Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Helmi 25, 2020 11:07 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Huhti 18, 2009 2:09 pm 

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:12 pm
Viestit: 452
Paikkakunta: Rauma
Pyörä: Ei oo täl hetkel
NPM´n sivuja selattuani sopivin Mikuni olisi TM36-31. Outoa asiassa on se että sivuilla sano-
taan pykälää pienemmän, eli TM33-12'n sopivan juuri tähän pyörään. Kiinnitys imukurkkuun
päin on kuitenkin 2 milliä liian pieni, voisiko johtua vuosimallikohtaisista eroista? Eurooppaan-
tuojan sivuillakin (Vergaser-Kits nach Fahrzeugmarke; klik -> "SUZUKI") mainitaan sopivuus
molemmille DR 350'een muttei eritellä vuosimalleittain sen enempiä.

Mahtaako ilmanputsareita olla saatavilla miten hyvin? Orkkiskaasarissa liityntä putsariin ei
ole pyöreä, mikä sinänsä ei haittaisi mutta kun mitat on suuremmat kuin 36-31'ssä. Joko
uus putsarikotelo tai sitte jonkinlainen sovitin väliin. Entäpä kaasuvaijerin kiinnitys, joutuu-
ko pakosta vaihtamaan kahvan ja muut sälät? Jos vaikka sattuis jollain lukijoista olemaan
tuota kampetta niin mitat kiinnostais....

__________________________________________________________________________


EDIT 230509: Laitan tähän alotusviestin loppuun jonkinlaisen tarinan mitä tehtiin ja mitä tapahtu...

Kun selvis että NPM'ssä on yx kappale hyllyssä niin menin paikan päälle varmistuakseni muu-
tamista mitoista. Samalla tietysti pääsi ihan kädestä pitäen ihmettelemään laitetta. Mukana
oli vanha kaasari ja ilmanputsarin muovi. Kun kerroin vanhan kamppeen mitat myyjä ties heti
minkä kokonen sovitusholkki täytyy hommata. Epäilin hieman valintaa mutta päätin että jos
on väärän kokonen niin ittepähän mokasivat.. ja korjaavat. Aikaa tietysti kuluisi mutta aina-
kin saa varmasti oikean jos ei ala sopimaan.

Kun osat oli tallissa niin alotin kaasukahvasta.kumi niin tiukassa etten ehjänä saanu irti. Va-
sen lähti melko kivuttomasti mutta yx ei pelkästään paljo auta. Päätin jättää vanhat sikseen
ja liikkeestä uudet. Naapurin avustuksella paineilmaa väliin ja kovat ähellykset niin menivät-
hän nuo. Kaasukahvan muovia joutu lyhentämään, oli 15 milliä ylimäärästä. Vaijerit mahtu sa-
maa reittiä ku vanha.

Putsarin muovi sopi holkin päälle just napakasti, ei ongelmia. Niitä ilmeni sitäki enämpi sen saa-
misessa kaasariin kiinni. Ovat meinaan tehneet sen aikast tarkalla sovitteella. Ihan pieni läm-
mittäminen ei auttanu mitään. Lopulta päädyttiin siihen että silitysraudan päälle lepäämään,
kuumailmapuhaltimella vielä lisäapua, rasvaa väliin ja kohtuullinen määrä väkivaltaa sopivasti
kohdistettuna niin lopultahan se meni.

Tässä kohtaa saattaisi jo ajatella että pahimman täytyy olla takana.. väärin. Laitteen mahtuu
kyllä asentamaan imukurkkuun muttei kääntämään pystysuoraan. Rakenne eroaa vanhasta si-
ten että vaijerien kiinnityskohta, siis se mitä vaijerit liikuttavat on siirretty eri kohtaan (taka-
ylä-vasemmalle) ja jottei homma olis liian yksinkertanen ottaa se tietysti runkoon kiinni. Taitaa
olla seuraavana vuorossa rungon muutostyöt....

Työpaikalla yht'äkkiä tuli mieleeni eräs ``talon´´ hitsareista jonka kanssa on ennenkin turis-
tu jos jonninlaista aiheena nämä kaks'pyöräset. Kahveetauolla vinkkasin miehen samaan pöy-
tään istumaan ja siitähän se sitte lähti armoton kyselyrumba käyntiin; mistä on kyse, mitä pi-
täs tehdä ja missä parhaiten onnistuis sekä millon olis sopiva ajankohta. Pyysi laittamaan ku-
via ja ne nähtyään totesi että on nähtävä ihan ``livenä´´ ennenku pystyy sanomaan. Ei aut-
tanu muu kuin köyttää mopo peräkärryyn kiinni ja Eurajoelle, kyseessä on nimittäin sama henkilö
joka on mainittu tuolla. Jätin mopon pihaan ja jäin odottelemaan mitä tuleman pitää.

