Pirelli MT16 ja MT21
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 3711
- Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Pirelli MT16 ja MT21
Edelleen, menkää märkään kuusimetsään niiden renkaiden kanssa ennen kuin väitätte mitään - joskin osa MT16 ja UC eroista pitäisi huomata jo rengassulkeisissa.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- t.t.tammi
- Viestit: 2236
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
- Pyörä: Pan European 1991
- Paikkakunta: paimio
- Viesti:
Re: Pirelli MT16 ja MT21
Ei kuusikossa saa ajaa
Ja taitaa tollane reilu pari sataa kiloa olla kyljellään märäs kuusikos renkaista riippumatta...
No päästä jännityksest et kumpi on pare?
Ja taitaa tollane reilu pari sataa kiloa olla kyljellään märäs kuusikos renkaista riippumatta...
No päästä jännityksest et kumpi on pare?
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Pirelli MT16 ja MT21
Mitkä on UC:n ja MT16 erot?
Kohta rengastilausta tekemässä ja jos UC ei ole merkittävästi parempi mun käytössä niin laitan MT16 tilaukseen.
Kohta rengastilausta tekemässä ja jos UC ei ole merkittävästi parempi mun käytössä niin laitan MT16 tilaukseen.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Pirelli MT16 ja MT21
Pirellin MT16 on ihan hyvä kivikossa. Kestäväkin se on ollut, mutta nyt (olisko ~15h ajon jälkeen) tuollaisia kummallisia halkeamia useampia. Eipä nuo toistaiseksi ole käyttöä haitannut, kunhan ei tuosta pahene
---x mopolla suohon x---
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Pirelli MT16 ja MT21
120 leveä MT16 takarengas lähti vaihtoon 2600km kohdalla, pintaa oli 6mm ja kyllä sillä olisi vielä pitkän matkaa ajanut tourinkia mutta pikitien ulkopuolela alkoi olla pidot kateissa. Eturenkaalla oli ajettu saman verran ja nappulat oli vähän kuluneet vinoiksi, käänsin toisin päin ja matka jatkuu.
Vielä ei ole tullut tarvetta vaihtaa rengastusta joten ensi kesänä ruuvataan samaa settiä alle, ellen sitten kokeile verroksiksi Unicrossia.
Sellainen huomio, joka tuli dejavuna mieleen renkaan vaihdon jälkeen, ennenkin huomannut saman jutun rupulien kanssa. Kun laitoin kesällä uudet MT16 alle niin alkuun pyörä luikerteli asfaltilla aika lailla ennen kun renkaat kului vähäsen, tuntui että takapää leijailee jatkuvasti ja meno on levotonta. Nyt kun vaihdoin pelkästään takarenkaan uuteen niin eipä luikertele yhtään, se on näköjään uusi etunen joka sen luikertelun aiheuttaa eikä takarengas vaikka se uusilla renkailla siltä tuntui.
Vielä ei ole tullut tarvetta vaihtaa rengastusta joten ensi kesänä ruuvataan samaa settiä alle, ellen sitten kokeile verroksiksi Unicrossia.
Sellainen huomio, joka tuli dejavuna mieleen renkaan vaihdon jälkeen, ennenkin huomannut saman jutun rupulien kanssa. Kun laitoin kesällä uudet MT16 alle niin alkuun pyörä luikerteli asfaltilla aika lailla ennen kun renkaat kului vähäsen, tuntui että takapää leijailee jatkuvasti ja meno on levotonta. Nyt kun vaihdoin pelkästään takarenkaan uuteen niin eipä luikertele yhtään, se on näköjään uusi etunen joka sen luikertelun aiheuttaa eikä takarengas vaikka se uusilla renkailla siltä tuntui.
Kylätason kurapyöräilijä.
- Maarala
- Viestit: 386
- Liittynyt: Ke Huhti 06, 2011 7:02 am
- Pyörä: Polle Haukansilmä...
- Paikkakunta: Raahen seutu
Re: Pirelli MT16 ja MT21
Pirelli MT16 nyt laitettu alle 690:iin. Renkaanvaihdossa odotetttu positiivinen yllätys oli pehmeähkö runko, kun vertaa möhköihin suunnitelluihin kumeihin. Varmaan ensimmäistä kertaa koskaan pääsi renkaanvaihdossa ilman ylimääräistä ohjelmaa ja kirosanoja! Vanteellekin rengas nousi 2..3 barin paineilla.
