Mistä eturengas johon voi luottaa???t

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

kapo
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 10:39 pm
Pyörä: on

Re: Mistä eturengas johon voi luottaa???t

Viesti Kirjoittaja kapo »

edit
Viimeksi muokannut kapo, Ke Syys 17, 2014 6:18 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sim
Viestit: 256
Liittynyt: Su Heinä 01, 2012 8:22 pm
Pyörä: AT-98
Paikkakunta: Helsinki/Kainuu

Re: Mistä eturengas johon voi luottaa???t

Viesti Kirjoittaja sim »

Ittellä oli viime kesänä unicross eessä ja t63 takana edellisen omistajna toimesta. Jarrutin eturenkaan alta pois kerran ja oli pitkän aikaa luotto keulaan hukassa ja loppu syksyn märät ja välillä savisen pätkät ei auttanu yhtään kuluneen renkaan kanssa.

Tälle alku kesälle laitoin Tourancet ja huomasin tuossa kotipuolessa käydessä että vedin samoja teitä millä viime vuonna ajoin 40-50kmh parhaimmillaan 100kmh (kuivat tiet), toki mutkiin ja muta pohjasiin kohtiin tuli himmailtua reillummin. Tämä ajelu tapahtu sen jälkeen kun olin ajanu päivän reissun assulla.

Eli se vauhti tulee siitä että ajaa ja ajaa vielä vähän lisää, välillä saattaa auttaa käydä ajamassa assulla mutka pätkiä hakemassa tuntumaa. ja jarruttamistakin olen treenannu aika paljon kaatumisen jälkeen. Se mikä on ollu hassua noitten Tourancien kanssa on että olen ajanu melkein kaikki samat pätkät ja hiekkakuopat missä viime vuonna ajoin kuluneilla unicross/t63 setillä ja tuntuu helpommalta tosin loppukuusta KKK tapahtumaan tulee sitte unicross+ t63 takas, mielenkiinnolla odottelen että miltä hiekka tuntuu sitte kun on ajo kokemus tuplaantunu.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Mistä eturengas johon voi luottaa???t

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Konttaaminen on kallis vaihtoehto, jos ajat suurimman osan soralla ja konttaaminen ei kiinnosta niin laita suosiolla se Unicross eteen. On paljon mukavampaa opetella soralla ajamisen niksejä kun alla on toimiva rengas, ja silloin siitä opiskelusta selviää monesti konttaamatta. Konttaamisessa ei opi muuta kun konttaamaan, ajamaan opitaan ajamalla, omien taitojen rajat kun haetaan niin silloin joutuu väkisinkin konttaamaan mutta se on eri asia. Siis tämä silloin kun ajetaan jollain muulla kun 1-2 vaihteella :wink:

Miten muuten, onko Unicross ja Pirelli MT16 sama rengas? On hämmästyttävän saman näköisiä kuvioiltaan. Toisen pojan mopossa oli MT16 edessä ja kaikkien kokeiltujen renkaiden jälkeen kommentti oli että MT16 on kaikista paras ajettavuudelta sekalaiseen ajoon. Sitä ennen oli alla Biltema, Rockrider, TKC, Kenda, T63, Mitas 09.
Kylätason kurapyöräilijä.
jarno78
Viestit: 1666
Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Mistä eturengas johon voi luottaa???t

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

Edessä kun on hyvä nappula kumi ja luottoa omaan kultaan niin voi tehä mitä haluaa mut tietenkin välillä paino voima vie voiton. Näin minäkin muutaman kerran luulin kun hondalla roikuin kotareiden perässä hiekka teillä oman taidon ja pyörän rajoilla pari kesää sitten etelen-ruosteenpoiston aikana :D sain silloin ne fimin hyväksymät enska kumit alle ja niissä oli hyvä pito
Yksinäinen Susi
kapo
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 10:39 pm
Pyörä: on

Re: Mistä eturengas johon voi luottaa???t

Viesti Kirjoittaja kapo »

edit
Viimeksi muokannut kapo, Ke Syys 17, 2014 6:18 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
PantseK
Viestit: 796
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 11:29 pm
Pyörä: 950 WC Adventure, 450 EXC, Haibike
Paikkakunta: Lahti

