Nastarenkaat Transalp XL700VA

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

TA-Petu
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Maalis 13, 2017 10:58 pm
Pyörä: AT CRF1100L AS DCT, XL700VA, CRF300Rally
Paikkakunta: Espoo

Nastarenkaat Transalp XL700VA

Viesti Kirjoittaja TA-Petu »

Pistin tarjouskyselyä lokakuussa:

Hakusessa ensimmäiset nastarenkaat Transalppiin.
Renkaiden haluttu ominaisuu ehkä laaja-alaisuus:
* käytännössä tulee siirtymiä puhtaalla asvaltilla, max ajonopeus 80 km/h asvaltilla ok (isommat siirtymät peräkärryllä)
* tavoitteena ajaa lumisia ja/tai jäisiä sorateitä sekä jäällä
* ei umpihankea, ei ajoa spooreissa
* vaikeat paikat jotka voi ajaa hitaasti kiinnostaa
* pakkasraja jossain -20 .. -30 välissä

Reilun kauden olen nyt ajanut TKC80 renkailla joten hiukan kokemusta karkeammista renkaista on kertynyt.
Kuskin ajotaidot vaatimattomat.

Eturengas: 100/90-19
Takarengas: 130/80-17
Pinnavanteet


Suosituksia?
Suositeltujen renkaiden ja/tai nastojen rajoitukset?




Tarjoukset

-----------------

Kisarengas:


"Taakse riittää 247 nastanen, parempi jäällä."
Eturengas: 100/90-19 Black-X, keskinappulaan rallinasta, kahteen reunariviin enskanasta, nastoja 204 kpl.
Takarengas: 130/80-17 Mitas, keskialue kaksi riviä rallinastaa, kaksi reunariviä puolelleen enskanastaa, nastoja 247 kpl.

-----------------

Satapiikki:

"Kenda big block paketti, joka toimii paremmin niillä siirtymillä, mutta on taas lumisissa olosuhteissa huonompi:"
KENDA BIG BLOCK 110/80-19 VK 192
KENDA BIG BLOCK 130/80-17 VK 252


"Enemmän lumisiin olosuhteisiin tehty setti. Näillä voi myös ajaa asfaltilla, mutta pitkät matkat voivat olla epämiellyttävämpiä suuren nastamäärän vuoksi. Myös kovempi vauhti asfaltilla saattaa aihetuttaa takanappuloiden lohkeamista. Tässä paketissa myös aivan laidassa enduronasta, jota monet pitävät hyvänä esim polanteisella tiellä. Eturengas nousee paremmin polanteesta ylös reunanastan avulla. Toiset taas pitävät sitä vaarallisena, jo kallistaa asfaltilla rajummin. Nämä ovat aina hieman makuasioita:"
ICE 105/90-19 288VK/E
MITAS C02 130/80-17 323VK/E

-----------------


Isolla tiellä ajamiseen ei mitään mieleenkiintoa (talvellakaan) ja noita erilaisia talvisia reissuvideoita kun katsellut niin nyt _luulo_ olisi sellainen että "enemmän lumisiin olosuhteisiin" on mielenkiintoa.
Otan mielelläni vastaan suosituksia ja vinkkejä tästä aiheesta, Kiitos.
TA-Petu
Avatar
HessuL
Viestit: 286
Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 4:11 pm
Pyörä: R1200GS Rallye, R80GS
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Nastarenkaat Transalp XL700VA

Viesti Kirjoittaja HessuL »

Noiden enskapiikkiä enempi sisältävien renkaiden kohdalla kannattaa varmistaa että mahtuu pyörimään TA:n alla. Omassa talvi-Gessussa käytän 120 mm leveää Pirelli Rallycrossia (normaali 130) ja siitäkin on pitänyt jättää reunapalan enskapiikit kokonaan pois koska ottavat muuten kardaanitunneliin kiinni. Samoin etulokasuojan kannake on sen verran lähellä renkaan pintaa että enskapiikit keskemmällä rengasta tuottaisivat ongelmia, nyt renkaana Mitas 444. Muuten olisin kyllä tuon pidemmän reunapiikin jättänyt mutta hyvin tuollakin nastoituksella reilu 15 tkm talviteillä pärjätty. Itse suunnittelen talviajoni siten ettei paljaalla assulla tarvitse juurikaan ajaa, ehkä juuri siitä syystä takarengas onkin kestänyt lähes 4 tkm (edellinen kesti lähes kymppitonnin!) ja etusella on nyt mennyt tuo 10 tkm rikki. Talvirallissa joku luulikin että olen laittanut uuden etusen ko. reissulle eikä tainnut uskoa kun kerroin kilometrit :lol:

