Markus Tenere 660 projekti

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

MarkusHei
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Maalis 04, 2024 12:09 pm
Pyörä: Tenere 3YF 660

Markus Tenere 660 projekti

Viesti Kirjoittaja MarkusHei »

Tervehdys!

Vuosien tauon jälkeen palaan tänne möhköenduroiden foorumille. Reippaan oloinen meininki näyttää jatkuvan. Minulla oli Africa twin Rd07 vuosituhannen alkupuolelta aina 2016 asti, ja niinä vuosina tuli aktiivisemmin täällä foorumillakin heiluttua. Sittemin menin hölmö vaihtamaan Varaderoon tuon Affen, ja siitä ajauduin vielä Goldwing 1500 kuskiksi... No tuo GL1500 tuolla nyt tallissa onkin kunnostettuna, ja se saa jäädä kalustoon, mutta Varadero on jo joku vuosi sitten myyty,

Asiaan...

Hankin heräteostoksena tämmöisen projektin. Pyörä on siis alunperin Tenere 660 3yf, vuodelta 1992. Joku on jo ennen edellistä omistajaa rakennellut aika hevillä kädellä tästä kevyemmän, ja pukenut päälle jotkut varmaan 426 tms Jampin vaatteet. Tämmöinen tarjoutui minulle tosi sopivasti projektihintaan, ja minähän siihen että mikä ettei. Onko muuten joku joka tunnistaa pyörän? Aika uniikki vekotin, ei ole toista saman oloista tullut vastaan.
20240328_143117.jpg
Suunnitelma on semmoinen, että laittelen nyt kaiken taas toimimaan. Sen jälkeen on tuossa jo varattuna 686 kuutioinen sylinteri vähän korkeampipuristeisella männällä, ja porttaus olisi tarkoitus tehdä kanssa. Digitaalinen mittaristo on jo tuossa odottamassa, ja sitten olisi kaiken kaikkiaan tarkoitus pikkuhiljaa parannella tätä. aattelin että jos nostaisi muutaman sentin ylöspäin vielä pyörää. Eteen saisi varmaan suoraan vanhan XT600 putket, ja ne on muutaman sentin korkeammat. Taakse joku kikka kanssa.

Kivan oloinen vehje. Pääsin jo ajelemaan vähän tässä, mutta konetta vaivaa joku hikka. Selviän parhaillaan.

Takajarrut tuli jo laiteltua tänään taas toimivaksi.

Nyt on ongelmana sitten tosiaan huono käynnistyvyys, tyhjäkäynnin puute, sekä karmean huono käynti alakierroksilla. Tuntuisi että tämä kahden kaasuttimen vehjas on tukossa pilotti/seosruuvin suunnalta. Kaasarin osat kävi jo ultrassa, ja käytös on aivan samanlaista nyt. Imukaulat tuli jo kanssa vaihdettua uusiin. Nappasin juuri kaasari taas ulos, ja haen tuossa kaasarin putsaukseen sopivaa ainetta. Koitan sitten vielä pilottisuutinta liottaa, ja puhallella auki noihin liittyviä kanavia kaasarininputsausaineella, ja kompuralla. Jos jollain on hyvää vinkkiä, niin otan vastaan.

Käyttäytyy tosiaan nyt niin että alakierroksilla ei meinaa käydä. Kun laittaa hanaa, niin lähtee aika hyvin kyllä. Sama oire voisi kai olla jos puristukset on ihan älyttömän huonot... Minun puristuspainemittari ei tuonne mahu. Se on kyllä ihan mahdollista että vaihdan vaan tuon uuden pytyn ja nokkaketjun samalla, ja lähden sitten katomaan. Mieluiten kuitenkin korjaisin ensin toimivaksi ja sitten rikkoisin uudestaan:-).
Avatar
Dassault
Viestit: 569
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Pyörä: XTZ750
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Markus Tenere 660 projekti

Viesti Kirjoittaja Dassault »

Onnea projektille. Tuo on kiva kampe ja tuli aikanaan itsekkin nostettua 686cc. Täältä löytyy projekti osiosta tarinaa mitä kaikkea joutui tekee, että sai toimii tuolla pytyllä.
Kaasuttimista en paljoa muista, mutta tuo vaikuttaisi äkkiä väärä sanoisin syyksi ilmavuodot kaasuttimen läpän tiivisteissä.
Tuossa alla on linkki sivustoon missä on kaikkea kivaa ohjetta tähän laitteeseen ja nimenomaan kaasuttimeen, saksaksi tosin, mut kookeli auttaa.
http://660er.de/Tenere/Vergaser.htm
Kyllä se siitä...
MarkusHei
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Maalis 04, 2024 12:09 pm
Pyörä: Tenere 3YF 660

Re: Markus Tenere 660 projekti

Viesti Kirjoittaja MarkusHei »

Tuon sinun 660 ketjun luikin jo läpi. Mielenkiintoinnen juttu.

