SOLUT

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

SOLUT

Viesti Kirjoittaja VAK »

Sopiiko 80/100R21 kokoinen solukumi 90/90R21 ulkorenkaalle? Entä 140/80R18 solukumi -> 130/80R18 ulkorenkaalle?

Kuinka tuollaiset kestää tiesiirtymiä/soratieajeluita? Onko tuollainen hintansa väärti harrastekäytössä(kun ilmojen lähtö ei niin kovin haittaa)? Meneekö vanteelle helpommin/vaikeammin kuin ilmalla täytettävä kumi? Mitä hyötyjä/haittoja?

-ville
arvi1234
Viestit: 8
Liittynyt: La Marras 22, 2008 4:32 pm
Pyörä: enduro

Re: SOLUT

Viesti Kirjoittaja arvi1234 »

saat ison kasan paksuis sisuskumei yhen solun hinna.. ja ei ne solutkaa ole ikuisia ne kutistuu ajan myötä . mut on ne hyvä jos raattii ostaa ei tarvi pelkää et kumit puhkee, vaik tosi harvon menee rengas rikki. ite oon ajan harraste enskaa ihan perus kumeil eikä mul o menny ku korkeintaa yks kumi puhki per vuos ....-...-.-..--.
Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: SOLUT

Viesti Kirjoittaja VAK »

juu, ihan ilmalla täytettävällä sisäkummilla oon ajanut, kun ei likviditeetti muuhun anna myöten. Onko soluttautujilla havaintoja miten solukummi eroaa ilmasisäkumista ajaessa? Mitä etuja/haittoja? Itselle tulee mieleen:

-hinta
-taitaa lämmetä matkaenskaajossa --> taitaa olla vaan polkukäyttöön

+ei puhkea
+ei pompi
+suojaako vannetta paremmin? Ilmahan pakenisi vanteen ja terävän kiven välistä pois, mutta solussa sitä möhnää on aina välissä.

+/- vanteelle asentaminen?
+/- paino ei taida merkata mitään? Tollanen UHD:kin on aika mötikkä.

-ville
---x mopolla suohon x---
TTA
Viestit: 1568
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm

Re: SOLUT

Viesti Kirjoittaja TTA »

Ei kestä tieajoa eli siis pitkiä matkoja nopeudella 80+
Eturenkaana loistava kun ei muuten uskaltais laskea paineita 0,8 baariin. Ainakin itsellä fiilis ettei lyö kivet läpi niin pahasti. Huoleton.
Vmäinen asentaa jos ei oo tekniikka hallussa; loppuvenytyksessä pitäis saaha rengas tippumaan keskiuraan toiselta puolelta mut jööti estää sen - ellei tunge rengasrautoja väliin ohjureiksi.
Itse juuri otin pois vahingoittuneen takasolun mut etupäässä sellanen tulee pysymään myös ens kesänä.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: SOLUT

Viesti Kirjoittaja THA »

Itse sain soluista tarpeekseni yhden kesän jälkeen, kun talven tultua ne oli niin hirveet ajaa. Jos pelkästään se solukumirasva, jota ilman ei voi ajaa/hajois solu saman tien, menee niin jähmeeksi että jos sen vaikutuksesta toiminta hidastuu. Lisäksi se solu itsessäänkin menee pakkasessa hitaaksi, saa painaa peukalon sisään ja seurata hidastettua filmiä kun painuma oikenee.
No nyt on taas tarvinnut nöyrtyä muuseihin, kun naksun etusessa vesin BG:t liian syvään eli läpi asti ja rintintin'ssä hajoilee renkaat ellei aja niin kovilla paineilla ettei enää nastat kestä, eikä rengas pidä.

Isoin miinus on kuitenkin hinta. Sillä se on solut/vuosi, ellei hurjastele. Eli ne ei kestä lämpenemistä. Kesälläkään ei asfaltilla paljon yli 80km/h parane ajaa, pehmeemmillä alustoilla nappula ei niin paljon elä ja lämpenee vähempi. Talvella nastat aiheuttaa asfaltilal melkoista pummpausta ja rengas voi mennä niin kuumaksi että kumi paikallisesti lähes sulaa -> solukin sitten kerrasta pilalla. Jäällä voit ajaa niin kovaa ja pitkään kun uskallat, ei mene solu miksikään. Jotkut ajaa kyllä solulla parikin vuotta, mutta se tarkoittaa jo kaiken maailman retkipatjavirityksiä.