Re: Mistä eturengas johon voi luottaa???t

Viesti Kirjoittaja PantseK »

Ei tuo turha kysymys ollut. Itsellä kävi aikalailla vastaavasti kun vaihdoin TKC80:n Maxxix 6006:een. Muutama yllättävä keulan lipsautus semmosissa paikoissa josta TKC:lla olisi mennyt ihan kiltisti vei luoton täysin eturenkaaseen ja ajosta ei meinannut tulla mitään. Oli sitten pakko vaihtaa uudenkarhea maxxix pois totuttuun renkaaseen ja luotto palasi. Tietysti jos olisi proraideri niin kaippa sitä käsittelisi noita vehkeitä miten vaan oli rengas mikä oli.
Olen samaa mieltä että nuo k60, mitas E-07, karoo3,6006, Enduro3 on noita välimallin renkaita jotka toimii assulla ja hiekallakin rauhallisemmassa ajossa, mutta jo TKC pelaa mielestäni soralla huomattavasti paremmin assukäyttäytymisen heikentymättä. Unicross on sitten jo soranakki jonka ominaisuudet ei assulla niin loista mutta toki silläkin hieman uskaltaa kallistella.
Suosittelisin kokeilemaan tuota TKC:ta Uskon ettet enää palaa K60:een.
Avatar
juhan
Viestit: 2605
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 1:25 am
Pyörä: R12GS -13, XCh -07, KTM 690 ENDURO 2009
Paikkakunta: JKL

Re: Mistä eturengas johon voi luottaa???t

Viesti Kirjoittaja juhan »

Laitoin eilen 90/90-21 Pirelli MT21 RallyCrossin eteen ja kyllä hauskakerroin kasvoi, muttei ujostuttanut asvalttisiirtymä Tikkakoski - Jyväskyläkään yhtään.
TKC:n tyyppinen, vähän korkeampi ja pienempi nappula. Max. kuormitukseksi kyljessä sanotaan 212 Kg.
Päällyste päättyy, elämä alkaa - juha -
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: Mistä eturengas johon voi luottaa???t

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Oman kokemuksen mukaan Pirelli MT16 ja Unicrossi ovat kyllä todella lähellä toisiaan. Tosin vain yks MT16 ollu kokeilussa kun taas unicrosseja monta. Nyt tulee taas alle kuhan unicross kuluu, kun sattu mynetmotos oleen sopivasti.

Toi on kyllä melko hyvä kompromissirengas, kyllä mutka-assullaki päästelee sen mitä rajoitukset antaa myöden ja vähän päälle. Sen mitä ny kehtaa ajella ilman pelkoo nopeudenmittauksesta.

Onkos sulla SIM kuinka kulunut toi etu-unicross? Itsellä kun tuppaa se toisiks reunimmainen nappularivi kuluun jos innostuu oikein asvaltilla kaahaan ja sen jälkeen kyllä puskee pehmeällä vaikka suoraan mennessä jarrutuspito on vielä ok.
Tässä kuvassa ois tarvinnu etunen jo vaihtaa varmaan viissataa kilsaa aiemmin.

Kuva
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Avatar
kimmokekki
Viestit: 1512
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 7:30 pm
Pyörä: KTM 530 exc-R
Paikkakunta: tervakoski

Mistä eturengas johon voi luottaa???t

Viesti Kirjoittaja kimmokekki »

Mä laitoin tälle kesälle domiin anakee 2:sten
tilalle tkc 80:set kun ajattelin kanssa saavani
lisää ajo mukavuutta soratie ajeluihini !
Hukka reisu sen puoleen että mun mielestä
tää tkc muljahtelee ihan samallalailla soralla !
Vika on siis varmaan kuskissa ja tyylissä ajaa
kun ei kerran tuntuma merkittävästi muuttunut ..
Seuraavat on dunlop tr91:set ja ajellaan edelleen vaan omaan rauhalliseen tahtiin epävarmoin ottein soratietä ja koitetaan pysyä pystyssä
aina tavoitettavissa ?
0440800172
kimmokecki@gmail.com
Avatar
MarDu
Viestit: 201
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 11:35 pm
Pyörä: BMW F800GS
Paikkakunta: Oulu

