Daddy0:n TT600R eli amatööri asialla
Valvoja: Moderaattorit
Re: Daddy0:n TT600R eli amatööri asialla
Kävin tänään uskomattoman taistelun pikku XT.n vauhtipyörän irroittamisen kanssa. Ulosvetäjän kiristysruuvi tarttui aina niin tiukasti kampiakselin pulttiin, että se kiristi pultin edellään aina kiinni. En löytänyt mistään sopivaa holkkia, niin pakko oli koittaa kiristää pultista. Lopulta onnistuin keplottelemaan laakerikuulan ulosvetäjän pultin ja kampiakselin pultin väliin ja sain vauhtipyörän irti. Tällaista ei ole kyllä sattunut koskaan ennen. Saakohan selostuksestakaan mitään selvää....
- daddy0
- Viestit: 942
- Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
- Pyörä: BMW R1200GSA 2010
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Daddy0:n TT600R eli amatööri asialla
Nyt on TTR:n kasaamisen kanssa viimein otettu ensimmäiset konkreettiset askeleet
Oikeanpuoleisessa lohkossa uudet laakerit, uusi öljyn imusiivilä + tiiviste ja öljypumppu + uudet o-renkaat jo asennettuna. Ehjä vaihteisto odottaa hyllyssä ja tämän hetken arvion mukaan kaikki muutkin tarpeelliset osat on nyt kasassa.
Vauhtipyörän ja kampurankin sain irti vanhasta lohkosta ilman erikoistyökaluja, kun ei tarvinnut sääliä lohkoa lainkaan. Ainoa osa, joka nyt enää pitäisi saada kokoamisen alta irrotettua on vasemmassa lohkossa oleva tasapainoakselin laakerin kehä. Tarvii jostain haalia sopiva ulosvedin, niin saa senkin sitten irti.
Ja mikä tärkeintä nyt kun on kampura irti, niin sain lopullisen vahvistuksen uusien lohkojen sopivuudesta.
Tänään meni 4 tuntia tallissa koneen kimpussa, katsotaan paljonko niitä vielä kertyy
Oikeanpuoleisessa lohkossa uudet laakerit, uusi öljyn imusiivilä + tiiviste ja öljypumppu + uudet o-renkaat jo asennettuna. Ehjä vaihteisto odottaa hyllyssä ja tämän hetken arvion mukaan kaikki muutkin tarpeelliset osat on nyt kasassa.
Vauhtipyörän ja kampurankin sain irti vanhasta lohkosta ilman erikoistyökaluja, kun ei tarvinnut sääliä lohkoa lainkaan. Ainoa osa, joka nyt enää pitäisi saada kokoamisen alta irrotettua on vasemmassa lohkossa oleva tasapainoakselin laakerin kehä. Tarvii jostain haalia sopiva ulosvedin, niin saa senkin sitten irti.
Ja mikä tärkeintä nyt kun on kampura irti, niin sain lopullisen vahvistuksen uusien lohkojen sopivuudesta.
Tänään meni 4 tuntia tallissa koneen kimpussa, katsotaan paljonko niitä vielä kertyy
- daddy0
- Viestit: 942
- Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
- Pyörä: BMW R1200GSA 2010
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Daddy0:n TT600R eli amatööri asialla
Nyt on molemmat lohkot valmistelu kasaamista varten puhdistamalla ne ja laakerit ja stefat paikalleen asentamalla. Sen jälkeen asensin vasempaan lohkoon kampuran, vaihteiston vivustoineen ja siirtimineen sekä lohkojen väliin tulevat "holkit" (dovel in english). Eli nyt ollaan siinä vaiheessa, että seuraava toimenpide olisi tiivistemassan levitys ja lohkojen naittaminen toisiinsa.
