Renkaanvaihtovinkki !
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 291
- Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
- Pyörä: Honda CRF 300 Rally -21
- Paikkakunta: Espoo
Renkaanvaihtovinkki !
Tuolla on tuo "renkaanvaihto käsin" ketju, mutta ajattelin laittaa tämän vinkin omaansa.
Ehkä monelle tuttu mutta voi olla monelle myös hyödyllinen.
Omakohtainen kokemus/oppi.
Sisäkumillisen renkaanvaihdon tuska helpotti, ennen meni aikaa ja hikeä sekä tuli kolhuja vanteeseen ja vaihtajaan.
Enää ei !
Tämä on omakohtainen kantapää-oppi kun vahingossa väänsin vanteen ulkorenkaan sisään.
Säilytän renkaan aina levityksessä, siis jotain renkaan sisällä että se on levällään, helpottaa kummasti näitä renkaanvaihto hommia.
Työkaluina: Kolme hyvää rengasrautaa, 16” auton peltivanne jonka reunaan laitettu halkaistu ohuehko letku suojamaan pinnoja.
Asennus:
Rengas pystyssä.
Pujota vanteeseen rengaslukko, mutteria sen verran että ei putoo.
Täytä vähän ilmaa sisäkumiin ja pujota se ulkorenkaan sisään.
Työnnä vanne kokonaan renkaan sisään. Siis näin, venttiili alhaalla paina vannetta kantapäällä alas jolloin venttiili tulee reijästä läpi (tähän juurimutteri väliaikaisesti). Vanteen vääntö kokonaan ulkorenkaan sisään, tässä vaiheessa saattaa tarvita vähän rengasrautaa.
Kun vanne lepää renkaan sisällä niin rengasraudoilla molemmilta puolilta vaan nostelee renkaan vanteelle.
Irroitus:
Ilmat pois, venttiilin sielu irti. Jos käytät venttiilin juurimutteria ota se pois.
Vannelukon mutteri irti, paina vannelukkoa sisäänpäin jospa on vaikka jumissa ulkorenkaan kanssa.
Painellaan rengas irti vanteen reunoilta että se menisi helposti keskiuraan, kun rengasraudalla alkaa vääntämään niin toisella kädellä autetaan painamalla kumi keskiuraan.
Molemmilta puolilta nostellaan rengasraudoilla rengas vanteen päälle, siis siten että vanne on taas renkaan sisällä. Tuntuu typerältä mutta tässä on pointti, rengas lähtee vanteelta helposti ilman työkaluja vääntämällä .
Siis näin, rengas pystyyn ja venttiili alhaalla paina vannetta kantapäällä alas jolloin maisema jo näkyy ylhäällä vanteen ja renkaan välistä. Tästä kohtaa ylhäältä tuikka ote renkaasta ja vanteesta, vääntö ja hups koko vanne on irti renkaasta. (voi lähteä äkäisestikin joten varo ettet revi venttiiliä.)
-Lauri
Ehkä monelle tuttu mutta voi olla monelle myös hyödyllinen.
Omakohtainen kokemus/oppi.
Sisäkumillisen renkaanvaihdon tuska helpotti, ennen meni aikaa ja hikeä sekä tuli kolhuja vanteeseen ja vaihtajaan.
Enää ei !
Tämä on omakohtainen kantapää-oppi kun vahingossa väänsin vanteen ulkorenkaan sisään.
Säilytän renkaan aina levityksessä, siis jotain renkaan sisällä että se on levällään, helpottaa kummasti näitä renkaanvaihto hommia.
Työkaluina: Kolme hyvää rengasrautaa, 16” auton peltivanne jonka reunaan laitettu halkaistu ohuehko letku suojamaan pinnoja.
Asennus:
Rengas pystyssä.
Pujota vanteeseen rengaslukko, mutteria sen verran että ei putoo.
Täytä vähän ilmaa sisäkumiin ja pujota se ulkorenkaan sisään.
