Rengaskeskustelua

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

^ ainaki nuo yllä mainitut Pirelli MT21 ja Kendan K760 on tuota kokoa.

Miten tuolla Kendalla tohtii asvalttia ajaa? Viimeksi kun ATeen alla testasin niin mutkat oli aika pelottavia.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
Dpcarrus
Viestit: 158
Liittynyt: La Elo 06, 2016 6:57 pm
Pyörä: Suski dr ,huski wr 250
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Dpcarrus »

No etusesta ni ac10 edessä en usko olevan sen kivempi ;) aamulla tiedetään. Paljon nappulankorkeus olikaan mt21 kumessa? C02 on nyt 17/18mm . Jos sitä luokkaa on pirelli säkin ni se on kyl miun seuraava kumi.
Avatar
Dpcarrus
Viestit: 158
Liittynyt: La Elo 06, 2016 6:57 pm
Pyörä: Suski dr ,huski wr 250
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Dpcarrus »

Dooh.. nyt reippaasti yli 100km kokemus ac10 80/100-21 ja 130/80-17 c02 renkaista. Kokoajan kovalla tuntuu luikertavan ja taittuvan alle. Ihan näytti että ajoin suoraan mut samaa jälkeä kun tulin takaisin niin aivan kun känninen olis ajellut. Loppuajasta siinä 80km kohdilla rupes jo vähän asettua ajo. Rengasmelu oli aika normaali ja asfaltilla meni sit hyvin jos ajoi suoraan , mut tosiaan jos yhtään kallisti ni sladissa tuntui menevän :shock: metikössä ja mettäautotiellä menee kuin hirvi ja vetää kivaa raitaa ja syvältä :mrgreen:

Vissiin paranee ajan myötä ku kulmat pyöristyy ?
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

´Luikertelu rauhoittuu kun rengas kuluu, myös matalat paineet (1.0-1.5) vähentää luikertelua. Enskarenkaissa pitää saada runko elämään että rengas toimii, kovilla paineilla kaikki on nappuloiden varassa kun runko ei jousta ja luikertelu lisääntyy.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
DOMI
Viestit: 965
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja DOMI »

Peltsi kirjoitti:^ ainaki nuo yllä mainitut Pirelli MT21 ja Kendan K760 on tuota kokoa.

Miten tuolla Kendalla tohtii asvalttia ajaa? Viimeksi kun ATeen alla testasin niin mutkat oli aika pelottavia.
Ensivaikutelma Kendasta saattaa olla asfaltilla, että tuntuu nuljulta, mutta ainakin Pikkutennarissa ja Dominaattorissa toimii mun ajossa oikein hyvin. Ajelen jonkinverran 70km/vrk työmatka-ajoa, jossa puolet oikeinkin mutkaista asfalttia, vähän liukasta nurmipohjaa ja loput hiekkatietä(vanhaa junaradanpohjaa). Työmatka-ajossa nostan paineet 1.8 jolloin voi kanttailla ihan huoletta ja pito on yllättävän hyvä ja yllätyksetön. Asfaltilla huomattavasti parempi kuin C02 tai E-09 jossa liian iso sivunappula märälle asfaltille ja metsään. Ääntää asfaltilla 50km/h nopeudessa kuluneena etenkin pienillä paineilla, mutta itsellä tuota taajama ajoa ei juuri tule, joten ihmettelinkin aluksi kun puhuttiin meluisaksi. Maantienopeuksissa ei ainakaan mun korviin kantaudu enää mitään. Tuo alun nuljuamis tunne johtuu mun käsittääkseni joustavasta rungosta ja pienehköistä sivunappuloista, mutta juuri ne tekee renkaasta pitävän ja metsässä mukavan. Kun tottuu tapoihin, niin tuo yhdistelmä on mun kokeilemista ainakin hinta-laatu suhteessa paras, eli MT-16 edessä ja Kenda K760 takana. Pitoa on molemmissa päissä, mukavammat kuin muut ns. crossirenkaat ja kestää saman kuin tuplasti kalliimmatkin(esim. viimeksi alla käynyt Pirellin MT21) Tottakai joku Anakeen tai Siracin tyylinen on asfaltilla vielä parempi, mutta ei sitten mulla ole mitään käyttöä sellaiselle normaaliajeluissa.
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Kiitos hyvästä vastauksesta. Hinnaltaanhan tuo on oikein houkutteleva. Pitää ottaa tuoreempia muistoja vaikka heti kun pääsis räkätaudista eroon.

