Pirelli MT16 ja MT21

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Pirelli MT16 ja MT21

Viesti Kirjoittaja THA »

Edelleen, menkää märkään kuusimetsään niiden renkaiden kanssa ennen kuin väitätte mitään - joskin osa MT16 ja UC eroista pitäisi huomata jo rengassulkeisissa.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: Pirelli MT16 ja MT21

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Ei kuusikossa saa ajaa :mrgreen:
Ja taitaa tollane reilu pari sataa kiloa olla kyljellään märäs kuusikos renkaista riippumatta...

No päästä jännityksest et kumpi on pare?
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli MT16 ja MT21

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mitkä on UC:n ja MT16 erot?

Kohta rengastilausta tekemässä ja jos UC ei ole merkittävästi parempi mun käytössä niin laitan MT16 tilaukseen.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: Pirelli MT16 ja MT21

Viesti Kirjoittaja VAK »

Pirellin MT16 on ihan hyvä kivikossa. Kestäväkin se on ollut, mutta nyt (olisko ~15h ajon jälkeen) tuollaisia kummallisia halkeamia useampia. Eipä nuo toistaiseksi ole käyttöä haitannut, kunhan ei tuosta pahene
Liitteet
MT16_halkeema.jpg
---x mopolla suohon x---
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli MT16 ja MT21

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

120 leveä MT16 takarengas lähti vaihtoon 2600km kohdalla, pintaa oli 6mm ja kyllä sillä olisi vielä pitkän matkaa ajanut tourinkia mutta pikitien ulkopuolela alkoi olla pidot kateissa. Eturenkaalla oli ajettu saman verran ja nappulat oli vähän kuluneet vinoiksi, käänsin toisin päin ja matka jatkuu.

Vielä ei ole tullut tarvetta vaihtaa rengastusta joten ensi kesänä ruuvataan samaa settiä alle, ellen sitten kokeile verroksiksi Unicrossia.

Sellainen huomio, joka tuli dejavuna mieleen renkaan vaihdon jälkeen, ennenkin huomannut saman jutun rupulien kanssa. Kun laitoin kesällä uudet MT16 alle niin alkuun pyörä luikerteli asfaltilla aika lailla ennen kun renkaat kului vähäsen, tuntui että takapää leijailee jatkuvasti ja meno on levotonta. Nyt kun vaihdoin pelkästään takarenkaan uuteen niin eipä luikertele yhtään, se on näköjään uusi etunen joka sen luikertelun aiheuttaa eikä takarengas vaikka se uusilla renkailla siltä tuntui.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Maarala
Viestit: 386
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2011 7:02 am
Pyörä: Polle Haukansilmä...
Paikkakunta: Raahen seutu

Re: Pirelli MT16 ja MT21

Viesti Kirjoittaja Maarala »

Pirelli MT16 nyt laitettu alle 690:iin. Renkaanvaihdossa odotetttu positiivinen yllätys oli pehmeähkö runko, kun vertaa möhköihin suunnitelluihin kumeihin. Varmaan ensimmäistä kertaa koskaan pääsi renkaanvaihdossa ilman ylimääräistä ohjelmaa ja kirosanoja! Vanteellekin rengas nousi 2..3 barin paineilla.

Lyhyellä koeajolla metsäautotiellä pitoa riitti enemmän kuin kuskilla taitoa. Kaasuun ei paljon tartte koskea, kun mennään jo liiankin kovaa. Kiihdytyspito on niin paljon parempi kuin aiemmissa e-09:ssä. Sivuttaispito tuntui hieman kulmikkaalta, mutta pitänee päästä kunnolla kumin kans sinuiksi ennenku alkaa haukkuun. Eturengas ei vaeltanut pehmeämmässäkään hiekassa ja jarrutuksissa hidastuvuus oli odotetun hyvä. Takajarru sai olla melko rauhassa, mutta sekin toimii varmasti paremmin kuin aiemmin. Mitaksilla tuntu lukkiutuvan herkästi, eikä juuri vauhti hidastunu. Asfaltilla renkaat oli melko veltot, mutta eihän noilla siellä oo tarkotus ajaakaan. Suuremmin pelottamatta sen satasen saatto ajaa, mutta kääntyessä tuntu vähän jännältä. Saattaa olla että paranevat kuluessa, niinku tuossa aiemmin on kommentoitukin.

Painetta laitoin semmosen 1.5 bar. Lukkoja en laittanut, enkä tälle syksyä laitakaan, mutta uskaltaiskohan tuota vähän vielä laskea? On kyllä sen verran halvat kumit, et jos sen 1500..2000 km kestäs, niin saavat jo kiitettävän arvosanan. :D
VMP:aa eli ajovideot ja kuvat:
YouTube
Instagram
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli MT16 ja MT21

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mä ajoin kevyemmällä EXC:llä 1.0-1.3 paineilla riippuen miten sattui muistaa säätää paineita, samat paineet hiekalla ja pikitiellä. Alkuun pidin yli 1.5 paineita mutta pudotin niitä koko ajan ja rengas parani sitä mukaa. Uutena ne on aika liurut ajella mutta kun nappula vähän pyöristyy niin meni vakautuu, sen jälkeen voi ajella vaikka motarilla yhdellä kädellä maisemia katsellen.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Maarala
Viestit: 386
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2011 7:02 am
Pyörä: Polle Haukansilmä...
Paikkakunta: Raahen seutu

