Rengaskeskustelua

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Paineesta se varmaan on kiinni. 1.5 kilon paineella ei ainakaan 990 näkyny pyörähtämisen merkkiä ilman lukkoa esim. MT21 Pirelli.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ei tarvii lukkoja jos paineet pidetään tolkullisena, kovin paljoa ei 1.3 barin kannata mennä. Soralla tuo rengas ei sitten toimi kovilla paineilla, kuten ei moni muukaan jäykärunkoinen tubeless rengas. Mulla oli AT:ssä E07 takana 1.8 bar ja XT660R:ssä E07+ 1.5 bar, noilla paineilla soralla rengas alkoi toimia loogisemmin ja ylläriliukkaus väheni selkeästi. Samoilla paineilla mennään pikitiellä, rengas kuluu pyöreämmin eikä kantikkaaksi kuten kovilla paineilla ajaessa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Jani M »

1,5 barilla kestään 690:llä ajaa myös karkeita nappularenkaita pyörähtämättä vanteella. Sama paine on eteenkin hyvä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Tee__Vee kirjoitti:Mulla on ollut jo muutaman vuoden takana tuo yllä mainittu Scorpion XC Mid Hard. Ei sentään nyt kahta vuotta sama yksilö kuitenkaan. Sitä ennen on ollut AC10, Mitas jne.
Tähän olen tykästynyt. Ei lähde yllättäen alta sorasladissa, ja on myös maastossa loistava. Baarin verran olen pitänyt henkeä lukon kanssa.
Kuinka paljon rengas on sinulla kestänyt kilometrejä?
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Tee__Vee
Viestit: 444
Liittynyt: Su Syys 06, 2009 8:59 pm
Pyörä: Pappa Tunturi
Paikkakunta: Kuopio

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Tee__Vee »

Tuohon en valitettavasti osaa vastata, kun ajoa kertyy muutenkin niin vähän. Olen myös vaihtanut renkaan jo hyvissä ajoin, vaikka kulutuspintaa olisi vielä jäljellä.

Tuntuu alkuun kuluvan nopeasti, mutta rauhoittuu sitten. Kuluminen on muutenkin niin paljon kiinni kaasuvivun asennosta ja ajoalustasta. Omat ajelut ovat nykyään pikkupyörittelyä ja rypemistä, ennen enemmänkin pitkiä sorasurautteluita.

Kyllä tuo nyt jokusen tonnin kestää.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Onko kenelläkään kokemusta Bridgestone ED78 120/100-18 68M? On hyvin tiheäkuvoinen crossi/endurorenkaaksi. Kuitenkin ihan maastorengas. Voisi kestää kohtuu pitkään 690:ssäkin.

https://www.bridgestone.com/products/mo ... nduro.html

Kuva
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Jani M kirjoitti:690:ssä on pyörinyt takana Pirelli Scorpion XC Mid Hard nyt 900 km ja edessä Metzeler Sixdays Hard 3000 km. Eturengas on paras nappularengas tähän astisista alla olleista (tavallinen Six Days, Maxxis EnduPro, Michelin Enduro Comp VI ja Unicross). Kumpikaan pää ei vaella eikä luikertele asfaltilla eikä ohjauksessa ole ollut woblausherkkyyttä edes moottoritiesiirtymissä. Vähän tietysti hapuileva tuntuma pyörässä on asfaltilla, kun on karkeat nappulat. Pito soralla kuitenkin sama kuin muissakin FIMeissä ja parempi kuin Unicrossissa. On kulunut vaan aika nopsaan ja saattaa olla, että ei pääse 4000 kilometriä.

Takarenkaassa oli uutena 15 mm nappulaa ja siitä on lähtenyt nyt 5 mm, eli helposti tulee pääsemään 2000 km:a. Rengas on ollut soralla loistava. Pito on melko tasaista vaikka alusta vaihtelisi, sillä rengas pitää hyvin myös irtosoralla. Siten helppo ja hauska ajaa sladissa. Pitää ostaa ensi kesällekin joku kovan radan crossirengas taakse. Wildin ja tämän kokeilun perusteella pitää suosia jatkossa mieluummin karkeampia takarenkaita, vaikka tosin varastossa on yksi Bridgestone TW302 odottamassa.
Scorpion XC Mid Hard kesti hiukan päälle 2600 km. Minusta erittäin hyvin Cross Countryyn tarkoitetulle renkaalle. Paras takarengas, jota minulla on 690:ssä tähän asti ollut. Ensimmäinen takarengas FIMien jälkeen, jonka käytös säilyy samanlaisena koko eliniän. Loppuunkuluneenakin pidon raja on pehmeä ja rengas irtoaa hallitusti sladiin. Pito luonnollisesti on vaan heikompi kuin uutena. Rengasprofiili muuttuu kuluessaan pyöreästä loivan pyöreäksi, joka sekin varmaan auttaa asiaa.

