Rengaskeskustelua

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Renkaista näyttää olevan niin paljon jutustelua, joten jos pidettäis kaikki rengaskeskustelu tässä niin ois huomattavasti helpompi seurata asiaa yhdestä paikastal :D

Kysymys: Mimmoisia mielipiteitä raadilla on Karoon eturenkaista ? Mulla tuolla varastossa odottaisi alle asennusta Dakariin tuollainen gummi. Nyt oon viime kesän ajellut D606 etusella ja siitä oon pitänyt todella paljon (samoin kuin D606 takarenkaasta joka on ollut uskomattoman kestävä !!! :shock: )
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Viimeksi muokannut Marko Hemmilä, Ke Touko 18, 2005 7:39 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

No näyttääpi olevan rengasjuttua tosi paljon. Täähän oli hyvä yhteenveto. Tosta voi jokainen surffata eri linkkeihin.

Ei niitä varmaan saa millään saman ketjun alle. Jokainen vaan kyselee omiaan, kun ongelma tulee eteen tai joku kysymys renkaista herää.

Mä olen ainakin saanut tällä palstalla tosi paljon tietoa ja vinkkejä renkaista, joten kiitos siitä kaikille vastanneille.

Pekka
:shock: :shock:

PS. Kiitos linkkiyhteenedosta Marko :D :D
AriK
Viestit: 396
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 11:14 am
Pyörä: KTM 950 adv. S
Paikkakunta: Petäjäinen (ROI)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AriK »

Kysymyksiä renkaan täytöstä

Eli renkaiden täyttö patruunat olisi aiheena, eli mistä saa, mitä maksaa, minkä kokoisia ne on, miten paljon niillä täyttää, eli onko ne ns. kertakäyttöisiä ( 1. rengas / patruuna ) vai voiko niistä tuhauttaa esim. puolet paikkavaahtopullon perään, vai tyhjeneekö ne kerralla kuiviin ?
rytila
Viestit: 62
Liittynyt: To Syys 30, 2004 2:57 pm
Pyörä: Bemu F650
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja rytila »

Kyselit Karoosta eturenkaana. Itse olen ajellu kaksi 19-tuumaista silestoneksi Fundurossa. Soralla, mudassa ja jopa irtosepelillä se on parhaimmillaan. Se on ihan hyvä rengas, jos asenne asfaltilla ajoon on käyttää asfalttia vain soralta soralle siirtymiseen. Kantata kun ei voi ennenkuin köyttöiän ehtoopuolella. Rengas pakkaa ravistamaan suuremmissa nopeuksissa ja koko mopotin tuntuu jotenkin vetelältä. Kevereiden kesken vertailu antaa olettaa, että kumiseos vaihtelee valmistuserittäin tosi paljon. Nyt mulla on alla superkova yksilö, joka ei näy loppuvan sitten millään. Suomen hinnoilla hinta/laatu menee pahasti pakkaselle.

Muistaakseni 21-tuumainen Karoo on kuitenkin ihan erilainen rengas niin rungoltaan kuin kuvioinniltaan, joten kommenttini pätevät vain 19-tuumaiseen. Kokeile ihmeessä, jos sulla on autotallissa moista ongelmajätettä ja kerro kokemuksista meillekin!
Hanski ja enska
Avatar
Vesku
Viestit: 43
Liittynyt: La Loka 09, 2004 9:46 am
Pyörä: BMW R1150GS Adv.
Paikkakunta: Kiukainen

Viesti Kirjoittaja Vesku »

Kysymyksiä renkaan täytöstä
Eli renkaiden täyttö patruunat olisi aiheena, eli mistä saa, mitä maksaa, minkä kokoisia ne on, miten paljon niillä täyttää, eli onko ne ns. kertakäyttöisiä ( 1. rengas / patruuna ) vai voiko niistä tuhauttaa esim. puolet paikkavaahtopullon perään, vai tyhjeneekö ne kerralla kuiviin ?
Tarkoitatko semmoisia hiilihappopatruunoita, joita esim hyvinvarustetun saksalaisen pyöran mukana tulee? Ne on semmoisia paksun peukalon kokoisia metallimurkuloita. Riippuen käyttäjän tarkkaavaisuudesta, sen sisältö suhahtaa joko renkaaseen tai ilmakehään. Renkaan täyttämiseen niitä tarvitaan 2-3 kpl. Esim 150-70-17 rengas täyttyy n. 1,5 barin paineeseen kolmella patruunalla. Patruunoita saa osteltua buimurikaupasta kovalla hinnalla tai sitten tilaamalla esim. Touratekiltä. Rengasliikkeestäkin kannattaa kysellä, näin niitä joskus jossakin tiptopin luettelossa.
Ihan käteviä ne on, kun ensin muutaman kerran harjoittelee.
Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2805
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Laitettaisko oma foorumi eli otsikko rengastelulle?
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Renkaat on kyllä varmaan ikuinen keskustelun aihe, joten saattais olla paikallaan.
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Kipa »

Marko Hemmilä kirjoitti:Kysymys: Mimmoisia mielipiteitä raadilla on Karoon eturenkaista ? Mulla tuolla varastossa odottaisi alle asennusta Dakariin tuollainen gummi. :shock: )
Karoo on katurengas, aktiiviseen ajoon soralle siitä ei ole. Mikä tahansa crossirengas hakkaa sen sata-nolla. Joulupukki toi moisen rinkulan joku vuosi sitten ja yhden sorareissun sillä pilasin, kurveissa sillä ei ole mitään logiikkaa; pidon ja altalähtemisen välissä ei ole mitään, ei varoita tippaakaan. Eestin etappiin ja vastaaviin sitävastoin mainio kumi, kestää siirtymät ja kaksi päällä soralla nyt ei kuitenkaan hirveästi parane urheilla.
P.S. Paras sorarengas (etunen) millä olen ajanut on Päitsin kierretty Trelleborgin Winter Friction, josta nastat nypitty pois. Raaskispa vaan joskus ostaa ihan pähkäuuden. Ja Mitashan taitaa olla jotain Trellikan peruja, halvempi vaan huomattavasti.

