Pirelli Scorpion Rally

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Onko eturenkaan kuvio muuttunut? Pitäisi etunen laittaa tilaukseen mutta olis ihan kiva tietää minkälainen rengas sieltä on tulossa...

Kuva Pirellin sivuilta.

Kuva
Kylätason kurapyöräilijä.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Tuo on 90/90 - 21 M/C 54R M+S TL ja samalta näyttää kuin edellisen sivun kuvassa, jossa oli pähkitty tämän ja MST version eroa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mutta kun Jopon laittamat kuvat Rallysta on ihan erin näköiset kumit mitä on Pirellin sivuilla. Hämmentävää, edelleen.
Kylätason kurapyöräilijä.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Taitaa tuo Pirellin sivuilla oleva kuva olla taiteilijan näkemys renkaasta ja todellisuus on sitten tuo Jopon laittamissa kuvissa näkyvä. Ainakin Googlen kuvahaku tuottaa samanlaisia kuvia oikeista renkaista. Anakee Wild voisi olla lähinnä tuota Pirellin kuvituskuvan eturengasta.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Pirellin kuvituskuva lienee alkuperäinen Rally ja kuvio on sittemmin muutettu tuohon minkä Jopo laittoi.

Taidan päästä vähemmällä arvuuttelulla kun alan etsiä löytyykö jostain Wildiä eteen keskiviikkoon mennessä.

Kuva
Kylätason kurapyöräilijä.
Jopo
Viestit: 38
Liittynyt: La Syys 07, 2019 9:17 pm
Pyörä: Tenere 700 & GSX-R 1100 & Sähkömankeli

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja Jopo »

Pirelli ampuu itseään renkaaseen tällä sekoilulla. Syksyllä tilasin itse merkintöjen perusteella renkaan ja tuurilla tuli oikea. Silloin ihmettelin kanssa Pirellin nettisivuja ja kuvioita, jotka ei tuohon täsmänneet.

Nyt joku nettikauppa näyttää myyvän sekä m+s, että mst -versioita. Ehkä sieltä saisi taas tuurilla oikean jos olisi tarve.

Renkaaseen olen sinänsä oikein tyytyväinen. On lisääntynyt etupään pito/uskallus juuri niissä paikoissa joissa toivoinkin. Olen myös asfaltilla kanttaillut niin että jälkikäteen on vähän mietityttänyt. Käytännössä se tarkoittaa noin sisemmän reunassa olevan nappulan reunaan saakka. Ei ole ollut ongelmia/lipsumista.

Tällä renkaalla jatkaisin jos ei tarvi kovasti ostaessa metsästää, muuten vaihdan wildiin.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Jopo kirjoitti:Pirelli ampuu itseään renkaaseen tällä sekoilulla. Syksyllä tilasin itse merkintöjen perusteella renkaan ja tuurilla tuli oikea.
Tarkkana sai olla kun tilasin eturenkaan, STR on aika selkee mutta Rally ja MST on sekaisin myyjillä. Jos ei ole selkeästi merkitty kumpi rengas on niin se selviää kun katsoo onko TT (MST) vai TL (Rally).

Vanteelle laitto oli jäykempää kun STR:än kanssa, tuntuu kyljistä jäykemmältä mutta kuvion kohdalta vastaava kun STR. Kuvio on selvästi karkeampi kun STR:ssä, nappulat korkeammat ja välit leveämmät. Pyörimissuunta on nuolella merkattu ja sen perusteella renkaan nuolikuvio on myös pyörimissuunnan mukainen, laitoin renkaan toisinpäin eli nuolikuvio jarrutuspidolle koska se tuntuu loogisemmalta vaihtoehdolta eturenkaan osalta. Samalla vaihdoin taakse uuden STR:än, Rallyä en halunut koska siinä ei ole STR:ään juuri muuta eroa kun leveämmät urat.

Eka lenkki 1.8 paineilla ja ohjaus oli tahmea sekä raskaan oloinen mutta muuten ok soralla ja asfaltilla. Tokalle lenkille touring 2.2 paineet ja ohjaus muuttui kevyemmäksi mutta pito soralla ei juurikaan heikentunut. Ekat lenkit ajeltiin kuivilla ja pölyävillä irtosoraa olevilla teillä ja niissä tasaisin väliajoin pientä lipsumista, niin edessä kun takana, mutta etunen ei varsinaisesti karkaa alta. Sateen jäljiltä pito parani entisestään soralla ja keulan lipsuminen loppui kokonaan, mutkakito on hyvä vielä etsitään rohkeutta kääntää pyörä mutkaan, muistissa on edelleen STR:än rajallinen etupito soralla. Metsäautotiellä ei mitään ylläreitä, pitoa riittää eikä mitään erityistä mainittavaa. Pehmeitä paikkoja sekä vihreää keskipolannetta välttelen ja puolikuivat lätäköt kiertelen.

