Thruxtonin kevyt Scrambleröittäminen
Valvoja: Moderaattorit
Thruxtonin kevyt Scrambleröittäminen
Moikka vaan kaikille.
Triumpan Thruxtonilla on tullut nyt nykyrenkaat loppuun ja tekis mieli laajentaa tuota tievalikoimaa. Varsinkin kun nykyselläänkin tulee hiekkatietä vastaan ja katurenkailla sen on hieman horroria. Trumpan scrambler on aika lailla sama pyörä kuin tuo oma, mutta käyttävät palarenkaita. Tosin etuvanne on 19" tuon mun 18" sijaan. Muita muutoksia ajattelin lähinnä moottorin ja öljynlauhduttimen suojaamiseksi.
Scrambleriä en oo päässyt ite testaamaan ja muutenkin ovat aika harvassa, niin kysyisinkin että minkälaista rengastusta kannattaisi miettiä jos haluaisi nauttia mutkista (ja ehkä hieman likennellä rajojakin välillä) sekä asfaltilla että hiekkatiellä. Pääkäyttö on iltalenkit (tankillinen, eli about 200+km), mutta kerran pari kuussa käydään vaimo kyydissä pidemmällä vloppureissulla. Ja pari viikkoa sitten tuli reilu 2k lasiin Etelä-Suomen tourneella.
Olen miettinyt hieman esmes Avonin Trailraidereita , Metzelerin Touranceja ja Misukan Anakee 3:sia. Ideoita, ajatuksia, etc. Varmaan 70:30 olis asfaltti - hiekkasuhde ajatuksissa.
Triumpan Thruxtonilla on tullut nyt nykyrenkaat loppuun ja tekis mieli laajentaa tuota tievalikoimaa. Varsinkin kun nykyselläänkin tulee hiekkatietä vastaan ja katurenkailla sen on hieman horroria. Trumpan scrambler on aika lailla sama pyörä kuin tuo oma, mutta käyttävät palarenkaita. Tosin etuvanne on 19" tuon mun 18" sijaan. Muita muutoksia ajattelin lähinnä moottorin ja öljynlauhduttimen suojaamiseksi.
Scrambleriä en oo päässyt ite testaamaan ja muutenkin ovat aika harvassa, niin kysyisinkin että minkälaista rengastusta kannattaisi miettiä jos haluaisi nauttia mutkista (ja ehkä hieman likennellä rajojakin välillä) sekä asfaltilla että hiekkatiellä. Pääkäyttö on iltalenkit (tankillinen, eli about 200+km), mutta kerran pari kuussa käydään vaimo kyydissä pidemmällä vloppureissulla. Ja pari viikkoa sitten tuli reilu 2k lasiin Etelä-Suomen tourneella.
Olen miettinyt hieman esmes Avonin Trailraidereita , Metzelerin Touranceja ja Misukan Anakee 3:sia. Ideoita, ajatuksia, etc. Varmaan 70:30 olis asfaltti - hiekkasuhde ajatuksissa.
-
- Viestit: 222
- Liittynyt: Su Elo 25, 2013 4:54 pm
- Pyörä: 950 Adv -04
- Paikkakunta: "Hyvinkää"
Re: Thruxtonin kevyt Scrambleröittäminen
Itellä ei oo kokemusta kuin Anakee kakkosista, mutta ne on aika lailla saman oloset kuin nuo tourancet ja trailriderit.
Ne oli alla 650 pegasossa, 19/17" settinä. Asfaltilla en osannut kaivata mitään lisää, omaan makuun kulku oli oikein sujuvaa. Nykyinen Unicrossi advessa on huomattavasti levottomampi niinkun voi odottaakin, silti ihan ajettavissa 130km/h asti. Anakeet toimi sorateilä uskomattoman hyvin, olin alkuun hyvinkin skeptinen niiden suhteen, mutta yllättivät kyllä positiivisesti. Pehmeä hiekka oli toki myrkkyä, mutta "mökkitiet" meni ihan sujuvasti.
Anakee 3 vaikuttaa omaan silmään aika kehnolta soratierenkaalta.
