Rengaskeskustelua

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Eipäs unoheta takakumina sitä Rockrideria. Mitashan seki nykyään on. Yks parraita ja hyvän hintanen kans.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Jos Desert Race on vaihtoehto, niin sitten lisäisin vertailulistalle myös Pirelli MT21 140/80-18 ja Peltsin mainitseman MC23 Rockriderin.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Ja bonusvaihtoehtona Metzeler MC360 Mid Hard 140/80-18, jos MT16 on se lähtökohta pohdiskeluille. Tänään tuli nippu renkaita 690:iin. Oheisessa kuvassa on keskellä oikealla MT16 ja keskellä vasemmalla juuri tuo MC360 MH ja molemmat koossa 120/100-18. Pöyrimissuuntaan vähän enemmän väliä nappuloissa, mutta vastaavasti selkeästi isompi pinta-ala keskinappuloissa koskettamassa tiehen.
20190712_175543.jpg
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Desert Race oli pelkästään ajatuksena mukana mutta veikkaan että sen sivuttaispito ei kelpaa mulle. Takarenkaan pitää käyttäytyä mahdollisimman tasaisella luistolla vaikka tien pinta vaihtelee irtosorasta torpparin asfalttiin kuten MT16:lla ja pyörää on helppo viedä oudoilla teillä kun takapäätä pystyy pitämään irti ja ohjaamaan jarrulla/kaasulla. Tästä syystä ei saisi olla liian isoilla nappuloilla joten ainakin MC23 skipataan, joskus sellainen oli ja hyvä rengas sekalaiseen ajoon mutta ehkä liian dual sport painoitteinen tähän tarpeeseen.

Tää oli paljon helpompaa kapeella takavanteella kun laittoi väänsi alle MT16:en. MC360 näyttää mielenkiintoiselta renkaalta, tuossa kuvassa paljon fiksumman näköinen kuvio kun esitteessä.

Alkuviikosta jotain rengasta tilaukseen, UC tällä hetkellä ykkösvaihtoehto koska käytös hyvin samanlainen kun tutussa MT16:ssa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Koippa
Viestit: 136
Liittynyt: Su Tammi 27, 2019 12:59 pm
Pyörä: Yahama Tenere 700
Paikkakunta: Nummela

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Koippa »

Koippa
Viestit: 136
Liittynyt: Su Tammi 27, 2019 12:59 pm
Pyörä: Yahama Tenere 700
Paikkakunta: Nummela

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Koippa »

Pakko sanoa videon katsomisen jälkeen, että dunloppi kyllä yllättää 50/50 renkaissa.
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja mek »

Kirjoittelen tähän kun Bridgestone A41:stä ei ole omaa ketjua. Gessun ensiasennusrenkaina tuli siis em. renkaat. Ohjautuu tarkasti asfaltilla ja on vakaa isommissakin nopeuksissa. Ainakin Gessun rengaskoolla (120/70x19 & 170/60x17) alkaa kulumisen myötä haukata hiljaisessa vauhdissa sisäkurviin. Vauhdin kasvaessa tuota ei huomaa. Ei kuitenkaan niin agressiivinen kuin Scorpion Trail II.

Testien mukaan märkäpito ei ole parhaiden (Anakee Adventure, Scorpion Trail II) luokkaa, mutta ei huonokaan. Itse en sitä moiti, kuivalla kelillä pitää asfaltilla hyvin ja pidon ja luiston raja on selvä, ei yllätä. Rengas on kuluneempanakin suhteellisen hiljainen. Kuluu mielestäni katurenkaaksi melko nopeasti, yllättäen eturengas kuluu takarengasta nopeammin. Nyt ollut alla 8600 km, eturenkaassa pintaa enää pari milliä. Voi näillä juuri ja juuri kymppitonnin päästä, mutta ei missään tapauksessa yli viittätoista, mikä esim. Trail Attack II:lla oli helppo nakki. Sorallakin näillä pärjää, varsinkin kun pudottaa eturenkaan paineen lähemmäs kahta kiloa.

Kokonaisuutena isoon enskaan tourinkikäyttöön ihan ok renkaat, mutta nopean kulumisen takia tulee seuraavaksi jotain muuta alle. Jos pysyn katurenkaissa, niin todennäköisesti Pirelli Scorpion Trail II tai Continental Trail Attack III. Anakee Adventure olisi hyvä (ja testien mukaan märkäpidoltaan erinomainen) rengas muuten, mutta äänekäs jo uutena.
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Entä ihan aidot katu-touring-renkaat? Vai puuttuuko niistä tuon kokoiset eturenkaat?
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja mek »

sivuluisu kirjoitti: Ke Huhti 21, 2021 2:02 pm Entä ihan aidot katu-touring-renkaat? Vai puuttuuko niistä tuon kokoiset eturenkaat?
No ihan pelkkään katuajoon esim. Michelin Pilot Road Trail on varmaan parempi valinta ja kokoja löytyy kyllä. Mun käyttöön nuo 80/20 -renkaat on sopivia. Vähän karkeampaan sitten vaikka Pirelli Scorpion Rally STR.
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Olen vertaillut esim. tuota Scorpion Trail II:ta touring-renkaisiin ja en oikein keksi mikä niistä tekee trailin. Kuvion osalta näyttää aivan katurenkaalta.
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Tase »

sivuluisu kirjoitti: Ke Huhti 21, 2021 2:51 pm Olen vertaillut esim. tuota Scorpion Trail II:ta touring-renkaisiin ja en oikein keksi mikä niistä tekee trailin. Kuvion osalta näyttää aivan katurenkaalta.
Renkaissa on kuvio, kumiseos ja runko. Trail- ja touring-renkaissa lienee niissä eroja.

Arvelisin että trail-renkaat on suunniteltu laajempiin käyttöolosuhteisiin, eli sora, asfaltti jne.

Touring-renkaat lienee optimoitu pitkän matkan ajoon asfalttiteille ja maltillisille kaarrenopeuksille (verrattuna ratarenkaisiin).
kempula
Viestit: 5
Liittynyt: La Heinä 21, 2012 12:23 pm
Pyörä: Ktm 640 Adventure -03
Paikkakunta: Oulu

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja kempula »

640 Advessa 90/90-21 koko edessä. Onko ongelmaa laittaa siihen 80/100-21 rengasta? On tuo mitaksen e07 etusena turhan liponen tuommoseen pyörään. Michelinin trackerin meinasin laittaa ja 80/100-21 koossa sen saisi jo heti huomenna.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Monesti 80/100-21 ja 90/90-21 crossi-/FIM-renkaat on ihan saman kokosia. 90/100-21 ovat taas puolestaan isompia sekä korkeudeltaan että leveydeltään.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
kempula
Viestit: 5
Liittynyt: La Heinä 21, 2012 12:23 pm
Pyörä: Ktm 640 Adventure -03
Paikkakunta: Oulu

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja kempula »

Jani M kirjoitti: La Touko 01, 2021 8:07 pm Monesti 80/100-21 ja 90/90-21 crossi-/FIM-renkaat on ihan saman kokosia. 90/100-21 ovat taas puolestaan isompia sekä korkeudeltaan että leveydeltään.
Onkohan noissa Trackereissa sitten 80/100 ja 90/90-kokojen välillä muuta eroa kuin kantavuusluku?
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Paha mennä arvailemaan. Pienempi nimellinen kantavuuskin riittää hyvin 640 Advelle, kun onhan noissa hyvin yleensä varaa. 51 on 195 kg eturenkaalle.

https://mprenkaat-store.com/moottoripyo ... merkinnat/
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Vastaa Viestiin