Talvikumijupinaa
Valvoja: Moderaattorit
Re: Talvikumijupinaa
Vielä ei ole uutta kerrottavaa.
Tuon Pirellin kyllä väänsin jo toiselle vanteelle ja siinä se odottaa jotain vähän pidempää reissua.
Yhtä pyöreä se on niin kuvassa kuin 2.5":n vanteellakin. Ja pirun isotivuuksinen. Laitoin niin ison sisäkumin kuin hyllystä löysin. Tais olla 140mm.
Nyt olenkin rällännyt ihan perus kilpakumeilla koska lunta riittää. Edessäkin sellainen superhieno, maksimaalisen pureva, avoin eli harvahampainen kumi joka on aivan helevetillinen pideltävä jos joutuu lumettomalle pikitielle
Tuon Pirellin kyllä väänsin jo toiselle vanteelle ja siinä se odottaa jotain vähän pidempää reissua.
Yhtä pyöreä se on niin kuvassa kuin 2.5":n vanteellakin. Ja pirun isotivuuksinen. Laitoin niin ison sisäkumin kuin hyllystä löysin. Tais olla 140mm.
Nyt olenkin rällännyt ihan perus kilpakumeilla koska lunta riittää. Edessäkin sellainen superhieno, maksimaalisen pureva, avoin eli harvahampainen kumi joka on aivan helevetillinen pideltävä jos joutuu lumettomalle pikitielle
Re: Talvikumijupinaa
Garacross testattu n. 400km:n ajolla enimmäkseen kuivalla pikitiellä ja jäisellä polanteella. Edessä oli just samalla ajatuksella tehty hyvin tasapainoitettu Metzler Unicross.
Eli yritän tässä kehitellä itselleni kumeja joilla ei harmita ajaa asfalttia ja silti pärjää joten kuten umpilumessakin.
Nyt ei asfaltti harmittanut yhtään. Ajelin motariakin muiden vauhtia (korkeintaan satasta) ja hyvin pyyhki.
Tottakai tekee vähän pahaa kun joutuu ajamaan muun liikenteen seassa ja varsinki Helsinkiin , mutta nyt tuntui siltä ettei tarvitse koko ajan kammeta ja jännittää. Ajaminen oli aika rentoa jopa kiperissä ja mutkikkaissa kaupunkiliittymissä kunhan ei kanttaillut liikaa. Siirtyminen jäiseltä lumelta puhtaalle asfaltille ei tuntunut miltään. Toisinpäin pulautteli ja pito oli hakusessa.
Koska kunnollisia kynsiä ei ole, niin onhan purenta jäähän heikkoa, eli koko ajan sutii tyhjää mutta silti hallinta on hanskassa. Pehmeässä lumessa, varsinkin jos sieltä pilkottaa oksaa ja juurta, etenee ihan ok. Tiivis kuvio ei ole liian tiivis ja reunojen pitkät piikin tarraavat aina johonkin, joten kyllähän tällä pääse hyvällä alkuvaudilla paksustakin penkasta läpi.
Kulumisesta ei vielä näy merkkejä, hyvä niin. Ja jos tämä sietää Viron reissuja ja muuta sellaista pakollista asfalttiajoa sisältävää edes muutaman talven, niin voin väittää onnistuneeni kehittelyssä
Eli yritän tässä kehitellä itselleni kumeja joilla ei harmita ajaa asfalttia ja silti pärjää joten kuten umpilumessakin.
Nyt ei asfaltti harmittanut yhtään. Ajelin motariakin muiden vauhtia (korkeintaan satasta) ja hyvin pyyhki.
Tottakai tekee vähän pahaa kun joutuu ajamaan muun liikenteen seassa ja varsinki Helsinkiin , mutta nyt tuntui siltä ettei tarvitse koko ajan kammeta ja jännittää. Ajaminen oli aika rentoa jopa kiperissä ja mutkikkaissa kaupunkiliittymissä kunhan ei kanttaillut liikaa. Siirtyminen jäiseltä lumelta puhtaalle asfaltille ei tuntunut miltään. Toisinpäin pulautteli ja pito oli hakusessa.