Asfaltilla en ole juurikaan huomannut eroa STR:ään, ohjautuu mutkaan aika samalla tavalla ja aikamoiseen kulmaan saa kallistaa mutkissa. Sateella ei lipsumisia missään tilanteessa. Pitkittäisissä paikkauksissa reagoi hieman paikan saumoihin mutta ei suurempaa vetelyä, rouhitulla asfaltilla en huomannut luikertelua. Äänessä en huomannut juurikaan eroa STR:ään, pleksi suhisee ja tulpat korvissa niin rengasmelu ei juurikaan tule häiritsemään.

Ensipuraisu on varsin positiivinen ja etu Rally on aika hyvin balanssissa taka STR:än kanssa niin asfaltilla kun soralla/metsäteillä. Wild lienee aika lähellä ominaisuuksiltaan mutta samalla pyörällä en ole Wildiä ajanut joten tarkempaa vertailua ei voi tehdä. Aika näyttää kestääkö kilsoja yhtä hyvin kun STR ja Wild.

Haukutaan huonoksi myöhemmin jos aihetta ilmenee :D
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
_JPA_
Viestit: 663
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Koheltaja kirjoitti:Pyörimissuunta on nuolella merkattu ja sen perusteella renkaan nuolikuvio on myös pyörimissuunnan mukainen, laitoin renkaan toisinpäin eli nuolikuvio jarrutuspidolle koska se tuntuu loogisemmalta vaihtoehdolta eturenkaan osalta.
Mitäpä ne rengasvalmistajat pyörimisuunasta tietäisivät.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mitä lie amatöörejä siellä on töissä kun nettisivuillakin on ihan eri rengas mitä on myynnissä...
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
_JPA_
Viestit: 663
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Koheltaja kirjoitti:Mitä lie amatöörejä siellä on töissä kun nettisivuillakin on ihan eri rengas mitä on myynnissä...
Kehtaatko laittaa vielä kuvan siitä (asentamastasi) renkaasta ja tarkan mallimerkinnän, niin voipi joku osata ostaa haluamansa kumin.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Näyttääkö se lopulta tuolta kuin Jopon viestin kuvassa vai tuolta kuin löytämässäsi kuvassa?
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Se näyttää Jopon renkaalta, tehtaan kuva on alkuperäinen versio joka on korvattu uudella mallilla, jota ei ole päivitetty Pirellin kuviin. Otan kuvan ja laitan tänne myöhemmin

XL-Motosta näyttää olevan loppu, kuten monesta muustakin paikasta. Tällä merkinnällä oli XL-Motossa: Pirelli Scorpion Rally 90/90 - 21 M/C 54R M+S TL (C) F

Minimotossa näyttää olevan samalla merkinnällä mutta eri kuvalla, kotimaan kauppa ja helppo kysyä onko oikea rengas: https://kauppa.mimoto.fi/product/252076 ... ms-tl-c--f

Ja tosiaan, se mitä sain järkeiltyä niin TT on MST ja TL pelkkä Rally. Ei saa työntää kapulaa mun etupinnojen väliin jos kaikesta huolimatta tulee väärä rengas 8)
Kylätason kurapyöräilijä.
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Joo kyllä MST on tubetype ja paljo karkeampi tuota Rallyä. Minusta tuntuu että se ois paras etukumi (nappula) mitä mulla on ollu. Nyt kun Unicross kai siis loppu oikeasti on tuo ykkös vaihtoehtoni.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tuo oli hyvä tieto. Pirelliin alkaa olla kova luotto, MT16, MT21, STR ja Rally on kaikki olleet hyviä renkaita joten voisi kokeilla seuraavaksi MST:tä molempiin päihin. MST:tä saa Tarvikekeskuksesta ja hinta on kilpailukykyinen euroopan tukkureihin verrattuna.
Kylätason kurapyöräilijä.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Onko MST:t kuinka jäykkiä rungoltaan, kun ovat kuitenkin rallykisoihin tarkoitettu?
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Vastaa Viestiin