Rallinastalla pärjää aivan mainiosti polanteisilla teillä, nastan pituutta enemmän lumessa ajamiseen vaikuttaa sitten renkaan kuvio eli palan koko ja syvyys. Mitä laajempi ja matalampi pala, sitä helpommin se nousee irtolumen päälle surffaamaan. Itse suosin tästä syystä karkeakuvioisempaa rengasta, sillä sitä irtolunta löytyy myös spoorien ja umpihangen ulkopuoleltakin; auratullakin tiellä sitä kerääntyy kaistojen ja ajourien keskelle yllättävän paljon. Ja aina se aura-auto ei ole ehtinyt käydä tasoittamassa tietä mutta silloinhan se hauskuus vasta talviajossa alkaakin :D

Nuo Kisarenkaan setit soveltuvat (imho) parhaiten kevyempiin pyöriin ja enempi oikeaan enskaan, kun ajetaan pääasiassa kunnostettujen teiden ulkopuolella tai niillä harvemmin auratuilla traktoriteillä. Juu ja kyllähän tuollaisia käyttävät jotkut HC-miehet isommissakin vehkeissä mutta ajo painottunee heilläkin noihin vaativimpiin olosuhteisiin. Pitoa löytyy niin jäällä kuin lumessakin, suolalla sulana pidetyssä kiertoliittymässä saattaa sitten tulla jänniä tilanteita kun kaksirivisellä enskapiikillä kanttailee... :shock:

Tuo Big Block -setti kannattaa laittaa alle jos pysyttelee hoidetuilla teillä ja odottaa että se aura-auto on työnsä tehnyt. Tielle kasautunut irtolumi voi vaikeuttaa ajoa, kuten yhdellä ABBM reissulla Kuhmon ja Rukan välillä havaittiin. Karkeammalla kuviolla varustetuilla pyörillä taas ohitettiin mielellään se linkomies ja päästiin yön lumisateen mukavasti peittämälle pätkälle naatiskelemaan :D Isommille ja leveämpää rengasta vaativille pyörille tämä taitaa olla lähes ainoa nastoitettava vaihtoehto, mutta TA:n rengaskoolla on huomattavasti enemmän valinnan varaa.

Kuvailemaasi pyörään ja ajoon valitsisin kyllä itse tuon viimeisen ICE/Mitas-setin, sillä pääsee taatusti hyvin talviajon alkuun, eikä tarvitse jännittää oikeastaan mitään olosuhteita mitä tiepohjilla ajettaessa tulee vastaan.

Tämä siis oma mielipiteeni, muitakin varmaan löytyy.
Sora/lumipyöräilijä

"Boxerin valinta ei merkitse lyhytaikaisten muotivirtausten perässä juoksemista, vaan se tehdään tietoisina ihmisen ja moottoripyörän välisestä erikoissuhteesta."
TA-Petu
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Maalis 13, 2017 10:58 pm
Pyörä: AT CRF1100L AS DCT, XL700VA, CRF300Rally
Paikkakunta: Espoo

Re: Nastarenkaat Transalp XL700VA

Viesti Kirjoittaja TA-Petu »

Kiitos muistutuksesta, pitää tosiaan mittailla mitä mahtuu alle pyörimään, osaavatkohan Kisarengas ja/tai Satapiikki kuinka tarkalleen arvioida renkaan lopullista leveyttä TA :n vanteella? Etulokari on mahdottoman alhaalla ja iskarista iskariin kulkee sen lokarin kiinnitysrauta joka ahdistaa vielä huomattavasti, tulee äkkiä isomat modaukset eteen.

Nyt kun olen lukenut kommentteja useammasta paikkaa niin päätelmäni on se että haluan edetä syvemmässäkin lumessa (hitaasti) ja siirtymät paljaalla asvaltilla nekin onnistuu hitaasti (+ juuri hankittu peräkärry!!), mulla mihinkään kiire ole.
TA-Petu
Avatar
empperi
Viestit: 266
Liittynyt: La Touko 10, 2014 9:10 am
Pyörä: Gessu -09 + XT660R -07
Paikkakunta: Kemi

Re: Nastarenkaat Transalp XL700VA

Viesti Kirjoittaja empperi »

