Mystinen rengasrikko

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Mystinen rengasrikko

Viesti Kirjoittaja THä »

Viime viikonloppuna olin ottamassa EXC:tä ajoon ja huomasin takakumin olevan tyhjä. Ensakapiikit on päällä ja sisäkumina UHD (4 mm) misukka. Rengaslukon kohdalla oli kun rotanpuraisu ihan keskellä sisäkehää. Venttiili oli suorassa mutta rengaslukon pultti oli vähän vinossa. Paineet noin 0,6..0,8 bar. Ihan hirmu pakkasessa en kumeja päälle kääntänyt ja ajelin kyllä jossain -20 C keleissä, niin paineet on voineet olla jossain tuolla 0,6 bar tienoilla kylmässä. 0,8 bar kuitenkin noihin laitoin kylmässä tallissa olevalla kompuralla. Vanteessa rengaslukon pultinreikä oli vähän "mälvääntynyt".

Mitä tuossa on lie käynyt ja miten moiselta voi jatkossa välttyä? Onko rengaslukko tuon nirhaissut pienen pyörähtämisen seurauksena? Ihan miljoonan tiukkaan en lukkoa uskaltanut vetää, mutta napakasti se oli kiinni. Asennuksen jälkeen ei kiristetty. Renkaassa talkit sisällä.

Kuitenkin tuo ehti olla alla luokkaa 10 tuntia, niin tuskin raudoillakaan tuota puhki rouhin eikä mielestäni mitään ropleemaa ollut kumia päälle kääntää. Misään vaiheessa ei varmasti raudat noin syvälläkään olleet. Vanteen reunan kohdalla jotenkin nirhauman ymmärtäisin, mutta että ihan keskellä niin en oikein omaan virheeseen usko.

Pari kierrosta jesaria on vannenauhana ja pinnat ei tuota ole rikkoneet. Nyt laitoin ison prikan rengaslukon pultin alle niin ei kovin herkällä pitäisi sen antaa periksi.

Jokseenkin kyllä ihmetyttää, että mikä ihme tuon puhkaisi :shock:

Hyvä juttu kylla se, että paikka tuntui tarttuvan hyvin ja käänsin sisäkumin ympäri, niin rengaslukon kohdalle tulee koskematon kohta. Muutaman pinnavälin on rengaslukko ja venttiili kuitenkin sivussa.

Ihan 100% ei piikkikään ole, niin pito ei ihan parasta A-luokkaa ole ollut, mutta kyllähän se on välillä aika hyvin alustaan kiinni päässyt puremaan.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
timo
Viestit: 3018
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Mystinen rengasrikko

Viesti Kirjoittaja timo »

THä kirjoitti: Mitä tuossa on lie käynyt.
En tiedä. Mutta luulen, että noin sadannen reijän tai tuhannen vuoden jälkeen reijän syntymekanismilla ei ole merkitystä.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Mystinen rengasrikko

Viesti Kirjoittaja THä »

Tuuri kai loppunut. Itselle ei vaan ole osunut rengasrikkoja oikeastaan ollenkaan. Huolella olen yrittänyt elää ja tähän asti olen onnistunut. Mutta jos ei ainakaan mitään suurempaa omaa mokaa ole käynyt, niin jatketaan elämää kuten ennenkin. Pitäneekö tämä tulkita niin, että vihdoinkin ajan jo riittävän kovaa :D
Neljä vaihdetta riittää.
CorporalMike
Viestit: 49
Liittynyt: La Syys 24, 2016 6:44 am
Pyörä: Honda NX650 KTM 250 EXC
Paikkakunta: Oulu

Re: Mystinen rengasrikko

Viesti Kirjoittaja CorporalMike »

Kiristä rengaslukko ainakin 2 ensimmäisen ajon jälkeen. Löystyy kun hakeutuu paikalleen.

Alkutalvesta meni yksi sisugummi kun unohdin jälkikiristää.

Lähetetty minun PRA-LX1 laitteesta Tapatalkilla
Avatar
timo
Viestit: 3018
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Mystinen rengasrikko

Viesti Kirjoittaja timo »

Ajon jälkeen se on yleensä jo myöhäistä.
Jos mahdollista, lukko kannattaa jälkikiristää ennen ensimmäistäkään starttia. Eli illalla kumi vanteelle ja lukko kireälle. Aamulla kun kumi on rauhassa väistynyt niin jälkikiristys, jonka jälkeen voi vetää huoletta luistit kattoon.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Mystinen rengasrikko

Viesti Kirjoittaja THä »

Tuon takasen jälkikiristin ja nyt taas pyhinä noita kurkkasin. Ei näkynyt mitään pyörähtämisoireita, mutta molemmissa pyörissä lukot meni vielä noin kierroksen kohtuuvoimalla. Täytynee siis noita rengaslukkoja ihan aktiivisesti seurailla.
Neljä vaihdetta riittää.
Vastaa Viestiin