No ei kulunu ku seuraavaan päivään ni kotiin päästyäni kännykkä soi. Valmis on ja kotiuttaa voi-
tais. Ja kaiken muun hyvän lisäx laite tuotiin ihan pihaan asti kun oli kuulemma muutenkin asi-
aa ``isoon sitiin´´. Kauhiasti kiittelin eikä tuosta mitään kyllä velotettukaan, vaikka vähän
siihen suuntaan vihjasinkin. Seuraavksi pikaseen tahtiin maalia päälle ennen kuin ruoste alkaa
tekemään tuhojaan. Ympäristö peittoon, pyyhintä asetonilla ja spray-sinkkimaalia päälle useem-
pi kerros. Kuivuu nopeeseen tahtiin, toisin kuin keltanen Miranol... Sitte vihdoin kasaamaan.

Osien asennuksessa ei ilmenny sen ihmeempiä. Ilmanputsarin muovi ei menny kaasarin holkin
päälle ihan yhtä nätisti kuten orkkikseen, mutta pysyy joka tapauksessa. Vaijerien säätövaro-
ja ei juurikaan jääny, mutta riittivät joka tapauksessa. Lopuix tankki ja penkki ja eiku potki-
maan tulille. Odotetusti ensimmäisellä kerralla kun kaasari oli tyhjä joutui hieman pitempään
pätkimään. Eli käyntiin lähti, lähteekö uudestaan, ei tiedä vielä. Säätöjä katellaan ja ajokoke-
muksia kerrotaan kun niitä kertyy....



__________________________________________________________________________

EDIT 180914: Jatketaanpa tähän orkkisviestin loppuun vielä kerran....

No eipä niitä sitte paljoo kerinny kertymään kun laite vaihto omistajaa alle kahden kuukauden
kuluessa muutostyöstä. Myöhemmin kuulin että omistaja on tuonkin jälkeen jo ainakin kertaal-
leen vaihtunut. Siiihen loppuvat jäljet niiltä osin kuin minä tiedän. Osa tapahtumista selviää lu-
kemalla koko tarina tästä alaspäin, ihan kaikki ei selviä tästä tiivisteestä...

Mainitaan vielä ihan off topiccina sellanen käytännössä koettu todellisuus joka liittyy moorpyö-
rien rengastukseen. Kuten tuosta avatarista voi nähdä on nykyinen menopeli aivan toisenlainen.
Pikkutohtorilla ja sen 22 kilowatilla sekä enskarenkailla tuli mökkitiellä kokeiltua miten paljo ker-
kee ottamaan huippuja sen suorahkolla pätkällä. DR'n mittari sinänsä oli aivan ``soittimesta´´
ja tuohon tulikin asennettua erillinen Sigman (muistaakseni) mittari jonka sai säädettyä ihan ko-
hilleen. Todellinen nopeus oli noin 60 kmh ilman sen suurempia huolia muusta kuin ajoissa jar-
ruttamisesta ennen seuraavaa mutkaa. TDM'llä ja sen 63 kW'lla, suuremmalla omamassalla ja
katurenkailla saa irtosorapinnalla keskittyä ajamiseen koko ajan puhumattakaan että kääntäisi
kahvasta oikein reilummin....


Viimeksi muokannut Agitheosis päivämäärä To Syys 18, 2014 7:48 pm, muokattu yhteensä 6 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 19, 2009 9:55 am 

Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 9:42 pm
Viestit: 334
Paikkakunta: iisalmi
Pyörä: Gsf 1200 S
http://www.mikuni-topham.de/DEUTSCHSITE ... DR350.html
Tuollaisen satsin muistin. Tuon pitäs olla pulttaa paikoilleen+orggis ilmanputsari sopii.
Dellortolla oli kanssa mikeseoli 34mm kiihytyspumppullinen malli varsin halpakin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 19, 2009 3:48 pm 

Liittynyt: To Syys 13, 2007 6:43 pm
Viestit: 60
Pyörä: XR400R & B12T
Mulla on TM 36-31 kitti. Tilasin sen ABP Racing pajalta ja siinä on soviteholkit hondaan imu 44mm ja putsari 58mm eli bolt on sarja. Näin olettaisin olevan dr:n kohdalla myös. Vaijerit lyhensin alkuperäisistä ja hyvin on pelannu.