Kampura meni paikalleen helposti kurapyöräkollegoiden ohjeiden avulla: http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... =6&t=17637
Sen verran pitää kehuskella, että huomasin virheenkin tuossa Yamahan huoltomanuaalissa. Siinä ei käsketä lainkaan laittaa lohkojen välisen öljykanavan holkkia ja o-rengasta paikalleen ennen lohkojen paritusta (kuvassa alhaalla keskellä oleva punainen o-rengas). Onneksi oli osat fiksusti ja tarkistin koko ajan räjäytyskuvasta siinä rinnalla. Olisi voinut harmittaa, kun kone olisi tuon takia leiponut kiinni öljypulassaan.
Ettei mene pelkästään kehumiseksi, niin unohdin tasapainoakselin vasemman laakerin taakse tulevan stefan ekalla kertaa kootessani. Koneistamon setä otti säälistä saman laakerin kahteen kertaan irti yhden kerran hinnalla. Saipahan hänkin hieman naureskeltavaa työpäivän aikana, kun kaveri ajeluttaa samaa lohkoa jatkuvasti saman laakerin takia.
Asentelin joutessani myös 30mm korotuspalat ohjaustangolle. Kylmätestausten perusteella tapeilta ajo helpottunee merkittävästi.
Kampura meni paikalleen helposti kurapyöräkollegoiden ohjeiden avulla: http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... =6&t=17637
Sen verran pitää kehuskella, että huomasin virheenkin tuossa Yamahan huoltomanuaalissa. Siinä ei käsketä lainkaan laittaa lohkojen välisen öljykanavan holkkia ja o-rengasta paikalleen ennen lohkojen paritusta (kuvassa alhaalla keskellä oleva punainen o-rengas). Onneksi oli osat fiksusti ja tarkistin koko ajan räjäytyskuvasta siinä rinnalla. Olisi voinut harmittaa, kun kone olisi tuon takia leiponut kiinni öljypulassaan.
Ettei mene pelkästään kehumiseksi, niin unohdin tasapainoakselin vasemman laakerin taakse tulevan stefan ekalla kertaa kootessani. Koneistamon setä otti säälistä saman laakerin kahteen kertaan irti yhden kerran hinnalla. Saipahan hänkin hieman naureskeltavaa työpäivän aikana, kun kaveri ajeluttaa samaa lohkoa jatkuvasti saman laakerin takia.
Asentelin joutessani myös 30mm korotuspalat ohjaustangolle. Kylmätestausten perusteella tapeilta ajo helpottunee merkittävästi.
- daddy0
- Viestit: 942
- Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
- Pyörä: BMW R1200GSA 2010
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Daddy0:n TT600R eli amatööri asialla
Taas tuli touhuttua tallissa. Nyt on lohkot toisissaan kiinni, akseleiden päissä rattaat (öljypumppu, kampura, tasapainoakseli, kytkin, kiksi) paikallaan, öljypumppu märkänä asennettu. Huomenna jatketaan kampuran ja kytkimen muttereiden kiristyksellä työkalutäydennyksen jälkeen. Sitten alkaakin olla jäljellä enää virtapuoli, kytkimen loput osat ja yläkerta.
Menee nyt sen verran sujuvan oloisesti, että oikein pelottaa.
Menee nyt sen verran sujuvan oloisesti, että oikein pelottaa.
- daddy0
- Viestit: 942
- Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
- Pyörä: BMW R1200GSA 2010
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Daddy0:n TT600R eli amatööri asialla
Kampuran ja kytkimen mutterit kiristelty, kytkin ja kiksi kasattu, kytkinkopan stefat vaihdettu, kytkinkoppa kiinnitetty, puolipuristimen vaijeri uusittu sekä mäntä kiinnitetty uusilla männäntapin sokilla. Seuraavaksi sitten männänrenkaita ja sylinteriä paikalleen sekä muuta yläkertaa kasamaan.
- daddy0
- Viestit: 942
- Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
- Pyörä: BMW R1200GSA 2010
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Daddy0:n TT600R eli amatööri asialla
Männänrenkaat paikallaan, sylinteri, kansi ja ventiilikopan kansi paikallaan, nokka-akseli ajoitettu sekä venttiilit säädetty. Magneeton puoli vielä koottavana ja sitten pääseekin nostamaan konetta runkoon. Kohta selviää, että lähteekö peli käyntiin... Pelottava ajatus, että jos ei lähdekään.
