KTM LC4 -90 uudistusprojekti UPDATE 26.1.

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
aluhao
Viestit: 70
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 11:44 pm
Pyörä: KTM LC4 600/640
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

KTM LC4 -90 uudistusprojekti UPDATE 26.1.

Viesti Kirjoittaja aluhao »

Pitihän se nyt tänneki lisäillä tuo projekti kun kuitenki jotain kiinnostaa...

Eli pyörä on 1990 vuosikertaa olevaa LC4 552cc koneella (eli vanha 600). Ostin pyörän tänä keväänä ja ensin se kutitteli tallinperukoilla viikon verran kun ei ollu katulaillista takarengasta alle. No piti tietenki vähän käydä pyörimässä lähiteillä. Ensikokemuksien perusteella crossinappula ei ehkä paras vaihtoehto asfaltilla keulimiseen ja ihan niinku ois kytkinki hiukan luistanu... Noh ei siitä vielä masennusta saanu aikaseksi. Sitte tuli endurokaturengas viimenään ja ei muuta ku rengasta vanteelle, nopsa koeajo ja kohti kotia Tattarinsuolta. Kehä I rampissa kone yskäs kerran ja sen jälkeen jumiin. Mitäs mitäs? Pyörä sivuun tieltä ja ihmettelemään. Täysin jumissa. No ei muuta kun kiukuspäissään työnnän takasin pajalle, ei onneks ollu kun joku 3-4km. Lämminhän siinä tuli. Kone jäähty sen verran että alko liikkumaan taas. Mukava rahina kuuluu ykk:ssa. Kytkin auki ja totesin että metallia on liikkeellä. Myös kruununlaakerissa oli ujo välys. Öljypumpusta taas löyty kumi- ja metallimujua oikeen kunnolla. Tässä vaiheessa piti lähteä viikonlopun viettoon.

Myöhemmin kun koneen avasin, totesin että kiertokangen alapään laakeri täysin muussina. Ja sieltä liikkeelle lähteneet rojut oli menny männän ja sylinterin välii. Noh. Tulihan sitä jo 10km ajeltuaki tänäkesänä, joten aattelin pistää pyörän atomeiksi ja käydä kaikki läpi.

Lähtökohta:

Kuva
Kuva

Enemmän kuvia löytyy:

https://picasaweb.google.com/1119225582 ... 4708/KTM02

Ja lisää tulee sitä mukaa kun homma etenee.

Tarkotus on lisäillä ulkonäköosia uudemmista malleista Supermoto henkeen. Ja kuten kuvista näkyy niin vanteet on jo hommattu.

Ja tulipa eilen hetken mielijohteesta ostettua sitte 2005 Adventuren konekin... Eli uutta tekniikkaa tippuu runkoon kanssa. Toivottavasti ens kesänä pääsee vähän pidemmälle. =)

Tämänhetkinen vaihe:

Kuva

Tekniikkaosia on haalittu pikkuhiljaa ja kuidutusprojekti pitäisi alottaa lähiaikoina. Perän ulkonäkö vielä täys kysymysmerkki... Kaipa sinne jotain kivaa keksii.

EDIT: 8.3. Projekti etenee jälleen. Nyt edistystä jo silminnähden. Toivo elää vielä että ensi kesänä ajellaan.

EDIT: 10.6. Poustattu viimeisin update... eipä paljoa lapsille kerrottavaa...

EDIT: 29.6. Jotain pientä saatu aikaan taas. Runko maalattu ja jotain osia kiinnitelty. Konettakin kasailin jo. Tavote olis heinäkuun aikana ainakin koeajo suorittaa.

EDIT: 29.10. Muutama kuva ja tilanneraporttia. Koneet lähes läjässä. Mitä ilmeisimmin ylemmän editin tavoite ei oo täyttyny... No onhan näitä kuukausia kaikenlaisia... :mrgreen:

EDIT: 14.11. Olipa näköjään edellinen update tehty tulevaisuuteen. No ei sen väliä. Taas pari kuvaa lisää ja osia hankittu.

EDIT: 26.1. Tämän vuoden eka update. Kuvat vielä kamerassa. Vanhoja osia hävitetty ja uusia hankittu.
Viimeksi muokannut aluhao, Ke Tammi 30, 2013 3:00 pm. Yhteensä muokattu 9 kertaa.
- Kun tekee itse niin saa mitä ansaitsee-
Avatar
aluhao
Viestit: 70
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 11:44 pm
Pyörä: KTM LC4 600/640
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aluhao »

Päivitystä:

Kuvien osote muuttu.

Ja Adventuren moottori, täydelliset sähköt, syylärit ja pakoputken etuosa saapui. Lisäks tuli hommattua uudemman LC4 tankki. Kiitokset JussiS!

Nyt täytys vielä hommata uudemman mallin katteita ja penkki niin pääsis tekemään tarvittavat ruonkomuutokset että saa osat maalattavaks.