Itsekin kattelin NPM:n sivuilta, mutta holkit olisi joutunut hommaamaan muuaalta ja saksasta tilattu kitti oli saman hintanen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 26, 2009 8:36 am 

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:12 pm
Viestit: 452
Paikkakunta: Rauma
Pyörä: Ei oo täl hetkel
Fideltuntsa kirjoitti:
Mulla on TM 36-31 kitti. Tilasin sen ABP Racing pajalta ja siinä on soviteholkit
hondaan imu 44mm ja putsari 58mm eli bolt on sarja. Näin olettaisin olevan
dr:n kohdalla myös.


Mikä kaasari ennen modausta ja miten vaikutti toimintaan? Omassa tapauk-
sessa halkasijat on hieman eri kokoset mutta holkit on toki saatavilla. Ei ollu
hyllyssä mut tulon päällä on. Imukurkkuun sopii ilman sen kummempia, saman
kokonen, siis vain ilman puolellle tarvitaan....

Fideltuntsa kirjoitti:
Vaijerit lyhensin alkuperäisistä ja hyvin on pelannu.


Oliko sulla jo ennen modausta millanen kaasukahva? Mulle suosittelivat vaih-
toa ns. veto / palautus - tyyppiseen jossa liike molempiin suuntiin on vaijeril-
la pakko-ohjattu.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 26, 2009 8:57 pm 

Liittynyt: To Syys 13, 2007 6:43 pm
Viestit: 60
Pyörä: XR400R & B12T
Agitheosis kirjoitti:
Fideltuntsa kirjoitti:
Mulla on TM 36-31 kitti. Tilasin sen ABP Racing pajalta ja siinä on soviteholkit
hondaan imu 44mm ja putsari 58mm eli bolt on sarja. Näin olettaisin olevan
dr:n kohdalla myös.


Mikä kaasari ennen modausta ja miten vaikutti toimintaan? Omassa tapauk-
sessa halkasijat on hieman eri kokoset mutta holkit on toki saatavilla. Ei ollu
hyllyssä mut tulon päällä on. Imukurkkuun sopii ilman sen kummempia, saman
kokonen, siis vain ilman puolellle tarvitaan....

Fideltuntsa kirjoitti:
Vaijerit lyhensin alkuperäisistä ja hyvin on pelannu.


Oliko sulla jo ennen modausta millanen kaasukahva? Mulle suosittelivat vaih-
toa ns. veto / palautus - tyyppiseen jossa liike molempiin suuntiin on vaijeril-
la pakko-ohjattu.



Keihin 36 alipainetoiminen ilman kiihdytyspumppua on alkuperäinen kaasutin. Kyllähän se kaasuun vastaavuus parani. Saattaa jopa tarjota keulaa kaasusta:) Suuttimia olen joutunut isontamaan.
Kaasukahva oli ja on veto ja palautus omilla vaijereilla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 20, 2009 9:47 pm 

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:12 pm
Viestit: 452
Paikkakunta: Rauma
Pyörä: Ei oo täl hetkel
Nyt on osat hallussa ja ihmettelyt päällänsä. Alkuperänen kahvakumi lähti kytkinpuolelta mel-
ko kivuttomasti mutta kaasukahvasta ei, oli liimaa pistetty tehtaalla ihan kiitettävästi. Kävin
hakemassa uudet ni ei tartte ihmetellä. Kumit, kahva ja vaijerit on asennettu ja pujoteltu, sit-
te pääsis ite kaasarin käsittelyyn. Kuten todettua imukurkun puoli sopii sellasenaan, tai aina-
kin pitäs, en oo vielä paikoilleen kokeillu. Putsarin puolelle tulee sovitinholkki jokapitäs mennä
paikoilleen lämmitettynä ja jämähtää jäähdyttyään. Muovi sopii holkin päälle mainiosti. Ite kaa-
sarin anatomiasta onkin seuraavax arpomista. Saattaa vaikuttaa tyhmältä mutta mukana ei
tullut manuaalia. Pitäiskö mun itestäänselvästi tietää mitä kaikki säätimet on ja miten vaikut-
tavat. Avaamaan en tuota alkanu, mahtaako sisällä olla jotain olennaista säätömahdollisuutta?
Suuttimia kaiketi mutta en tarkota niitä.

Joka tapauksessa alla kuvat ja se mitä noista olen ymmärtänyt...

Kuva

Tyhjäkäyntikierrosten säätö? Vaikuttaa siihen miten paljo luisti on pienimmillään auki?


Kuva

Mikä mahtaa olla? Sijaitsee imukurkun puolella kohokammion kannen etupuolella.


Kuva

Liittyiskö kiihdytyspumppuun? Ainakin ruuvia kiinni kiertämällä välys muovin ja tapin välillä kasvaa.


