Renkaanvaihto käsin

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

_Mikko_1
Viestit: 175
Liittynyt: To Tammi 08, 2015 3:36 am
Pyörä: EXC

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja _Mikko_1 »

bisti kirjoitti:Mitenkäs tuossa rabacondassa on nuo varsinaiset tuet, saako niitä säädettyä leveämmälle/kapeammalle vanteen koon mukaan vai onko vain yksi asento? Koska jos siinä on vain se yksi, niin en näe että juurikaan eroaa noista halvoista, rengasraudoilla niissäkin se varsinainen vaihto tehdään.
Saa säädettyä vanteen mukaan.

Tuo pukki jota testailemaan pääsin oli hyvinkin tukevan olonen. Ottaen kuitenkin huomioon että sen saa pistettyä pienellä vaivalla nippuun säilytyksen ajaksi. Mä meinasin koittaa kirjottaa joulupukille jos vaikka tommosen saisi rekeen mukaan mahtumaan :)

Muutamasta paikkaa kuullu että tuo 24mx pukki on ihan jees kunhan kriittisimmät paikat vahvistaa latikalla ja tig-liimalla.
Avatar
bisti
Viestit: 1514
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Paikkakunta: Vihti

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja bisti »

Tuo tilansäästö on kyllä semmoinen asia että itsekin sen takia haaveillut rabacondasta. 24mx pukki kun on kerran kasattu niin sellaisena pysyy ja vie tilaa.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Ainakin mä joutusin tuon 24mx:n telineen vahvistaan.
No vähä oma vika, adven levee takavanne enkä jaksanut säätää vartta juuresta lähemmäs vaan painotallan vartta vaan pidemmäksi...
Vahvistuksen jälkeen ja järkevällä käytöllä on sen jälkeen toiminut.
Tykkään kun tuolla voi jalan kanssa pitää renkaan reunan keskiurassa ja molemmilla käsillä käyttää rautoja.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Törmäsin tällaiseen Mojoleveriin etsiskellessäni netistä erilaisia renkaanvaihtovärkkejä. Omavalmisteena ei mikään mahdoton projekti. Koheltajalle siitä koulurojekti, kun rupeat sorvaamaan nylonista noita päitä? :D
Tällä videolla laitoksen toiminta näkyy mainiosti. Vaihtoalustana näyttäisi olevan Motonetinkin kauppaama kiinavalmiste pultattuna pöytään kiinni.

Rabaconda vaikuttaa varsin päheältä, mutta ei taida raaskia sijoittaa muutamiin satunnaisiin rengasvaihtoihin tuollaista summaa. Vaihdot on onnistuneet tähän asti vanteellisen auton renkaan päällä kahdella kymppituuman raudalla ja Bead Buddyn avustuksella. Suurin ongelma on ollut saada vanha rengas pudotettua reunukselta alas, tämäkin lähinnä takarenkaan kanssa. Täytyy ensin testata saako tuon Mitas E07:n pudotettua takavanteelta alas kotikonsteilla, sen paikalleen laitto oli jo oma operaationsa... Jos ei irtoa suosiolla, niin sitten taidan käydä poistamassa paikallisesta Motonetistä yhden telineen, kun sinne on sellaisia näemmä ilmestynyt jokunen kappale.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Avatar
_JPA_
Viestit: 663
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Delrin lienee kovempi materiaali nyloniin verrattuna.
Noita kärkiä löytyy ebaystä:
http://m.ebay.com/sch/i.html?_nkw=noMAR ... EMOUNT+TIP
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

_JPA_ kirjoitti:Delrin lienee kovempi materiaali nyloniin verrattuna.
Alkuperäisessä palikassa taitaa olla läpipultti tukena. Löytyihän täältä aikaisempaakin keskustelua aiheesta.

Paitövei, Motonetistä löytyy rengasrasvaa kilon purkissa (Caripar, made in Germany), niin ei tarvii ostaa sitä viiden kilon pönikkää. Liekkö ollut pitkäänkin myynnissä, ei vaan oo sattunut aiemmin silmään?
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Avatar
Rusty
Viestit: 68
Liittynyt: To Syys 08, 2016 10:07 am
Pyörä: polkupyörä ja XRV750-94 (ex:DR650RSE-91)
Paikkakunta: Kajaani

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Takarengas oli vuotanut tyhjäksi saakka ja lisäsin ilmaa, mutta tuntuu suhisevan reilusti venttiilin luota. Mikähän lie tullut...joko murtunut venttiilin juuresta tai voisiko ventttiili olla vioittunut. Venttilissä oli kyllä huppu päällä. Onko sisuskumien venttiilit aina sellaisia että niissä on sielu ja saakohan sitä jollain työkalulla pois sieltä silloin kun sisuskumi on vielä päällysrenkaan sisälllä?
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Rusty kirjoitti:Takarengas oli vuotanut tyhjäksi saakka ja lisäsin ilmaa, mutta tuntuu suhisevan reilusti venttiilin luota. Mikähän lie tullut...joko murtunut venttiilin juuresta tai voisiko ventttiili olla vioittunut. Venttilissä oli kyllä huppu päällä. Onko sisuskumien venttiilit aina sellaisia että niissä on sielu ja saakohan sitä jollain työkalulla pois sieltä silloin kun sisuskumi on vielä päällysrenkaan sisälllä?
Olisko sisurilla tullut vain ikä täyteen? Venttiilin vuotamisen testaamiseen hyvä konsti on perinteinen sylkitesti.
Olettaisin kaikkien Schrader-venttiilien (autoissa ja moottoripyörissä) olevan varustettu irroitettavalla sielulla. Fillaripuolella olen törmännyt Presta-venttiilillä varustettuihin sisureihina, joissa on ollut kiinteä sielu. Sielun saa molemmista tyypeistä irti sisurin ollessa paikallaan. Motonetistä löytyy esimerkiksi tällainen Schrader-venttiilille tarkoitettu sielunirroitustyökalu ja on siellä pari muutakin mallia tarjolla. Markkinoilta löytyy myös venttiilihattuja, joissa on integroitu sielutyökalu.