Koska kunnollisia kynsiä ei ole, niin onhan purenta jäähän heikkoa, eli koko ajan sutii tyhjää mutta silti hallinta on hanskassa. Pehmeässä lumessa, varsinkin jos sieltä pilkottaa oksaa ja juurta, etenee ihan ok. Tiivis kuvio ei ole liian tiivis ja reunojen pitkät piikin tarraavat aina johonkin, joten kyllähän tällä pääse hyvällä alkuvaudilla paksustakin penkasta läpi.
Kulumisesta ei vielä näy merkkejä, hyvä niin. Ja jos tämä sietää Viron reissuja ja muuta sellaista pakollista asfalttiajoa sisältävää edes muutaman talven, niin voin väittää onnistuneeni kehittelyssä
Re: Talvikumijupinaa
Ei olis kannattanut viedä valoon, ei kestänyt Pirelli sitä.
Yksi keskinappula revennyt tyvestä ja muissakin lopun alun merkkejä.
Epäonnistuin
Yksi keskinappula revennyt tyvestä ja muissakin lopun alun merkkejä.
Epäonnistuin
- JiiPee
- Viestit: 119
- Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 9:30 am
- Pyörä: 790 Rreissuenduro
- Paikkakunta: Tampere
Re: Talvikumijupinaa
Heja-Heja! Uutta rautaa kumiin. Kyllä se siitä.
Keitoksestahan puuttuu enää vain yksi täydellinen ainesosa (rengas)
Tälle työlle on laajaa kannatusta ja tervetta.
(silti kysyn, saatko valmiin talvikumin talviralliin ?)
Jii
Keitoksestahan puuttuu enää vain yksi täydellinen ainesosa (rengas)
Tälle työlle on laajaa kannatusta ja tervetta.
(silti kysyn, saatko valmiin talvikumin talviralliin ?)
Jii
Re: Talvikumijupinaa
Olispa mulla oma rengastehdas. Laittaisin porukan töihin tekemään pomolleen sellaisen takakumin jossa on helevetin kova ja yhtenäinen keskiharjas rallinastoitukselle ja joka on sivuiltaan kuin tuo lattialla lojuva luminen Mitas.
Ja joo, talviralliin on hyvä luminen reitti, eli Mitaksilla
Ja joo, talviralliin on hyvä luminen reitti, eli Mitaksilla
-
- Viestit: 2105
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Talvikumijupinaa
Semmoista keskeltä tihempää ja reunoilta harvaa takarengasta ei taida olla. Sellainen voisi olla hyvä kesärenkaanakin. Jää varmaan ainoaksi vaihtoehdoksi leikata reunoja harvemmaksi jostakin tiheämmästä mutta riittävän korkeanappulaisesta renkaasta.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 2105
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Talvikumijupinaa
Mitenkäs Dunlop D908 Rally Raid. Keskellä melkein yhtenäistä palkoa ja reunoilla nappulat harvassa varsinkin jos leikkaa reunimmaisia nappuloita vähän pienemmäksi. Onko kokonaisuutena aivan liian tiheä kuvio ja liian isot keskinappulat? On myös aika kallis nastarungoksi ja leveäkin vielä.
https://www.dunlopmotorcycletires.com/tire-line/d908/
https://www.dunlopmotorcycletires.com/tire-line/d908/
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Re: Talvikumijupinaa
Juu, eihän näitä ole.
Luminen pohjoisen talvi on siitä jännä kenttä, että täällä riittää vaihtelua enemmän kuin ehkä missään. Tuolla vanhan mantereen eteläosissa missä on kuumimmat mopomarkkinat, lunta on niin vähän aikaa. Edes vuoristojen asukkaat eivät näköjään kiinnostu kuin ottamaan matkaenskakuvia nettiin "lumessa jumissa sileillä ja nastattomilla"- tilanteista.
Täällä monen mielestä kunnolliset piikit pitää olla. Ja ne syöpyvät pois aika nopsaan jopa hiekoitushiekan ansiosta. Vaikka polannetta olisi pitkäpiikkisellekin, hiekka voi syödä nastan "ikenen" jo muutaman tankillisen jälkeen jolloin syömähampaita alkaa tippumaan, nastan tynkä pyöristyy jonka takia muuttuu todella liukkaaksi.
Laiskempi tyytyy ostamaan tai tekemään aina uuden kumin kun vanhasta nastat häipyy, tai liukastelemaan pirun pitkään jollain puolikaljulla. Kuten minäkin .
Mun mielestäni tämä on kuitenkin niin kiinnostava juttu että en taida vielä antaa periksi.
