Mitas

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Niinpä ne taitaa olla E-09, Scorpion Rally, Anakee Wild ja TKC80 karkeimmat saatavilla olevat 19 tuumaiset eturenkaat, jos ei käytä crossitakarenkaita edessä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
PAH
Viestit: 923
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 5:46 pm
Pyörä: 890 R
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja PAH »

Onko kenellekään sattunut vastaavaa?
Tilasin kaksi Mitas E-12 140/80-18 rengasta ja ne merkinnät on myös renkaiden kyljessä. Renkaan leveys on kuitenkin leveimmältä kohdalta 160 mm. Esim. E-09 samoilla mitoilla niin suurin leveys on 140mm.
Myös vanteelle tuleva leveys on E-12 108mm ja E-09 90mm.
Toimittajakaan ei osannut sanoa syytä moiseen mutta lupasi kyllä heti vaihtaa ne hänen piikkiinsä. Otin varmuuden vuoksi E-09.
Liitteet
DSCN8145 (1024x768).jpg
DSCN8144 (1024x768).jpg
Heikki
Avatar
kalle j
Viestit: 868
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 10:59 am
Pyörä: R100GS
Paikkakunta: Muurame

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja kalle j »

E13 90/90-21 oli aika levällään myös ja näytti irtaallaan enemmän takarenkaalta.
Asettui kuitenkin vanteelle hyvin, varsinkin tubeless käytössä ihan hyvä että on levällään ainakin omien kokemusten perusteella.
Lisää urkua monitoriin...
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

kalle j kirjoitti:E13 90/90-21 oli aika levällään myös ja näytti irtaallaan enemmän takarenkaalta.
Asettui kuitenkin vanteelle hyvin, varsinkin tubeless käytössä ihan hyvä että on levällään ainakin omien kokemusten perusteella.
Löytyykö E13 Tubeless versiona vai oletko vain laittanut TT renkaan Tubeless vanteelle?
Mika TA-91
Avatar
kalle j
Viestit: 868
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 10:59 am
Pyörä: R100GS
Paikkakunta: Muurame

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja kalle j »

Ei ole vielä tubelessta tarjolla eli tt käytössä bmw:n tubeless vanteella. Kaikki aiemmatkin tt:t pitäneet ilmansa, pirellin rallye ja metz unicross esimerkkeinä.
Lisää urkua monitoriin...
Avatar
PantseK
Viestit: 796
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 11:29 pm
Pyörä: 950 WC Adventure, 450 EXC, Haibike
Paikkakunta: Lahti

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja PantseK »

E-13 tubeless:ina on E-09
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

kalle j kirjoitti:Ei ole vielä tubelessta tarjolla eli tt käytössä bmw:n tubeless vanteella. Kaikki aiemmatkin tt:t pitäneet ilmansa, pirellin rallye ja metz unicross esimerkkeinä.
Ihan uteliaisuudesta vielä, oletko tehnyt samaa takarenkaalla?
Mika TA-91
Avatar
kalle j
Viestit: 868
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 10:59 am
Pyörä: R100GS
Paikkakunta: Muurame

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja kalle j »

Mefon explorer tt ja joku kings tt piikkirenkaana toiminut takana.
Muuten on ollut tl e09 käytössä.
Tällähetkellä 17” vanne käytössä.
Lisää urkua monitoriin...
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja Jani M »

PantseK kirjoitti:E-13 tubeless:ina on E-09
E-13 (eturengas) on kyllä kuvioltaan aika erilainen kuin etu-E-09. E-12 (takarengas) on taas melko lähellä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

PAH kirjoitti:Onko kenellekään sattunut vastaavaa?
Tilasin kaksi Mitas E-12 140/80-18 rengasta ja ne merkinnät on myös renkaiden kyljessä. Renkaan leveys on kuitenkin leveimmältä kohdalta 160 mm. Esim. E-09 samoilla mitoilla niin suurin leveys on 140mm.
Myös vanteelle tuleva leveys on E-12 108mm ja E-09 90mm.
Toimittajakaan ei osannut sanoa syytä moiseen mutta lupasi kyllä heti vaihtaa ne hänen piikkiinsä. Otin varmuuden vuoksi E-09.
Levällään oleva renkaaseen on helpompi laittaa sisärengas paikalleen kun kasaan puristuneeseen renkaaseen, varsinkin jos on jäykkä runko. Monesti olen laittanut uuden renkaan sisään 5-6 laudan palasta pari päivää aiemmin levittämään rengasta ennen asennusta.

Renkaan leveys mitataan kahdella eri tavalla, nappulan ulkoreunasta tai nappulan juuresta. Tällä tavalla saadaan kaksi eri todellista renkaan leveyttä vaikka merkintä olisi renkaissa sama. Sitä en tiedä miksi näin, ja onko joku logiikka miten voi ennalta arvuutella renkaan todellisen leveyden.

