pinnapainoista ja rengaslukoista

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

juka
Viestit: 74
Liittynyt: La Heinä 25, 2009 8:48 pm
Pyörä: exc
Paikkakunta: keski-suomi

pinnapainoista ja rengaslukoista

Viesti Kirjoittaja juka »

yritin ostaa pinnapainoja, mutta se tuntui vaikeammalle ja kalliimmalle kuin esim. uraanin hankkiminen, joten joku vaihtoehto piti löytää, ja motonetistä se löytyi, nimittäin kalastustarvikkeena myytävä "oliivipaino" käy pinnapainosta erinomaisesti, ja hinta 2,70 pussi (5x 20g paino) ei ole paljon, koeajo lenkillä painot pysyi tiukasti kiinni ja oli hyvä ajaa jopa asfaltilla,

eli tän näköisiä
Kuva

Kuva


kysymys rengaslukosta
onko kellään käytössä muovista lukkoa, mulla on nyt alumiinilukko ja pinnapainoja meni 80g eteen ja 120g taakse, jos sais muovilukolla vähän pienemmäksi noita tasapainotus painoja, eli paljonko muovilukko on kevyempi vrt. alumiini, entä kestääkö muovinen käytössä mitään,
onko kellään käytössä tai onko kukaan edes päässyt hypistelemään käsissään noita muovisia, itse olen vain netissä nähnyt,
Avatar
Timo Tasakaasu
Viestit: 919
Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Paikkakunta: Somero

Re: pinnapainoista ja rengaslukoista

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

juka kirjoitti: kysymys rengaslukosta
onko kellään käytössä muovista lukkoa, mulla on nyt alumiinilukko ja pinnapainoja meni 80g eteen ja 120g taakse, jos sais muovilukolla vähän pienemmäksi noita tasapainotus painoja, eli paljonko muovilukko on kevyempi vrt. alumiini, entä kestääkö muovinen käytössä mitään,
onko kellään käytössä tai onko kukaan edes päässyt hypistelemään käsissään noita muovisia, itse olen vain netissä nähnyt,
Mulla on ainakin "muovisiakin" lukkoja, mutta joku vahva ranka sielläkin on sisällä.
Pane kaksi lukkoa vastakkaisille puolille vannetta. Sama se kai on lisääkö sitä jousittamatonta massaa rengaslukolla vai punteilla
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
juka
Viestit: 74
Liittynyt: La Heinä 25, 2009 8:48 pm
Pyörä: exc
Paikkakunta: keski-suomi

Re: pinnapainoista ja rengaslukoista

Viesti Kirjoittaja juka »

Timo Tasakaasu kirjoitti:Mulla on ainakin "muovisiakin" lukkoja, mutta joku vahva ranka sielläkin on sisällä.
Pane kaksi lukkoa vastakkaisille puolille vannetta. Sama se kai on lisääkö sitä jousittamatonta massaa rengaslukolla vai punteilla
tarkoitus on nimenomaan vähentää jousittamatonta massaa,
osaatko arvioida paljonko kevyemmät nuo muoviset on, vrt. alumiini, entä mistä ostit, ite en löytänyt netistä kuin Ariete-merkkisiä lukkoja,
eli näitä
http://www.tmi-janikaasalainen.fi/vanne ... -4529.html
Avatar
JIIÄSSÄ
Viestit: 1113
Liittynyt: To Syys 22, 2005 9:50 am
Paikkakunta: Tampere

Re: pinnapainoista ja rengaslukoista

Viesti Kirjoittaja JIIÄSSÄ »

yritin ostaa pinnapainoja, mutta se tuntui vaikeammalle ja kalliimmalle kuin esim. uraanin hankkiminen, joten joku vaihtoehto piti löytää, ja motonetistä se löytyi, nimittäin kalastustarvikkeena myytävä "oliivipaino" käy pinnapainosta erinomaisesti, ja hinta 2,70 pussi (5x 20g paino) ei ole paljon, koeajo lenkillä painot pysyi tiukasti kiinni ja oli hyvä ajaa jopa asfaltilla,
Täytyy heti toteuttaa tämä homma... :P :P :P
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
Avatar
Timo Tasakaasu
Viestit: 919
Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Paikkakunta: Somero