Tuolla Pirellillä tehty lyhyt opintomatka opetti taas jotakin. Se oli perhanan hyvän tuntuinen, mutta ehdottomasti liian pehmo tyyppi. Keskinappularivi alkoi antamaan periksi ehkä senkin vuoksi, koska profiili on niin pyöreä. Vain keskiosa vetää kovalla. En ajanut sataa kuin Hämeenlinnan motarilla testimielessä n. 15min, loput n. kahdeksaakymppiä ja alle.
Senkin olen huomannut, että kestävyyden suhteen paineella ei ole ihan hirveästi merkitystä kun ajetaan maantienopeutta. Eli 0.7bar - 1.7bar lukkojen kanssa on reissusta riippuen mittarissa.
Ainahan näillä reissuilla pitää malttaa toki kaasun kanssa varsinkin kiihdytyksissä. Hennolla "kuminauha"vedolla päsee pidemmälle.
Kumi on siitä jännä, että se johtaa huonosti lämpöä. Uloskin. Eli kun nappulan sisus läpiää ja pehmenee pakkasellakin, pitkä nappula taipuu yhä enemmän ja tuntuu repeävän helposti jos ajaa pitkään ilman taukoja.
Tuo Dunlop D908 on varmasti tehty kestämään pitkiä vetoja. Tuon näköinen nappula ei taatusti kaadu. Silti siinä näkyy olevan jonkin verran tilaa lumelle.
Siihen voisi saada viittä tai kuuttakin rallinastaa per kohouma. Runoille pitkät.
Kiitos Jani vikistä.
Nyt alla olevan Pirellin käänsin jo, jotta repeämät eivät pahenisi. Kai sillä voi vielä kylillä käydä jonkin aikaa.
Seuraava projekti voisi olla RallyDunlop joka pitää sisäänajaa ensin. Mulla on sellainen kutina, että kun keskiosa edes pikkaisen tasoittuu, tasoittaa se samalla myös keskinastojen kuormaa. Eli muutama reissu ilman nastoja ja sitten..
Luminen pohjoisen talvi on siitä jännä kenttä, että täällä riittää vaihtelua enemmän kuin ehkä missään. Tuolla vanhan mantereen eteläosissa missä on kuumimmat mopomarkkinat, lunta on niin vähän aikaa. Edes vuoristojen asukkaat eivät näköjään kiinnostu kuin ottamaan matkaenskakuvia nettiin "lumessa jumissa sileillä ja nastattomilla"- tilanteista.
Täällä monen mielestä kunnolliset piikit pitää olla. Ja ne syöpyvät pois aika nopsaan jopa hiekoitushiekan ansiosta. Vaikka polannetta olisi pitkäpiikkisellekin, hiekka voi syödä nastan "ikenen" jo muutaman tankillisen jälkeen jolloin syömähampaita alkaa tippumaan, nastan tynkä pyöristyy jonka takia muuttuu todella liukkaaksi.
Laiskempi tyytyy ostamaan tai tekemään aina uuden kumin kun vanhasta nastat häipyy, tai liukastelemaan pirun pitkään jollain puolikaljulla. Kuten minäkin .
Mun mielestäni tämä on kuitenkin niin kiinnostava juttu että en taida vielä antaa periksi.
Tuolla Pirellillä tehty lyhyt opintomatka opetti taas jotakin. Se oli perhanan hyvän tuntuinen, mutta ehdottomasti liian pehmo tyyppi. Keskinappularivi alkoi antamaan periksi ehkä senkin vuoksi, koska profiili on niin pyöreä. Vain keskiosa vetää kovalla. En ajanut sataa kuin Hämeenlinnan motarilla testimielessä n. 15min, loput n. kahdeksaakymppiä ja alle.
Senkin olen huomannut, että kestävyyden suhteen paineella ei ole ihan hirveästi merkitystä kun ajetaan maantienopeutta. Eli 0.7bar - 1.7bar lukkojen kanssa on reissusta riippuen mittarissa.
Ainahan näillä reissuilla pitää malttaa toki kaasun kanssa varsinkin kiihdytyksissä. Hennolla "kuminauha"vedolla päsee pidemmälle.
Kumi on siitä jännä, että se johtaa huonosti lämpöä. Uloskin. Eli kun nappulan sisus läpiää ja pehmenee pakkasellakin, pitkä nappula taipuu yhä enemmän ja tuntuu repeävän helposti jos ajaa pitkään ilman taukoja.