Jos muusi on napakan kokoinen ulkorenkaaseen ja ulkorengas on rungoltaan riittävän jäykkä pyörään nähden, en näkis syytä miksei se solu menestyisi matkaenskassa yhtä lailla. Kunhan huomioi em. lämpenemisen. Ja kohtahan niitä rupee Suomestakin saamaan pikkupyöriin, 17" takarenkaisiin ja vaikka mihin, saksalainen Mefo niitä tekee.

Solu ei puhkea ja suojaa vannetta, se on ehkä mulla mieleenpainuvin muisto ekasta ajoreissusta soluilla kun sai vetää päinihan mitä vaan, eikä ikinä kopsahtanu. Ja solut on muuten kevyemmät kuin sikapaksut sisärenkaat.

Vanteelle asentaminen, kun ottaa kolmet lukkopihdit käyttöön ja laittaa ne vanteen reunaan pidättämään solu kasassa/reunanauha keskiurassa, jotta saa rengaslukonkin kohdan, on helpompaa kuin ilmakumin. Ja uutenahan solu ei rengaslukkoa edes tarvitse... vaan heti kun se vähän kutistuu (1-2kk max.) niin johan tarvii, kokemusta on kun ei meinannut päästä metsästä pois, pienestä purosta tuli nopeasti putous, meinas pyörii rengas vanteella tyhjäkäynnilläkin.

Itse en soluja käyttäis ellei se olis ainoa mahdollisuus saada rengasta pitämään ja kestämään ilman rengasrikkoja.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
-jn-
Viestit: 546
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 10:30 am
Pyörä: SE/EXC350/GS
Paikkakunta: Belgium

Re: SOLUT

Viesti Kirjoittaja -jn- »

TTA kirjoitti:.
Vmäinen asentaa jos ei oo tekniikka hallussa; loppuvenytyksessä pitäis saaha rengas tippumaan keskiuraan toiselta puolelta mut jööti estää sen - ellei tunge rengasrautoja väliin ohjureiksi.
Itse juuri otin pois vahingoittuneen takasolun mut etupäässä sellanen tulee pysymään myös ens kesänä.
Tossa video kun tekniikka on hallussa , ottaaka aika solun vaihosta :shock:
LINKKI

terv. -jn-
Tärkeintä ei ole päämäärä vaan liike ....

mopokuvia http://www.hobby.pic.fi/
Avatar
timo
Viestit: 3020
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: SOLUT

Viesti Kirjoittaja timo »

VAK kirjoitti:juu, ihan ilmalla täytettävällä sisäkummilla oon ajanut, kun ei likviditeetti muuhun anna myöten. Onko soluttautujilla havaintoja miten solukummi eroaa ilmasisäkumista ajaessa? Mitä etuja/haittoja? Itselle tulee mieleen:

-hinta
-taitaa lämmetä matkaenskaajossa --> taitaa olla vaan polkukäyttöön

+ei puhkea
+ei pompi
+suojaako vannetta paremmin? Ilmahan pakenisi vanteen ja terävän kiven välistä pois, mutta solussa sitä möhnää on aina välissä.

+/- vanteelle asentaminen?
+/- paino ei taida merkata mitään? Tollanen UHD:kin on aika mötikkä.

-ville
Ihan mielenkiintoisia nää foorumin rengasjutut, vaikka ne kiertääkin samaa rataa aina. Mutta kai niistä silti aina joku jotain uuttakin oppii. Sulle Ville nää on vanhaa tuttua, mutta voin mäkin- lomalainen aikani kuluksi jotain tähän jankuttaa varsinkin kun tuli aiheeseen vaihtelua (solut).

Tämmöinen kuntoilija pärjää ilmakumeilla mielestäni ihan hyvin.
Kun niitä vaihtaa usein tulee siihen semmoinen rutiini, ettei se kumin vaihto ole juuri nenän kaivuuta kummempaa.
Rauhallisesti ja ajatuksella tehty työ sujuu ilman hikipisaraa, eikä sisäkumi puhkea raudan takia kuin kerran kymmenessä vuodessa. Silti hommaan ei mene vaatimattomillakaan vehkeillä kuin minuutteja kun sen hyvin harjoittelee.