Re: Mistä eturengas johon voi luottaa???t

Viesti Kirjoittaja MarDu »

saas nähä kuin äijän käy... Loppuun kuluneet Anakeet (siis ne ekat) vaihtuu ilmeisesti tänään Mitas e-09:iin. Noi Anakeet oli kyllä ihan hyvät asvaltilla (satoi tai paistoi) ja kovapohjaisilla sora/hiekkateillä (kuivilla siis). Pehmosessa hiekassa oli hiukan työläät, kuin myös märillä, savisilla, liejuisilla, mutaisilla yms pinnoilla sai ajella kieli keskellä suuta. Tosin ei kyllä kuskillakaan ole paljoa osaamista :)
Avatar
ÖÖ.
Viestit: 905
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Paikkakunta: Sauvo

Re: Mistä eturengas johon voi luottaa???t

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

ceevu kirjoitti:t63 on mun mielestä surkea kompromissi,kadulle niin onnettoman pienet napit ettei uskalla luottaa,pehmeelle niin onnettoman matalat napit ettei uskalla luottaa...tkc oli MINUN MIELESTÄ parempi etukumi sekalaiseen käyttöön. Alottaja ei kyllä valottanu yhtään missä meinaa ajaa,tahi missä konttaa.
Mulla taas homma meni juuri päinvastoin. Vaidoin tkc -> t63 ja tuntuma oli että toimii niin asfaltilla kuin hiakallakin paremmin. En tiedä miksi mutta epäili että tuo suurempi nappien väli parantaa pitoa hiekalla ja pehmeämpi seos pitäjää paremmin asfaltilla.

Noilla 10 - 15 % asfalttiajoilla ei varmaan kannata noita matalanappulaisia harkita jossei sitten tykkää vetää oikein sikakovaa ne kaikki ajot.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: Mistä eturengas johon voi luottaa???t

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Useampi pari tullut ajettua..edes Karoo2 takana K60
Enimmäkseen soralla,mut luottoa löytyy myös asfaltti kanttaamiseen.
Ehkä ei ole tullut parempia kokeiltua?
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
Avatar
Kanttura
Viestit: 393
Liittynyt: Ma Touko 09, 2011 7:35 pm
Pyörä: Husky 701 Enduro & KTM 400 EXC
Paikkakunta: Muurame

Re: Mistä eturengas johon voi luottaa???t

Viesti Kirjoittaja Kanttura »

Useamman TKC:n jälkeen koin valaistuksen eikä TKC:tä enää meikäläisen pyörään tähän tietoon tule :o Syynä se, että maastossa TKC on mielestäni kelvoton kun pinta on yhtään liukkaampaa: pitkää heinää, savea, mutaa... Ja sorallakin TKC:llä saa ajaa kieli keskellä suuta ettei vaan erehdy kanttaamaan etupäätä yhtään, muuten keula lipeää liian herkästi alta.

Seuraavaksi kokeilin T63, mutta sen nappulat ovat liian matalat muualle kuin assulle, toki assulla sillä uskalsi kanttailla reippaasti.

Sitten laitoin alle Dunlopin D952 ja johan alkoi ajo maistua niin assulla, soralla kuin pöpeliköissäkin :P D952:lla pystyy kanttaamaan myös soralla kivasti ja ajaminen muuttui paljon mielekkäämmäksi ja helpommaksi, kun ei ole pelkoa, että etunen lipeää alta. Sanottakoon, että uutena tämä rengas on assulla kamala ja kiemurteleva, mutta kun nappula pääsee hiukan pyöristymään, renkaan käytös muuttuu selkeästi tasaisemmaksi. D952 ei välttämättä ole paras vaihtoehto, jos virkavalta ryhtyy syynäämään renkaita, mutta elämä on valintoja :roll: Ajokaveri laittoi D952:n alle samaan aikaan kuin minä. Hänellä on KTM 950, jossa on paljon painavampi keula kuin 8GS:ssa ja hänellä rengas kesti vain lyhyen aikaa ja kului nopeasti hypyille asvalttisiirtymillä. Renkaat tuntuvat toimivan aina enemmän tai vähemmän eri lailla eri pyörissä eikä kaikille sovi sama vaihtoehto :?