Kipa
Avatar
Jarkko
Viestit: 1046
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:33 am
Pyörä: ex.LC8 Adv.
Paikkakunta: Susiraja
Viesti:

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Kipa kirjoitti: Karoo on katurengas, aktiiviseen ajoon soralle siitä ei ole.
Kipa
Perusteluja....
Entäs takana?
tm. Odottaa alle "panoa" :roll:
-jarkko-
Kuvat
Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2805
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

No nyt on renkailla oma porinanurkkansa!
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Kipa kirjoitti:Karoo on katurengas, aktiiviseen ajoon soralle siitä ei ole. Mikä tahansa crossirengas hakkaa sen sata-nolla. kurveissa sillä ei ole mitään logiikkaa; pidon ja altalähtemisen välissä ei ole mitään, ei varoita tippaakaan.Kipa
Missä pyörässä olet tuota Karoon eturengasta käyttänyt ? Perhana... kyllä sitä varmaan pakko on koittaa ja jos tuntuu ettei sovi Dakarin alle niin sitten se pitää myydä ja heittää varastossa oleva sahara alle. :wink:
Avatar
Stobe
Viestit: 450
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:19 am
Pyörä: KLE 500, ZRX1200R
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Stobe »

Tämä rengaspalsta on hyvä uudistus.

Tein tuossa laskelmaa Reifenversandin ostoskorin avulla. Alkuperäiskokoiset Enduro 3:t ja sisärenkaat maksaisivat 156,92 € kierto. Kannattaako nuo tilata pelkästään vai odotella kimppatilausta? Duellin luettelossahan pelkkä 130/80-17 takanakki maksaa 146 euroa. Tulisi sitten hyvä syy opetella tekemään rengastyötkin itse. Kätevästihän nuo tulisivat, kun laittaisi toimitusosoitteeksi työpaikan osoitteen.

Eipä tuolla rengastilauksella ole edes kiire. Tällähetkellä Kle:ssä on alla edessä Pirelli MT70 ja takana Enduro 3(120 levyisenä). Pintaa on vielä jäljellä, mutta loppukesästä varmaan ainakin etusen ajattelin vaihtaa(ennen KKKK:ta).

Offtopiccia:
Pistivät peijooni KX-Centerillä meidän Viragoon liian leveän takarenkaan. Pikkumoposta meni reilut viikko sitten pari pinnaa takapyörästä poikki. Onneksi oli peruutusaikoja huollossa niin saivat pinnattua vanteen uudestaan(kallista, mutta elämä on). Ulkorenkaan uusimisen päätin hoidattaa samalla. Eilen kun haettiin ihmeteltiin kovaa vikinää varsinkin jarruttaessa. Mopoon oli laitettu Continentalin 140/90-15 rengas. Tilasin kyllä orggiskokoisen eli 130:n. Entinen rengas oli kyllä myös 140, mutta merkiltään Metzeler, joka mahtui pyörimään ihan ok. Tämä uusi ottaa kiinni kokoajan jarrukilvelle menevään tukitankoon ja kuormitettuna muuallekin. No fiksuna liikkeenä tilasivat sopivan renkaan ja huomenna vaihtavat alle. Tämä siis muistutuksena, että rengaskoissa on merkkikohtaisia eroja.
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Kipa »

Jarkko kirjoitti:
Kipa kirjoitti: Karoo on katurengas, aktiiviseen ajoon soralle siitä ei ole.
Kipa
Perusteluja....
Entäs takana?
tm. Odottaa alle "panoa" :roll:
Africaanossa tuota kokeilin ja nimenomaan vain edessä, takanakkia ei ole koskaan ollut (ja tuskin tuleekaan, Tourance on hyvä matkanakki). Perustelutkin tuli kyllä jo ekassa postauksessa, sillä ei voi ajaa aktiivisesti eli pitää hauskaa. Crossirengas kun menettää pitonsa, niin se lähtee loogiseen luistoon kunnes pito jälleen löytyy, Karoo tuntui lähtevän pidosta suoraan alta eli hauskin kohta puuttuu. Nyt puhun siis ajosta, jossa mennään minkä ehtii :D . Ajeluun se on ihan kelpo rengas, mutta tositoimiin siitä ei mielestäni ole.

Kipa

Laita Karoo alle ja karotat muut näköpiiristäsi! :D
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

No voi vitsi, mullakin on semmoiset Karoot kellarista kun Reifenversandilta ostin. Pitääks ne nyt heittää roskikseen, kun niillä ei teekkään mitään? :cry: :cry: :cry:

Pyörässä on nyt Tourancet alla, jotka sopii yleisajeluun, kun nytkin lähden Hymyilevän Motoristin Kevätpäivään Helsinkiin. Matkaa tulee varmaan 1500 km yhteensä. Tulkaahan muutkin mukaan kurapyörillänne.

Pekka
:shock: :shock:

PS. Toi rengaspalstan perustaminen tänne oli tosi nopeaa, kiitos Jukka. :lol: :lol:
Vastaa Viestiin