Minua on aina kiehtonut epäkäytännölliset vehkeet ja niiden kanssa näpertely. Tosin aina en ole onnistunut näpertelyssä haluamallani tavalla. Useimmin ideani vaatisi toteutuakseen monenlaista erikoisammattitaitoa ja erikoistyökaluja. Melko epäkäytännölliseksi vehkeeksi tällainen iso tohtorikin voidaan vakiokuntoisena lukea, jos ajatellaan käyttötarkoitustani. Haluan ketterän, keveähkön ja tehokkaan pyörän, joka soveltuu lähes minkälaiseen maastoon tahansa. Lisäksi pyörällä täytyy pystyä ajamaan tarpeen mukaan siirtymiä pikitiellä mahdollisilla reissuilla. Tämän pyörätoiveeni on lienee kuullut ainakin KTM, joka on kehitellyt ja rakennellut (minua varten?) useita muottiini sopivia malleja, mm. LC4, 640 Adventure, 690 ja 950 SE. Isossa dr:ssä on kuitenkin yksi haluamani ominaisuus valmiiksi, nimittäin sen mitat. Olen itsekin iso (190cm/105kg), joten pyöräni saa olla mitoiltaan suuri.
Tässä hiukan tarinaa pyörästäni Suzuki DR 750 bigistä, vm -88. Jota olen rakennellut vuoden 2005 lopulta alkaen ja vaihe vaiheelta se on edistynyt tämän hetkiseen lopputulokseen. Suurimman osan 6 vuoden ajasta (lähes 4 vuotta) se on seisonut tyhjän panttina vähäisten ajankäyttömahdollisuuksieni vuoksi. Tänä keväänä aktivoiduin jälleen ja päätin saattaa pyörän (toistaiseksi) lopulliseen kuosiin. Menneen talven aikana järjestelin työelämäni uudelle mallille, jonka ansiosta vapaa-aikaa on jäänyt enemmän myös harrastuksilleni.
Suzuki kulkeutui minulle vaihtokaupassa kesällä 2005 isältäni, joka oli hankkinut sen alkuperäiskuntoisena Saksasta. Tuolloin pyörän mittarissa oli kilometrejä noin 45.000. Kesän 2005 ajeluiden jälkeen Suzukin venttiilikoneisto rupesi pitämään melkoista meteliä, todennäköisesti veljeni suorittamien keulimisharjoitusten johdosta. Korjaustoimenpiteisiin ryhdyin talven 2005-2006 aikana. Sopivasti tuohon aikaan löysin tieni Stefan Hesslerin Dr Big Shop -verkkokauppaan. Toivuttuani yllätyksestä Dr:n rakentelumahdollisuuksien ja saatavilla olevien valmiiden viritysosien suhteen koneen remonttisuunnitelmat levisi käsiin. Vietettyäni nuoruusvuoteni autourheiluharrastuksen ja kilpa-autojen rakentelun parissa olin melko helppoa "riistaa" osakauppiaalle. Stefanilta saamieni hyvien neuvojen ansiosta päätin rakentaa moottorin täysin "uusiin puihin".
Alkuvaiheessa Dr Big shopista lähti tilaukseen Mikunin suoraveto kaasuttimet, Power plus nokka-akseli, 105 mm korkeapuristeinen takomäntä, avara pakoputkisto jne. Sylinterin kannen lähetin työstettäväksi autourheiluajoiltani tutuksi tulleelle JR-Tehokannelle Kankaanpäähän. Oulun Dirtbiken pojat puolestaan tilasivat minulle DR:n mitoin tehdyn WP:n säädettävän 3-tie takaiskarin. Keulapäähän vaihdettiin progressiiviset jouset sekä etuhaarukan stabilisaattori. Takavanne vaihtui 18" kehäiseksi ja DR 800:n levyjarrulla varustetuksi. Remontin yhteydessä moottori laakeroitiin, kiertokanki, öljypumppu, keinut, venttiilien jouset ym. uusittiin. Tästä remontista pyörä valmistui keväällä 2006, mutta ilman jälkitoimitukseen jäänyttä 105 mm mäntää. Moottorin luonne muuttui paljon, mm. käyttökelpoinen kierrosalue kasvoi huomattavasti jota parhaiten lienee kuvaa uutena tuttavuutena moottorista löytynyt kierrostenrajoitin. Tällä moottorikokoonpanolla takarenkaalta jarrutettiin Bikefoxin penkissä n. 55 hp Misukan T63 renkaalla. Ulkoisesti pyörä oli vakiokuntoinen ja ajettavuudeltaan hyvä, joskin takajousitus oli liian jäykkä iskarin mukana tulleella 95 kilon jousella. Kesällä moottorin vasemman puolen sivukoppaan tuli reikä, kun kettinki pomppasi rattailta ajaessani vauhdikasta suon ylitystä ja survoutui kaksinkerroin etuhammasrattaan ja sivukopan väliin. Pyörän vauriot sekä sen vetäminen suolta ja kuskaaminen kotiverstaalle masensivat sen verran, että en jaksanut ruveta remonttihommiin kuin vasta syksyllä.
