Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Elo 19, 2019 6:28 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 33 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Syys 08, 2012 9:59 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7151
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Tuli sitten laitettua ekat kunnon enskarenkaat 690 alle ja vähän harmittaa miksi en laittanut Misukoita aikaisemmin. Alkuun asfalttia ja karmee järkytys luikertelusta, joku 50-60 kilsaa sisäänajoa mutkaisella pikitiellä että sai nappulan nurkat pyöristymään ja luikertelu väheni siedettävälle tasolle.

Sitten vietiin piirturi sinne minne se kuuluukin eli soratielle piirtämään ajolinjaa takaa tuleville. Heti kun pääsi hiekalle niin tuli uusi järkytys, voiko näissä olla näin hyvä pito? Tuntui siltä että mutkiin voi lasketella aika surutta, etupää pitää ja takapää kulkee hieman vinossa kaasun asennosta riippuen. Tuntui olevan ihan sama onko tie lanattu, torpparin asfalttia, laakerisoraa, kuiva/märkä, niin rengas piti melko tasaisesti eikä mitään ylläreitä tullut vaikka vähän yritti. Pikitiellä takarengas vähän ulisee mutta ei pahasti, ajettavuus assulla vakaata kunhan pitää vauhdit ja kaasunkäytön järkevänä.

Kilsoja tuli tänään noin 280 josta 30% pikitietä, eturengas on kuin uusi ja takarenkaasta nappulat pyöristyneet ja keskinappuloista M kuvio kulunut pois. Aika näyttää miten kestää, kuluu minkä kuluu ja sitten uutta alle kun hintakin on viereisessä kaupassa kohtuullinen.

Ajaessa tuli mieleen että miten mahtaisi toimi Misukan HP4 joka on tehty kovapintaiselle radalle, voisi toimia yleisrenkaana joka sietää myös pikeä? Harmi vaan ettei takarengasta saa kuin 19 tuumaisena, muuten olisi voinut kokeilla.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 02, 2013 11:35 pm 

Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 5:38 pm
Viestit: 419
Paikkakunta: Kullaa
Pyörä: Purettuna leikkimökin takana
no kuinka kauan ne oikeen kestää,, tarttis jotain pitävää löytää :lol:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 03, 2013 12:15 am 

Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Viestit: 1919
Paikkakunta: jokela
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
etunen ei ainakaan pohjankankaan reissulla sanottavasti kulunu,jos se yhtään auttaa.viime kesänä tais olla sixdays ja siitä näki kyllä että on asvalttia ajettu.

_________________
Oletus on munauksen äiti...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Elo 04, 2013 9:30 am 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Kesto riippuu niin mahottomasti kuskista ja ajotavasta, vielä kaiken kukkuraks renkaiden vaihto eri tyyppisiin tuppaa muuttaan sitä ajotapaa.
E: mutta siis mun mielestä rahalle parasta vastinetta rahalle Unicrossien ohella, Unicrossit mukavammat kovalla. Molemmissa pysyy edessäkin sivunappulatkin paikallaan, toisin kuin eräissä... Kaikkea mahdollista on tullut kokeiltua.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 20, 2013 4:50 pm 

Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 5:38 pm
Viestit: 419
Paikkakunta: Kullaa
Pyörä: Purettuna leikkimökin takana
oliko niin että unicrossitkin oli tiekäyttöön hyväksytyt? :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 21, 2013 2:14 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Viestit: 2268
Paikkakunta: paimio
Pyörä: Pan European 1991
eero1989 kirjoitti:
oliko niin että unicrossitkin oli tiekäyttöön hyväksytyt? :shock:

Ohan ne.

_________________
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Heinä 27, 2014 2:04 pm 

Liittynyt: Su Heinä 27, 2014 2:00 pm
Viestit: 49
Pyörä: 690 SMCR -19
Onko näistä lisää kokemuksia? Olisi tarkotus tommoseen piikkiseen EXC:hen tommoset lykätä, koska radalle pitäisi ajaa siirtymää 20 kilometriä. Kestävätkö nämä siis keskimääräistä paremmin asfalttiajoa? Vai olisiko ehdottaa jotain muuta? Mielellään Michelin tai Kenda.

