Piikki renkaat enduroon...

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Ralli Se Riffi
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Loka 26, 2022 10:26 pm
Pyörä: CRG300 Rally

Re: Piikki renkaat enduroon...

Viesti Kirjoittaja Ralli Se Riffi »

Hsippe kirjoitti: To Joulu 14, 2023 4:45 pm Raportoi sitten tänne miten Razorback kestää.

Mulla ainakin viimeisin, parivuotta sitten tilattu 24MX:n AC10 oli kestoltaan / nastojen liimaukseltaan huono. Nastat pumppas ylös muutaman ajokerran jälkeen ja alkoi kaatumaan taakse ja myöhemmin myös irtoamaan.
Vuosia aemmin samasta putkasta tullut AC10 oli ihan toisenlainen ja kesti hyvin. Epäilys on että nastoituspaikka vaihtui jossain vaiheessa Ruotsista johonkin halpamaahan...

No, toki tuollainen pikku sheriffi ei revi samalla tavalla kuin kilpaenska...
Razorback takarenkaan keskinastat sai kyytiä jo menomatkalla kun ajetiin pääosin lumisia pikkuteitä endurokisaan Karamäelle ja takaisin reilut 500km tuli samana päivänä mennessä pääosin pikkuteitä.

Paluumatkalla Kuopioon oli enempi 9tien asfalttisiirtymääkin.
Ei ole kokemuksia muista mutta melko nopeasti keskinastat lopulta kulahti. Tuli kyllä käskettyäkin rengasta säälimättä ja oli vauhtia asfalttisiirtymilläkin rajoitusten mukaan.
Mäd RÄKSÄ: "I am just here for the gasoline"
Avatar
Hsippe
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Piikki renkaat enduroon...

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Mites Riffi Rallilla ne keskinastat antautui? Irtosivat vai katkesivat?
Laita kuvia jos mahdollista... Juu ei olla uteliaita vaan tiedonhaluisia! :D

Ja paljonko oli rengaspaineita?

Tuollainen harvanastaisen kumin keskinastat on kyllä kovilla paineilla tiukoilla, kun rengas on paineen takia "ryhdissään" niin maahan osuus vain muutaman nappulan nastat ja kun myöskään nappula ei hevin taivu niin se on sitten nasta joka antaa periksi, katkeaa tai irtoaa liimauksesta ellei sitten koko nappula repeä irti. Pienemmällä paineella isompi osa renkaasta on maata vasten ja myös nappula taipuu helpommin.

Sitten asfaltilla tulee vielä se ilmiö että kovaa (liian) ajettaessa varsinkin vielä kovalla rengaspaineella kun rengas kulkee nastojen varassa niin keskinastoista lähtee kovametallipiikit ja sitä mukaa se nasta on sitten entinen. Tästä on kahta mielipidettä, toisten mielestä kovanmetalli piikki lämpeää niin paljon että sen runkoon kiinnittävä juotos sulaa ja piikki irtoaa teräsrugosta tai sitten se hauras piikki vaan hakkaantuu rikki.

Sitten Suomessakin oli takavuosina nastoja missä sitä teräsrunkoa ei oltu karkaistu riittävän kovaksi. Nämä kestivät kyllä puhtaalla lumella mutta paljaampi soratie tai vaan sorapohjainen rata/polku missä ei jää pohjaa, söi piikkiä tukevan (nastanrungon) kaulan pois ja liian pitkäksi paljastunut piikki ei silloin kestänyt.
Vastaa Viestiin