Unicrossia en oo vielä kokeillu, mutta sen voisi ottaa testiin jossain vaiheessa.
Rider on the storm
Ex: BMW F 650 GS Dakar '06, BMW F 650 GS '08, BMW F 800 GS '12, Husky 701 Enduro '16... --> '18
sim
Viestit: 256
Liittynyt: Su Heinä 01, 2012 8:22 pm
Pyörä: AT-98
Paikkakunta: Helsinki/Kainuu

Re: Mistä eturengas johon voi luottaa???t

Viesti Kirjoittaja sim »

t.t.tammi kirjoitti: ...
Onkos sulla SIM kuinka kulunut toi etu-unicross? Itsellä kun tuppaa se toisiks reunimmainen nappularivi kuluun jos innostuu oikein asvaltilla kaahaan ja sen jälkeen kyllä puskee pehmeällä vaikka suoraan mennessä jarrutuspito on vielä ok.
Tässä kuvassa ois tarvinnu etunen jo vaihtaa varmaan viissataa kilsaa aiemmin.
Mulla oli melkein tuota luokkaa kun kesälomia alottelin viime syksynä, loman lopussa oli nappulat kaatuneet melkein kokonaan. Olisi näköjään pitäny vaihtaa syksyllä uusi kumi alle niin olisi voinu nauttia ajamisesta eri malliin. Mutta kyllä se sillon alottelijan köröttelyissä toimi ihan ok, kun varo savipaikkoja. Itse epäilin että pienemmät paineet olisi aiheuttanu sen nappuloiden kaatumisen. Itsellä oli loppusyksy 1.8bar, yli 2bar paineilla tuntu liukkaalta (2.2 ja 2.5 taitaa olla suositukset AT:hen). Takakumissa oli 2.2-2.4 ja ei kulunu "oudosti"
sim
Viestit: 256
Liittynyt: Su Heinä 01, 2012 8:22 pm
Pyörä: AT-98
Paikkakunta: Helsinki/Kainuu

Re: Mistä eturengas johon voi luottaa???t

Viesti Kirjoittaja sim »

t.t.tammi kirjoitti: ...
Onkos sulla SIM kuinka kulunut toi etu-unicross? Itsellä kun tuppaa se toisiks reunimmainen nappularivi kuluun jos innostuu oikein asvaltilla kaahaan ja sen jälkeen kyllä puskee pehmeällä vaikka suoraan mennessä jarrutuspito on vielä ok.
Tässä kuvassa ois tarvinnu etunen jo vaihtaa varmaan viissataa kilsaa aiemmin.
Mulla oli melkein tuota luokkaa kun kesälomia alottelin viime syksynä, loman lopussa oli nappulat kaatuneet melkein kokonaan. Olisi näköjään pitäny vaihtaa syksyllä uusi kumi alle niin olisi voinu nauttia ajamisesta eri malliin. Mutta kyllä se sillon alottelijan köröttelyissä toimi ihan ok, kun varo savipaikkoja. Itse epäilin että pienemmät paineet olisi aiheuttanu sen nappuloiden kaatumisen. Itsellä oli loppusyksy 1.8bar, yli 2bar paineilla tuntu liukkaalta (2.2 ja 2.5 taitaa olla suositukset AT:hen). Takakumissa oli 2.2-2.4 ja ei kulunu "oudosti"

EDIT: josta tuli mielee että paineilla voi yrittää hakea tuntumaa kanssa. Itte ajoin unicrossilla viime kesänä alkuun 2.2, sitte kävin hiekkakuopalla ja tiputin etusen 1.8bar, johon se sitten unohtu jossain vaiheessa pariksi viikoksi. Sitten nostin taas 2.2 ja jotenki etupää tuntu hakeutuvan hiekalla alta, joten tiputin 1.8bar takas ja persetuntumalla etupää rupes taas olemaan parempi. Mutta olin vielä täys alottelija viime kesänä joten...
Vastaa Viestiin