Tuo Dunlop D908 on varmasti tehty kestämään pitkiä vetoja. Tuon näköinen nappula ei taatusti kaadu. Silti siinä näkyy olevan jonkin verran tilaa lumelle.
Siihen voisi saada viittä tai kuuttakin rallinastaa per kohouma. Runoille pitkät.
Kiitos Jani vikistä.
Nyt alla olevan Pirellin käänsin jo, jotta repeämät eivät pahenisi. Kai sillä voi vielä kylillä käydä jonkin aikaa.
Seuraava projekti voisi olla RallyDunlop joka pitää sisäänajaa ensin. Mulla on sellainen kutina, että kun keskiosa edes pikkaisen tasoittuu, tasoittaa se samalla myös keskinastojen kuormaa. Eli muutama reissu ilman nastoja ja sitten..
Re: Talvikumijupinaa
No kyllä mun oli ihan pakko hakea tuomminen "RR". Niin lupaavalta aihiolta se kuvassa näytti. Hypistelyn jälkeen ajatus sen nastoittamisesta kutkuttaa vielä enemmän.Jani M kirjoitti:Mitenkäs Dunlop D908 Rally Raid.
Kotiin tullessa vertasin sitä tuollaiseen vastaavat mitat omaavaan FIM-Misukkaan, joka omasta mielestäni on ajettavuudeltaan niitä maukkaimpia endurokumeja. Misukka on pehmeä, herkkä ja kevyt. Lyhytikäinen, mutta niiiin hyvä.
Dunlop on kuin muovia ja painaakin aika pirusti. Niin jäykkä, että ehkä sillä saattaa ajaa ilman sisäkumiakin. Kolme kuukautta sitten paistettu, mutta niin vastenmielisen kova, että en haluaisi kesäkelillä ajaa sillä ollenkaan, paitsi jos edessä olisi pelkkää kuumaa aavikkoa. Ennätyskova seos tukee kuitenkin mainiosti tätä hankettani.
Profiili on fimin tavoin tuollainen aika kantavan näköinen. Ja vaikka en halua, taidan siltikin ensin kuluttaa sitä vieläkin tasaisemmaksi ennen nastoitusta. Siitä on kestävyyden kannalta pirusti apua, jos keskiosa nastoituksineen on edes vähän "automainen". Eli lakannut kulumasta niin nopeasti. Lisäksi noin jäykkä runko sallii tosi pienet paineet.
Nyt alla oleva Pirelli meni pieleen. Saas ny nähdä miten käy Dunlopin kanssa.
Re: Talvikumijupinaa
Joka toinen keskinappula on letukan logo
Re: Talvikumijupinaa
Muistuttaa kyllä etäisesti sitä.
Wanhoja Chevy-linttoja on talossa ollut aika monta. Sikäli kuvio sopii mainiosti Ja vaikka viime vuodet on tullut rytyytettyä Moparin raadolla, en Chrysler Corporationin näköistä nappulaa taitaisi pehmeälle alustalle valita. Semmoinen melkein-mutterikuvio oli kyllä silloin kultaisella 80-luvulla käytössä ainakin joissain Metzeler allroad- kumeissa, mutta siltikään en.
Mistäs nykyään voi ostaa rallinastoja? Vanhan varastoni pohja näkyy jo.
Wanhoja Chevy-linttoja on talossa ollut aika monta. Sikäli kuvio sopii mainiosti Ja vaikka viime vuodet on tullut rytyytettyä Moparin raadolla, en Chrysler Corporationin näköistä nappulaa taitaisi pehmeälle alustalle valita. Semmoinen melkein-mutterikuvio oli kyllä silloin kultaisella 80-luvulla käytössä ainakin joissain Metzeler allroad- kumeissa, mutta siltikään en.
Mistäs nykyään voi ostaa rallinastoja? Vanhan varastoni pohja näkyy jo.
-
- Viestit: 2105
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Talvikumijupinaa
Oletko jo ajatelut nastakuviota? Nappularivejä on 33, joten 6 lyhyempää nastaa keskinappulaan / kolmen nappulan muodostamaan ryhmään ja yksi enduronasta per sivunappula tekisi yhteensä 330 nastaa, joka voisi olla aika sopiva määrä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Re: Talvikumijupinaa
Suurinpiirtein noin.