Laittakaas sitten niitä kokemuksia E13/E12 combon ominaisuuksista, tällä hetkellä vahvin ehdokas seuraavaksi sorarenkaaksi jos renkaissa ei tule vastaan mitään yllättäviä ominaisuuksia.
Kylätason kurapyöräilijä.
an13
Viestit: 1087
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja an13 »

Vertailun vuoksi C02 myydään 120 kokoisena mutta on leveämpi kuin kapeat 140t.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Jani M kirjoitti:690:ssä on ollut eturenkaan C-21 nyt 2250 km, keskinappuloiden korkeus on 10 mm, eli vasta 2 mm on kulunut pois. Vaikuttaa kestävän siis pitkään ja takana saa ajaa varmaankin pari rengasta loppuun tämän kestoiän aikana. Tuntuma on vähän huono eikä pitokaan aina sellainen jota odottaisi, ja rengas luikertelee jonkun verran asfaltilla varsinkin urissa. Rengas on kuitenkin vanha ja kovettunut, joten ei voi tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. C-21 on poistumassa Mitaksen mallistosta, mutta viime kesän perusteella C-17 oli kaikin puolin parempi ja sitä saa jatkossakin.

Takana on ollut C-02 1250 km, siitä on kulut 7,5 mm pois. Viime kesänä oli tämä myös alla ja kokemukset on nyt rutikuivalla kelillä samanlaiset, eli pito kovan pinnan päällä olevalla irtosoralla on vähän huonompi kuin monella muulla crossirenkaalla. Hyvin toimii kuitenkin muuten.
C-21 ja C-02 tulivat tiensä päähän. Eturenkaalla pääsi 5100 km ja takarenkaalla 4100 km. Eturengas tuntui kuluvan alkuun rauhallisesti, mutta kuluminen nopeutui loppua kohden. Tosin se kului tasapainottamattomuuden takia epätasaisesti niin, että toinen puoli on kuvan kunnossa ja puolen kierroksen päässä on hyvin nappulaa jäljellä. Rengas oli vanha, joten se oli alkuun aika huonon tuntuinen, mutta alta tuli ilmeisesti tuoretta kumia esiin, kun toimi kuluneena paljon paremmin kuin alle laitettuna. Silti C-17 on parempi.

Takarengas taas kului alkuun nopeasti, mutta viimeisillä milleillä ajaa vaikka kuinka pitkään. Tosin tuli kesän reiteille osui normaalia ennemmän asfalttia, jolla nappularenkailla joutuu ajamaan nätisti, eikä varsinkaan takarengas kulu niin kuin soratierallittelussa. Kului todella kantikkaaksi, mutta ei silti ollut huono ajaa eikä muuttunut äkkinäiseksi, kuten monet kantikkaaksi kuluvat renkaat. Pitää hyvin ja pito oikeastaan vain paranee soratiellä, kun nappula vähän madaltuu alkuperäisestä. Ei ihme, että tämä on niin suosittu takarengas.
20200823_171830.jpg
20200613_163609.jpg
20200823_171957.jpg
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
B12
Viestit: 444
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja B12 »

C-02 meni loppuun takaa ja oli loppuaikoina oikeastaan erittäin hauska soratierengas. Jaksoi sutia ja mennä hallitussa sladissa loputtomiin.

Uusi samanlainen tuli taakse ja taas havaintona järjetön pito soratiekäytössä. Kovat ja pitkät nappulat pureutuvat laakerisorankin läpi kovaan alustaan.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
juhap
Viestit: 1025
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Pyörä: SE

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja juhap »

B12 kirjoitti:C-02 meni loppuun takaa ja oli loppuaikoina oikeastaan erittäin hauska soratierengas. Jaksoi sutia ja mennä hallitussa sladissa loputtomiin.

Uusi samanlainen tuli taakse ja taas havaintona järjetön pito soratiekäytössä. Kovat ja pitkät nappulat pureutuvat laakerisorankin läpi kovaan alustaan.
Superiin laitoin kans c02:n tuossa ja pitoa on kyllä aivan mielettömästi, sinänsä hauska kun ei sudi enää ihan holtittomasti.
mosku
Viestit: 32
Liittynyt: To Marras 06, 2008 1:43 pm

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja mosku »

E07+ edessä ja lievä pompotus nopeuksissa 50-70kmh. Laittoivat aika paljon painoja vanteeseen vrt edellinen katurengas. Onko muilla ollu selkäheittoa Mitaksissa ? Rengasliikkeen pientä heitto olivat löytäneet.
Vastaa Viestiin