Kaasarin.läpän akseli olikin kaivanut tuohon alumiiniseen runkoon ihan.kunnon kolot. Laitoin messinkiset holkit ja uudet tiivisteet. Uskoisin että se on nyt kunnossa.

Bensapumppu oli näköjään myös vainaa. Ohitin sen, ja prätkä alkoi lähtemään käyntiin heti. Uutta löytyy nykyään Kiinasta.. saas nähdä miten toimii.

Edelleen vaivaa konetta tyhjäkäynnin puute, ja köhä pienillä kierroksilla. Kun avaa hanan niin lähtee käymään paremmin. Pittää vissiin tilata pari suurempikokoista tyhjäkäyntisuutinta ja koittaa. Käynti paranee jos laitan kättä sen pienemmän kaasarin suulle.
Avatar
Dassault
Viestit: 569
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Pyörä: XTZ750
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Markus Tenere 660 projekti

Viesti Kirjoittaja Dassault »

Laihallahan tuo kuulostaa käyvän.
Oletko katsonut tyhjäkäyntipiirin säätöruuvin asetuksen? Eli 2,5 kierrosta auki. On meinaa ainut säätö minkä pystyy tekemään ilman, että kaasarit pitää ottaa pöydälle ja aukaista.
Tossa on pari muutakin juttua mitkä vaikuttaa paljon tuonne alakierroksille. Ehkä ensinnä tarkastaisin polttoaineen pinnankorkeuden kaasuttimelta, se pitää olla 6-8mm alempana kuin kohokammion yläreuna.
Toinen on "kaasuttimien sykronointi" eli milloin alipainekaasari lähtee mukaan.
Muistaakseni primäärikaasarin luistin aukko oli n. 6mm auki jossa sekundääri lähtee avautumaan.

Imukaulat on tuossa kyllä heikkolenkki, omassa näytti ehjille, mutta silti vuoti.
Kokeiles suihkutella bräkleeniä kaasarien ympäristöön ja imukauloille kun on tyhjäkäynnillä. Jos kierrokset nousee niin silloin jossain on imuvuoto.

Omassa ainut muutos suuttimiin big borelle oli tyhjäkäyntisuuttimen isonnus kokoon #50.

Hyvin ne kiinan polttoainepumput toimii, ei ollu mitään ongelmia pikkutennarissa eikä tuossa nykyisessä isommassa.
Kyllä se siitä...
MarkusHei
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Maalis 04, 2024 12:09 pm
Pyörä: Tenere 3YF 660

Re: Markus Tenere 660 projekti

Viesti Kirjoittaja MarkusHei »

Imukaulat on vaihdettu ihan uusiin. Myös kohon korkeutta syynäilin, ja se 6mm etumatka pikkukaasarin puolella toteutuu.

Mahtaako tuo tyhjäkäyntisuutin vaan olla niin tukossa, ettei aukea kaasarinputsausainneella. Ei ollut oikeen mitään millä sitä olisi rassannut. Mutta minulla on juuri tuo 50 kokoinen tyhjäkäyntisuutin.tulossa Kedolta.

Saisi sen nyt käynään nätisti, niin sitten voisi jatkaa askartelua. Käynti korjaantuu ihan siistiksi heti kun antaa hanaa.. eli se isompi kaasari toimii hienosti. Taitaa olla vähän jopa rikkaalla sitten, kub olen havaisevinani vähän tummemman pölläyksen kun hanaa avataan.

Mitenkäs koit tuon 686kitin, että tuoko se voimaa lisää?
Avatar
Dassault
Viestit: 569
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Pyörä: XTZ750
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Markus Tenere 660 projekti

Viesti Kirjoittaja Dassault »

Kokeileppa tämmöstä hullua konstia, minkä jouduin tekemään muutaman kerran tienpäällä ku oli vähän samoja oireita. Bensapumppulta kaasarille menevä letku irti ja paineilmaa varovasti n. 0,5-1,0bar paineella kaasuttimen bensatilaan.
Tuolla vältti purkamisen muutaman kerran. Tietysti jos ryyppyneulan pohjatiiviste ja/tai neulan O-rengas vuotaa niin käy rikkaalla. Siihen ei auta kuin uusiminen ko. osille.