Ne oli alla 650 pegasossa, 19/17" settinä. Asfaltilla en osannut kaivata mitään lisää, omaan makuun kulku oli oikein sujuvaa. Nykyinen Unicrossi advessa on huomattavasti levottomampi niinkun voi odottaakin, silti ihan ajettavissa 130km/h asti. Anakeet toimi sorateilä uskomattoman hyvin, olin alkuun hyvinkin skeptinen niiden suhteen, mutta yllättivät kyllä positiivisesti. Pehmeä hiekka oli toki myrkkyä, mutta "mökkitiet" meni ihan sujuvasti.
Anakee 3 vaikuttaa omaan silmään aika kehnolta soratierenkaalta.
Re: Thruxtonin kevyt Scrambleröittäminen
Kiitokset kommenteista.
Isoin ongelma on tuo eturengas. 18" koossa on huonosti vaihtoehtoja. Yks vaihtoehto olis Avonin trailraiderin 110/80 R18 takarengas eteen. Avon mainitisi sivuilan etteivät he varsinaisesti kiellä eikä salli moista viritelmää. Taakse sitten mahdollisesti tuo tourance tai vastaava avoni. EMC ehotti siracia (myös takarengas) eteen, mutta samaan hengenvetoon totesivat että ei ole hääppöinen asfaltilla.
Isoin ongelma on tuo eturengas. 18" koossa on huonosti vaihtoehtoja. Yks vaihtoehto olis Avonin trailraiderin 110/80 R18 takarengas eteen. Avon mainitisi sivuilan etteivät he varsinaisesti kiellä eikä salli moista viritelmää. Taakse sitten mahdollisesti tuo tourance tai vastaava avoni. EMC ehotti siracia (myös takarengas) eteen, mutta samaan hengenvetoon totesivat että ei ole hääppöinen asfaltilla.
-
- Viestit: 222
- Liittynyt: Su Elo 25, 2013 4:54 pm
- Pyörä: 950 Adv -04
- Paikkakunta: "Hyvinkää"
Re: Thruxtonin kevyt Scrambleröittäminen
Kuvio noissa trailridereissa näyttää olevan suht samanlainen edessä ja takana, en usko että siitä juuri ongelmaa tulee jos tuo koko vaan on lähellä haettua.
Näissä karkeissa V-kuviollisissa eturengas pyörii ikäänkun väärään suuntaan, se kannattaa asentaessa ottaa huomioon.
Eli jos eteen laittaa takarenkaan niin se pitää asentaa "väärin päin" pyörimissuuntanuoleen nähden.
Näissä karkeissa V-kuviollisissa eturengas pyörii ikäänkun väärään suuntaan, se kannattaa asentaessa ottaa huomioon.
Eli jos eteen laittaa takarenkaan niin se pitää asentaa "väärin päin" pyörimissuuntanuoleen nähden.
Re: Thruxtonin kevyt Scrambleröittäminen
Mahdollisuudet ovat monet :/.
Pirellin Scorpion Trail 2:set löytysivät oikean kokosena samoin Scorpion A/T:t ekat ilmeisesti lähinnä katurenkaat ja jälkimmäiset maastoon.
Sen sijaan Heideneau K60 etunen ja Scout takanen löytys kans oikeaa koko. Netissä hehkuttavat kestoa, mutta mietityttää että meneekö jo tuo myös liian aggressiiviseksi.
Pirellin Scorpion Trail 2:set löytysivät oikean kokosena samoin Scorpion A/T:t ekat ilmeisesti lähinnä katurenkaat ja jälkimmäiset maastoon.
Sen sijaan Heideneau K60 etunen ja Scout takanen löytys kans oikeaa koko. Netissä hehkuttavat kestoa, mutta mietityttää että meneekö jo tuo myös liian aggressiiviseksi.
Re: Thruxtonin kevyt Scrambleröittäminen
Motormanista löyttyy nuo minun vanhat renkaat pikku välirahalla, sen kun vaan käyt hakemassa.
http://www.nettimoto.com/triumph/scrambler/2003163
http://www.nettimoto.com/triumph/scrambler/2003163
Weteraani kurapyöräilijä
Re: Thruxtonin kevyt Scrambleröittäminen
Eilen kävin tyyppaamassa ATC:n Scramblerin ja hieno oli vehjes. Erityishuomio todella rouheista soundeista.
