Sivu 1/6

Renkaanvaihtovinkkejä

Lähetetty: To Loka 14, 2004 6:24 pm
Kirjoittaja Pekkavee
Näyttää uhkaavasti siltä, että minusta tulee moottoripyörän omistaja.
Maksoin sen tänään. Huomenna pitäisi hakea Ylöjärveltä.

Siihen pitäisi suht pian vaihtaa renkaat. Ajattelin opetella homman itse, joten nyt tarvitaan vinkkejä.
MP69 lehdessä oli joku aika sitten hyvät ohjeet, mutta onko jollain lisävihjeitä.

Mitä työkaluja tarvitaan? Mikä on hyvä pumppu mukanakuljetettavaksi. Mistä niitä saa edullisesti?

Ja sitten vielä yksi tyhmä kysymys. Onko ne nykyään sisärenkaattomia vai sisärenkaallisia. Muistan, kun Eestin ympäriajoissa vuonnna 2001 ainakin yksi rengas paikattiin ulkorenkaaseeen työnnetyllä "pötköpaikalla".Se oli ainakin sisärenkaaton.

Sisärenkaattomissakin voi varmaan käyttää sisärengasta. Mikä on soraendurohommissa viisasta?

Miten neuvoisitte tämmöistä aloittelijaa, Tosin aikaisempaa kokemusta on pyöräilystä ihan mukavasti aikojen takaa.

Ja vielä lisäkysymys: Mitä renkaanpaikkausvehkeitä kannattaa kuljettaa mukana, paikkausspraypulloa, vararengasta, polkupyörän paikkoja vai mitä.

:shock: :shock: :shock:

Lähetetty: To Loka 14, 2004 8:56 pm
Kirjoittaja juh@
Bemarissa taitaa olla ainoa sisärenkaaton kumi pinnavanteelle asennettuna. Korjatkaa jos olen väärässä. Pinnat kiinnittyvät erikoisesti aivan vanteen ulkoreunaan.

Paikkausspraystä on enempi haittaa kuin hyötyä. Rengastyöt on entistäkin **ttumaisempaa syntyvän sotkun takia.

Jos haluat opetella itse tekemään rengastyöt, niin osoitteesta http://clarity.net/~adam/tire-changing.html löytyy erittäin kattavat ohjeet siihen. Hankalin osuus on usein "bead breaking" eli kumin reunuksen painaminen vanteesta irti. Joskus se tuppaa tarttumaan vanteen reunaan todella tiukasti kiinni. Se riippuu tosin rengas-vanne yhdistelmästä.

Seuraavaa rengastyötä varten ajattelin rakentaa seinään kiinnittyvän vipuvarsisysteemin ko. toimenpidettä varten sopivan paksuisesta puutavarasta. Ajaminen autolla renkaan ylikään ei usein riitä irroitukseen.

Harjoittelu kannattaa tehdä kiireettä ja harkiten, sillä siinä saattaa rikkoa itsensä, raapia vanteen reunan ruman näköiseksi ja rikkoa sisuskumin jolloin homma alkaa alusta. :x

Lähetetty: To Loka 14, 2004 9:28 pm
Kirjoittaja Marko Hemmilä
Siis tällainen sisärenkaaton kumi on R1150GS ja R1200GS mallissa. Tietääkseni muissa ei ole (voin tietysti olla väärässäkin).

Rengasraudat on hyvä olla mukana ja sitten jotain liukastetta, jotta vanha lähtee nätisti pois ja uusi menee tilalle.

Tou kumin reunuksen painaminen irti vanteelta ottaa aluksi aikaa, mutta siihenkin tottuu kunhan sitä harjoittelee, varaudu myöskin siihen että sisuskumi saattaa puhjeta paikalleen laitettaessa (ensimmäisillä kerroilla).
Nyt talvella on hyvä harjoitella tuota renkaan vaihtoa niin onnistuu sitten kesällä jossain kaukana kaikesta.

Joku pieni pumppu joka mahtuu pyörään on hyvä olla mukana, koska rengas on tosi kova homma puhaltaa täyteen :lol:

Noista paikoista en osaa sanoa, oon kuullut kerrottavan että kaikissa sisuskumeissa ei paikat tahdo pysyä (riippuu valmistajasta)

Enemmän noita renkaita vaihdelleet varmaan osaa vetäistä sellaisen hyvän yhteenvedon tuosta renkaan vaihdosta...

Renkaanvaihtovinkkejä

Lähetetty: To Loka 14, 2004 11:15 pm
Kirjoittaja Jarno
XL:ään on vaihtunut ihan lattialla kolmen (lyhyen)raudan ja saippuaveden voimin voimin.

Tutuhko renkaanvaihdon ammattilainen varotteli liian pitkistä raudoista, voi tulla vanteisiin/renkaisiin vaurioita kun voimaa(=pitkät raudat) on mutta tekniikka on hakusessa...

Itsellä ei ole toi rengas vielä tarttunnut vanteeseen kiinni niin kovin ettei kengän reuna olisi riittänyt sitä irroittamaan, saati että mitään vipuvarsi sydeemiä olisi tarvinnut???
Jossain vika vai hyvää tuuria?

Renkaat siis 21" ja 17" sisärenkaalla, vanteina did:t.

"ensiapupaketissa" noi raudat, paikkapaketti, pätkä sisäkumia, pumppu ja painemittari.