Työnnä vanne kokonaan renkaan sisään. Siis näin, venttiili alhaalla paina vannetta kantapäällä alas jolloin venttiili tulee reijästä läpi (tähän juurimutteri väliaikaisesti). Vanteen vääntö kokonaan ulkorenkaan sisään, tässä vaiheessa saattaa tarvita vähän rengasrautaa.
Kun vanne lepää renkaan sisällä niin rengasraudoilla molemmilta puolilta vaan nostelee renkaan vanteelle.
Irroitus:
Ilmat pois, venttiilin sielu irti. Jos käytät venttiilin juurimutteria ota se pois.
Vannelukon mutteri irti, paina vannelukkoa sisäänpäin jospa on vaikka jumissa ulkorenkaan kanssa.
Painellaan rengas irti vanteen reunoilta että se menisi helposti keskiuraan, kun rengasraudalla alkaa vääntämään niin toisella kädellä autetaan painamalla kumi keskiuraan.
Molemmilta puolilta nostellaan rengasraudoilla rengas vanteen päälle, siis siten että vanne on taas renkaan sisällä. Tuntuu typerältä mutta tässä on pointti, rengas lähtee vanteelta helposti ilman työkaluja vääntämällä .
Siis näin, rengas pystyyn ja venttiili alhaalla paina vannetta kantapäällä alas jolloin maisema jo näkyy ylhäällä vanteen ja renkaan välistä. Tästä kohtaa ylhäältä tuikka ote renkaasta ja vanteesta, vääntö ja hups koko vanne on irti renkaasta. (voi lähteä äkäisestikin joten varo ettet revi venttiiliä.)
-Lauri
Re: Renkaanvaihtovinkki !
Missä vaiheessa tuota auton peltivannetta käytetään? Se ei tullut ilmi ohjeesta. Tuossa irroituksen alkuvaiheessa?
Re: Renkaanvaihtovinkki !
No sehän on vain työpöytänä mopon renkaalle, ja kyllä aluvannekkin käy...MarDu kirjoitti:Missä vaiheessa tuota auton peltivannetta käytetään? Se ei tullut ilmi ohjeesta. Tuossa irroituksen alkuvaiheessa?
STN
Re: Renkaanvaihtovinkki !
No tokihan minä sitä ounastelinkin, mutta luonne kun on sellainen, että haluaa tehdä/tarkistuslukea ohjeita siten että kaltaiseni yksinkertaiset tai kokemattomat yksilöt osaisivat toimia . Varsinkin kun ohjeessa itse hommaa suoritettiin "rengas pystyasennossa". Niin se pisti mietityttämään, jotta missä vaiheessa se vanne olisi työpöytänä ja oletettavasti vaakatasossaSTN kirjoitti:No sehän on vain työpöytänä mopon renkaalle, ja kyllä aluvannekkin käy...
Anteeksi vänkääminen... Lienee oululainen luonteenpiirre.
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
- Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S
Re: Renkaanvaihtovinkki !
Nurinpäin käännetty kertakäyttölavakin ajaa muuten saman asian.STN kirjoitti:No sehän on vain työpöytänä mopon renkaalle, ja kyllä aluvannekkin käy...MarDu kirjoitti:Missä vaiheessa tuota auton peltivannetta käytetään? Se ei tullut ilmi ohjeesta. Tuossa irroituksen alkuvaiheessa?
STN
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
-
- Viestit: 291
- Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
- Pyörä: Honda CRF 300 Rally -21
- Paikkakunta: Espoo
Re: Renkaanvaihtovinkki !
No ny on Youtube neitsyys korkattu
Tässä lyhyet videot jossa Metzeler Unicross siirtyy vanteelle ja pois.
Näissä on tarkoituksella jätetty pois enemmät rengasrautailut, mutta toivottavasti joku kokeilee ja hyötyy.
https://www.youtube.com/watch?v=llFTrBkzISw
https://www.youtube.com/watch?v=nF2zJKEPGaw
Tässä lyhyet videot jossa Metzeler Unicross siirtyy vanteelle ja pois.