Myös motovanteet lähti tulemaan jenkkilästä suomeen päin. Pääsee ihmettelemään kuinka se 5" takavanne istuu haarukkaan.
- Kun tekee itse niin saa mitä ansaitsee-
Avatar
aluhao
Viestit: 70
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 11:44 pm
Pyörä: KTM LC4 600/640
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KTM LC4 -90 projektia

Viesti Kirjoittaja aluhao »

Nyt on jotakuinkin kaikki katteet kasassa. Ei muuta kun sovittelemaan. Ainakin takarungon joutuu muuttamaan ni saattaa samalla tulla sitte semmonen että ei oo muilla samanlaista. 8)

Ja muotintekovehkeet alkaa olemaan kasassa. Nyt vaan hiilaria ostelemaan vielä ni saa pyörään vähän ulkonäköäkin. Kuvia tulee kun homma etenee.
- Kun tekee itse niin saa mitä ansaitsee-
Avatar
Spine of god
Viestit: 32
Liittynyt: Su Elo 10, 2008 9:37 pm
Pyörä: KTM LC4
Paikkakunta: Helsinki

Re: KTM LC4 -90 projektia

Viesti Kirjoittaja Spine of god »

Hyvä hyvä! Ja eikun lisää kuvia tulemaan!
Avatar
aluhao
Viestit: 70
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 11:44 pm
Pyörä: KTM LC4 600/640
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

-90 -> -05 moottorivertailua

Viesti Kirjoittaja aluhao »

Purin tuossa uuden moottorin palasiksi ja vertailin vähän osia -90 koneen osiin.

Sylinterin ja kannen pulttijaot on samat. Tuossa 101mm pytyssä on vaan isompi putki eli ei sovi vanhaan lohkoon ilman työstöä. Kansi käy kohtuu suoraan, mutta uudessa koneessa mäntä tulee yli deckitason, joten uuden koneen kannessa on palotila syvennyksessä.

Nokka näyttäisi käyvän suoraan. En vielä ehtinyt kattoa että toimisko toi autodekohässäkkä jopa vanhassa koneessakin.

Kytkin on uudessa koneessa isompi, joten esim. levyjä ei voi käyttää ristiin. Tutkin vielä josko ton uuden kruunun sais vanhaan koneeseen sovitettua. Voi tulla kopan kanssa ongelmia vaan sitte.


Sain isoilta pojilta moottorinkutitteluvinkkejä. Kansi lähtee alkuviikosta pieksämäelle tehtäväks. Sitte factory race nokka on hankintalistalla. Ja mäntä kannattaa kuulemma vaihtaa kevyempään ja samalla hieroa pikkusen puristuksia lisää. Sitte tuplaputki on must hankinta ja lisäks talvella pitäisi ruisku rakennella. Jätkät kertoili että tommonen 41mm kaasarakin on todella pieni vielä tohon koneeseen. Itekin sitä pähkäilin että tommosissa 2,5litrasissa neloskoneissa on kyllä jo läppärungotkin yleensä semmosta 48mm luokkaa. Kaasarin kanssa noin isolla vois kyllä olla jo alakierroksilla ongelmia seoksenmuodostuksen kanssa. Mut kyllä ajattelin tuonne lähelle 50mm mennä läppärungon kanssa. Todennäkösesti väsään semmosen barrel-tyyppisen kaasuläpän koska niissä toi kaasunsäätely toimii niin paljon paremmin kun perinteisessä perhosläpässä...
- Kun tekee itse niin saa mitä ansaitsee-
Avatar
aluhao
Viestit: 70
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 11:44 pm
Pyörä: KTM LC4 600/640
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KTM LC4 -90 projektia

Viesti Kirjoittaja aluhao »

Vähän on taas projektia edetetty.

Sovitin tankin ja penkin paikalleen. Tankin kiinnike piti siirtää rungon yläputkesta naksun alemmas eli siihen välikköön missä esim puola on. Ja takahäkki piti leventää edestä ja kaventaa takaa. Samalla rupesin mitettimään perän lyhentämistä mut ensin pitää päättää minkä lokarin ja takakatteet laittaa...


Kansi on portattavana ja muita koneen osia on ihmetelty. Ruiskun osia olis tarkotus alkaa haalimaan kasaan seuraavaksi.
- Kun tekee itse niin saa mitä ansaitsee-
Avatar
Spine of god
Viestit: 32
Liittynyt: Su Elo 10, 2008 9:37 pm
Pyörä: KTM LC4
Paikkakunta: Helsinki

Re: KTM LC4 -90 projektia

Viesti Kirjoittaja Spine of god »

Ai tästä tulee vielä ruiskuprojektikin :D Loistavaa!! ymppää projektilistalle vielä vaihdelaatikon muuttaminen kuusiloviseksi ;)
Avatar
aluhao
Viestit: 70
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 11:44 pm
Pyörä: KTM LC4 600/640
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KTM LC4 -90 projektia

Viesti Kirjoittaja aluhao »

No en mä nyt ihan kaikkeen pysty... :P


Kyllä tää touhu on jo niin vahvasti räjähtäny käsiin että saa nähä ollaanko ens kesänä vielä liikenteessä. Kun pitää vielä puol kesää Saksassa pyöriä töissä niin voi olla aika hiljasta. Mut nyt joulun ympäryksen aattelin ainakin pyhittää kottaraiselle.