Keskiosa tässä koko jutussahan on se kiinnostavin haaste. Perstuntuma Dunlopista on nyt se, että jos jollain, niin tällä se onnistuu, se "kaksi rengasta yhdessä rungossa"-juttu.
Reunat on lapsellisen helppoa saada kestämään ja pitämään. Sinne tulee täyspitkiä melkein tuplamäärä tuohon Pirelliin verrattuna. Ei se käsistä karannut jäisellä mutkapätkällä noillakaan, leppoisasti eteni, mutta turhan leveällä linjalla.
Keskiosa tässä koko jutussahan on se kiinnostavin haaste. Perstuntuma Dunlopista on nyt se, että jos jollain, niin tällä se onnistuu, se "kaksi rengasta yhdessä rungossa"-juttu.
Reunat on lapsellisen helppoa saada kestämään ja pitämään. Sinne tulee täyspitkiä melkein tuplamäärä tuohon Pirelliin verrattuna. Ei se käsistä karannut jäisellä mutkapätkällä noillakaan, leppoisasti eteni, mutta turhan leveällä linjalla.
Re: Talvikumijupinaa
1000pcs of WT18ATVJÄÄ / ICE kustannukset: 225EUR (veroineen ja kuljetus).
Tuollainen vastaus tuli http://www.wipertec.fi/atvnastat.php firmasta kun 11.2014 kyselin.
Jäi ostamatta
Tuollainen vastaus tuli http://www.wipertec.fi/atvnastat.php firmasta kun 11.2014 kyselin.
Jäi ostamatta
Re: Talvikumijupinaa
Kävin vielä Viron saaristossa tuolla jo lähtöhetkellä arveluttavalla Pirellillä. Kotiin tullessa siitä ei ollut juuri mitään jäljellä. Koko keskirivi lohkeili matkan varrelle. Mutta eipä puhjennut
Nyt aloin piikittämään tuota Dunlopia. En malttanut kuluttaa sitä tasaisemmaksi vaikka piti.
Keskelle tulee entistä enemmän kuorma-autoon tarkoitettuja, pitkällä kovapalla tehtyjä, tylsempiä ja rungoltaan pidempiä nastoja.
Sen jo tiedän, että purenta kovaan jäähän tulee olemaan nollan ja säälittävän väliltä, mutta toivottavasti niistä on muuten iloa.
Nastat ovat syvällä, poraus on syvä ja nastat ylettyvät ensimmäiseen kudokseen asti. Kuluessaan 3mm paksua kovapalaa riitää teoriassa 7mm.
Jos runko toimii toivotusti, saatan päästä pitkään ihailemaan kun kumi ja nastan runko kuluu kovapalan ympäriltä pikkuhiljaa, ajokelpoisuuden pysyessä kelvollisena. Tai sitten en.
Reunoille tulee perus enskapiikit, ruuvaten.
Yhteensä näitä on 353kpl.
Dunlop on aika kova vastus. IR-lämmittimellä sen saa silti nöyrtymään ja saippuoitu nasta uppoaa ihan ok kunhan painetta on min. 8bar.
Nyt aloin piikittämään tuota Dunlopia. En malttanut kuluttaa sitä tasaisemmaksi vaikka piti.
Keskelle tulee entistä enemmän kuorma-autoon tarkoitettuja, pitkällä kovapalla tehtyjä, tylsempiä ja rungoltaan pidempiä nastoja.
Sen jo tiedän, että purenta kovaan jäähän tulee olemaan nollan ja säälittävän väliltä, mutta toivottavasti niistä on muuten iloa.
Nastat ovat syvällä, poraus on syvä ja nastat ylettyvät ensimmäiseen kudokseen asti. Kuluessaan 3mm paksua kovapalaa riitää teoriassa 7mm.
Jos runko toimii toivotusti, saatan päästä pitkään ihailemaan kun kumi ja nastan runko kuluu kovapalan ympäriltä pikkuhiljaa, ajokelpoisuuden pysyessä kelvollisena. Tai sitten en.
Reunoille tulee perus enskapiikit, ruuvaten.
Yhteensä näitä on 353kpl.
Dunlop on aika kova vastus. IR-lämmittimellä sen saa silti nöyrtymään ja saippuoitu nasta uppoaa ihan ok kunhan painetta on min. 8bar.