Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Elo 21, 2019 4:36 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 469 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Rengaskeskustelua
ViestiLähetetty: Ke Elo 01, 2018 6:06 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2500
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
Paineesta se varmaan on kiinni. 1.5 kilon paineella ei ainakaan 990 näkyny pyörähtämisen merkkiä ilman lukkoa esim. MT21 Pirelli.

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskeskustelua
ViestiLähetetty: Ke Elo 01, 2018 6:07 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7154
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Ei tarvii lukkoja jos paineet pidetään tolkullisena, kovin paljoa ei 1.3 barin kannata mennä. Soralla tuo rengas ei sitten toimi kovilla paineilla, kuten ei moni muukaan jäykärunkoinen tubeless rengas. Mulla oli AT:ssä E07 takana 1.8 bar ja XT660R:ssä E07+ 1.5 bar, noilla paineilla soralla rengas alkoi toimia loogisemmin ja ylläriliukkaus väheni selkeästi. Samoilla paineilla mennään pikitiellä, rengas kuluu pyöreämmin eikä kantikkaaksi kuten kovilla paineilla ajaessa.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskeskustelua
ViestiLähetetty: Ke Elo 01, 2018 7:44 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1428
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
1,5 barilla kestään 690:llä ajaa myös karkeita nappularenkaita pyörähtämättä vanteella. Sama paine on eteenkin hyvä.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskeskustelua
ViestiLähetetty: Ke Elo 01, 2018 10:36 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1428
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Tee__Vee kirjoitti:
Mulla on ollut jo muutaman vuoden takana tuo yllä mainittu Scorpion XC Mid Hard. Ei sentään nyt kahta vuotta sama yksilö kuitenkaan. Sitä ennen on ollut AC10, Mitas jne.
Tähän olen tykästynyt. Ei lähde yllättäen alta sorasladissa, ja on myös maastossa loistava. Baarin verran olen pitänyt henkeä lukon kanssa.


Kuinka paljon rengas on sinulla kestänyt kilometrejä?

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskeskustelua
ViestiLähetetty: To Elo 02, 2018 1:36 pm 

Liittynyt: Su Syys 06, 2009 8:59 pm
Viestit: 441
Paikkakunta: Kuopio
Pyörä: KTM 690R
Tuohon en valitettavasti osaa vastata, kun ajoa kertyy muutenkin niin vähän. Olen myös vaihtanut renkaan jo hyvissä ajoin, vaikka kulutuspintaa olisi vielä jäljellä.

Tuntuu alkuun kuluvan nopeasti, mutta rauhoittuu sitten. Kuluminen on muutenkin niin paljon kiinni kaasuvivun asennosta ja ajoalustasta. Omat ajelut ovat nykyään pikkupyörittelyä ja rypemistä, ennen enemmänkin pitkiä sorasurautteluita.

Kyllä tuo nyt jokusen tonnin kestää.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskeskustelua
ViestiLähetetty: La Elo 18, 2018 8:15 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1428
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Onko kenelläkään kokemusta Bridgestone ED78 120/100-18 68M? On hyvin tiheäkuvoinen crossi/endurorenkaaksi. Kuitenkin ihan maastorengas. Voisi kestää kohtuu pitkään 690:ssäkin.

https://www.bridgestone.com/products/mo ... nduro.html

Kuva

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskeskustelua
ViestiLähetetty: Su Syys 02, 2018 5:59 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1428
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Jani M kirjoitti:
690:ssä on pyörinyt takana Pirelli Scorpion XC Mid Hard nyt 900 km ja edessä Metzeler Sixdays Hard 3000 km. Eturengas on paras nappularengas tähän astisista alla olleista (tavallinen Six Days, Maxxis EnduPro, Michelin Enduro Comp VI ja Unicross). Kumpikaan pää ei vaella eikä luikertele asfaltilla eikä ohjauksessa ole ollut woblausherkkyyttä edes moottoritiesiirtymissä. Vähän tietysti hapuileva tuntuma pyörässä on asfaltilla, kun on karkeat nappulat. Pito soralla kuitenkin sama kuin muissakin FIMeissä ja parempi kuin Unicrossissa. On kulunut vaan aika nopsaan ja saattaa olla, että ei pääse 4000 kilometriä.

Takarenkaassa oli uutena 15 mm nappulaa ja siitä on lähtenyt nyt 5 mm, eli helposti tulee pääsemään 2000 km:a. Rengas on ollut soralla loistava. Pito on melko tasaista vaikka alusta vaihtelisi, sillä rengas pitää hyvin myös irtosoralla. Siten helppo ja hauska ajaa sladissa. Pitää ostaa ensi kesällekin joku kovan radan crossirengas taakse. Wildin ja tämän kokeilun perusteella pitää suosia jatkossa mieluummin karkeampia takarenkaita, vaikka tosin varastossa on yksi Bridgestone TW302 odottamassa.


