minkälaisilla nastarenkailla ajatte?
Valvoja: Moderaattorit
minkälaisilla nastarenkailla ajatte?
Moro,
Tuli nyt vaihdossa vähän keveämpi mopo (XT600 -> 350). Sillä varmaan vois talvellakin ajella. Minkälaisia vaihtoehtoja olis talvirenkaiksi? Oikeat enskanastat tuntuvat julmilta, jos vähänkin meinaa ajella isommalla tiellä (kuiva asfaltti). Sitten taas toisaalta jotain metsäpolkuakin pitäisi päästä (siis taas haetaan kompromissia = ei mihinkään hyvä).
Terveisin,
Ari
Tuli nyt vaihdossa vähän keveämpi mopo (XT600 -> 350). Sillä varmaan vois talvellakin ajella. Minkälaisia vaihtoehtoja olis talvirenkaiksi? Oikeat enskanastat tuntuvat julmilta, jos vähänkin meinaa ajella isommalla tiellä (kuiva asfaltti). Sitten taas toisaalta jotain metsäpolkuakin pitäisi päästä (siis taas haetaan kompromissia = ei mihinkään hyvä).
Terveisin,
Ari
- Ilmari
- Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Jos kuivalla asfaltilla meinaa ajella niin silloin kai ainut vaihtoehto on laillinen henkilöauton nasta. Mulla on eturengas (bf goodrich) nastoitettu keskeltä "ralli"nastoilla, n.3.5mm pinnalla ja sivuilla enskanastat. Takarengas (kings kt 963) on ympäri noilla rallinastoilla ja meno asfaltilla järkyttävää eli pakko ajaa siirtymät pientareella tai hävyttömästi pyörätiellä.
Nyt on hyvä aika tilailla nastiksia, pari kuukautta eteenpäin niin kaikilla tekijöillä on kiire.
Nyt on hyvä aika tilailla nastiksia, pari kuukautta eteenpäin niin kaikilla tekijöillä on kiire.
Viimeksi muokannut Ilmari, Pe Elo 24, 2007 5:08 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
DR Markku
- Pyörä: KTM 690 r, 250 EXC-f , 2V bokseri
Minä ajoin viime talven DR 600:lla jossa oli takana Trelleborin armyspesial ja edessä BF Goodrich Grossengo, kumpikin rallinastoilla. Olo on paljaalla asfaltilla vähän huteraa mutta menettelee. Vastaavasti lumella pito ei ole ihan enskanastan veroinen mutta kuitenkin ihan hyvä. Parhaimmillaan nuo ovat sileällä jäällä jossa pito ja ohjautuvuus on todella hyvä, mielestäni hyvä kompromissinastoitus. Pelkkään asfalttiajoon laittaisin kyllä normaalin autonastan.
Viimetalvena mulla oli käytössä vanha paska Suzuki gs125, siis ihan vain talvipyöräksi ostin romun ja laitoin kuntoon.
Alle laitoin trial renkaat ilman nastoja. Tolkuton pito pehmeessä lumessa, mutta jäisellä asfaltilla ei tietenkään mitään pitoa, mutta ilman kaatumisia oon selvinny.
Pakko laittaa nastarenkaat ensi talveksi, kun nyt on paljon isompi pyörä (Honda Transalp)
Alle laitoin trial renkaat ilman nastoja. Tolkuton pito pehmeessä lumessa, mutta jäisellä asfaltilla ei tietenkään mitään pitoa, mutta ilman kaatumisia oon selvinny.
Pakko laittaa nastarenkaat ensi talveksi, kun nyt on paljon isompi pyörä (Honda Transalp)
Minulla oli africa twinin alla viime talven tällaiset AJ-biken nastoittamat renkaat rallinastoin 4mm ulkonemalla. Upeat ajaa jäällä, polanteella ja hyvin tampatuilla lumisilla sorateillä. Huonoin pito noissa on tietenkin asfaltilla mutta sielläkin mielestäni pärjää, suurimpana murheena minä koin pelon nastojen kulumisesta. Liian suurilla paineilla asfaltilla ajaminen tuntui liki vaaralliselta.
Ajoin noilla viime talvena muutaman tuhat kilometriä. Kaikki nastat ovat tallella ja suorassa, pääsivät vain kulahtamaan jonkin verran keskeltä johtuen juuri tuosta asfaltilla ajelusta. Talvimotoristin kannalta olisikin parempi jos teitä ei aurattaisi ja suolattaisi liian hyvin.
Liikkeeseen marssiessani harkitsin myös samanlaisia renkaita kuorma-auton 1,2mm nastoilla mutta AJ sanoi heti että he voivat kyllä sellaiset tehdä mutta en minä pysy pystyssä niillä.
Suurin miinus noissa 4mm nastoissa on minusta siinä että matka-ajoa normaaleilla teillä ei tarvitse harkita. Tuhannen kilometrin asfalttilenkin jälkeen noista ei välttämättä olisi enää kauheasti jäljellä. Tulevana talvena pitää varmaan laittaa pyörä peräkärryyn ja ajaa niin kauas pohjoiseen että alkaa löytymään oikeaa talvista tietä, sellaista missä on paksu kerros lunta ja jäätä pinnassa.
Ajoin noilla viime talvena muutaman tuhat kilometriä. Kaikki nastat ovat tallella ja suorassa, pääsivät vain kulahtamaan jonkin verran keskeltä johtuen juuri tuosta asfaltilla ajelusta. Talvimotoristin kannalta olisikin parempi jos teitä ei aurattaisi ja suolattaisi liian hyvin.