AC 10 eturengas on saanut monissa kirjoituksissa tuomion arvaamattomasta käyttäytymisestä hiekalla. Onko asia näin?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 12, 2014 9:40 am 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Tiheämpinappulainen kestää assua tietty paremmin kuin harvanappulainen, AC10 on hyvä kombo kumiseos + kuvion tiheys maastopainotteiseen ajoon. Jos AC10 etusta pitää hiekalla arvaamattomana niin kai se on sit pakko ajella kesällä enskanastat alla... kerroppas mistä lähteIstä moisen bongasit?

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 12, 2014 10:07 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7151
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Mulla on ollut AC10 alla 690, EXC sekä pojan Betassa. Kaikissa sama havainto että soratiellä tietyissä tilanteissa etupään pito on arvaamaton ja levoton kun vauhdit kasvaa.

Ei tarvinnut piikkejä vaihtaa alle, Metzeler 6Days sekä Pirelli MT16 tuntuu toimivan selkeästi paremmin sorateillä.

Suomienskasta en sitten sano mitään kun en sellaista ajele :wink:

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 12, 2014 10:15 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Viestit: 1523
Paikkakunta: Vihti
Pyörä: KTM 250 EXC 6D -17
THA kirjoitti:
Kesto riippuu niin mahottomasti kuskista ja ajotavasta, vielä kaiken kukkuraks renkaiden vaihto eri tyyppisiin tuppaa muuttaan sitä ajotapaa.
E: mutta siis mun mielestä rahalle parasta vastinetta rahalle Unicrossien ohella, Unicrossit mukavammat kovalla. Molemmissa pysyy edessäkin sivunappulatkin paikallaan, toisin kuin eräissä... Kaikkea mahdollista on tullut kokeiltua.


Mitenkäs nämä AC10:t & Unicrossit toimii oikeassa suomienskassa? Itse kun ei enää tiellä tule ajettua vaan pelkästään poluilla, jotka on juurakko/kivikko/suomienskahelvettiä ja hyllystä löytyy iskemättömät AC10 & Unicross. Kannattaako myydä pois vai toimiiko nämä?

_________________
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

KTM 250 EXC Six Days -17
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 12, 2014 9:59 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Viestit: 544
Paikkakunta: Raasepori
Pyörä: Suzuki DL1000 Hva TXC310 TE310 TE250
Unicrossista ei oo kokemuksia mutta AC10 toimii sekalaisessa suomienskassa mun mielestä ihan hyvin. Ainoastaan ihan pehmeellä ja märällä, varsinkin ns "liimasavella" olis mielestäni S12XC parempi. Jopa ehkä niin että kovalla mutta märällä toi AC on ehkä S12:sta parempi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 20, 2014 10:09 am 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Takana AC10 110/100 on oikein hyvä, edessä ei likikään niin hyvä valinta suomienskaan kuin Unicrossi. UC:n ehdoton etu on korkea ilmatila pehmeällä rungolla ja mainio kumiseos. Takana 120/90 UC on mun suosikki, vaikka on vähän tukkeentumisherkempi kuin AC10 niin seos on kuusimetsään onnistuneempi - 140/80 onkin sitten niin hirwee klöntti, etten tykkää yhtään, toi 120 riittää ihan hyvin 450:eenkin. 110/100 ja 120/90 AC10:t on samalla vanteella käytännössä yhtä leveät, mutta tuo leveämpi on jäykempi ja jopa vähän matalampi.