Näissä on tarkoituksella jätetty pois enemmät rengasrautailut, mutta toivottavasti joku kokeilee ja hyötyy.
https://www.youtube.com/watch?v=llFTrBkzISw
https://www.youtube.com/watch?v=nF2zJKEPGaw
- Josasu
- Viestit: 276
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 10:33 pm
- Pyörä: Kawasaki Versys X 300
- Paikkakunta: Muurame
Re: Renkaanvaihtovinkki !
Ööö Milläs muulla tyylillä vaihdetaan kumi käsin kuin aloituspostissa kirjoitit? Eiköhän tämä olis ihan hyvin mahtunut tuonne jo olleeseen topicciinkin jos tämä nyt oli jotenkin olevinaan uusi tyyli
Kawasaki Versys X 300 2019
KTM 250 exc 2015 (ex)
KTM 690 Enduro R 2010 (ex)
KTM 990 Adventure ABS 2010 (ex)
Kawasaki Zx-6r 1999 (ex)
KTM 250 exc 2015 (ex)
KTM 690 Enduro R 2010 (ex)
KTM 990 Adventure ABS 2010 (ex)
Kawasaki Zx-6r 1999 (ex)
-
- Viestit: 291
- Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
- Pyörä: Honda CRF 300 Rally -21
- Paikkakunta: Espoo
Re: Renkaanvaihtovinkki !
Ei tässä mitään uutta ole, vaikkakin useaa renkaan vaihtoa katselleena kukaan ei ole näin vaihtanut.
Kun sain tämän "ahaa" elämyksen renkaanvaihdon helppoudesta niin aattelin lapsenomaisella innokkuudella jakaa, mutta taitaa olla kommenttien vähyydestä päätellen tuttu juttu.
Aikaisemmin olen aina tuusannut renkaat vanteille polkupyörä tyyliin. Ensin toinen reuna kumista vanteelle, sitten pujottanut rengaslukon, sisäkumin, venttiilin ja aina ja jokakerta hikoillen ja kiroillen.
Kiitos ja kumarrus
Kun sain tämän "ahaa" elämyksen renkaanvaihdon helppoudesta niin aattelin lapsenomaisella innokkuudella jakaa, mutta taitaa olla kommenttien vähyydestä päätellen tuttu juttu.
Aikaisemmin olen aina tuusannut renkaat vanteille polkupyörä tyyliin. Ensin toinen reuna kumista vanteelle, sitten pujottanut rengaslukon, sisäkumin, venttiilin ja aina ja jokakerta hikoillen ja kiroillen.
Kiitos ja kumarrus
-
- Viestit: 641
- Liittynyt: To Marras 22, 2012 4:44 pm
- Pyörä: KTM 500 EXC-F Sixdays
- Paikkakunta: Raisio
Re: Renkaanvaihtovinkki !
Hyvät vinkit on aina tarpeeseen, eikä kannata masentua kommenttien vähyydestä;)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Renkaanvaihtovinkki !
ihan samat jutut tuolta toisesta ketjusta löytyy. Joskus latailin sinne videon missä otan renkaan vanteelta ja laitan takaisin alle 7minuutissa. Välillä toki paikkaan sisärenkaan, mutta siitä liiman kuivumisen odottelun leikkasin pois. Tämän ketjun videosta puuttuu oikeastaan se renkaan paikalleen laitto tai irroituskohta. Tuo vanteen pujottaminen renkaan sisään on vain yksi osa hommasta. Kyllähän tänne näitä ketjuja mahtuu samastakin aiheesta, mutta siinä saattaa olla se huono puoli, että jos joku etsii tietoa, niin se löytää usean ketjun samasta aiheesta ja alkuperäisen, eli vanhemman ketjun jutut saattaa jäädä lukematta.
-ville
-ville
---x mopolla suohon x---