Aina nuo vähän pössäyttää kun antaa käskyä, se on oikeastaan merkki et saa heti tavaraamännän päälle.

Sanotaan, että se 686 kitti (kun sai kaikki kohtaamaan) kasvatti typerää virnistystä kypärän sisällä. Varsinkin kun ajeltiin yli 4500rpm alueella.

Ps. Laita suoraan Athene.n kannentiiviste niin ei tarvitse uusia heti.
Kyllä se siitä...
MarkusHei
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Maalis 04, 2024 12:09 pm
Pyörä: Tenere 3YF 660

Re: Markus Tenere 660 projekti

Viesti Kirjoittaja MarkusHei »

Tilasin Cometicin tiivivisteen tuohon kanteen. Taitaa olla niin, että nuo kittien mukana tulevat tiivisteet pettää kaikki. :D . Kitti on varmaan hyvä lisä vääntöön. EIhän tästä kannata mitään rakettia odottaa... Tämä on kaikista minulla olleista mopoista heikoin teholtaan. Mutta kun tämmöisen yksimukipapattimen luonne onkin vähän toisenmoinen. AIka mukava tasainen vääntö aina ylemmälle keskialueelle, ja sen jälkeen sitten veto kyllä loppuu. Sitä kai saisi stage 2 nokalla vähän siirrettyä ylemmäs, mutta en usko että kaipaan sitä yläkierroksilla jyristämistä tästä moppesta ollenkaan.

Ja kun tuota on kevennetty aika paljon, niin on kyllä minusta tosi ketterä pyörä niin kaupunkiin kun sorateille.

Renkaissa taidan valita Mitas Enduro trailit. Noiden edeltäjät E07+, oli mun ehdoton lemppari Africa Twinissä aikoinaan. Taitaa olla melekin sama rengas..
Avatar
smppa
Viestit: 283
Liittynyt: Su Huhti 19, 2015 11:28 am
Pyörä: DR650RSE
Paikkakunta: Lahti

Re: Markus Tenere 660 projekti

Viesti Kirjoittaja smppa »

MarkusHei kirjoitti: To Maalis 28, 2024 4:17 pm Eteen saisi varmaan suoraan vanhan XT600 putket, ja ne on muutaman sentin korkeammat.
Jos kerran vaihdat keulan, niin laita esim. jostain YZF400/426/450.

https://www.allballsracing.com/forkconversion Tuolta voi tsekkailla, mitkä mahdollisesti sopii. Voisin veikata että melkein mikä vaan japsicrossin keula menee helposti.
MarkusHei
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Maalis 04, 2024 12:09 pm
Pyörä: Tenere 3YF 660

Re: Markus Tenere 660 projekti

Viesti Kirjoittaja MarkusHei »

smppa kirjoitti: La Huhti 06, 2024 11:36 am
Jos kerran vaihdat keulan, niin laita esim. jostain YZF400/426/450.

https://www.allballsracing.com/forkconversion Tuolta voi tsekkailla, mitkä mahdollisesti sopii. Voisin veikata että melkein mikä vaan japsicrossin keula menee helposti.
[/quote]

Katos, hyvä linkki, kiitos. Joo, olen sitäkin pohtinut. Vähän enempi työtä, mutta paljon parempi lopputulos.

Tähän 3yf malliin en ole mitään hyvää idistä löytänyt mistään, millä perää saisi saman verran ylös. Linkkuun ei näytä olevan kaupan mitään valmista korotusta. Joku oli tällä palstalla joskus tehnyt jonkun oman korotuspalan, mutta kuvat ovat foorumilta vuosien saatossa häipyneet. Kyllähän tuohon matolääke löytyy, mutta olisihan se hyvä jos jollain olisi valmista hyväksi koettua ideaa.

Kaiken kaikkiaan se 3-4cm nosto muuttaa tuon stancen ihan merkittävästi. Olin yllätynyt siitä kuinka matala tuommoinen 660 Tennari vakiona on.
Avatar
smppa
Viestit: 283
Liittynyt: Su Huhti 19, 2015 11:28 am
Pyörä: DR650RSE
Paikkakunta: Lahti

Re: Markus Tenere 660 projekti

Viesti Kirjoittaja smppa »

Mulla on DR:ssä 400 Jammun keula, taakse meni pienellä modaamisella vähän pidempi iskari Suzukin crossimönkijästä.