Ootko muuten sitä etusta testannu?
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
DOMI
Viestit: 965
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja DOMI »

Peltsi kirjoitti:Kiitos hyvästä vastauksesta. Hinnaltaanhan tuo on oikein houkutteleva. Pitää ottaa tuoreempia muistoja vaikka heti kun pääsis räkätaudista eroon.

Ootko muuten sitä etusta testannu?
Olen kyllä Kendan etusellakin ajanut. Piti ihan hyvin, mutta se ei kestänyt reissuajoa. Kului raakasti kesällä joka toinen rivistö matalaksi kesken reissun. Unicross ja Pirellin MT16(kuluu tasaisemmin kuin MT21 rallycross) on mun ajoihin paremmat sekä pidoltaan, että ajettavuudeltaan. Pirelli on mukavan pehmeä korkeaprofiilisena, vähän niinkuin tuo Kenda takasena. Vähän samanlaiset tuntumaltaan pehmeät, mutta pito ja ajettavuus ihan kohdallaan kun niihin tottuu. Harva ja pehmeä nappula puhdistuu jo pienillä kierroksilla, kuitenkin voi laskettaa motariakin tarvittaessa ilman mitään ongelmia.
Avatar
Dpcarrus
Viestit: 158
Liittynyt: La Elo 06, 2016 6:57 pm
Pyörä: Suski dr ,huski wr 250
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Dpcarrus »

Koheltaja kirjoitti:´Luikertelu rauhoittuu kun rengas kuluu, myös matalat paineet (1.0-1.5) vähentää luikertelua. Enskarenkaissa pitää saada runko elämään että rengas toimii, kovilla paineilla kaikki on nappuloiden varassa kun runko ei jousta ja luikertelu lisääntyy.
Joo tarttee kokeilla matalampia paineita. Kiitos vinkistä! Tilasin jo hermospäissäni k74 kengän kokeiluun... tulee saksasta ehkäpä joskus? Olen vain semmoinen hätähousu et jos ei miellytä joku heti ni se löytyy yleensä keskus uunista tai liiterin takaa... no ajellaan ja elellään..
Avatar
DOMI
Viestit: 965
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja DOMI »

Dpcarrus kirjoitti:
Koheltaja kirjoitti:´Luikertelu rauhoittuu kun rengas kuluu, myös matalat paineet (1.0-1.5) vähentää luikertelua. Enskarenkaissa pitää saada runko elämään että rengas toimii, kovilla paineilla kaikki on nappuloiden varassa kun runko ei jousta ja luikertelu lisääntyy.
Joo tarttee kokeilla matalampia paineita. Kiitos vinkistä! Tilasin jo hermospäissäni k74 kengän kokeiluun... tulee saksasta ehkäpä joskus? Olen vain semmoinen hätähousu et jos ei miellytä joku heti ni se löytyy yleensä keskus uunista tai liiterin takaa... no ajellaan ja elellään..
Kyllähän se C02 asfaltilla on vähän jyristin ja kaikkein hurjin sillä on kanttailla sitten kun se on kulunut puoliväliin ja reunanappulat tapaa kokoajan tiehen, mutta eihän sitä maantielle ole tehtykkään. Asenteella sillä ajelee ja suolla on turvetta ilmassa. Varmasti on parempi tiellä se K74 heinäkenkä, eikös se ole kuvioltaan aivan sama kuin Kendan K760 Trackmaster. Olettais aika vastaavalta tiellä, runko todennäköisesti jäykempi mutta on jäänyt itseltä vielä kokeilematta.
Avatar
Dpcarrus
Viestit: 158
Liittynyt: La Elo 06, 2016 6:57 pm
Pyörä: Suski dr ,huski wr 250
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Dpcarrus »