Scorpion XC Mid Hard kesti hiukan päälle 2600 km. Minusta erittäin hyvin Cross Countryyn tarkoitetulle renkaalle. Paras takarengas, jota minulla on 690:ssä tähän asti ollut. Ensimmäinen takarengas FIMien jälkeen, jonka käytös säilyy samanlaisena koko eliniän. Loppuunkuluneenakin pidon raja on pehmeä ja rengas irtoaa hallitusti sladiin. Pito luonnollisesti on vaan heikompi kuin uutena. Rengasprofiili muuttuu kuluessaan pyöreästä loivan pyöreäksi, joka sekin varmaan auttaa asiaa.

Renkaassa on kohtuu löysä runko, joka varmaan on yksi tekijä hyvien ominaisuuksien takana. Rengastyötkin menevät siten helposti. Rengas on myös tieliikennelaillinen, mikä sekin on plussa.

Edessä Sixdays hard ei kestänyt kuin 3600 km, mutta se kului vähän epätasaisesti. Toisella puolella oli vielä hyvin nappulaa, mutta vastakkaisella puolella oli sen verran pienet nysät jäljellä, että ei enään toiminut takarenkaan parina. Edessä on taas Maxxis Maxx Endu Pro, joka on myös perusvarma FIM-etunen.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskeskustelua
ViestiLähetetty: To Maalis 21, 2019 2:04 pm 

Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Viestit: 123
Paikkakunta: Keski-Suomi
Pyörä: KMX200 ja 125, CR250 -91
Onkohan palstalaisilla kokemusta Heidenaun K69 eturenkaasta? 90/90-21 olisi hakusessa, ajo on enimmäkseen vittumaista kantojen ja kivien kiertelyä usein kosteassa metsässä, eli Suomienskaa.

Tällä hetkellä alla on huippurengas, eli Innova. Tuohon verraten varmasti kaikki ovat parempia, mutta mites tuo Heidenau? Kuvio saisi olla avoin ja toimia kohtalaisesti vähän joka paikassa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskeskustelua
ViestiLähetetty: Ti Maalis 26, 2019 10:19 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 12, 2016 6:39 pm
Viestit: 59
Pyörä: Versys
Moro!

Pyöränä 690 enduro R ja tällä hetkellä edessä unicrossi ja takana c02. Vastaavilla meinasin jatkaa lähiseudun ajeluissa, mutta kesäkuussa aattelin suhauttaa Transeurotrailia pohjoiseen. Ehkä Nordkappiin, ehkä Murmanskiin, saas nähdä.

Kannattaako laittaa esim. E09t alle reissuun vai jatkaa nappuloilla? Muita suosituksia? Suurimmalta osin varmaan suhaan hiekkateitä.

Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskeskustelua
ViestiLähetetty: Ke Maalis 27, 2019 6:57 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7154
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Eteen Anakee Wild joka on ihan ässä eturengas sekalaiseen ajoon ja taakse joku kilsoja kestävä rengas kuten Mitas E07+ tai vastava karkeakuvioinen matkarengas. Vastaava yhdistelmä on XTR:ssä ja toimii, seuraavaksi taakse ehkä Pirelli Rally tai siitä sileämpi STR.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskeskustelua
ViestiLähetetty: Ke Maalis 27, 2019 7:52 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1428
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paljonko sinulla tulee kilometrejä reissussa? Itse laittaisin sellaiset renkaat, että kestävät reissun, mutta saisivat olla ehtoopuolella reissun jälkeen, niin karkeus on maksimoitu. Edessä Unicross menee varmasti hienosti, sillä itse pääsin sillä 7000 km.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskeskustelua
ViestiLähetetty: Ke Maalis 27, 2019 9:34 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 12, 2016 6:39 pm
Viestit: 59
Pyörä: Versys
Hankala tässä vaiheessa arvioida. Jos oikein maistuu niin oiskohan sellanen 4000 aika maksimi.

Selviäisikö tuon mt21llä takana jos jatkan edessä unicrossilla?

Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskeskustelua
ViestiLähetetty: Ke Maalis 27, 2019 9:40 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1428
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Itse en päässyt MT21:llä noin paljoa, mutta E-09 kesti 4300 km ja Anakee Wild 3900 km.

viewtopic.php?f=7&t=38151&p=429355#p429355

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskeskustelua
ViestiLähetetty: Ke Maalis 27, 2019 9:47 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 12, 2016 6:39 pm
Viestit: 59
Pyörä: Versys
Juu, toi E09 vois olla reissuun hyvä.

Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskeskustelua
ViestiLähetetty: To Maalis 28, 2019 6:54 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7154
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Laittaisin mielummin Wildin kun E09:in, en keksi yhtään ominaisuutta missä E09 olisi parempi. Molemmilla ajettu ja Wild on varmempi kaikilla pinnoilla, perä ei karkaile soralla eikä lipsu märällä asfaltilla.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 469 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com