Pirelli MT16 ja MT21

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Pirelli MT16 ja MT21

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Onkos porukalla kertyny kokemuksia tuommosesta renkaasta. Lähinnä aattelin tuohon omaan Nekruun eturenkaaksi kun tuosa nyt sattu silmään pistään että siinä on aika isot ja tiheässä nappuloita. Ainakin kuvasa näyttää että siinä on jopa enemmän nappuloita kuin T63.

No semmosta ja sitten kokemuksia.
Viimeksi muokannut Peltsi, To Marras 30, 2006 2:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

No joo, nyt vähän takasi. Kun tuo rengas tuosa nyt on käsillä niin ainakin äkkiä koitettuna tuntuu siltä että ei tuosta taida olla tuommoseen pakettiautoon alle laitettavaksi. Tai sitten saa olla aika ahneesti sitä uusimasa.
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Määhän saan osallistua tähän itsekseni.

No sitten seuraava renkaan aihio vois olla tuo MT21. Onkos niitä ollu eturenkaana tällä asiantuntevalla raadilla tuommosessa pienen henkilöauton painosessa (jos kuskikin lasketaan mukaan) mopossa.

Ja lieneekö mitään väliä tuossakaan asiassa että onko se eturengas kokoa 80/90 vai 90/90-21. Paitsi että tuo pienempi on edullisempi. (Järjen)köyhän on ajateltavaa asiaa monelta kantilta.

Tuollahan oli jotaki pieniä tuntemuksia jo aikaisemmin mutta kerätään nyt vähän laajemmin jos jollakin jotaki sanottavaa olis.
Hannu
Viestit: 808
Liittynyt: La Syys 25, 2004 10:12 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Peltsi kirjoitti:No sitten seuraava renkaan aihio vois olla tuo MT21. Onkos niitä ollu eturenkaana tällä asiantuntevalla raadilla tuommosessa pienen henkilöauton painosessa (jos kuskikin lasketaan mukaan) mopossa.
Mulla on melkein sama mopo (RD07), joskaan se ei kyllä henkilöauton vertaa paina kuskin kanssa eikä kuski ole myöskään asiantunteva, mutta minusta MT21 on toiminut yleisrenkaana varsin hyvin. Takana olen pitänyt sen kaverina T63:a, MT21:stä en ole takana kokeillut koskaan. Olen vaihtanut jossain 5-6tkm hujakoilla lähinnä sen takia kun nappulat ovat kuluneet niin vinoon että keulan nypytys on alkanut risomaan. Pitoa olisi vielä ollut.
Hannu
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Olisko tuosa sitten niin että se rengas edessä tykkää tuommosesta painavammasta moposta kun tuola jossakin aikasemmassa jutussa tuli jotenkin semmonen käsitys että oikeilla enduroilla ajavat ei ollu oikein vakuuttuneita tuosta.

No kyllä se taitaa tuo tulla alle keväällä.
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tase »

Yamaha TT600R:ssä oli ostaessa paikallaan alkuperäiset Pirelli MT21 -renkaat. Eturengas on kulunut siten että parinappulat ovat lähes sileät ja yksittäinen nappula on huomattavasti korkeampi. Tämähän johtuu siitä että parinappulat kantavat kuormaa ja yksittäinen nappula myötää. Takarengas sen sijaan on vielä käyttökelpoinen, siinä on keskellä pintaa 5-6 mm, joten vaikuttaa siltä että takarengas kestää pitempään. Edellinen omistaja oli ajanut renkailla pääasiassa pintateillä.

Nyt minulla on Jammuun kesärenkaaksi eteen TKC80 ja kun takarengas loppuu laitan taakse Michelin T63 (no kun sai halvalla).

80/90 kokoista rengasta en AT:hen laittaisi, riittäneekö siinä edes kantavuus?

PS. Oululainen Hju kauppaa uutta Michelin T63 90/90-21 rengasta tällä foorumilla. (tämä ei ole maksettu mainos :lol: )

viewtopic.php?p=34859
Avatar
RTJ
Viestit: 1603
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 8:45 am
Pyörä: none
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Terve

Samat huomiot Hannu:n kanssa. Aikaisemmin olen ajanut tasaparein eli Contin TKC80 edessä ja takana. Etunen olisi ollut vielä hyvinkin ollut ajokunnossa kun takanen oli loppu. Nyt viimeiset 5tkm on ollut niin että edessä on MT21 ja takana TKC80. Nyt tuntuu siltä että renkaat kuluu samanaikaisesti loppuun, lisäksi on saavutettu se että eturenkaalla on todella hyvä pito tällaiselle normaalille matkaendurolle (kTm 640 Adv).

Omasta mielestä tuo 5tkm on loistava renkaan kestoikä/-matka. Kotarissa pystyy säästelemään paljon tuota takarengasta (jos sattuu huvittamaan), ehkä se vanha kunnon Metzler Tourancekin jauhaituisi tuohon samaan 5tkm?