Rengashajatelmat menivät siten, että päädyin tilaamaan mynetmotosta Heidenaun K60:sen eturenkaan (110/80 R18) ja Avonin Trailriderin (150/70 R17) takasen. Eripari pikkasen syletyttää, mutta rouheampi etunen ei varmasti ole huono juttu ja eipähän tartte hotsitella tuota takarengas eessä-juttua. Ja aika hitosti on tullut ylistystä tuosta Heidenausta. Ja jos ei mätsää trumpan menojen kans, niin aika edukas oli rengas.
Nyt sitten miettimään pohjapanssaria entisen duunikaverin avustuksella (dudeksella on aika HC metallipaja). Tän tyylistä ajateltelin, kun suojaa hieman putkiakin:
Samoin pitäs hieman nostaa lokaria, kun nykynen näyttää magealle, mutta ottaa varmaan herkästi itteensä jos isompaa gnööbeliä alkaa tiestä irrota.
Muuten tässä saakin viettää hetken laatuaikaa trumppaa rassaillessa kun edellinen takanen meni tänään kankaille ja päätin tsekata joutessani venttiilien välykset. <3
Rengashajatelmat menivät siten, että päädyin tilaamaan mynetmotosta Heidenaun K60:sen eturenkaan (110/80 R18) ja Avonin Trailriderin (150/70 R17) takasen. Eripari pikkasen syletyttää, mutta rouheampi etunen ei varmasti ole huono juttu ja eipähän tartte hotsitella tuota takarengas eessä-juttua. Ja aika hitosti on tullut ylistystä tuosta Heidenausta. Ja jos ei mätsää trumpan menojen kans, niin aika edukas oli rengas.
Nyt sitten miettimään pohjapanssaria entisen duunikaverin avustuksella (dudeksella on aika HC metallipaja). Tän tyylistä ajateltelin, kun suojaa hieman putkiakin:
Samoin pitäs hieman nostaa lokaria, kun nykynen näyttää magealle, mutta ottaa varmaan herkästi itteensä jos isompaa gnööbeliä alkaa tiestä irrota.
Muuten tässä saakin viettää hetken laatuaikaa trumppaa rassaillessa kun edellinen takanen meni tänään kankaille ja päätin tsekata joutessani venttiilien välykset. <3
Re: Thruxtonin kevyt Scrambleröittäminen
Venttiilihuolto tehty, helicoilit pistetty koneistamolla ja renkaatkin meni alle pienen perseilyn jälkeen. Mutta jestamanteera on eri meininki hiekkatiellä. Eturengas puree hienosti jopa irtosoraankin ja takanen pitää, mutta kaasulla voi kivasti leikkiä ilman isompia murheita. Erityisesti tuo rengastus on "confidence inspiring" ajaessa.
Mutkapätkällä asfaltilla ei myöskään huomaa pidossa isompia eroja. Renkaat ovat tunnottomammat ja tekevät pyörästä hieman jäykemmän. Mutta ehdottomasti myös rauhoittavat epätasaisuuksia hitosti. Ainoa kupru on vihellys 60km->. Tosin saatto olla että vedin etuhaarukan liian tiukalle kun momentit olivat samat kuin takapäässä. Pitää tarkistaa huomenna. Huomaamatta tuli lenkille melkoinen siivu hiekkaa. Ja jotenkin ollaan pärtsäilyn perusasioissa kiinni.
Mutkapätkällä asfaltilla ei myöskään huomaa pidossa isompia eroja. Renkaat ovat tunnottomammat ja tekevät pyörästä hieman jäykemmän. Mutta ehdottomasti myös rauhoittavat epätasaisuuksia hitosti. Ainoa kupru on vihellys 60km->. Tosin saatto olla että vedin etuhaarukan liian tiukalle kun momentit olivat samat kuin takapäässä. Pitää tarkistaa huomenna. Huomaamatta tuli lenkille melkoinen siivu hiekkaa. Ja jotenkin ollaan pärtsäilyn perusasioissa kiinni.