Renkaanvaihto käsin

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tallissa iso ruuvipenkki on myös hyvä irroitusväline, sillä on painettu monet renkaat irti reunasta.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Mä oon ihan Motonetin laitteella painellut, pienellä houkuttelua vaatii mutta putoaa silläkin tubelesurasta rengas.. Ei toki tienpäällä viitti sillä alkaa touhuumaan..
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Avatar
Pturu
Viestit: 231
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 2:51 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Kajaani

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Pturu »

KN76 kirjoitti:Mä oon ihan Motonetin laitteella painellut, pienellä houkuttelua vaatii mutta putoaa silläkin tubelesurasta rengas.. Ei toki tienpäällä viitti sillä alkaa touhuumaan..
Minkälaisesta laitteesta on kyse? Onko siellä saatavana joku yksittäinen laite tuohon vai onko käytössä ihan renkaanvaihtokone puristimineen.
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Pturu kirjoitti:
KN76 kirjoitti:Mä oon ihan Motonetin laitteella painellut, pienellä houkuttelua vaatii mutta putoaa silläkin tubelesurasta rengas.. Ei toki tienpäällä viitti sillä alkaa touhuumaan..
Minkälaisesta laitteesta on kyse? Onko siellä saatavana joku yksittäinen laite tuohon vai onko käytössä ihan renkaanvaihtokone puristimineen.
Tämä. Mulla tosin vanhempaa mallia ja tää uusi ainakin näyttää tukevammalta..
https://www.motonet.fi/fi/tuote/381530/ ... aihtopukki
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Minulla on tämmöinen sitkeämpiä tapauksia varten. Kerran jonkun auton renkaan kanssa sain Volkkarista nurkan ilmaan mutta hetken kun odoteltiin paino päällä niin läksi.
Liitteet
IMG_20180904_171551517_resize_64.jpg
Avatar
_JPA_
Viestit: 663
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

maja2 kirjoitti: Kiepautin vannenauhaksi pari kierrosta jeesuteipin soiroa lisää entisen päälle, kaivoi paketista uuden norsunnahkaisen sisägummin ja uskomattoman talkki/mäntysuopa sotkemisen jälkeen sain jopa ventiilin vanteen reiästään ulos. Jossain vaiheessa kyllä meinasi usko loppua kun uusi sisuskumi oli 4mm vahvaa ja tilaa venttiilin kiepauttamiseen ei omilla näppivoimilla tahtonut riittävästi syntyä. Takarenkaassa tuon ventiilin survominen reiästään läpi on lasten leikkiä jopa noilla norsunnahkoilla kun tilaa on enempi.
Kuulostaa sille, että ei ollut tämä taktiikka käytössä https://www.youtube.com/watch?v=r7mBa7-5OIg:
Nakin_vaihto.JPG
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Ei ollut tuo tapa vaan ulkorenkaan toinen kylki oli väännetty jo vanteelle ennen sisärenkaan sisäänsurvomista. Tällä taktiikalla sisäkummin puhkomisriski rengasraudalla puolittuu, huonona puolena on tuo venttiilin metsästys reikäänsä, varsinkin jos sisägummi pääsee jossain vaiheessa pyörähtämään.

Takarenkaassa on ilmaa/korkeutta enempi ja sisärenkaassa kuitenkin saman pituinen venttiilin natsa, tästä seuraa se, että eturenkaan ja kaikkien matalampirofiilisten renkaiden kanssa tuo esittämäsi tapa lienee helpompi kun tila venttiiliinnatsan kääntämiseen käy vähiin. Tämä asia on ainakin nyt itsellä ns. kantapään kautta opittu. Eturenkaalle tuo esittämäsi tapa lienee helpompi ja suositeltavampi, kuten myö kaikille ilmatilaltaan/korkeudeltaan pienille renkaille.

Rengasasiaa sivuten: eilen laumana ilmailijoita ihmettelimme lentokoneen uuden eturenkaan kulumista kantikkaaksi yhdeltä kohti. Päätelineen pyörissä on jarrut joilla renkaan saa helposti kantikkaaksi, etutelineessä ei jarrua ole.
Kun viisaita oli ihan laumana paikalla niin syyksi alettiin pikaisesti epäillä renkaan tasapainotusta. Joka kylläkin oli syynä, muttei perinteisessä muodossaan. Etupyörässä ei ole koteloa tms. muotosuojaa vaan koko rengas roikkuu vaapaassa ilmavirrassa. Se ei lennon aikana pyri siitä syystä pyörimään mihinkään suuntaa vaan renkaan painavin kohta asettuu aina alimpaan kohtaan ja myös osuu laskussa ensimmäisenä asfalttiin silloin kun pyörä ei vielä pyöri-> kuluu tuosta kohtaa muttei muualta. Oli ihan uusi asia kaikille paikallaolijoille. Jostain pitäisi löytää tahmeammat laakerit...
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Pallisti
Viestit: 102
Liittynyt: To Huhti 05, 2018 12:35 am
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Suomi

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Pallisti »

Koheltaja kirjoitti:Tallissa iso ruuvipenkki on myös hyvä irroitusväline, sillä on painettu monet renkaat irti reunasta.
K60 Scout ei lähteny penkissä puristamalla eikä pistolapiolla, mutta MotionPro Bead Proilla pomppas irti melkein itsestään. Upea työkalu.
Mikey
Viestit: 84
Liittynyt: La Loka 18, 2014 5:02 pm
Pyörä: RSV1000, Husqvarna TE300i

