Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Su Elo 25, 2019 7:56 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 60 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Tammi 28, 2010 8:15 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Viestit: 1987
Paikkakunta: Hämeenperä
Pyörä: SE ja kolmipökö
ossi kirjoitti:
Kipa kirjoitti:
Sivuleikkureilla saa väännettyä aika hyvin. Sivarin toinen leuka nastan taakse ja toinen reilusti nappulan pystyseinään ja vääntö. Suojalasien käyttö on pakollista! Ruuvarikikka on myös käytössä. Viimeksi jäi parikymmentä nastaa saamatta...


Jos omistaa migin....


Mutta kun ei omista ja se hornettikin tuli alas :lol: Ite olen joutunut nyppimään nastat uusiokäyttöön epäonnistuneiden rengaskokeilujen jälkeen eli en ole elvyttänyt rengasta. Toivottavasti toi pähkäuusi-Trellikka muuttaa tuon tilanteen. Ehkä kolmen-neljän ankaran ajotalven jälkeen kun pitää keskelle uusia pari kolme nastaa....... Ai niin mutta nehän on parasta A-ryhmää eli BestGrippejä.

_________________
- taas kahden mopon taktiikalla -


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 28, 2010 10:32 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2962
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Kipa kirjoitti:
parasta A-ryhmää eli BestGrippejä.

Onkohan ne siltikään?
Jo tuossa edellisellä sivulla jupisin samaa.. ja taas. Nyt on tosin ollunna aika kylmää ja rauta on kovaa, mutta ei ne ennen o noin herkästi katkeilleet. Uudet Bestikset napsuu poikki helpolla, vaikka yritän pintakaasulla ihan varovasti ajella


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 01, 2010 10:14 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 2:53 pm
Viestit: 670
Paikkakunta: Nokia
Pyörä: EXC-F 450
timo kirjoitti:
Kipa kirjoitti:
parasta A-ryhmää eli BestGrippejä.

Onkohan ne siltikään?
Jo tuossa edellisellä sivulla jupisin samaa.. ja taas. Nyt on tosin ollunna aika kylmää ja rauta on kovaa, mutta ei ne ennen o noin herkästi katkeilleet. Uudet Bestikset napsuu poikki helpolla, vaikka yritän pintakaasulla ihan varovasti ajella

Sama vika eturenkaassa, jonka korjasin best gripeillä. Osa kovametallipaloista on mennyt poikki, perinteisillä enskanastoilla em. ilmiö on aika harvinaista. Lieneekö syynä vääränlainen karkaisu.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 01, 2010 10:33 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Viestit: 1987
Paikkakunta: Hämeenperä
Pyörä: SE ja kolmipökö
jmka kirjoitti:
timo kirjoitti:
Kipa kirjoitti:
parasta A-ryhmää eli BestGrippejä.

Onkohan ne siltikään?
Jo tuossa edellisellä sivulla jupisin samaa.. ja taas. Nyt on tosin ollunna aika kylmää ja rauta on kovaa, mutta ei ne ennen o noin herkästi katkeilleet. Uudet Bestikset napsuu poikki helpolla, vaikka yritän pintakaasulla ihan varovasti ajella

Sama vika eturenkaassa, jonka korjasin best gripeillä. Osa kovametallipaloista on mennyt poikki, perinteisillä enskanastoilla em. ilmiö on aika harvinaista. Lieneekö syynä vääränlainen karkaisu.


No just. Muut korjaa BestGripeillä nastarenkaitaan. Mä innostun kans asiaan, laitan niitä sata kpl uuteen takanakkiin ja kohta korjaan enskanastoilla antautuneita BaskGrippejä. Mua huvita kohta enää mikää. :evil:

_________________
- taas kahden mopon taktiikalla -


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 17, 2010 8:49 pm 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1394
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Tösös !

Ostin nuita kierrettäviä 11 millisiä eli kaikista lyhkäsempiä. Pitkiähän nuokin ovat endurorenkaaseen jossa ei ole kuin jokunen 5 mm kuviota jäljellä ja nyt kysynkin arvon enturohemmot:

Ootteko esim, sopivalla prikalla rajoittaneet tuon nastan uppoamista kumiin ?

Meinaan jotta palarenkaassahan on helposti tuo vaadittava 10mm syvyys (pakkauksen suositus), mutta endurorenkaissa ei kaikissa uusissakaan ole kuin 7-8mm, prikalla rajoitan tuon asennussyvyyden 5mm:iin ! Kuinka pitää prikka tuon ylhäällä ja tarkoitan lumiajossa ? Asfaltille ei noita pidä pitempään käyttää....

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Maalis 18, 2010 7:46 pm 

Liittynyt: To Maalis 15, 2007 12:46 pm
Viestit: 96
Paikkakunta: Tre
Pyörä: GSA, EXC ja Duke 390
mchuurre kirjoitti:
Tösös !