Re: Pirelli MT16 ja MT21

Viesti Kirjoittaja Maarala »

Voishan tuosta vähäsen vielä pihauttaa pois. Jos sitä pääsis viikonloppuna heittään pidempää lenkkiä sorateillä. Ehkä näillä renkailla on taas se "excvaihtokuume" saatu vuodeksi sammuun :mrgreen:
VMP:aa eli ajovideot ja kuvat:
YouTube
Instagram
Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Pirelli MT16 ja MT21

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Kuinka korkea nappula on MT21 takarenkaassa uutena?
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
Raimo
Viestit: 1275
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Pirelli MT16 ja MT21

Viesti Kirjoittaja Raimo »

120/90-18 renkaassa nappula on 15mm korkea.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Pirelli MT16 ja MT21

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Kiitos. Eikähän se ole samaa luokkaa 140/80-18 renkaassakin. Sopivasti korkeammat nappulat siis kuin esimerkiksi T63:ssa, jotta kestävyys ei kovasti kärsi harvemmasta kuviosta.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: Pirelli MT16 ja MT21

Viesti Kirjoittaja Tase »

Jani M kirjoitti:Kiitos. Eikähän se ole samaa luokkaa 140/80-18 renkaassakin. Sopivasti korkeammat nappulat siis kuin esimerkiksi T63:ssa, jotta kestävyys ei kovasti kärsi harvemmasta kuviosta.
14 mm, kävin asiasta tehden mittaamassa :D
Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Pirelli MT16 ja MT21

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Laitoin 690:iin taakse 140/80-18 MT21:n ja nyt sillä on 400 km takana. Pito vaikuttaa hyvältä, niin kuin nyt yleensä uudella renkaalla aina. Varsinkin tämän päivän lenkillä oli paljon irtosoraa, ja silläkin tuntuu olevan vastaava pito kuten FIM-kumeilla. Rengas irtoaa myös hallitusti ja ennustettavasti sladiin, mikä on minusta hyvää pitoakin tärkeämpi ominaisuus. Mikään ei ole soralla ärsyttävämpää kuin rengas, joka menettää pidon äkkinäisesti ja yllättävästi. Rengas ei luikertele asfaltillakaan edes uutena, mikä sekin on positiivista verrattuna crossi- ja endurorenkaisiin. Keskinappulat ovat kuluneet jo sen verran, että niistä on kadonnut pari kolme milliä syvä ura keskeltä, eli kuluminen on kohtuu nopeaa ainakin alussa. Painetta on 1,6 baria.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Pirelli MT16 ja MT21

Viesti Kirjoittaja Jani M »

MT21:llä on nyt 2300 km takana. Kulutuskestävyys on ollut positiivinen yllätys, sillä nappulaa on vielä hyvin jäljellä. Tulee menemään varmaan kohtuu lähelle T63:n 3200 km:ä, mikä on hyvä tulos näinkin paljon karkeammalta renkaalta. Asiaan saataa tosin vaikuttaa, että T63 oli alla keskikesällä ja tämä MT21 syksyn viimeiset ja kevään ensimmäiset ajot, jolloin ajo on luonnollisesti vähän varovaisempaa.

Renkaan käytös on muuttunut hiukan kulmikkaammaksi, mutta ei häiritsevästi. 140/80-18 on 690:n 2,5 tuuman vanteelle vähän turhan leveä, koska renkaan profiili menee niin pyöreäksi, että reunimmaiset nappulat osoittavat melkeinpä suoraan sivulle. Kuvio on keskeltä harva, ja parittaiset napulat levenevät reunoille päin, joten rengas kuluu kohtuu kantikkaaksi. Tämä on mitä luultavammin syy käytöksen muuttumiseen. Jatkossa kannattaisi ottaa näin kapealle vanteelle 130/90-18, paitsi että minulla on vielä toinen samanlainen varastossa. Yhteenvetona voisi sanoa, että hyvä rengas.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Pirelli MT16 ja MT21

Viesti Kirjoittaja Jani M »

MT21:n loppusaldo oli 3546 km. En ole ennenkään tasapainottanut renkaita, mutta tämä oli ensimmäinen, joka kului selvästi epätasaisesti. Minimissään pintaa oli jäljellä 3 mm ja vastakkaisella puolella 5 mm. Viimeiset 500 km rengas oli jo aika huono kantikuuden takia ja irtoili turhan äkkinäisesti sladiin kuivalla irtosoralla. Lukuunottamatta viimeisiä satoja kilometrejä rengas oli hyvä ostos. Kilometritulos on hyvä noin karkealle ja pitävälle renkaalle. Vähän vaikea jo verrata kahden vuoden taakse T-63:een, mutta saattaisi olla parempi samalla kulutuskestävyydellä.

Nyt alle meni 3/4-kuntoinen Maxxis EnduPro FIM ja niitä on toinenkin odottamassa. Edessä on Metzeler Sixdays ja se sopi hyvin yhteen MT-21:n kanssa. Noiden parin Maxxiksen jälkeen senkin pitäisi olla loppu.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Vastaa Viestiin