Liikkeeseen marssiessani harkitsin myös samanlaisia renkaita kuorma-auton 1,2mm nastoilla mutta AJ sanoi heti että he voivat kyllä sellaiset tehdä mutta en minä pysy pystyssä niillä.
Suurin miinus noissa 4mm nastoissa on minusta siinä että matka-ajoa normaaleilla teillä ei tarvitse harkita. Tuhannen kilometrin asfalttilenkin jälkeen noista ei välttämättä olisi enää kauheasti jäljellä. Tulevana talvena pitää varmaan laittaa pyörä peräkärryyn ja ajaa niin kauas pohjoiseen että alkaa löytymään oikeaa talvista tietä, sellaista missä on paksu kerros lunta ja jäätä pinnassa.
-
attevain
- Pyörä: 250XR + VL1500 intikka
- Viesti:
TereHannes kirjoitti:Minulla oli africa twinin alla viime talven tällaiset AJ-biken nastoittamat renkaat rallinastoin 4mm ulkonemalla.
Mitenhän tuollainen rengastus toimisi kevyemmän 250 nelarin alla. jonninverran työmatkaa yms. ajoa asfalttiteillä tulee talvella tehtyä mutta renkaan tulisi pitää myös spooreissa jos ja kun niille innostuu ja ei jaksaisi alkaa vaihtelemaan "normaaleja" enskapiikkirenkaita alle ja taas 4mm takaisin. Lähinnä itselläni renkaat siis tulisi perus pärräykseen, ei minkäänlaiseen kisaamiseen joten tärkeintä on, että pysytyssäpysymistä jäisillä metsäpoluilla ja teillä saisi avitettua. Kuulostaa, että jos noinkin raskaan pyörän alla rengas toimii, niin miksen myös 120kg keksinnön alla. Saattaa olla, että Poliisisetäkään ei heristä sormeaan niin helposti tuollaisille nastoille verrattuna enskapiikkeihin.
-atte-
"Kun ruuti keksittiin, menetti lihaskunto merkityksensä!"
Tekeekö mitään DR 800 alla näillä:
Heidenau K60 90/90-21" 180 nastaa
Heidenau K60 130/80-17" n. 140 nastaa
Nastoitettu normaalia mopon nastaa isommilla nastoilla ????
MCScatterilta...
Kuume on sen verran kova ettei pyörää voi koko talvea pitää tallissa ja jotain pitäis keksiä pienellä budjetilla.
--
Toni
Heidenau K60 90/90-21" 180 nastaa
Heidenau K60 130/80-17" n. 140 nastaa
Nastoitettu normaalia mopon nastaa isommilla nastoilla ????
MCScatterilta...
Kuume on sen verran kova ettei pyörää voi koko talvea pitää tallissa ja jotain pitäis keksiä pienellä budjetilla.
--
Toni
viewtopic.php?t=5334&highlight=Don kirjoitti:
![]()
--
Toni
Pohjolan Kurapyöräilijät :: Näytä viesti - do_it_yourself - Ruuvirengas
Oon ite ajanu sekä noilla rallinasta/enskanasta renkailla ja sitte ns. pakettiautonastoilla. Noilla lyhyillä nastoilla ei tee mitää jos aikoo ajaa muuallakin kuin paljaalla asfaltilla.
Vastaavasti meno asfaltilla tuolla pidemmällä nastalla on vähän huteraa.
Viime talvena F650GSD ja hyvin onnistuu tuolla "sekarenkaalla". Ajomäärä n. 800 km ja kaikki nastat tallella ja suorana. Ajo sivuteitä, metsäautoteitä ja vähän asfalttia.
Oleellista vissiin on ne rengaspaineet, jos liikaa painetta, niin se katkoo nastat.
Vastaavasti meno asfaltilla tuolla pidemmällä nastalla on vähän huteraa.
Viime talvena F650GSD ja hyvin onnistuu tuolla "sekarenkaalla". Ajomäärä n. 800 km ja kaikki nastat tallella ja suorana. Ajo sivuteitä, metsäautoteitä ja vähän asfalttia.
Oleellista vissiin on ne rengaspaineet, jos liikaa painetta, niin se katkoo nastat.
Pekkapee
näillä mennään taas ensitalvena
etusessa on Trelleborg
takana Mitas c-02
soveltuvuus asfaltille erittäin huono mutta kukas nyt siellä ajaisikaan...
etusessa on Trelleborg
takana Mitas c-02
soveltuvuus asfaltille erittäin huono mutta kukas nyt siellä ajaisikaan...
- mti
- Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Kävin juuri matkahuollosta nastarenkaat.
Eteen Goodrich Crossengo 80/100-21
Nasta: 16/2,3 mm
Ulkonema 4mm
http://www.aj-bike.fi/Moottoripyoran%20 ... li.jpg.JPG
Taakse 130/80-17" MITAS C-02
Nasta: 20/2,5ralli (paitsi sivuille otin pidemmät enskanastat)
http://www.aj-bike.fi/Moottoripyoran%20 ... tu.jpg.JPG
Ulkonema 4mm
-
LightSpeed
- Pyörä: FE390,12GS
Matkahuoltoko niitä valmistaa ja myy?mti kirjoitti:Kävin juuri matkahuollosta nastarenkaat.
Ulkonema 4mm
Mistä ja mihin hintaan?
mun suunnittelema malliRuoste kirjoitti:http://www.aj-bike.fi/Moottoripyoran%20nastarenkaat.htm
New Page 2
kun joskus tilasin aj:lta ensimmäisiä 17" renkaita bemariini
tämä nykyinenkin Mitas rengas joka tulee SE alle on myös samaisesta paikasta
renkaan laillisuudesta en tiedä muuta kuin että hyvin toimii kesällä ja talvellla