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Nyt olisi Rabaconda Black Friday -tarjouksena 283€, mikä sisältää postikulut.

https://www.3as-racing.com/machine-a-pn ... a-p-449440
Avatar
Josasu
Viestit: 276
Liittynyt: La Syys 05, 2015 10:33 pm
Pyörä: Kawasaki Versys X 300
Paikkakunta: Muurame

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Josasu »

Huvikseen lueskellut aina välillä tätä lankaa ja eniten pistää silmään miten porukka vääntää mitä kummallisempia virityksiä että saa renkaan reunat painettua irti vanteesta. Mä oon vaan rengasraudalla kääntänyt eli rauta renkaan ja huulen väliin ja kääntää alaspäin että renkaan reuna menee kohti vanteen keskiosaa. Tätä kun tekee muutamasta kohtaa molemmin puolin, niin johan on renkaan reunat irti vanteesta. On toiminut kaikkien vanteiden kanssa mitä pyöriä mulla on ollut ja aina helposti. Vaihdan aina autonrenkaan päällä kahdella raudalla, joten jos tulee luonnossa tarve suorittaa niin ainut ero on laittaa autonrenkaan tilalle jotain luonnon antimia ja ilmat käsipumpulla kompuran siaan.

Joskus luulin että jotkut renkaat on vain niin tiukkoja ettei meinaa päälle laittaessa millään mennä loppuun ja kävi kaikki lämmityskikat sun muut mielessä, mutta kun hokasin että jo paikalleen menneitä osuuksia kun muistaa raudalla painella keskelle samalla tapaa kuin renkaan reunaa vanteelta irrottaessa tulee renkaalle huomattavasti lisää tilaa mennä paikalleen. Tämän tajuttuani ei ole ollut enää vaikeuksia minkään renkaan kanssa. Jos rengas ei meinaa mennä tai lähteä ilman irvistelyitä teet luultavasti jotain väärin. Tämä on niin tekniikkalaji että yksi pieni juttu mitä ei huomaa voi tehdä työstä raskasta ja vittumaista.
Kawasaki Versys X 300 2019
KTM 250 exc 2015 (ex)
KTM 690 Enduro R 2010 (ex)
KTM 990 Adventure ABS 2010 (ex)
Kawasaki Zx-6r 1999 (ex)
XL250R
Viestit: 239
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Helppous ja vaikeus riippuu myös suuresti renkaasta. Olen jumpannut nastarengaskauden takia kumeja usean kerran ja osa renkaista irtoaa ja menee paikalleen kuin itsestään ja osa vaatii tekniikkaa ja voimaa sekä liudan ärräpäitä.

Onko sitten kyseessä renkaan ikä, runko, kumiseos vai mitoitus vai niiden yhdistelmä, en osaa sanoa. Todennäköisesti nuo kaikki vaikuttavat.
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja timo »

XL250R kirjoitti: Ke Helmi 16, 2022 5:20 pm Onko sitten kyseessä renkaan ikä, runko, kumiseos vai mitoitus vai niiden yhdistelmä, en osaa sanoa. Todennäköisesti nuo kaikki vaikuttavat.

Ei vaikuta.
Kyse on tosiaan tekniikkalajista kuten Jojasu jo totesi.
Ei tule hiki, ei tarvitse irvistellä, eikä vituta jos vain vanteen tuumaluku ja renkaan tuumaluku täsmäävät.
Jos tulee, meni joku asia väärin.
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Vaikuttaa. Kyllä niisö ero in laittaako 04 paistoleimasta pakkasesa olevaa Kingsiä vai työstääkö lämpimäsö olevaa kusiuutta endurokumia. Vanteen leveys vaikuttaa toki kans. Adven alkuperäinen tubeless vanne 4.25 leveämä on paljo ikävämpi vastus kun tuo 2.5 leveä mikä toisesa setisä on. Tuolle kapealle menee E02 mitas muutako rasvaa vähä ja laittaa päällekkäin pimiään huoneeseen.

Mutta voihan nuo muuttujat laskia saivartelunnlomasa tekniikaksi. Käyttää uudempia renkaita lämpimäsä tallisa ja kapealle vanteelle. Teknisiä järjestelyjä.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
smppa
Viestit: 275
Liittynyt: Su Huhti 19, 2015 11:28 am
Pyörä: DR650RSE
Paikkakunta: Lahti

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja smppa »

Kyllä niitä eroja löytyy. Joku aika sitten vaihdoin töissä Kontio kruiseriin nastarenkaita. Vanteen halkaisija 8" ja leveys 7. Takavanteessa vielä moottori sisällä, joten sitä normaalia poteroa ei vanteen keskeltä löydy. Kyllä sai kaivaa kaikki kikat takataskusta ja toisen käsiparin sen takavanteen kanssa.
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja timo »

smppa kirjoitti: La Helmi 19, 2022 1:56 pm Kyllä niitä eroja löytyy.
Olen samaa mieltä. Mutta edelleen, kyseessä on puhtaasti tekniikkalaji. Muutaman sadan (käsi)vaihdon jälkeen varsinkin se on pelkästään sitä :wink:
Vastaa Viestiin