Kuva

Näistä kahdesta ei tietoa. Asennuksen jälkeen jäävät kuorien sisään...

Noiden lisäx ei muita päälle näy. Tarkotus olis saada ensin jonkinlaiset perussäädöt joilla lähtee käymään....


Viimeksi muokannut Agitheosis päivämäärä La Touko 23, 2009 7:13 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 20, 2009 11:11 pm 
Avatar

Liittynyt: La Helmi 25, 2006 10:19 pm
Viestit: 1086
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: Surly Instigator, DMR Bolt Long
Tutun näköinen härveli kaikille TM40 säätäjille.
http://www.matkaendurot.net/forum/viewt ... &sk=t&sd=a
http://www.mikuni.com/pdf/hs40_manual.pdf

_________________
routaisten peltojen pehtoori


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Touko 22, 2009 9:26 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Viestit: 549
Paikkakunta: Raasepori
Pyörä: Suzuki DL1000 Hva TXC310 TE310 TE250
1. Oikein
2. Tyhjäkäynnin seosruuvi (pilot screw)
3. Oikein
4. Ilmasuuttimet tk + pää (pilot airjet ja (main) airjet)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 23, 2009 7:44 pm 

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:12 pm
Viestit: 452
Paikkakunta: Rauma
Pyörä: Ei oo täl hetkel
Yllä täydellisesti muotoiltu vastaus, ottakaa ihmiset mallia!! Tiivis, pelkkää asiaa ja ennen
kaikkea vastaa siihen mitä kysytään!! Kiitän.

Perkeles, ei mahdu paikoilleen oikeeseen asentoon. Runko tiellä. Sitte vaan jostain pätevä
hitsari esiin....


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Touko 29, 2009 7:51 pm 

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:12 pm
Viestit: 452
Paikkakunta: Rauma
Pyörä: Ei oo täl hetkel
Nyt on runkomuutokset tehty. Äkkiä maalia päälle ennenku ruoste iskee. Sitte pääseeki jo
laittamaan kasaan, paitsi jos ilmenee jotain muuta ihmeellistä... mitähä se vois olla...

Kuva

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Touko 29, 2009 10:12 pm 

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 8:19 pm
Viestit: 347
Paikkakunta: Raahe
Pyörä: KTM 640 Sumo enskavantein
Mikä takaiskari sulla on tossa, ei taida olla alkuperäinen? Ettei ois evon etukeppi, miten pelaa?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 30, 2009 8:53 am 

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:12 pm
Viestit: 452
Paikkakunta: Rauma
Pyörä: Ei oo täl hetkel
Alkuperää en pysty sen paremmin kiistämään kuin vasvistamaankaan. Tuo siinä on koko ajan
mun aikani ollu. En oo osannu epäillä etteikö olis orkkis osa. Onhan tuo virkansa toimittanu,
tosin tuntuu että tekee samaa kuin etupää eli on turhan löysä. Edessä tuon vaan huomaa niin
paljon helpommin kun nykäsee etujarrua äkäsesti ja kattoo miten paljo pumput antaa perix....


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 04, 2009 8:38 pm 

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:12 pm
Viestit: 452
Paikkakunta: Rauma
Pyörä: Ei oo täl hetkel
Mopo on kasattu ja käymäänkin lähti. Säädöt ja koeajot lähipäivinä. Konetta käyttelin ja hy-
vin vastas kaasukahvan kääntämiseen....


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Kesä 05, 2009 3:08 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1163
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Sakkeus kirjoitti:
Mikä takaiskari sulla on tossa, ei taida olla alkuperäinen? Ettei ois evon etukeppi, miten pelaa?


Kyllä tuo kovasti vaikuttaa alkuperäiseltä, ainakin siinä orkkiksessa oli tuo ulkopuolinen säiliö jne. Ei nuo susukien osat ole aina halvinta kuraa :mrgreen:

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Kesä 05, 2009 11:04 pm 

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:12 pm
Viestit: 452
Paikkakunta: Rauma
Pyörä: Ei oo täl hetkel
Ajaessa on helppo huomata että on eri kaasari pataa ruokkimassa. Voimaa on ja vetää hyvin
läpi koko kierrosalueen punarajalle asti. Kaksi seikkaa kuitenkin pisti esiin; kun kaasun kiertää
kiinni kierrokset laskee viiveellä, aina kuitenkin sen lopulta tehden. Toinen on että kun 5000
rpm eteenpäin avaa kaasua nopeasti niin ensin on pienehkö viive ja sitte alkaa tapahtua. Mi-
kä on todennäkösin syy noille?


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com