Mulla lähti nyt 3. talvi Transalpilla, vanhemmalla eli 650 mallilla tosin. Unohda heti syvässä lumessa ajaminen yli 200 kg pyörällä missä on 19 tuuman eturengas. Osta moottorikelkka tai lumikengät :) Kovalla lumella/jäällä pyörä on hyvä ajettava. Kolmia renkaita olen kokeillut. Ensin takana oli Mitas C02, jossa on hyvä pito mutta huono kestävyys. Nappulat repeilivät irti parin tuhannen kilometrin jälkeen. Sitten laitoin Kenda Big Blockin, johon laitettiin yli 300 nastaa. Ei mitään pitoa lumessa, täysin koville pinnoille tehty rengas. Nyt alla Cheng Shin C755 rallinastoilla, ja tämä kumi toimii myös lumella. Edessä on ollut koko ajan Mitas 444, mutta mulla onkin 21" etunen.

Aikaisemmin ajelin piku gessulla jossa oli 19" etunen. Siinä oli mielestäni hyvä kumi Kenda Trakmaster Kisarenkaan nastoittamana.
MikkoSa
Viestit: 11
Liittynyt: To Syys 14, 2017 6:51 am
Pyörä: R1100GS + HD ULH + HD FXSTC

Re: Nastarenkaat Transalp XL700VA

Viesti Kirjoittaja MikkoSa »

Minuakin kiinnostaa kovasti mikä on parhaiten pitävä 19" eturengas, joka mahtuu pyörimään matkaenskassa? Minun tapauksessa 1100GS pyörässä, siinä on teleleverin pallonivelen kiinnityspiste lähellä rengasta. Nyt on Karoo 100/90-19 rallinastoilla ja paljon suurempi halkaisija ei mahdu. Pito vaan ei riitä tuossa nykyisessä kumissa.

Onko tietoa, mahtuuko esim ICE 105/90-19 288VK/E pyörimään?

edit. Satapiikki suositteli DURO 3,5-19 240VK, pyysin sellaisen 5mm ulkoneman nastoilla ja enskapiikki reunaan. Saa nähä mahtuuko/pitääkö.

https://photos.app.goo.gl/Vh8Siduv4EaBzpVR7

Edit2, hyvin mahtuu duro. Kapean näköinen, eli toivottavasti pitävä. Ei pääse testaamaan ennenkuin flunssa ja jyväskylän romutori on selätetty.

Edit3, halkaisija on rajoilla, yli 80 vahdeissa napsuttelee lokariin kiinni, mutta kyllä sinne näkyy tilaa tulevan. Pito on ok.
Viimeksi muokannut MikkoSa, Ti Tammi 15, 2019 7:00 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Nastarenkaat Transalp XL700VA

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Vinkiksi, että Satapiikin sivuilta löytyy renkaiden tiedoista "tekniset tiedot" osio, ja siellä on ilmoitettu mitatut leveydet ja halkaisijat. Toinen tapa on rastittaa haluamansa renkaat vertailuun, jolloin tulee näkyviin kaikkien valittujen renkaiden tekniset tiedot rinnakkain. Se on kätevä etsittäessä esimerkiksi kapeinta tai pienihalkaisijaisinta rengasta tai vastaavasti isointa ilmatilaa metsärenkaissa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
habe
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 10:00 pm

Re: Nastarenkaat Transalp XL700VA

Viesti Kirjoittaja habe »

MikkoSa kirjoitti:Minuakin kiinnostaa kovasti mikä on parhaiten pitävä 19" eturengas, joka mahtuu pyörimään matkaenskassa? Minun tapauksessa 1100GS pyörässä, siinä on teleleverin pallonivelen kiinnityspiste lähellä rengasta. Nyt on Karoo 100/90-19 rallinastoilla ja paljon suurempi halkaisija ei mahdu. Pito vaan ei riitä tuossa nykyisessä kumissa.

Onko tietoa, mahtuuko esim ICE 105/90-19 288VK/E pyörimään?

edit. Satapiikki suositteli DURO 3,5-19 240VK, pyysin sellaisen 5mm ulkoneman nastoilla ja enskapiikki reunaan. Saa nähä mahtuuko/pitääkö.

https://photos.app.goo.gl/Vh8Siduv4EaBzpVR7
Gessuun voi laittaa vähän korotusta teleleverin kiinnityspalikan ja keulan alaliukuputken väliin, siihen mistä ne on toisiinsa kiinnitettynä kahdella M8 pultilla. Itsellä oli n. 10mm välipala tuossa kun oli 21" etupyörä kiinni, muuten ei olisi mahtunut. Myös etulokasuojaan piti tehdä jotain kiinnikettä, jos sen haluaa säilyttää paikallaan.
Vastaa Viestiin