Lyhyellä koeajolla metsäautotiellä pitoa riitti enemmän kuin kuskilla taitoa. Kaasuun ei paljon tartte koskea, kun mennään jo liiankin kovaa. Kiihdytyspito on niin paljon parempi kuin aiemmissa e-09:ssä. Sivuttaispito tuntui hieman kulmikkaalta, mutta pitänee päästä kunnolla kumin kans sinuiksi ennenku alkaa haukkuun. Eturengas ei vaeltanut pehmeämmässäkään hiekassa ja jarrutuksissa hidastuvuus oli odotetun hyvä. Takajarru sai olla melko rauhassa, mutta sekin toimii varmasti paremmin kuin aiemmin. Mitaksilla tuntu lukkiutuvan herkästi, eikä juuri vauhti hidastunu. Asfaltilla renkaat oli melko veltot, mutta eihän noilla siellä oo tarkotus ajaakaan. Suuremmin pelottamatta sen satasen saatto ajaa, mutta kääntyessä tuntu vähän jännältä. Saattaa olla että paranevat kuluessa, niinku tuossa aiemmin on kommentoitukin.
Painetta laitoin semmosen 1.5 bar. Lukkoja en laittanut, enkä tälle syksyä laitakaan, mutta uskaltaiskohan tuota vähän vielä laskea? On kyllä sen verran halvat kumit, et jos sen 1500..2000 km kestäs, niin saavat jo kiitettävän arvosanan.
Lyhyellä koeajolla metsäautotiellä pitoa riitti enemmän kuin kuskilla taitoa. Kaasuun ei paljon tartte koskea, kun mennään jo liiankin kovaa. Kiihdytyspito on niin paljon parempi kuin aiemmissa e-09:ssä. Sivuttaispito tuntui hieman kulmikkaalta, mutta pitänee päästä kunnolla kumin kans sinuiksi ennenku alkaa haukkuun. Eturengas ei vaeltanut pehmeämmässäkään hiekassa ja jarrutuksissa hidastuvuus oli odotetun hyvä. Takajarru sai olla melko rauhassa, mutta sekin toimii varmasti paremmin kuin aiemmin. Mitaksilla tuntu lukkiutuvan herkästi, eikä juuri vauhti hidastunu. Asfaltilla renkaat oli melko veltot, mutta eihän noilla siellä oo tarkotus ajaakaan. Suuremmin pelottamatta sen satasen saatto ajaa, mutta kääntyessä tuntu vähän jännältä. Saattaa olla että paranevat kuluessa, niinku tuossa aiemmin on kommentoitukin.
Painetta laitoin semmosen 1.5 bar. Lukkoja en laittanut, enkä tälle syksyä laitakaan, mutta uskaltaiskohan tuota vähän vielä laskea? On kyllä sen verran halvat kumit, et jos sen 1500..2000 km kestäs, niin saavat jo kiitettävän arvosanan.
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Pirelli MT16 ja MT21
Mä ajoin kevyemmällä EXC:llä 1.0-1.3 paineilla riippuen miten sattui muistaa säätää paineita, samat paineet hiekalla ja pikitiellä. Alkuun pidin yli 1.5 paineita mutta pudotin niitä koko ajan ja rengas parani sitä mukaa. Uutena ne on aika liurut ajella mutta kun nappula vähän pyöristyy niin meni vakautuu, sen jälkeen voi ajella vaikka motarilla yhdellä kädellä maisemia katsellen.
Kylätason kurapyöräilijä.
- Maarala
- Viestit: 386
- Liittynyt: Ke Huhti 06, 2011 7:02 am
- Pyörä: Polle Haukansilmä...
- Paikkakunta: Raahen seutu
Re: Pirelli MT16 ja MT21
Voishan tuosta vähäsen vielä pihauttaa pois. Jos sitä pääsis viikonloppuna heittään pidempää lenkkiä sorateillä. Ehkä näillä renkailla on taas se "excvaihtokuume" saatu vuodeksi sammuun
-
- Viestit: 2102
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Pirelli MT16 ja MT21
Kuinka korkea nappula on MT21 takarenkaassa uutena?
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
- Raimo
- Viestit: 1275
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Paikkakunta: Oulunsalo
- Viesti:
Re: Pirelli MT16 ja MT21
120/90-18 renkaassa nappula on 15mm korkea.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
-
- Viestit: 2102
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Pirelli MT16 ja MT21
Kiitos. Eikähän se ole samaa luokkaa 140/80-18 renkaassakin. Sopivasti korkeammat nappulat siis kuin esimerkiksi T63:ssa, jotta kestävyys ei kovasti kärsi harvemmasta kuviosta.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 2656
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
Re: Pirelli MT16 ja MT21
14 mm, kävin asiasta tehden mittaamassaJani M kirjoitti:Kiitos. Eikähän se ole samaa luokkaa 140/80-18 renkaassakin. Sopivasti korkeammat nappulat siis kuin esimerkiksi T63:ssa, jotta kestävyys ei kovasti kärsi harvemmasta kuviosta.