Matkaenduroissa ei juuri tarvi kikkailla älyttömän pienillä painella. Kun on painoa, on myös pitoa. Siks solut ei juuri houkuta.
Ei silti, monen tunnin urheilusuoritus (GNCC-tyyppiset ajot joissa tuolla isolla tulee käytyä)voi mennä pilalle jos kumi puhkeaa. Hyvällä zägällä on silti hyvin menty.
Normaalisti muutama naula kumissa per vuosi piristää ja kuuluu harrastukseen.
Seka-ajosa min. 1.7- ja kilvanajoon painottuvassa ajossa 1.5 bar paineilla on pakko ajaa, mutta sillain ei juuri käärmeenpuremaa tule kovassakaan kyydissä. Ja koska vauhtia on välillä tuplat mitä metsäenduroissa, on alustan oltava sikälikin vähän jäykemmässä kunnossa.

Poikkeuksena painekikkailussa on nastakumit (jolla tarkoitan ihan normaaleita kilpaendurorenkaita) jotka ei tykkää kovista paineista. Niillä ajaessa pidän kotikulmilla ajaessa noin kiloa, vähän varon isompia kolauksia ja pidän lukot piukassa.
Jos ajan matkaa, pidän jotain 1.5 bar ja jos alla on muutakin kuin jäätä, varon repimästä irti niitä harvoja nastoja jotka osuvat maahan.
On renkaan kylkeen tussatut "suosituspaineet" mitä vaan, on myös pyörät. Kyse on oikeastaan ihan eri lajista kun ajetaan möhkäleellä pystyssä, tai revitetään pikkuisella mutkatkin kahva penkkaa raapien.

Isossa Kotarissa on kamalasti vääntöä repimään keulaa ylös kun nastat osuu juuriin tai soraan. Jos on liikaa painetta, nastat tai runko ei kestä. Siks lukko on oltava hyvin kiinni paine "alhaalla".
Mulla on tapana kiristää lukko lopulliseen kireyteen vasta kunnes on pureutunut asentoonsa yön yli.
Oho, vähän lipsui aiheesta, mutta joktap paksut ilmasisärenkaat on niin hyvät, etten isoon pyörään/ seka-ajoon muuta kaipaa

Syksyn Kärmes on kaukana matkaendurotouhusta ja oli eka kerta mulla kun tosissani testasin soluja.
Pelkkää hyvää mulla on niistä kerrottavana. Vaihto hoituu vähintään yhtä helposti kuin ilmakumeillakin.
Parasta oli se, että sain poistaa mielestäni kokonaan rankaan puhkeamisesta aiheutuvan keskeyttämisen. Siellä on terävää kiveä aika lailla, niitä pitää ilmakumeilla ajaessa vähän varoa. Soluilla ei yhtään. Sitten on se pirun mäki jossa hyvä pito on poikaa. Tussulla solulla sitä ON.
Eli kun niiden makuun pääse, saattaa harmittaa vähän pirusti liukkaat mäet ja seuraava rengasrikko :P
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: SOLUT

Viesti Kirjoittaja THA »

No kerroppa kuinka autaat on olleet näin -20C kelien jälkeen? Kyllä mua ainakin SIEPPAA, mut se tuli jo testattua ettei ilmakumit enää miniskidipaloletkurenkaissa kestä, joten vaihtoehtoja ei ole kuin kärsiä. Kyllähän niillä tönkkösillä kesäkeleissä ajaa, silloin ne ei olekaan tönkköset... mun kokemukset rajottuu siis Misukan ja GT:n soluihin, eka GT jo ihan säpäleinä ja ajettu alle 20h - pakkasissa kaikki.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
daddy0
Viestit: 942
Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: SOLUT

Viesti Kirjoittaja daddy0 »

Kun aina sanotaan ettei solut kestä kovaa ajoa pitkään, niin käsittääkseni Dakarissakin amatöörit ajaa koko kisan yhdellä tai kahdella solulla+kumilla. Kilometrejä tulee kuitenkin tuhansia ja kovalla alustalla ajetaan taatusti kovaa. Sekoitanko nyt jotain vai luulenko väärin?
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: SOLUT

Viesti Kirjoittaja THA »

Vaikka pääsiskin, voiko tota kestämiseksi sanoa, vai monetko solut vuodessa itse olisit valmis ostamaan?
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
daddy0
Viestit: 942
Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: SOLUT

Viesti Kirjoittaja daddy0 »

THA kirjoitti:Vaikka pääsiskin, voiko tota kestämiseksi sanoa, vai monetko solut vuodessa itse olisit valmis ostamaan?
Kuinkahan monta tuhatta kilometriä sitä mahtaa rymyenskalla kilometrejä vuodessa tulla? Dakarissa tuli pyörille kuitenkin 9600 kilometriä ja se on aikalailla helposti kesän ajot.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: SOLUT