Yritän lisää kuvia saada muutoksista sitä mukaa kun saan jotain aikaiseksi.
- Kun tekee itse niin saa mitä ansaitsee-
Avatar
aluhao
Viestit: 70
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 11:44 pm
Pyörä: KTM LC4 600/640
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KTM LC4 -90 uudistusprojekti (katteet, moottori...)

Viesti Kirjoittaja aluhao »

Nyt on katteen muottien aihiot valmistuksessa ja motovanteet sovitusta vaille. Yritän viikonloppuna jotain kuveja muistaa pistellä nettiin.
- Kun tekee itse niin saa mitä ansaitsee-
RistoH
Viestit: 232
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 2:43 pm
Pyörä: Dominator
Paikkakunta: Kainuu

Re: KTM LC4 -90 uudistusprojekti (katteet, moottori...)

Viesti Kirjoittaja RistoH »

Hulluja nuo suomalaiset kun tämmöisiäkin tekevät!
Mutta onnea projektiin ja niitä luvattuja kuvia kehiin. Projekti kuvia on aina mukava katella ajan kuluksi.
Avatar
aluhao
Viestit: 70
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 11:44 pm
Pyörä: KTM LC4 600/640
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KTM LC4 -90 uudistusprojekti (katteet, moottori...)

Viesti Kirjoittaja aluhao »

Lisäsin albumiin pari tuoretta kuvaa ja vertailukuvia moottoreiden välillä (552cc ja 624cc).

http://picasaweb.google.fi/mikko.ahola/ ... directlink
- Kun tekee itse niin saa mitä ansaitsee-
Avatar
aluhao
Viestit: 70
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 11:44 pm
Pyörä: KTM LC4 600/640
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KTM LC4 -90 uudistusprojekti (katteet, moottori...)

Viesti Kirjoittaja aluhao »

Tulipa tehtyä hankintoja tänään. Projektin edistymisen kannalta ratkaisevia osia.

Kuva

Romikselta löytyi vanhaan moottoriin hyväkuntoisia korjauspalikoita sekä uuteen evoon jarrusatulaa ja bensapumppua. Aika sievän kokonen pumppu on tuo Yamaha XT 660 X -mallista kotoisin oleva. Täytyy vielä tuottoa ja virrankulutusta tutkia...
- Kun tekee itse niin saa mitä ansaitsee-
Avatar
Tonppa
Viestit: 262
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 4:56 pm
Pyörä: SD 990 etsii leikkisää kurakaveria
Paikkakunta: Tornio

Re: KTM LC4 -90 uudistusprojekti (katteet, moottori...)

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Eikö sulla ollu kokonainen harmaja vm. 2005 adventuren kone? Että tarviiko sitä wanhaa myllyä mihinkään? joka tapauksessa mielenkiintonen rojekti menossa.
Kauppa- ja teollisuusministeriö
Avatar
aluhao
Viestit: 70
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 11:44 pm
Pyörä: KTM LC4 600/640
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KTM LC4 -90 uudistusprojekti (katteet, moottori...)

Viesti Kirjoittaja aluhao »

Tonppa kirjoitti:Eikö sulla ollu kokonainen harmaja vm. 2005 adventuren kone? Että tarviiko sitä wanhaa myllyä mihinkään? joka tapauksessa mielenkiintonen rojekti menossa.
No kato pitäähän siitä rahat pois saada ku ei siitä tommosessa kunnossa osinakaan saa mitää. Ja sattu sopivasti löytymää ehjä kampura. Varmaan vaihdan vielä kevyemmän männän tohon Adven koneesee ja putkitan sen vakio 101mm ELKOn tohon vanhaan pyttyyn ni on sitte jotain spessua siinäki.
- Kun tekee itse niin saa mitä ansaitsee-
Avatar
Tonppa
Viestit: 262
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 4:56 pm
Pyörä: SD 990 etsii leikkisää kurakaveria
Paikkakunta: Tornio

Re: KTM LC4 -90 uudistusprojekti (katteet, moottori...)

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Aivan! Adven koneen vakiohilut mustaan moottoriin ja viripalikkaa tilalle. Nyt meikä kässää.
Kauppa- ja teollisuusministeriö
Vastaa Viestiin