Re: pinnapainoista ja rengaslukoista

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

juka kirjoitti: tarkoitus on nimenomaan vähentää jousittamatonta massaa,
osaatko arvioida paljonko kevyemmät nuo muoviset on, vrt. alumiini, entä mistä ostit, ite en löytänyt netistä kuin Ariete-merkkisiä lukkoja,
eli näitä
http://www.tmi-janikaasalainen.fi/vanne ... -4529.html
Ariete-merkkisiä näkyy mullakin nuo olevan. Messuilta Lahdesta viime talvena ostin. Liikettä en muista, mutta sullahan yksi linkki ainakin näkyi olevan.
Hyllytä löytyi nro 1 ja nro 2. Ykkösen leveys 40mm ja kakkonen 45mm. Painot: ykkönen 74g ja kakkonen 81g.
Liitteet
19072010054.jpg
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Avatar
Kipa
Viestit: 1951
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: pinnapainoista ja rengaslukoista

Viesti Kirjoittaja Kipa »

juka kirjoitti:tarkoitus on nimenomaan vähentää jousittamatonta massaa,
Jätä edestä rengaslukko kokonaan pois, tarpeeton siellä.
- taas kahden mopon taktiikalla -
Avatar
rainerb
Viestit: 2508
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Pyörä: AT RD07a + ST1100
Paikkakunta: Uleåborg

Re: pinnapainoista ja rengaslukoista

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Kipa kirjoitti:
juka kirjoitti:tarkoitus on nimenomaan vähentää jousittamatonta massaa,
Jätä edestä rengaslukko kokonaan pois, tarpeeton siellä.
Saa sitä eteenkin renkaan pyöräytysvoimia aikaiseksi jarrutuksessa... Varsinkin, jos pitävällä pinnalla ja löysällä renkaalla teet kovan jarrutuksen etujarrulla.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
Avatar
Kipa
Viestit: 1951
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: pinnapainoista ja rengaslukoista

Viesti Kirjoittaja Kipa »

rainerb kirjoitti:
Kipa kirjoitti:
juka kirjoitti:tarkoitus on nimenomaan vähentää jousittamatonta massaa,
Jätä edestä rengaslukko kokonaan pois, tarpeeton siellä.
Saa sitä eteenkin renkaan pyöräytysvoimia aikaiseksi jarrutuksessa... Varsinkin, jos pitävällä pinnalla ja löysällä renkaalla teet kovan jarrutuksen etujarrulla.
En ole kuullut keneltäkään pyörähtäneen niin paljon, että venttiili olisi irti repeytynyt. Urbaani legenda ennen kuin joku toisin todistaa :lol:
- taas kahden mopon taktiikalla -
juka
Viestit: 74
Liittynyt: La Heinä 25, 2009 8:48 pm
Pyörä: exc
Paikkakunta: keski-suomi

Re: pinnapainoista ja rengaslukoista

Viesti Kirjoittaja juka »

Timo Tasakaasu kirjoitti:Ariete-merkkisiä näkyy mullakin nuo olevan. Messuilta Lahdesta viime talvena ostin. Liikettä en muista, mutta sullahan yksi linkki ainakin näkyi olevan.
Hyllytä löytyi nro 1 ja nro 2. Ykkösen leveys 40mm ja kakkonen 45mm. Painot: ykkönen 74g ja kakkonen 81g.
punnitsin eturenkaan lukon ja se oli 85g, eli ei taida 11g takia olla järkeä ostaa noita muovi lukkoja :roll: ,noh, ehkä laihdutan 200g jotta saan edes tehopainosuhteen takaisin entiselleen :lol: :lol:
Avatar
rainerb
Viestit: 2508
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Pyörä: AT RD07a + ST1100
Paikkakunta: Uleåborg