- daddy0
- Viestit: 942
- Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
- Pyörä: BMW R1200GSA 2010
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Daddy0:n TT600R eli amatööri asialla
Kone nipussa ja kiinni rungossa sekä ennen kaikkea kone saatu käyntiin ja kaikki vaihteet löydetty
Tuli vielä tuossa kokoamisvaiheessa tarkisteltua, että venttiilitkin pitää oikein mallikkaasti, joten kannelle en sitten lähtenyt tekemään mitään tällä erää. Hieman tosin nyt vuotaa öljyä venttiilikopan kannessa kyljessä olevasta irtikin lähtevästä pyöreästä kannesta. Eli siis siitä, joka on nokka-akselin oikean pään kohdalla. Tuo pitää fiksailla, niin sitten alkaa olemaan valmis koneprojektin osalta ja pyörä myyntikunnossa. Onko muilla ollut samaa haastetta?
Pikaisella testilenkillä tuli eilen 34 asteen lämmössä todettua, että ilmajäähy on kyllä jalkojen välissä aika reilusti kuumempi kuin Dakarin nestejäähdytetty kone.
Tuli vielä tuossa kokoamisvaiheessa tarkisteltua, että venttiilitkin pitää oikein mallikkaasti, joten kannelle en sitten lähtenyt tekemään mitään tällä erää. Hieman tosin nyt vuotaa öljyä venttiilikopan kannessa kyljessä olevasta irtikin lähtevästä pyöreästä kannesta. Eli siis siitä, joka on nokka-akselin oikean pään kohdalla. Tuo pitää fiksailla, niin sitten alkaa olemaan valmis koneprojektin osalta ja pyörä myyntikunnossa. Onko muilla ollut samaa haastetta?
Pikaisella testilenkillä tuli eilen 34 asteen lämmössä todettua, että ilmajäähy on kyllä jalkojen välissä aika reilusti kuumempi kuin Dakarin nestejäähdytetty kone.
Re: Daddy0:n TT600R eli amatööri asialla
onnittelut:-) mites dakariin verrattuna, eikö jammu tunnu eri köykäseltä ja tehokkaalta?
- daddy0
- Viestit: 942
- Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
- Pyörä: BMW R1200GSA 2010
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Daddy0:n TT600R eli amatööri asialla
Ei se kuitenkaan niin erityisen tehokkaalta tunnu, varsinkin kun kaasari kuitenkin reagoi ruiskua hitaammin. Ja teho-paino suhdehan on noissa kuitenkin kohtuullisen lähellä toisiaan (BMW 0.21 kW/kg ja Yamaha 0.24 kW/kg).jkk_69 kirjoitti:onnittelut:-) mites dakariin verrattuna, eikö jammu tunnu eri köykäseltä ja tehokkaalta?
Painon osalta eroa on enemmänkin, tuntuu kuin polkupyörää siirtelis tuon Yamahan kanssa. Toinen Yamahassa mieluinen seikka on se, että Yamahan Ixil-vaimennin on selvästi Dakarin LeoVince SBK:ta hiljaisempaa sorttia.
Re: Daddy0:n TT600R eli amatööri asialla
Tilasitko saksasta nuo korotuspalat tangolle vai saako nuita suomesta? TTR:ssähän on ne kiinnikkeet erilaiset kuin crosseissa niin niillä voi olla huonompi saatavuus. Ajattelin ehkä itsekin ostaa korotuspalat. Niin ja hyvä että sait pyörän kasaan varmaan tuommosen "pikkurempan" valmiiksi saamisesta tuli hyvä fiilis.
