Sallitut rengasmerkit ja -mallit rekisteriotteessa

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Jani M
Viestit: 2103
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Sallitut rengasmerkit ja -mallit rekisteriotteessa

Viesti Kirjoittaja Jani M »

2014 KTM 690 Enduro R:n rekisteriotteeseen on merkitty paitsi rengaskoot 90/90-21 ja 140/80-18 myös rengasmerkit ja -mallit Metzeler Enduro 3 Sahara, Continental TKC 80 ja olikohan vielä Metzeler MCE Karoo (ei ole nyt rekisteriote tässä käsillä). Onko tämä kovinkin yleista ABS jarrullisissa pyörissä, että myös sallitut rengasmallit on rajattu? Aika harva varmaan käyttää pelkästään noita. Mahtaako poliisi olla kovin kiinnostunut asiasta pysäytettäessä? itsellänikin on ollut muita malleja ja leveyksiä alla, mutta eipä ole vielä kertakaan pysäytetty. Muilla pyörillä pysäytettäessä ei ole kyllä kertaakaan katsottu kuin, että renkaissa on pintaa jäljellä. Onko ulkomailla tarkempaa (lähinnä varmaan Saksa)? Mielessä nyt kesäajot, joten ei sotketa nastarenkaita tähän.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Re: Sallitut rengasmerkit ja -mallit rekisteriotteessa

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Jani M kirjoitti:2014 KTM 690 Enduro R:n rekisteriotteeseen on merkitty paitsi rengaskoot 90/90-21 ja 140/80-18 myös rengasmerkit ja -mallit Metzeler Enduro 3 Sahara, Continental TKC 80 ja olikohan vielä Metzeler MCE Karoo (ei ole nyt rekisteriote tässä käsillä). Onko tämä kovinkin yleista ABS jarrullisissa pyörissä, että myös sallitut rengasmallit on rajattu? Aika harva varmaan käyttää pelkästään noita. Mahtaako poliisi olla kovin kiinnostunut asiasta pysäytettäessä? itsellänikin on ollut muita malleja ja leveyksiä alla, mutta eipä ole vielä kertakaan pysäytetty. Muilla pyörillä pysäytettäessä ei ole kyllä kertaakaan katsottu kuin, että renkaissa on pintaa jäljellä. Onko ulkomailla tarkempaa (lähinnä varmaan Saksa)? Mielessä nyt kesäajot, joten ei sotketa nastarenkaita tähän.
Keväisin varsinkin ovat olleet kiinnostuneita renkaista täällä Saksassa.
Rekisteriotteessa on koot ja mallit, mutta olen aika huoletta käyttänyt muita malleja pyörässä. Koot luonnollisesti pitää olla oikeat.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Sallitut rengasmerkit ja -mallit rekisteriotteessa

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tähän mennessä on riittänyt että alla olevissa renkaissa on pintaa, ei ole kertakaan Poliisia kiinnostanut katsoa onko koko oikea tai onko renkaisssa E-hyväksyntää.
Kylätason kurapyöräilijä.
Jani M
Viestit: 2103
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Sallitut rengasmerkit ja -mallit rekisteriotteessa

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Marko Hemmilä kirjoitti:Keväisin varsinkin ovat olleet kiinnostuneita renkaista täällä Saksassa.
Rekisteriotteessa on koot ja mallit, mutta olen aika huoletta käyttänyt muita malleja pyörässä. Koot luonnollisesti pitää olla oikeat.
Saksasta olen kuullutkin, että myös rengasmallit on määritelty. Olennaisin kysymykseni tosiaan oli, että onko tuo nykyään ennemminkin sääntö kuin poikkeus myös täällä Suomessa, että pyörävalmistaja määrittelee myös sallitut rengasmallit rekisteriotteeseen?
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
SaPeKa
Viestit: 589
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 11:11 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Sallitut rengasmerkit ja -mallit rekisteriotteessa

Viesti Kirjoittaja SaPeKa »

Omassa superissa olen ihmetellyt samaa. Laittomat renkaat on ollut alla jo ainakin pari vuotta, sen mitä pyörä on minulla ollut. :D
Kuva
Sami
Jani M
Viestit: 2103
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Sallitut rengasmerkit ja -mallit rekisteriotteessa

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Ok, ajattelin, että se olisi ABS jarrujen myötä tulleita kotkotuksia, mutta ei näköjään, kun kerta Superissakin on samalla lailla.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Sallitut rengasmerkit ja -mallit rekisteriotteessa

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mitenkäs 10-20 vuoden kuluttua jos/kun kyseistn renkaiden valmistus on loppunut?
Kylätason kurapyöräilijä.
Jani M
Viestit: 2103
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Sallitut rengasmerkit ja -mallit rekisteriotteessa

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Eiköhän siinä vaiheessa viimeistään ole sallittua käyttää mitä tahansa likikään vastaavaa rengasmallia. Toisaalta onhan esimerkiksi Unicrossia tehty jo vuosikymmeniä. Olisko jo jostain 70...80-luvulta kotoisin?
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
jaa
Viestit: 817
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: Sallitut rengasmerkit ja -mallit rekisteriotteessa

Viesti Kirjoittaja jaa »

Mitään mistään ymmärtämäti, mutta eikö ole aika erikoista että määritellään ihan valmistajan ja mallin mukaan renkaat. Ymmärtäisin jos on rengaskoot määritelty, mutta ihan valmistaja ja malli. Miksei sitten samalla määritellä jarrupalan valmistajatkin. Eikös ne oo ihan yhtä tärkeitä ajon hallinnan kannalta. No ehkä vähän huono esimerkki, mutta ymmärtänette varmaan mitä ajan takaa. Meinaan eikös kaikki muut rajoitukset tule sitten muista säädöksistä saako jollain rallikumilla ajella yleisillä teillä vai ei?
Larsanjus
Viestit: 222
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 4:54 pm
Pyörä: 950 Adv -04
Paikkakunta: "Hyvinkää"

Re: Sallitut rengasmerkit ja -mallit rekisteriotteessa

Viesti Kirjoittaja Larsanjus »

Koheltaja kirjoitti:Mitenkäs 10-20 vuoden kuluttua jos/kun kyseistn renkaiden valmistus on loppunut?
Jotenkin tuntuu, että kaikki nää meiän pärisevät bensarohmut on muutenkin kielletty vankeusrangasituksen uhalla jo 20v päästä..
Avatar
Å
Viestit: 1895
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: Sallitut rengasmerkit ja -mallit rekisteriotteessa

Viesti Kirjoittaja Å »

Omakohtaisten kokemusten perusteella voisin heittää, että on tullut käytännön "tapaturma". Taho, joka on kirjannut tyyppikatsastukseen rengaskoot, on vetänyt copypasten jostain ostohetkellä valittavien renkaiden luettelosta sen enempää miettimättä asiaa. Tuo homma kun käsittääkseni menee niin, että yleensä maahantuoja latelee tyyppikatsastukseen nuo rengastiedotkin.

Enpä itse kovin paljon laittaisi painoarvoa rengasmerkkeihin ja -malleihin, mutta koko sekä paino- ja nopeusluokat ovat sitten jo merkitsevämpiä. Luokat saa toki ylittää, mutta alittamisen suhteen onkin jo sitten enemmän koukeroita. Nopeusluokan alittamisesta selvinnee sillä maksiminopeustarralla, joka laitetaan kuljettajan näkyville, mutta painoluokan alittamisesta en tiedä, onko laillisesti mitenkään mahdollista.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Vastaa Viestiin