Re: pinnapainoista ja rengaslukoista

Viesti Kirjoittaja rainerb »

juka kirjoitti:
Timo Tasakaasu kirjoitti:Ariete-merkkisiä näkyy mullakin nuo olevan. Messuilta Lahdesta viime talvena ostin. Liikettä en muista, mutta sullahan yksi linkki ainakin näkyi olevan.
Hyllytä löytyi nro 1 ja nro 2. Ykkösen leveys 40mm ja kakkonen 45mm. Painot: ykkönen 74g ja kakkonen 81g.
punnitsin eturenkaan lukon ja se oli 85g, eli ei taida 11g takia olla järkeä ostaa noita muovi lukkoja :roll: ,noh, ehkä laihdutan 200g jotta saan edes tehopainosuhteen takaisin entiselleen :lol: :lol:

Vihdoinkin laihdutustavoite, johon voi sitoutua! :P
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
Pietro
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Elo 03, 2005 11:41 am
Pyörä: Cube efatbike
Paikkakunta: Oulu

Re: pinnapainoista ja rengaslukoista

Viesti Kirjoittaja Pietro »

Kipa kirjoitti:
Kipa kirjoitti:
juka kirjoitti:tarkoitus on nimenomaan vähentää jousittamatonta massaa,
Jätä edestä rengaslukko kokonaan pois, tarpeeton siellä.

En ole kuullut keneltäkään pyörähtäneen niin paljon, että venttiili olisi irti repeytynyt. Urbaani legenda ennen kuin joku toisin todistaa :lol:
Hep hep. Viime syksynä normi jarrutus tilanteessa pääsi pyörähtämään vanteella sen verran että repi venttiilin irti. Nyt on edessäkin vannelukko.
Rock hard Ride free
Avatar
Kipa
Viestit: 1951
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: pinnapainoista ja rengaslukoista

Viesti Kirjoittaja Kipa »

Pietro kirjoitti:
Kipa kirjoitti:
En ole kuullut keneltäkään pyörähtäneen niin paljon, että venttiili olisi irti repeytynyt. Urbaani legenda ennen kuin joku toisin todistaa :lol:
Hep hep. Viime syksynä normi jarrutus tilanteessa pääsi pyörähtämään vanteella sen verran että repi venttiilin irti. Nyt on edessäkin vannelukko.
Vasta yksi tapaus. Teinitytön sanoin nyt ollaan vasta ihan vähän raskaana kun kumi petti.... :lol:
- taas kahden mopon taktiikalla -
Avatar
psi
Viestit: 749
Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 8:21 pm
Pyörä: Africa Twin RD07
Paikkakunta: Kauttua

Re: pinnapainoista ja rengaslukoista

Viesti Kirjoittaja psi »

Niin ja mitkä paineet, kuinka kauan renkaanvaihdosta/paikkauksesta ja oliko käytetty jelppinä jotain ainetta ymsv..
Avatar
timo
Viestit: 3028
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: pinnapainoista ja rengaslukoista

Viesti Kirjoittaja timo »

Pietro kirjoitti: Hep hep. Viime syksynä normi jarrutus tilanteessa pääsi pyörähtämään vanteella sen verran että repi venttiilin irti. Nyt on edessäkin vannelukko.
Tottakai venttiili irtoaa jos vähänkin sitä yrittää. Ja se on ihan normaalia pikkupyörissä- ja pienillä paineilla, siis lukottoman pyörähtäminen.
Isossa sen sijaan en minäkään yli parinkymmenen vuoden aikana ole lukkoa edessä käyttänyt. Enkä käytä koska se on turha.
Painetta on käytännön syistä oltava minimissään 1.5 bar talvella ja 1.7 bar kesällä ellei ihan kivettömässä hiekassa pääse ajamaan. Muuten tulee liikaa vanne ja kumihommia.
Ei niillä paineilla pyörähdä edes piikkirengas vaikken renkaanvaihdon yhteydessä juuri vanteita putsaile vanhoista solurasvoista ja saippuoista. Uutta ruiskautan joka kerta.
Vastaa Viestiin