Renkaassa on kohtuu löysä runko, joka varmaan on yksi tekijä hyvien ominaisuuksien takana. Rengastyötkin menevät siten helposti. Rengas on myös tieliikennelaillinen, mikä sekin on plussa.

Edessä Sixdays hard ei kestänyt kuin 3600 km, mutta se kului vähän epätasaisesti. Toisella puolella oli vielä hyvin nappulaa, mutta vastakkaisella puolella oli sen verran pienet nysät jäljellä, että ei enään toiminut takarenkaan parina. Edessä on taas Maxxis Maxx Endu Pro, joka on myös perusvarma FIM-etunen.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Samikoo
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Onkohan palstalaisilla kokemusta Heidenaun K69 eturenkaasta? 90/90-21 olisi hakusessa, ajo on enimmäkseen vittumaista kantojen ja kivien kiertelyä usein kosteassa metsässä, eli Suomienskaa.

Tällä hetkellä alla on huippurengas, eli Innova. Tuohon verraten varmasti kaikki ovat parempia, mutta mites tuo Heidenau? Kuvio saisi olla avoin ja toimia kohtalaisesti vähän joka paikassa.
Tommitomminen
Viestit: 118
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2016 6:39 pm
Pyörä: Tiger xc -11

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Tommitomminen »

Moro!

Pyöränä 690 enduro R ja tällä hetkellä edessä unicrossi ja takana c02. Vastaavilla meinasin jatkaa lähiseudun ajeluissa, mutta kesäkuussa aattelin suhauttaa Transeurotrailia pohjoiseen. Ehkä Nordkappiin, ehkä Murmanskiin, saas nähdä.

Kannattaako laittaa esim. E09t alle reissuun vai jatkaa nappuloilla? Muita suosituksia? Suurimmalta osin varmaan suhaan hiekkateitä.

Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Eteen Anakee Wild joka on ihan ässä eturengas sekalaiseen ajoon ja taakse joku kilsoja kestävä rengas kuten Mitas E07+ tai vastava karkeakuvioinen matkarengas. Vastaava yhdistelmä on XTR:ssä ja toimii, seuraavaksi taakse ehkä Pirelli Rally tai siitä sileämpi STR.
Kylätason kurapyöräilijä.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Paljonko sinulla tulee kilometrejä reissussa? Itse laittaisin sellaiset renkaat, että kestävät reissun, mutta saisivat olla ehtoopuolella reissun jälkeen, niin karkeus on maksimoitu. Edessä Unicross menee varmasti hienosti, sillä itse pääsin sillä 7000 km.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Tommitomminen
Viestit: 118
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2016 6:39 pm
Pyörä: Tiger xc -11

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Tommitomminen »

Hankala tässä vaiheessa arvioida. Jos oikein maistuu niin oiskohan sellanen 4000 aika maksimi.

Selviäisikö tuon mt21llä takana jos jatkan edessä unicrossilla?

Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Itse en päässyt MT21:llä noin paljoa, mutta E-09 kesti 4300 km ja Anakee Wild 3900 km.

viewtopic.php?f=7&t=38151&p=429355#p429355
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Tommitomminen
Viestit: 118
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2016 6:39 pm
Pyörä: Tiger xc -11

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Tommitomminen »

Juu, toi E09 vois olla reissuun hyvä.

Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Laittaisin mielummin Wildin kun E09:in, en keksi yhtään ominaisuutta missä E09 olisi parempi. Molemmilla ajettu ja Wild on varmempi kaikilla pinnoilla, perä ei karkaile soralla eikä lipsu märällä asfaltilla.
Kylätason kurapyöräilijä.
Vastaa Viestiin