Kyllä tuolla 02 pärjään kun tiedän mitä teen. Tämä jopa tieliikenteeseen hyväksytty, onneks miun ajotyyli kuluttaa kuluttaa myös reunoista :) no katotaan ruuvaanko k74 alle vaiko en? Huomenna paineenalennusta ja vannelukon etsintää. Ja juu kyllä tuolla maa siirtyy tosissaan!
Avatar
Dpcarrus
Viestit: 158
Liittynyt: La Elo 06, 2016 6:57 pm
Pyörä: Suski dr ,huski wr 250
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Dpcarrus »

Vielä näistä renkaista ni 1.7b taakse ja 1.7 etuseen ja 350km ajoa ni nämähän on sittenkin hyvät! Kiitos neuvoista.
Avatar
suke62
Viestit: 1166
Liittynyt: Pe Loka 09, 2009 9:22 pm
Pyörä: Tiger 800
Paikkakunta: Rauma

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja suke62 »

Renkaista on hyvä keskustella...mutta lisäksi tulee se pyörän paino ja itse olen havainnut selkeän eron kun pyörässä E8GS on vakiovanteet tai sitten kaposemmat etu1,85 ja taka 3,5 esim. Unicross edessä on kapeella vanteella paljon parempi ja taakse kun sain T63/130 niin pidot oli hyvät.Tuleva takanen on varmaan 09 vaikka se ei ole T63 veroinen Pirelli eteen kiinnostaa ;)
"Sataa saatana niin vitusti, koko ajan... menään vaan"
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Dunlopin sivuilla ei enää näytä olevan 140/80-18 D908 Rally Raid takista. Sitä kyllä näyttää olevan myynnisä sielä sun täälä. Sen sijaan sivulta löytyy 130/80-18. Onko tuosta kapeammasta kellään kokemusta? Ois meiniki laittaa tuohon 990 Adveen.

edit
Outoa kun tuota 130 leveää rengasta löytyy Dunlopin sivulta tuo Rally Raid tyyppinen rengas, mutta sitten jotain löytyy normaalina FIM renkaana. Taidan haudata tuon idean ja katella jotain muuta.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
Seppo Honkanen
Viestit: 704
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
Pyörä: EXC-R450 6D, EXC150TPi, 690 Enduro R
Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Seppo Honkanen »

Käytin aikoinaan useamman 140/80-18 D908 Rally Raid takiksen 950 Adventuren alla. Erinomainen rengas isolle Advelle. Osta pois, jos niitä on vielä tarjolla. Ei oo pakko olla saman vuoden paistoleimalla, jos et aja pääasiassa radalla.
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Minkäslaisia paineita ison möhkön nastarenkaissa kannattaa käyttää? Ajot lähinna sekalaista räppäämistä paikallisilla polanneteillä, isolla tielläkin joutunee joskus poikkeamaan.
Kyseessä siis uusi AT (DCT-versio 242kg tankki täynnä). Hondan suositus kesäkumeille yhden hengen kuormalla 2,0bar eteen (90/90-21) ja 2.5bar taakse (150/70-18). Renkaina Satapiikistä hommatut Mitas XT-444 edessä ja Pirelli MT21 140/80-18 -kokoisena (linkissä 17-tuumainen, kun 18-tuumaista ei satapiikin sivulta löydy. Niitä kuitenkin sieltä löytyy hintaan 245€), molemmat ralli-/enskanastoilla.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Vastaa Viestiin