Viesti Kirjoittaja THA »

Kun en ole ikinä siellä päinkään maailmaa ajanut, eikä ole mitään käryä siitä millaset ne olosuhteet oikeasti käytännössä on, niin turha se on asiasta väitellä. Liekö kellään? Epäilen ettei kahdella renkaalla tota reissua pääse, kun siellä tarttis kaiketi vähän nappulaakin että ihan kankaalla ei enää etene... no, en tiedä. Ei varmaan olleet reissun kelitkään kovin vilposat, vaikkein toki sitäkään tiedä!
Mutta risoilla soluilla oon sen verta ajanu ja niitä pois renkaista kaivanu, että tiedän niistä ainakin jotain varmaksi: Lämmöstä hajoavat nopeasti ja saa sen ulkorenkaan sillä loppuun ajettua, mutta ei nouse enää uus edes vanteelle, ei vaikka tubeless-venttiilin työntää venttiilin reikään asennusvaiheessa vanteelle nostoa auttamaan ja vaikka mitä kikkailee. Jos solu on tohjona vaan yhdestä kohtaa, silloin vielä onnistuu kun jättää sen tohjon kohdan rengastöissä viimeiseksi.
Punakilpimopoissa tullu aktiivisimpana vuotena 4200km mittariin, mutta valkokilpisillä tulis samalla aktiivisuudella tuplasti kun autossa vietetty aika tulis auton mittarista mopon mittariin.

Jos vaikuttaa "jotenkin" negatiiviselta niin asiaan "saattaa" vaikuttaa se, että juuri kaivoin edestä pois solun, jolla on ajettu alle 10h. Ei ole edes kuumennut, kun en usko lumispoorin moiseen pystyvän, mutta tohjona on. Ja on ollu rasvat ja kaikki pilkun päälle. Oli taas hauska harrastaa - kun ei käy kukkarollekaan yhtään... pakko tekohengittää!
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
Juhana
Viestit: 2355
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Re: SOLUT

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Saakos noilla mousseilla edes maantiellä ajaa muutakuin 50km/h,kun "

Renkaat ja vanteet, D6 Ajoneuvoluokat: kaikki
132 © Ajoneuvohallintokeskus 2008
- maastohenkilöauton renkaassa ei vaadittu kulumisen varoitinta eikä jokapyörävetoisen auton
renkaassa MS-merkintää.
- moottoripyörän sekä traktorin ja moottorityökoneen renkaissa sovellettava STRO- tai ETRTOnormia
tai jos niitä ei ole renkaasta julkaistu, valmistajan suositusta.
- autossa ja perävaunussa, jonka rakenteellinen nopeus on enintään 50 km/h sai renkaan
täyttää muulla aineella kuin ilmalla.
ANA Tpp 40, 83, 129 ja 172 §.

Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää
nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihdettavien renkaiden on oltava vähintään
nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää
nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti
näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu
renkaiden rajoittama ajonopeus."

Mulla oli joskus venakkomaasturin kojelaudassa kyltti: suurin sallittu nopeus 60km\h,pitäiskö nyt mousse -mopoon laittaa suurin sallittu nopeus 50km/h :lol:
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: SOLUT

Viesti Kirjoittaja THA »

Sitä ollan näemmä hereillä :) Tarkalleen ottaenhan laki vaatii ilmagummit, eli kyllä solut on tielle kaikin tavoin laittomat, eikä edes LM poikkeuslupa niitä kata, siis kisoissakin laittomat. Toisaalta mistä sen sitten näkee, kun aika usein se tubeless-venttiili siinä kuitenkin on?
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
Juhana
Viestit: 2355
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Re: SOLUT

Viesti Kirjoittaja Juhana »

No vaikkapa keskiaikaisella "Noitatestillä",eli päästetään tuosta venttiilistä ilmat,jos ei tule,niin selvä noita,ja jos tulee ilmat,niin senkään jälkeen renkaassa ei ole ilmaa,ja näin ollen ei ole ilmatäytteinen,eli noitahan tuo,sakkoa vaan :lol: :lol:

Niin hassulta kun kuulostaa,pykälän mielestä pitää yhä olla ilmaa,esim .parempi typpi on näin ollen kielletty myös :shock: .Oliskohan aika päivittää laki tälle vuosituhannelle :lol:

...tjoo hereillä aina välillä,voi sitten tarvittaessa edes yrittää kuittailla virkavallalle tienpäällä,jos tulee sanomista jostain :mrgreen:
Vastaa Viestiin