Renkaanvaihto käsin

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

tart
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja tart »

Aika harva varmasti kuljettaa Rabacondaa mukana repussa metsässä mutta mielenkiintoinen laite ja näyttää toimivalta. Hinta on kyllä aika kova. Ihmettelisin ellei laitteesta olisi markkinoilla kiinalaisia halpakopioita. Jos Rabacondan hankkii ja tallissa on muitakin kuin adventurer-pyöriä, niin varmaankin kannattaa hankkia Street-versio:

https://www.cyclenews.com/2023/04/artic ... e-changer/
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Keväällä hommasin tuon Rabacondan street-version ja on kyllä helppoa renkaiden vaihto.

Hinta tuolla on melko kova mutta kannattava hankinta jos asuu kaukana palveluista. Meillä haukkuu äkkiä hintansa kun taloudessa kaksi mopoa, lähin mp-renkaita vaihtava liike on 80km päässä ja veloittavat vaihdosta 50€ per rengas. Tämä siis irtovanteelle tehtynä. Tämän kanssa renkaanvaihto onnistuu silloin kun on tarve eikä sillon kun rengasliikkeelle sattuu sopimaan eikä tartte ajella mihinkään.

Aikaisemmin käytin XL-moton renkaanvaihto "konetta" Siinä ajatus oli ihan jees mutta toteutus ja etenkin työn laatu sen verran surkeaa että lensi metalliromuihin. Rabacondassa laatu kohdillaan eikä tarvi polvillaan tehdä renkaanvaihtoa.
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Onhan tuo Rabaconda aika proo värkki ja teknisesti hienosti toteutettu joka näkyy hinnassa, on se kuitenkin halpa jos keskiverto kurakuskilla menee 2-5 settiä renkaita kesässä joten maksaa aika nopeasti hintansa takaisin. Videoita kun katsoi niin hienosti kyllä vaihtuu jäykkä adve rengas leveällä vanteella.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Jo tuolla XL-moton rengaskoneella meni Dunlopin Trailmax Mission "heittämällä" vanteelle vaikka sekin melko jäykkärunkoinen rengas on. Tällä menee huomattavasti helpommin koska laitteen tukevuus aivan eri tasoa ja työasento huomattavasti mukavempi. Yksi kpl rengasrautoja riittää sekä renkaan vanteelta pois ottamiseen että vanteelle asentamiseen.
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
tart
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja tart »

Kävin tänään ostamassa taas perinteisen CRC:n paikkapullon, jota alan kuljettelemaan mukanani. Metsässä en aio ryhtyä renkaanvaihtoon, vaan yritän nilkutella rengasrikon sattuessa jotenkin ihmisten ilmoille. Tosin rengasrikot eivät ole olleet tänä kesänä olleet ongelmana, vaan enemmänkin tuo renkaiden pito. :D

Tuo Rabacondan street-versio lienee myös pakko hankkia kun tallissa on myös sisäkumillinen bobberi. Lisäksi Rabaconda on näppärä siirellä paikasta toiseen.
Liitteet
3.kaato.jpg
Harri Hemmilä
Viestit: 1232
Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Pyörä: RT
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Eilen aloin vaihtamaan Bemarin aluvanteelle uutta takarengasta (Pirelli Scorpion Rally STR), totesin että ei onnistu...
Pinnavanteelle oon vaihtanut ite varmaan 30 rengasta ilman ongelmia.
Nyt joutu aluvanteen kanssa nostamaan kädet ilmaan kun parit ensimmäisen naarmut räävein vanteeseen, en saanut edes vanhaa rengasta irti kuin toisen puolen.
Kävin paikallisessa rengasfirmassa vaihtamassa ja tasapainottamassa, 25€.
Totesin että vanteessa keskiura paljon matalampi kuin pinnavanteessa ja sen takia renkaan reuna puree paljon tiukemmin kiinni.
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997
Avatar
peksu
Viestit: 24
Liittynyt: To Syys 19, 2019 10:38 am
Pyörä: Dr800S

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja peksu »

KN76 kirjoitti: To Heinä 27, 2023 2:50 pm Keväällä hommasin tuon Rabacondan street-version ja on kyllä helppoa renkaiden vaihto.

Hinta tuolla on melko kova
Kuinka tuo renkaan pyörimisen estolukitus toimii pinnavanteella? Ei kait tuota lukitustappia vasten voi vääntää?
MIstä tuon street-versoin saa edukkaammin?
Most of my money was spent on Motorcycles, Women and Whiskey.
The rest I just wasted...
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja KN76 »

peksu kirjoitti: Pe Heinä 28, 2023 4:12 pm
KN76 kirjoitti: To Heinä 27, 2023 2:50 pm Keväällä hommasin tuon Rabacondan street-version ja on kyllä helppoa renkaiden vaihto.

Hinta tuolla on melko kova
Kuinka tuo renkaan pyörimisen estolukitus toimii pinnavanteella? Ei kait tuota lukitustappia vasten voi vääntää?
MIstä tuon street-versoin saa edukkaammin?
Pinnavanteita varten tulee mukana remmi millä pidetään vanne paikoillaan. Jossain näiden ohjevideoissa näytetty miten toimii pinnavanteiden kanssa.

Itse tilasin suoraan valmistajalta. Oli kyllä nopea toimitus, siitä kun tilasin niin saman päivän aikana Suomessa. Loppumatka tänne Lappiin kesti sitten viikon verran..
https://rabaconda.com/
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Viuh
Viestit: 1680
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Meneekö sillä Eabacondan katu-versiolla siis asiallisesti sisäkumilliset renkaat myös?
Avatar
psi
Viestit: 756
Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 8:21 pm
Pyörä: Africa Twin RD07
Paikkakunta: Kauttua

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja psi »

Tulipa vaihdeltua AT:hen mitaksen e09 enduro tubelessia, kolme kertaa. Sain paljousalennusta, tuli kolme reikää niin sai paikattua kahdella lapulla.

Viimeisellä kerralla meni aavistuksen helpommin kun modasin aikaisemmin hieman huonosti toimineen bilteman "bead buddy" niin että se oikeasti piti kiinni pyörän pinnasta (levensin kitaa ja pinnakoloa). Samalla muuttui renkaan päällelaittotekniikka, luulen aikaisemmin päästäneeni sen liian pian/helposti ylös paikalleen uraan. Reunan irrottamiseen oli kätevin englantilaistyylinen penkkipuristin. Jotenkin en näe tämän onnistuvan kenttätilanteessa vaikka olen muistaakseni joskus jotain mitaksen takarengasta tien varrella avanneenikin.

Pystyykö noita TT renkaita jotenkin modaamaan helpommiksi? Tuntuisi olevan aika paljon enemmän huulta, vaikka kai näissä on vaan tiukempi tuo istuvuus.
Русский военный корабль, иди на хуй
Vastaa Viestiin