinni. Ovat meinaan tehneet sen aikast tarkalla sovitteella. Ihan pieni läm-
mittäminen ei auttanu mitään. Lopulta päädyttiin siihen että silitysraudan päälle lepäämään,
kuumailmapuhaltimella vielä lisäapua, rasvaa väliin ja kohtuullinen määrä väkivaltaa sopivasti
kohdistettuna niin lopultahan se meni.
Tässä kohtaa saattaisi jo ajatella että pahimman täytyy olla takana.. väärin. Laitteen mahtuu
kyllä asentamaan imukurkkuun muttei kääntämään pystysuoraan. Rakenne eroaa vanhasta si-
ten että vaijerien kiinnityskohta, siis se mitä vaijerit liikuttavat on siirretty eri kohtaan (taka-
ylä-vasemmalle) ja jottei homma olis liian yksinkertanen ottaa se tietysti runkoon kiinni. Taitaa
olla seuraavana vuorossa rungon muutostyöt....
Työpaikalla yht'äkkiä tuli mieleeni eräs ``talon´´ hitsareista jonka kanssa on ennenkin turis-
tu jos jonninlaista aiheena nämä kaks'pyöräset. Kahveetauolla vinkkasin miehen samaan pöy-
tään istumaan ja siitähän se sitte lähti armoton kyselyrumba käyntiin; mistä on kyse, mitä pi-
täs tehdä ja missä parhaiten onnistuis sekä millon olis sopiva ajankohta. Pyysi laittamaan ku-
via ja ne nähtyään totesi että on nähtävä ihan ``livenä´´ ennenku pystyy sanomaan. Ei aut-
tanu muu kuin köyttää mopo peräkärryyn kiinni ja Eurajoelle, kyseessä on nimittäin sama henkilö
joka on mainittu tuolla. Jätin mopon pihaan ja jäin odottelemaan mitä tuleman pitää.
No ei kulunu ku seuraavaan päivään ni kotiin päästyäni kännykkä soi. Valmis on ja kotiuttaa voi-
tais. Ja kaiken muun hyvän lisäx laite tuotiin ihan pihaan asti kun oli kuulemma muutenkin asi-
aa ``isoon sitiin´´. Kauhiasti kiittelin eikä tuosta mitään kyllä velotettukaan, vaikka vähän
siihen suuntaan vihjasinkin. Seuraavksi pikaseen tahtiin maalia päälle ennen kuin ruoste alkaa
tekemään tuhojaan. Ympäristö peittoon, pyyhintä asetonilla ja spray-sinkkimaalia päälle useem-
pi kerros. Kuivuu nopeeseen tahtiin, toisin kuin keltanen Miranol... Sitte vihdoin kasaamaan.
Osien asennuksessa ei ilmenny sen ihmeempiä. Ilmanputsarin muovi ei menny kaasarin holkin
päälle ihan yhtä nätisti kuten orkkikseen, mutta pysyy joka tapauksessa. Vaijerien säätövaro-
ja ei juurikaan jääny, mutta riittivät joka tapauksessa. Lopuix tankki ja penkki ja eiku potki-
maan tulille. Odotetusti ensimmäisellä kerralla kun kaasari oli tyhjä joutui hieman pitempään
pätkimään. Eli käyntiin lähti, lähteekö uudestaan, ei tiedä vielä. Säätöjä katellaan ja ajokoke-
muksia kerrotaan kun niitä kertyy....
__________________________________________________________________________
EDIT 180914: Jatketaanpa tähän orkkisviestin loppuun vielä kerran....
No eipä niitä sitte paljoo kerinny kertymään kun laite vaihto omistajaa alle kahden kuukauden
kuluessa muutostyöstä. Myöhemmin kuulin että omistaja on tuonkin jälkeen jo ainakin kertaal-
leen vaihtunut. Siiihen loppuvat jäljet niiltä osin kuin minä tiedän. Osa tapahtumista selviää lu-
kemalla koko tarina tästä alaspäin, ihan kaikki ei selviä tästä tiivisteestä...
Mainitaan vielä ihan off topiccina sellanen käytännössä koettu todellisuus joka liittyy moorpyö-
rien rengastukseen. Kuten tuosta avatarista voi nähdä on nykyinen menopeli aivan toisenlainen.
Pikkutohtorilla ja sen 22 kilowatilla sekä enskarenkailla tuli mökkitiellä kokeiltua miten paljo ker-
kee ottamaan huippuja sen suorahkolla pätkällä. DR'n mittari sinänsä oli aivan ``soittimesta´´
ja tuohon tulikin asennettua erillinen Sigman (muistaakseni) mittari jonka sai säädettyä ihan ko-
hilleen. Todellinen nopeus oli noin 60 kmh ilman sen suurempia huolia muusta kuin ajoissa jar-
ruttamisesta ennen seuraavaa mutkaa. TDM'llä ja sen 63 kW'lla, suuremmalla omamassalla ja
katurenkailla saa irtosorapinnalla keskittyä ajamiseen koko ajan puhumattakaan että kääntäisi
kahvasta oikein reilummin....