Sopiva, tai lähes sopiva, voi löytyä yllättävästäkin luovuttajasta...
MarkusHei
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Maalis 04, 2024 12:09 pm
Pyörä: Tenere 3YF 660

Re: Markus Tenere 660 projekti

Viesti Kirjoittaja MarkusHei »

Miten voikin olla hankalaa saada tämä vehjas käymään tyhjäkäyntiä.

Tyhjäkäyntisuutin on nyt .50, kun .48 oli vakio-> paranee koko ajan, mutta edelleen tyhjäkäynti on hukassa, ja ihan alakierroksillä köhii. Heti kun hiukankin avaa kaasua, niin alkaa käymään hyvin, ja vetää hienosti. Lisäksi tyhjäkäynnillä kun vetää ryypystä auki käynti korjautuu, ja yskiminen loppuu, menee kyllä sikarikkaalle myös samalla.

Imukaulat on siis uudet, kaasari putsattu ultrassa, tyhjäkäyntisuutin on uusi, ja isompi. Seosruuvi on melkein kokonaan auki.

Tähän on hirmu hankala saada enää suuttimia tms, mutta tilasin nyt Ebay kautta vielä yhden suuremman pilotti suuttimen. Se on vaan niin merkillisen huono, että ihan kun vielä olisi ilmavuotoa jossain. En vaan keksi enää missä. Ai juu, läpän akseli oli rouhinut itselleen kolot alumiiniseen kaasarin runkoon. Laitoin sinne messinkiholkit, ja uudet akselin tiivisteet.

Ei muuta kun asenteella kimppuun. Pitää saada laite toimimaan hyvin, ennekun taas rikon kaikki uusilla viritystoimenpiteillä:-).
MarkusHei
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Maalis 04, 2024 12:09 pm
Pyörä: Tenere 3YF 660

Re: Markus Tenere 660 projekti

Viesti Kirjoittaja MarkusHei »

No viimein laite käy ja käynnistyy hyvin.

Vaihtui koko kaasari Kiinassa tehtyyn Raptor 660 kaasariin. Raptor foorumeilta syynäilin sopivaa suutinyhdistelmää, ja laittelin niiden kokemusten mukaan. Laite läksi heti käyntiin, ja käy hienosti tyhjäkäyntiä. Ottaa myös sähäkästi kierroksia. Nyt pitää tehdä custom kaasu ja ryyppyväijerit vielä, niin päösee koittamaan oikeen kyydissä.
MarkusHei
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Maalis 04, 2024 12:09 pm
Pyörä: Tenere 3YF 660

Re: Markus Tenere 660 projekti

Viesti Kirjoittaja MarkusHei »

Nyt on laite toiminnallisesti ihan ok.

Tuo Raptor 660 kaasari tuli säädeltyä aika hyväksi. Tuli ihan merkittävä lisäpotku verratuuna siihen alkuperäiseen Teikei- tuplakaasariin. En tiedä sitten oliko tuo kaasari niin väljäksi kulunut, että oli hepoja hukassa, mutta tämä Tennari on kyllä nyt selvästi voimakkaampi, kun ennen. Etutassu neusee 1. vaihteella helppoon power wheelieen ihan ilman mitään painonsiirtoa, niiausta, tai nyhtämistä. Senkun kääntää kahvasta. Ja kakkosella keula on varsin helposti niinikään nostettavissa pikku toiemnpitein. Ala, ja keskivääntöä on minusta oikein riittävästi tämmöiseen rauhalliseen setä- adventureiluun.

Eihän tämä nyt mykään KTM690 ole, mutta kun koko projektin teema on "hauskaa taskurahalla", niin koen että tavoite on saavutettu. Budjetti pyörä, ja tarvittkeet mukaanlukien vielä kunnolla alle 1500€. Haluan tämän moppen pitää juuri tämmöisenä halpis adventuren rakenteluna. Paljon Aliexpressiä, ja spraymaalia. Turvallisuuspuoli kuntoon silti, jarrut ja renkaat tehdään laadulla. En tule ajelemaan pitkiä reissuja tällä... Arki-iltojen huviajeluun lähiseudulla.

Nyt seuraavaksi huomaan tutkivani noita jousituksen osia jo pitkin Ebayta. Mutt aluulen, että tämä kesä mennään näillä mitä alla on. Talveksi voisi koota osia.

Uskoisin, että lyön tuon 686 kitin kuitenkin sisään jo tänä kesänä. Sopiva paikka kun tulee, niin pitäisi olla helppo homma. NOkkaketju vaihtuu samalla, ja varmaan katselen sitä kantta, että osaisinko silitellä kanavia hiukan samalla kun kansi on irti.
Vastaa Viestiin