Ostin nuita kierrettäviä 11 millisiä eli kaikista lyhkäsempiä. Pitkiähän nuokin ovat endurorenkaaseen jossa ei ole kuin jokunen 5 mm kuviota jäljellä ja nyt kysynkin arvon enturohemmot:

Ootteko esim, sopivalla prikalla rajoittaneet tuon nastan uppoamista kumiin ?

Meinaan jotta palarenkaassahan on helposti tuo vaadittava 10mm syvyys (pakkauksen suositus), mutta endurorenkaissa ei kaikissa uusissakaan ole kuin 7-8mm, prikalla rajoitan tuon asennussyvyyden 5mm:iin ! Kuinka pitää prikka tuon ylhäällä ja tarkoitan lumiajossa ? Asfaltille ei noita pidä pitempään käyttää....


Tere,
Itsellä ei ole kokemusta nuista ruuvattavista,voisko siitä kierreosuudesta pätkästä siivun pois, kokeile yhdellä ..lähteekö jengoille tylpällä päällä. Nastahan ei tietenkään ole yhtä tukevasti kiinni kumissa kuin täysi mittaisena. Toisaalta kannattaako niitä ylipäätään ruuvata käytettyyn kummiin..hanki mieluummin uusi edullinen ja ruuvaa siihen ..tulema ollenee parempi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Maalis 18, 2010 9:34 pm 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1394
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Jösses!
No tuota katkomista meinasikin kokeilla mutta kun on kovaaaaaaa metallia tuo varsikin niin voihan siinä peukalonhanka punottaa iltasella :lol:

Kerron kokemuksia kun saan aikaseksi !

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Syys 16, 2010 2:26 pm 

Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 12:58 pm
Viestit: 27
Paikkakunta: Tekopitäjän kuppeessa..
Pyörä: Honda Transalp XL 650 V, vm 2007
mchuurre kirjoitti:
Kerron kokemuksia kun saan aikaseksi !

Saitko aikaseksi? Ite vähäsen tuumannu sammaa hommaa, jos tuota talavikönähtelyitten autuutta alakas kokkeilemaan tässä syssymmällä...

_________________
Millon se tie päätty??

ex Honda CB 750 vm.1997
ex Honda XRV 750 Africa Twin vm.1991
ex Honda CBR 1000F vm.1998
ex Honda NSR 125 R vm.1991


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Loka 30, 2010 5:56 pm 

Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 7:56 pm
Viestit: 76
Paikkakunta: Mikkeli
Pyörä: -
Onko minkälaista tuntumaa tuohon piikkirenkaan kestoikään, olisi tiedossa bf goodrichin enduronastarenkaat joissa on rungoissa dot merkintä 1504, renkaat muuten on hyvin vähällä ajolle olleet uuden näköiset.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 09, 2010 6:27 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Jos se eturengas on täysnastanen, eli joka nappulassa nasta, niin lumisissa oloissa 50h voi päästä ja sit rupee sivunapit ratkeileen, nastoja puuttuun. Painava pyörä vielä pahempi. Jos se on halppis eli yleisin versio, josta joka toinen sivunasta uupuu, kierrä niihin nappeihin Best Gripit. Muuten se kestoikä jää tosi lyhkäseks, 20h ja alkaa rapistua. Painavaan pyörään varmaan yhtä huono kun A:n kuskeilla eli 10h. Kun eka nasta irtoo, lähtee naapurit nopeesti perään, reaktio sisi kiihtyy vanhetessaan. Tosi kiva rengas ajaa, tiesiirtymille se mukavin, mutta hintaa tuntia kohden tulee paljon enempi kuin trellikalla.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 23, 2011 7:40 pm 

Liittynyt: La Syys 25, 2004 2:13 pm
Viestit: 634
Pyörä: -
Lehti kellastuu jo puissa joten nostetaanpa aihetta.

Minkälaisia nastapistooleita foorumin väellä on ollut käytössä ja mistä noita nastoja tällä hetkellä kannattaisi kysellä ?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 27, 2011 11:35 am 
Avatar

Liittynyt: La Kesä 12, 2010 6:53 pm
Viestit: 173
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Honda Mtx 125 -86, IC 350 M56 -58
Kevättalvella tuli välikelin nastat väkästeltyä.