-
- Viestit: 2102
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Pirelli MT16 ja MT21
Laitoin 690:iin taakse 140/80-18 MT21:n ja nyt sillä on 400 km takana. Pito vaikuttaa hyvältä, niin kuin nyt yleensä uudella renkaalla aina. Varsinkin tämän päivän lenkillä oli paljon irtosoraa, ja silläkin tuntuu olevan vastaava pito kuten FIM-kumeilla. Rengas irtoaa myös hallitusti ja ennustettavasti sladiin, mikä on minusta hyvää pitoakin tärkeämpi ominaisuus. Mikään ei ole soralla ärsyttävämpää kuin rengas, joka menettää pidon äkkinäisesti ja yllättävästi. Rengas ei luikertele asfaltillakaan edes uutena, mikä sekin on positiivista verrattuna crossi- ja endurorenkaisiin. Keskinappulat ovat kuluneet jo sen verran, että niistä on kadonnut pari kolme milliä syvä ura keskeltä, eli kuluminen on kohtuu nopeaa ainakin alussa. Painetta on 1,6 baria.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 2102
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Pirelli MT16 ja MT21
MT21:llä on nyt 2300 km takana. Kulutuskestävyys on ollut positiivinen yllätys, sillä nappulaa on vielä hyvin jäljellä. Tulee menemään varmaan kohtuu lähelle T63:n 3200 km:ä, mikä on hyvä tulos näinkin paljon karkeammalta renkaalta. Asiaan saataa tosin vaikuttaa, että T63 oli alla keskikesällä ja tämä MT21 syksyn viimeiset ja kevään ensimmäiset ajot, jolloin ajo on luonnollisesti vähän varovaisempaa.
Renkaan käytös on muuttunut hiukan kulmikkaammaksi, mutta ei häiritsevästi. 140/80-18 on 690:n 2,5 tuuman vanteelle vähän turhan leveä, koska renkaan profiili menee niin pyöreäksi, että reunimmaiset nappulat osoittavat melkeinpä suoraan sivulle. Kuvio on keskeltä harva, ja parittaiset napulat levenevät reunoille päin, joten rengas kuluu kohtuu kantikkaaksi. Tämä on mitä luultavammin syy käytöksen muuttumiseen. Jatkossa kannattaisi ottaa näin kapealle vanteelle 130/90-18, paitsi että minulla on vielä toinen samanlainen varastossa. Yhteenvetona voisi sanoa, että hyvä rengas.
Renkaan käytös on muuttunut hiukan kulmikkaammaksi, mutta ei häiritsevästi. 140/80-18 on 690:n 2,5 tuuman vanteelle vähän turhan leveä, koska renkaan profiili menee niin pyöreäksi, että reunimmaiset nappulat osoittavat melkeinpä suoraan sivulle. Kuvio on keskeltä harva, ja parittaiset napulat levenevät reunoille päin, joten rengas kuluu kohtuu kantikkaaksi. Tämä on mitä luultavammin syy käytöksen muuttumiseen. Jatkossa kannattaisi ottaa näin kapealle vanteelle 130/90-18, paitsi että minulla on vielä toinen samanlainen varastossa. Yhteenvetona voisi sanoa, että hyvä rengas.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 2102
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Pirelli MT16 ja MT21
MT21:n loppusaldo oli 3546 km. En ole ennenkään tasapainottanut renkaita, mutta tämä oli ensimmäinen, joka kului selvästi epätasaisesti. Minimissään pintaa oli jäljellä 3 mm ja vastakkaisella puolella 5 mm. Viimeiset 500 km rengas oli jo aika huono kantikuuden takia ja irtoili turhan äkkinäisesti sladiin kuivalla irtosoralla. Lukuunottamatta viimeisiä satoja kilometrejä rengas oli hyvä ostos. Kilometritulos on hyvä noin karkealle ja pitävälle renkaalle. Vähän vaikea jo verrata kahden vuoden taakse T-63:een, mutta saattaisi olla parempi samalla kulutuskestävyydellä.
Nyt alle meni 3/4-kuntoinen Maxxis EnduPro FIM ja niitä on toinenkin odottamassa. Edessä on Metzeler Sixdays ja se sopi hyvin yhteen MT-21:n kanssa. Noiden parin Maxxiksen jälkeen senkin pitäisi olla loppu.
Nyt alle meni 3/4-kuntoinen Maxxis EnduPro FIM ja niitä on toinenkin odottamassa. Edessä on Metzeler Sixdays ja se sopi hyvin yhteen MT-21:n kanssa. Noiden parin Maxxiksen jälkeen senkin pitäisi olla loppu.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14