Ainiinjoo;
JuhaL kirjoitti:Täytyy ensin testata saako tuon Mitas E07:n pudotettua takavanteelta alas kotikonsteilla, sen paikalleen laitto oli jo oma operaationsa... Jos ei irtoa suosiolla, niin sitten taidan käydä poistamassa paikallisesta Motonetistä yhden telineen, kun sinne on sellaisia näemmä ilmestynyt jokunen kappale.
Hain kuitenkin suosiolla tuon Motonetin telineen. Kylläpä oli helppo renkaanvaihto-operaatio verrattuna auton renkaan päällä tapahtuneeseen sähellykseen. Tosiaan etusen kanssa saa olla varovainen, ettei paina pinnoja solmuun. Paitsi tuollainen sisärenkaallinen TKC80, joka tipahtaa vanteelta melkein itsestään. Tellinki ajaa asiansa meikäläisen satunnaisessa käytössä = 3-5 rengasparia/vuosi. Hintaansa nähden ok tuote!
Liitteet
Motonetin rengasvärkki ja 21" etunen
Motonetin rengasvärkki ja 21" etunen
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Avatar
Rusty
Viestit: 68
Liittynyt: To Syys 08, 2016 10:07 am
Pyörä: polkupyörä ja XRV750-94 (ex:DR650RSE-91)
Paikkakunta: Kajaani

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Rusty »

On kyllä haasteellisen tuntuinen rengas nastallinen Kings Tire 5.10-17 Reinforced. Ensimmäistä kertaa tekemässä ja luettu sekä katsottu ohjevideoita netistä ja eihän tämä etene ollenkaan.
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Ethän kylmässä kylmää kumia tuuskaa. Mullaki etunen on lähes vintage Kings ja se ei kans välttämättä sisäkumia tarvi kun on niin jäykkä. Kestävä rengas kyllä.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
Rusty
Viestit: 68
Liittynyt: To Syys 08, 2016 10:07 am
Pyörä: polkupyörä ja XRV750-94 (ex:DR650RSE-91)
Paikkakunta: Kajaani

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Peltsi kirjoitti:Ethän kylmässä kylmää kumia tuuskaa. Mullaki etunen on lähes vintage Kings ja se ei kans välttämättä sisäkumia tarvi kun on niin jäykkä. Kestävä rengas kyllä.
+5 autotallissa. Kuumailmapuhaltimella lämmittelin vielä rengasta ja saipuaakin laitettu. 3 oikeaa rengasrautaa, 2 pienempää ja iso. Vanteen reuna aika syvä ja melko pysty, ei pääse rengasraudoilla edes sen kumin olan alle. Pitää ostaa pari rengasrautaa lisää ja samalla reissulla katsoa onko vaikkapa Kainuun pyöräkeskus auki...
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Mä olen aina vaihtanut tällä ohjeella: https://youtu.be/BE1qG9iQZlg

Motonetissä on ainakin Motion Pron 10-tuumaisia rautoja. Hyvä ohut pää.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Avatar
Rusty
Viestit: 68
Liittynyt: To Syys 08, 2016 10:07 am
Pyörä: polkupyörä ja XRV750-94 (ex:DR650RSE-91)
Paikkakunta: Kajaani

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Rusty »

JuhaL kirjoitti:Mä olen aina vaihtanut tällä ohjeella: https://youtu.be/BE1qG9iQZlg

Motonetissä on ainakin Motion Pron 10-tuumaisia rautoja. Hyvä ohut pää.
Motonetissa kävin ja ostin "renkaanvaihtolaitteen" sekä rengasrautoja pari isoa Bahcoa ja yhden pienen IKH. Motion Pro:n rautaa en hoksannut ja luin viestin liian myöhään.

Renkaanvaihtolaitteella sain painastua reunan oikeasti kunnolla irti...molemmin puolin. Melkein sain jo kumin olkaa vanteen reunan yli vaan loppui uskallus, kun näyttäisi vanteen reunakin jo antavan periksi. On piru tiukka.
Avatar
_JPA_
Viestit: 663
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Ei taida pysyä rengas vanteen keskiurassa rengasrautojen vastapuolella, jos alkaa vanne antaa periksi.

Minä teen varmaan jotain väärin kun rengas (E07 tubeless) putoaa vanteen reunalta Bilteman pienellä "lusikka"-mallin rengasraudalla.
Vastaa Viestiin