Re: Daddy0:n TT600R eli amatööri asialla
kaverin dakaria koitin ja tuntui aika nuhaiselta vs. oma ttr, olisko kuristettu vehje.. ei meinannu saada sutimaan sitten millään, saatikka keulaa ilmaan.daddy0 kirjoitti:Ei se kuitenkaan niin erityisen tehokkaalta tunnu, varsinkin kun kaasari kuitenkin reagoi ruiskua hitaammin. Ja teho-paino suhdehan on noissa kuitenkin kohtuullisen lähellä toisiaan (BMW 0.21 kW/kg ja Yamaha 0.24 kW/kg).jkk_69 kirjoitti:onnittelut:-) mites dakariin verrattuna, eikö jammu tunnu eri köykäseltä ja tehokkaalta?
Painon osalta eroa on enemmänkin, tuntuu kuin polkupyörää siirtelis tuon Yamahan kanssa. Toinen Yamahassa mieluinen seikka on se, että Yamahan Ixil-vaimennin on selvästi Dakarin LeoVince SBK:ta hiljaisempaa sorttia.
- daddy0
- Viestit: 942
- Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
- Pyörä: BMW R1200GSA 2010
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Daddy0:n TT600R eli amatööri asialla
Korotuspalat tuli tilattua Off-the-roadista, ei muualla näkynyt tarjolla. Käytännössähän se korotuspala on vain pidempi pultti ja metallisylinteri. Eli tuollaisen nyt tekisi heikompikin metallimies ihan itsekin.hänmies kirjoitti:Tilasitko saksasta nuo korotuspalat tangolle vai saako nuita suomesta? TTR:ssähän on ne kiinnikkeet erilaiset kuin crosseissa niin niillä voi olla huonompi saatavuus. Ajattelin ehkä itsekin ostaa korotuspalat. Niin ja hyvä että sait pyörän kasaan varmaan tuommosen "pikkurempan" valmiiksi saamisesta tuli hyvä fiilis.
Fiilikset on tosiaan aika makeat rempan jäljiltä.
- daddy0
- Viestit: 942
- Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
- Pyörä: BMW R1200GSA 2010
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Daddy0:n TT600R eli amatööri asialla
Dakar on selvästi raskaampi keulastaan, joten keula ei tosiaan ihan helposti ilmaa haukkaa. Vaikka kyllä sen tiukalla kiihdytykselläkin hiukan saa keventymään. Sutimisen aikaansaamisen kanssa ei kyllä ole mitään ongelmia ollut. Kyllä sen ruiskun ja muutaman lisäkilowatin mun mielestä huomaan Dakarin eduksi.jkk_69 kirjoitti:kaverin dakaria koitin ja tuntui aika nuhaiselta vs. oma ttr, olisko kuristettu vehje.. ei meinannu saada sutimaan sitten millään, saatikka keulaa ilmaan.
- daddy0
- Viestit: 942
- Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
- Pyörä: BMW R1200GSA 2010
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Daddy0:n TT600R eli amatööri asialla
Nyt on vuoto korjattu, oli vain huolimattomasti tullut laitettua tiivistemassaa venttiilikopan ja kannen väliiin. Samalla tuli vaihdeltua ketjut ja rattaatkin sekä laitettua pyörään Saksasta tilattu huomattavasti aiempaa paremmassa kunnossa oleva pohjapanssari.daddy0 kirjoitti:Hieman tosin nyt vuotaa öljyä venttiilikopan kannessa kyljessä olevasta irtikin lähtevästä pyöreästä kannesta. Eli siis siitä, joka on nokka-akselin oikean pään kohdalla. Tuo pitää fiksailla, niin sitten alkaa olemaan valmis koneprojektin osalta ja pyörä myyntikunnossa.
Nyt olisi pyörä myyntikunnossa (vinks vinks).
- daddy0
- Viestit: 942
- Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
- Pyörä: BMW R1200GSA 2010
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Daddy0:n TT600R eli amatööri asialla
Pyörä myynnissä: http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... =3&t=17933
Jos on tämän ketjun läpi lukenut, niin tietää kyllä tasan mitä on kaupan, joten tämän reilummaksi ei kaupanteko tule
Jos on tämän ketjun läpi lukenut, niin tietää kyllä tasan mitä on kaupan, joten tämän reilummaksi ei kaupanteko tule