Riku
Hannu
Viestit: 808
Liittynyt: La Syys 25, 2004 10:12 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Peltsi kirjoitti:Olisko tuosa sitten niin että se rengas edessä tykkää tuommosesta painavammasta moposta kun tuola jossakin aikasemmassa jutussa tuli jotenkin semmonen käsitys että oikeilla enduroilla ajavat ei ollu oikein vakuuttuneita tuosta.
No oikeisiin enduroihin varmaan onkin asiallista laittaa oikeat endurorenkaat ja samoin näihin möhköihinkin jos kaahottaa, senpä takia totesinkin varovaisesti että "yleisrenkaana". Laitoinpa itsekin nyt viimeksi Desertin eteen, mutta täytyy sanoa että se MT21 tuntui paremmalta soratieajossa, tosin ehkä en vain ole oppinut luottamaan tuohon Desertiin tarpeeksi. Se kun tuntuu lipsuvan selkeästi enemmän, mutta ehkei se kuitenkaan karkaa alta... ei vaan kantti kestä kokeilla missä se raja on :)
No kyllä se taitaa tuo tulla alle keväällä.
Itsekin pyrin kokeilemaan monenlaisia vaihtoehtoja, eipä ne omasta mielestä hyvät muuten löydy. Tuo on aika halpa rengas kun tilaa Saksasta (Reifenversandin tapauksessa ~41EUR kun esim. T63 on ~61EUR ja TKC80/TT (minusta se huonoin näistä kolmesta) ~58EUR), joten jos ei vaikuta hyvältä niin varmasti siitä pääsee vähän ajettuna eroon kohtuu pienin tappioin.
Hannu
A&KTM
Viestit: 306
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 12:47 pm
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja A&KTM »

mt-21 toiminut kottaraisen takasena hyvin. Eihän se kestä pari tonnia, mutta ei ole hinnankirossakaan. Renkaiden "säästely" muualla kuin ART-tyylisisissä tapahtumissa ekoina päivinä ei oikein mahdu minun ajoajattelemattomuuteeni, mutta voi tuon varmaan saada kestämään pari tonnia pidempääkin.
Antti
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

No eturengasta tässä nyt ensisijaisesti tuumaillaan. Ja lähinnä tavoitteena on saada tuonne sorateille jonkunlaista pysähtys tai vauhdin hidastusta auttavaa asiaa. Takaseksi meinasin koittaa tuota Kendan K-760 nappulaista kumia. Sehän ei kauaa kestä mutta takarengas on niin paljo kivempi vaihtaa niin ei se kovastikkaan haittaa. Sen näkee sitten keväällä.
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

TTR:ssä sekä SXC:ssä kummassakin ollut tähän saakka vain MT21:siä, siten en paremmasta tiedä. Itse olen tavallaan ollut kohtuu tyytyväinen niin edessä kuin takanakin. Eturengas ei näissä kevyemmissä mopeedeissa ole kulunut juurikaan vaikka kuski onkin pakettiautoluokkaa (ajo tosin pääosin pois asfaltilta). Ainoa mitä olen vikonut on ajoittainen rauhattomuus nimen omaan edessä hiekalla, ei oikein ole sitä luottamusta saavuttanut. Suuria eroja on ollut takarenkaan kestämisessä yksilöittäin vaikka ajotapa tuskin on niin paljoa muuttunut, takasen kesto ollut 1000-3000km. (3000 km ei eturenkaassa juuri näy!)
antti
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli MT16 ja MT21

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tuli ajettua ekaa kertaa MT16 renkailla ja olin positiivisesti yllättynyt, vaikka on korkea nappula ja aika pehmoisen oloinen rengas niin ne tuntui paremmilta kun AC10. Ajo oli piki/sorateitä ja muutama mettäpolku, jos ne toimii yhtä hyvin rossiradalla ja enskailussa niin voisi laittaa alle toistekkin, seuraava takarengas saa kyllä olla 120 leveä. Mynetmotossa hintakin on lompakolle aika sopiva.
Kylätason kurapyöräilijä.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli MT16 ja MT21

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Lisää kilsoja takana ja hyvältä vaikuttaa. Pikitiellä rengas on melko hiljainen ja melkosen hyvä ajaa rupulikumiksi, soratiellä hauskuus lisääntyy ja laakerisoralla tuntuu edessä olevan pitoa ihan eri tavalla kun aiemmissa renkaissa, etupää pitää ja takapää menee kevyelläkin kaasulla pienessä sladissa ja tuntuma pysyy koko ajan tiehen. Pojan pyörässä on alla AC10 ja aika usein tullut kommenttia etupään liukkaudesta, varsinkin laakerisoralla. Poika kävi kokeilemassa mun pyörää ja totesi että hänelle kanssa samanlaiset renkaat kun saadaan nykyiset kumit ajettua loppuun.
Kylätason kurapyöräilijä.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli MT16 ja MT21

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Renkailla ajettu noin 1000km ja eturenkaasta ei ole edes nurkat juurikaan pyöristyneet. Takarenkaan nappulat on kuluneet 16mm -> 12mm ja profiili on kantikas, pitää laittaa rälläkkään rouhintakiekko kiinni ja pyyhkästä profiili taas pyöreäksi, kantikkuuden huomaa mutkissa.

Rengaspaineina on ollut 1.5 molemmissa päissä, tuntuu toimivan kohtalaisen hyvä joka paikassa.

Suurin osa ajosta on ollut pikitietä kun täällä asfalttiviidakossa niitä ei pysty välttämään kun menee pelipaikoille. Pikitiellä ajo on ollut kevyellä kaasulla ajamista ja vältetty yli 80 vauhteja sekä voimakkaita jarrutuksia, pikitien ulkopuolella on sitten laitettu rengas töihin :twisted:

Vielä ei ole tullut vastaan mitään negatiivistä renkaasta, ehkä paras rupulikumi joka mulla on koskaan ollut alla. Sateen liukastamalla saviradalla ei juuri pitoa ollut mutta eipä siellä taida pitää muu kun piikkipyörä. Sorateillä tykkään tästä renkaasta, eikä pikitielläkään ajaminen ole renkaan puolesta vastenmielistä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: Pirelli MT16 ja MT21

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Ei taida tuota MT16:stakaan saada 17"?
Tai en ees tiiä onko takane samanlainen kuin unicross.
21-tuumast MT16 vs Unicross ei erota kyl muu kuin teksti renkaan kyljes...

Huomaa kyl et mopon paino vaikuttaa, möhkössä tonnin jälkeen on etunenki jo reilusti kulunu.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Vastaa Viestiin