Eteen paikallisesta mopoliikkeestä kauden loppumisaikaan pilkkahinnalla Duron nastarengas. Siihen löin tyhjiin sivunappuloihin vielä isohkot henkilöauton nastat, hyvä tuli.
Kuva

Taakse puolikuntoseen Innovaan ammuskelin reilusti samaisia nastoja:
Kuva

Etusella kilometrejä ehkä 500, ei kulumista havaittavissa. Takasella vähän enempi, ei juuri nastoja havaittavissa... :lol: Eivaan, talviajossa Innova piti kyllä jäälläkin loistavasti, mutta asfalttiajelu on kyllä myrkkyä jos vähänkään sudittelee. Nastat repeilee irti hyvää tahtia, nappulat murenee. Ja loput lähti kesällä suditellessa... Innovaan en toista kertaa nastoja laita. Mutta tuohon Duroon kyllä täytyy olla tosi tyytyväinen. Syksyllä vielä molemmat takasin alle, Innova kun on kumina varsin pitävä talvella. Täytynee kattoa talven tullen uutta.

Piikitkin on, mutta tuossa kaupunkiajelussa ovat vähän turhat.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 16, 2013 11:41 pm 

Liittynyt: Pe Loka 27, 2006 11:29 am
Viestit: 32
Jatketaas tähän. Onkos porukka käyttänyt mitä liimoja, vai onko pikaliimat ainoita oikeita? Tämmöinen satunnainen piikittäjä kun on huomannut että pitää tykittää urakalla ettei työkalut liimaannu, niin olisiko kokemuksia hitaammista liimoista ja että ehtisi käännellä ja väännellä että liima leviää varmasti jokapaikkaan? Muistelen joskus ostaneeni tuoreen piikkikumin joka olisi ollut liimattu loctiten "vihreällä", siitä on tosin pitkäaika että voin muistaa väärinkin, mutta kun sotkin kädet silloin hakiessa.. :roll: Ja parantaakos hapotus tarttuvuutta miten paljon esim. hiekkapuhallukseen ja liukkaripesuun verrattuna? Ja jääratarenkaita pitäisi piikittää, mutta laatuheittoa on ollut liimauksissa liikaa, liima on ollut 480 loctite, siis itsetehden.. :oops: Siis oi gurut, paljastakaa salat!! :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 11, 2019 11:29 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 497
Pyörä: KLE, 250 EXC
Vieläkö joku kumeja piikittelee?

Erääseen sovellukseen mihin ei oikein valmiita nastarenkaita löydy niin kokeeksi piikkejä laittelin. Eihän ne perskeles pysyneet kun hetken vaikka ei nuo hirmu kovilla pitäisi tuossa olla kun lyhyehkö piikki ja tehoakin vain joku 10 heppaa. Tosin painoa on jonkin verran, että sikäli tulee pitoa ja rasitusta. Tallissa oli tinneriä niin siinä huljuttelin nastat, kuivailin ja 496 loctiten kanssa laittelin kiinni.

Pitäisikö nuo nastat putsata muulla kun tinnerillä? Mites tuo hapotus, tallissa olisi rikkihappoa. Sopisikohan tuo puhdisteluun vai pitääkö etsiä suolahappoa?

Hiekalla nuo voisi tietty kanssa pöhäyttää jos se jotain jeesaa, mutta ei hirmu helppoa kun nastat tahtonee lähteä lentoon. Jossain verkkokorissa saattaisi onnistua :roll:

Ei oikein huvittaisi hirmu montaa kertaa hommaa harjoitella :?

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 12, 2019 5:21 pm 

Liittynyt: Ke Heinä 19, 2017 10:06 am
Viestit: 28
Paikkakunta: Kalajoki
Pyörä: 800 xc
Jonkinlainen kori nastoille, esim rosteriverkosta tekee.
Pari pöntöllistä suolahappoa, ekassa noin vartti, toisessa viisi minuuttia, tislatulla akkuvedellä huuhtelu, asetonissa huuhtelu, lämmitys kuumailmapuhaltimella.

Älä tee liian isoa erää kerralla, etteivät sotkeennu.
Vaihda nastapora riittävän usein, yksi takanen ja pari etusta ja vaihtoon.

Reiät puhdista kopauttelemalla altapäin, paineilman mukana voi mennä öljyä, ei suositeltavaa.
Isolla lääkeruiskulla liiman annostelu on helppoa, vinoksi katkaistu neula on toiminut hyvin.
Pyssyn kärkeä kannattaa huuhdella tiuhaan asetonissa ja välillä purku ja puhdistus liimajäämistä.

Tämmöset ohjeet sain aikoinaan firmasta, joka näitä tekee ja pysyvyys oli taattu.
Loctiten malleja en nyt muista, mitä silloin käytin, taisi olla kolmea erilaistakin, mustaakin myös, kaikilla pysyy, kun on puhdasta.

Nastoja tuli kisarenkaalta ja wiperteciltä, jälkimmäiset olivat ainakin hiekkapuhallettuja, joten voivat pysyä ilman hapotusta, itte tein aina varman päälle.
Aikaa tuosta on jo toistakymmentä vuotta, niin en osaa sanoa, miten nykyään tehdään, mutta tuolla ohjeella ei pitäisi mettään mennä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 60 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com