Talven 2006-2007 aikana sivukopan korjaushitsauksen lisäksi konetta käytettiin sen verran levällään, että sylinteri porattiin ja jälkitoimituksena saapunut 105 mm mäntä asennettiin paikalleen. Keväällä 2007 käytiin taas penkissä säätämässä seokset ja takarenkaalta jarrutettiin kohtuullisen kivat 59 hp. Vertailulukemana kaverini Kirpun entisestä 640 adventuresta (Akran slipari, suutin setti ja hengittävämpi ilmanputsari) on mitattu samassa penkissä 47 hp rupulitakapyörältä. Kirppu korjannee jos muistan lukeman väärin
Kesän 2007 ajelut jäivät jälleen tosi vähäisiksi perheenlisäyksen sekä tosi haastavaksi käyneen työrytmini vuoksi. Koin kuitenkin tärkeimmäksi antaa kaiken vähäisen vapaa-aikani perheelle.
Keväällä 2011 pyörän viimeistely sai uutta tuulta purjeisiin, kun päätin ruveta haalimaan kasaan loput tarpeelliset muutososat. Tällä kertaa tähtäimessä oli pyörän painon saaminen mahdollisimman keveäksi, sekä etuhaarukan vaihtaminen nykyaikaiseen "kisamalliin". Dirtbiken Pekka teki pääosin pyörän kokoamisen ja minä itse juoksutin osia koneistuksesta ja osallistuin kasaukseen minkä kerkesin. Pyörä valmistui ajokuntoon heinäkuun puolen välin paikkeilla. Tämän kesän muutoslistalla oli mm:
-KTM 525 SX 48 mm usd keula, etuvanne sekä -jarru
-Acerbiksen 25L muovitankki,
-etuvalon ja painavan kiinnitysrakenteen korvaaminen keveällä H4 umpiolla
-painavan mittariston korvaaminen elektronisella ajotietokoneella
-Husqvarnan etu- ja takalokari
-alumiinista jyrsitty kevyt linkun keinu
-Takaiskarin päivitystyöt (haarukkamallinen alakiinnike sekä 70 kg jousi)
-Hawkerin akku
-Vauhtipyörän keventäminen sorvissa
-Turhien osien poistelua painon säästämiseksi (mm. bensapumppu, ja takapään rautaosat jne.)
Lopputulosta on vaikea arvioida tällä haavaa syvällisemmin, sillä ajokilometrejä on takana vasta päättyneen kesälomareissun ansiosta vasta 15. Vaikuttaa kuitenkin, että kaikki toimii. Pyörän ulkonäkö miellyttää minua sekä pyörän paino. Olen punninnut pyörän tavaravaakalla kokonaispainona sekä henkilövaakalla akselipainot yhteen laskien. Lopputuloksena tavaravaaka 158 kg ja henkilövaaka 160 kg (tyhjä tankki mutta öljyt koneessa). Suzukin tehdas ilmoittaa vakiokuntoisen pyörän painoksi 179 kg, jota on monissa nettikeskusteluissa moitittu alakanttiin ilmoitetuksi. Kaikkia osia en ole punninnut, mutta uskon, pyöräni on keventynyt vakiosta ainakin 25-30 kiloa. Seuraava projekti on iskareiden säätöjen hakeminen kohdalleen, jonka jälkeen keskityn ajohommiin.
Vielä olisi muutamia ajatuksia pyörän kehittämisen osalta mielessä. Alkuperäisen takahäkin korvaaminen alumiinista tehdyllä (kevennystä ehkä 2-3 kg), takanavan korvaaminen KTM:n navalla ja takajarrulla (kevennystä ehkä 2-3 kg), takahaarukan korvaaminen alumiiniseksi. Näillä kaikilla muutoksilla pyörän paino tippuisi noin 150 kiloon, jonka jälkeen kaikki kevennysmahdollisuudet on käytetty hyväksi. Tulevaisuus näyttää toteutuvatko suunnitelmat.
Linkistä pääset katsomaan kuvia pyörän tämän päivän kunnosta. Koetan lisäillä kuvia jahka niitä ilmaantuu lisää.
https://picasaweb.google.com/1073166236 ... Kyy7dGiWA#