Arvaamattomuutta on näemmä monenlaista... Mitroc tai Cheng Shin 21" kokeilun jälkeen AC10 menee ku kiskoilla, aina ja kaikessa ;) Myös SM-renkailla kannattaa hakea elämyksiä arvaamattomuudesta :P

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 20, 2014 10:41 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Viestit: 1902
Pyörä: KTM
bisti kirjoitti:
Mitenkäs nämä AC10:t & Unicrossit toimii oikeassa suomienskassa? Itse kun ei enää tiellä tule ajettua vaan pelkästään poluilla, jotka on juurakko/kivikko/suomienskahelvettiä ja hyllystä löytyy iskemättömät AC10 & Unicross. Kannattaako myydä pois vai toimiiko nämä?

Älä pois myy. Tai jos myyt, niin myy mulle. Ihan hyvin toimii molemmat suomienskassa jos kuntoilun vuoksi ajat. Tänä kesänä ekan kerran ajoin Pirelli MT16:lla, joka on suunnilleen sama kuin unicross. Kuivassa kivikossa erittäin hyvä ja kestää tosi hyvin(ei reunanappi lohkee, niin ku muista eturenkaista). Märässä savessa tahtoo tukkeentua paljon herkemmin kuin esim 6days hard, joka on myös ollut hyvä rengas mun käyttöön. Eli märällä ja savisella yms. sänkipellolla tai pehmeellä hiekalla ei ehkä paras, mutta hyvä rengas kuitenkin, varsinkin jos joutuu tielläkin ajamaan.

Syksyn märille kurakoille mulla on odottamassa S12 ja eteen 6days hard. Nämä on hyviä renkaita mun mielestä hiekassa ja savessakin, mutta kivissä tuosta S12:sta repeää nappulat kovin helposti.

-ville

_________________
---x mopolla suohon x---


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 20, 2019 7:19 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1426
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
690:ssa on ollut kevään ensimmäiset reilut 900 km takana 110/100-18 AC10. Ihan kärkitiimitkin ovat käyttäneet rengasta Dakarilla hiekkadyynisosuuksilla, joten jos se siellä kestää reiluja 800 km:n päiväetappeja kisakunnossa, niin ajattelin, että noinkin harvakuvioseksi crossirenkaaksi se voisi kestää kohtuullisesti soratierallittelua. Nappulan korkeus oli uutena 15,5 mm ja siitä on kulunut nyt 5-6 mm, joten tällä voisi päästä sellaisen 2500 km:iä.

Renkaan paras puoli on, että se on lähes tunnoton irtosoralle. Ei haittaa yhtään, vaikka kesken mutkan pinta vaihtuisi irtosoraksi. Silti voi tulla liki samalla kaasulla ja sama sladi jatkuu. Tihempikuvioisilla renkailla luokkaa Anakee Wild tuossa tilanteessa on höllätävä kaasu, tai perä lähtee alta. Vastaavasti märällä savisoratiellä on sitten tullut muutamia yllättäviä karkaamisia nelosen vauhdeissa. Tällaista en ole huomannut aikaisemmilla crossi- tai FIM-takarenkailla. Asfalttisiirtymillä toimii huomautuksitta. Ei luikertele eikä voblaa. Oli uutena äänekäs, mutta hiljeni kulumisen myötä.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Kesä 01, 2019 6:33 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1426
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
AC10:llä on nyt 2900 km takana 690:n takarenkaana, mikä on minusta erittäin hyvin noin harvakuvioiselle crossirenkaalle. Nappulaa on keskellä jäljellä joku 4 mm ja varmaankin ensi viikonlopuna tulee ajettua sillä vielä 300 km asfalttia, kun käy Karkkilassa katsomassa SM-crosseja.

Rengas on pelannut hyvin kaikilla pinnoilla, paitsi hiukan välillä tuntuu olevan crossirenkaaksi jyrkkä pidon raja, minkä takia renkaalla saa ajaa aika tarkasti. Pirellin XC Mid Hard oli huolettomampi ajettava.

AC10:n seuraaja Tracker tuskin on yhtä kestävä takarenkaana ainakaan, jos kuvion perusteella voi mitään päätellä.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 33 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com