Lähetetty: Pe Loka 15, 2004 12:25 am
Kirjoittaja Pekkavee
Juh@, mainiot ohjeet, kiitos

Täältä netistä löytyy vaikka mitä kunhan joku tietää ( niin kuin nyt Juh@)

:shock: :shock: :shock:

Lähetetty: Pe Loka 15, 2004 12:32 am
Kirjoittaja Pekkavee
"pätkä sisäkumia"

Mihin sitä voi käyttää?

Nimimerkki
Epätietoinen Raahesta.

Renkaanvaihtovinkkejä

Lähetetty: Pe Loka 15, 2004 2:18 am
Kirjoittaja Jarno
Kyseessä siis polkupyörän sisäkumin pätkä.
Siihen voi sulloa noi rengasraudat ja paikkapaketin, niin eivät helise ja kolise miten sattuu.
Taitaa paketissa olla muutama sinolipullon palanenkin vanteita suojaamaan.

Kertaalleen on tuollaisesta kumin palasta leikelty reissussa hävinnelle o-renkaalle korvike, joka melkein piti bensat hanan sisässä, tai ainakin suurimman osan ;-)

Re: Renkaanvaihtovinkkejä

Lähetetty: Pe Loka 15, 2004 9:07 am
Kirjoittaja Pasi
Pekkavee kirjoitti:
Ja vielä lisäkysymys: Mitä renkaanpaikkausvehkeitä kannattaa kuljettaa mukana, paikkausspraypulloa, vararengasta, polkupyörän paikkoja vai mitä.
Jotkut pitävät mukanaan uutta eturenkaan sisuskummia. Se kelpaa kuulemma hätätilassa myös vetopyörään.

Lähetetty: Pe Loka 15, 2004 11:47 am
Kirjoittaja Jari
Homma on sitten tekniikkalaji, voima ei ratkaise. Itsellä käytössä 25cm pitkät raudat ja ovat riittäneet. Mitä lämpimämpää sitä helpompaa.

Pikkuisia sähkötoimisia pumppuja myyvät halpatavaratalot, liitäntä tupakinsytkäriin, kauheaa melua ja rengas täyttyy pikkuhiljaa, mahtuu mukaan myös matkalle.

Bemussa on kai se tubelesspaikkasarja mukana, jos ei niin niitä saa alan liikkeistä.

Re: Renkaanvaihtovinkkejä

Lähetetty: Pe Loka 15, 2004 12:37 pm
Kirjoittaja Veijo
Pekkavee kirjoitti:MP69 lehdessä oli joku aika sitten hyvät ohjeet, mutta onko jollain lisävihjeitä.
Kyseiseen artikkeliin sen verran päivitystä, että Majamäen Timolla on nyt seinälle asennettu "bead breaker". Minä en ole vielä omissa renkaissani tarvinnut ko. vimpainta. Voisin kuvitella, että 17" tuuman vanteelle asennetun leveän katurenkaan runko on sen verran kova, että "pedin" irrottaminen vaatii muutakin kuin päälle polkemista.

PS. Kyseinen Motoristi-lehden artikkeli oli minun kirjoittama :)

Lähetetty: Pe Loka 15, 2004 12:50 pm
Kirjoittaja KTP
Pirellin sisärenkaassa ei pysy paikka. Tourilla Pylli paikkas renkaan samana päivänä yli 5kertaa.

Mielestäni tuolla tourilla nämä kokeneemmat jannut kertoivat pitävänsä vain takagummia varalla, koska se venyy myös etuseen ja kestää yhtä hyvin kuin oikean kokoinen. Yhdellä vararenkaallakin siis pärjää. Paikkavehkeet yms tietty oltava mukana myös.

Kannattaa hankkia ne "norsunnahkakumit" kuitenkin.

Lähetetty: Pe Loka 15, 2004 6:55 pm
Kirjoittaja Pekkavee
"Kannattaa hankkia ne "norsunnahkakumit" kuitenkin."

Sorry, kun en ymmärrä. :oops: :oops:

Mitä ne norsunnahat on?

Pekka

Lähetetty: Pe Loka 15, 2004 7:32 pm
Kirjoittaja Veijo
Pekkavee kirjoitti:Mitä ne norsunnahat on?
Paksut enduro/crossi-sisäkumit. Yleensä niissä lukee vielä merkintä N.H.S. (= not for high speed).

-Veijo-

Lähetetty: Pe Loka 15, 2004 9:49 pm
Kirjoittaja Marko Hemmilä
eikäs niitä kutsuta myös tutummalla nimellä norsun k**tsut ?

Itellä sisuskumeina (merkkiä en muista) sellaiset renkaat jotka pysyvät tyhjänäkin muodossaan seinää vasten. Ei varmaan tartte sanoa että on aika pirulliset laittaa paikoilleen... :wink:

Lähetetty: Ma Loka 18, 2004 10:34 am
Kirjoittaja timo
Dunlop ja Michelin ainaskin myyvät "heavy enduro"etusisäkumeja. Ne on tosiaan senverran tuhteja että katuajossa niillä pärjää jo ilman kallista päällirengastakin pienen euroopankierroksen verran ; )

Painetta väh. 1,5bar ja voit möhkömmälläkin säälittä täräyttää päin kantoa.