TeroV kirjoitti:E-09 laitettu KLE kawaan taakse ja mielestäni hieman kaksijakoinen rengas, välillä pitää hyvin ja välillä ei. Tiellä johon nappula pääsee puremaan on pito ihan hyvä, mutta kovemmalla pinnalla missä on hienoa hiekkaa päällä saa olla varovainen. Tuntuisi sellaisella alustalla pitävän jopa huonommin välillä mitä entinen Heidenau K76 vaikka se on huomattavasti miedommalla kuviolla. Pari kertaa meinasi tulla savet suodatinpussiin kun perä lähti kaasua avatessa alta, tai sitten tuo KLE on vaan niin tehokas
Jaa. Nyt kun mainitsit, niin minulla Hondallakin esiintyy aikalailla perän heittelyä, nimenomaan tollasella "siistillä" hiekkatiellä... Joskus kaverikin ihmetteli sitä sutimista koeajolla.
Sehän siinä renkaassa (E-09) niin siistiä onkin, kun voi heitellä perää huolettomasti
Jos metsään haluat mennä nyt niin takuulla yllätyt...
Pidän tuota E09 rengasta ihan hyvänä yleisrenkaana surautteluun hiekka ja sorateillä. Kohtuu kestäväkin se on painavampien pyörien alla. Liukkaammilla pinnoilla siinä on toki puutteensa. Näin syksyllä rengas on XR:n takusena ollut tiukilla ja varsin levottoman oloinen mutaisilla ja lehtien peittämillä teillä. Sivuttaispito on ollut pahin puute ja tässä suhteessa esim. Unicross olisi paljon varmempi valinta.
Jari kirjoitti:..........varsin levottoman oloinen mutaisilla ja lehtien peittämillä teillä.
-Kuin myös E-10.
Oon tykännyt koluta sora- ja mettäteitä nyt kun on kympit V-Stromin alla.
Mutkasta kun lähtee niin silloin on kyllä syytä varoa kaasun raskasta käyttöä, perää vempauttaa sen verta kovaa ja äkkinäisesti ettei meinaa kyydissä pysyä... Voi kyllä (ja suurella todennäköisyydellä) johtua kuskin kokemattomuudesta eikä renkaan ominaisuuksista. ...kai se vaan kuuluu tehdä niin kun vääntää kahvaa? Minen tiedä mutta lystiä on
Tuollainen kovapohjainen mutapintainen tie on kuin jäällä ajais, nappuloiden sijasta tuntuu siltä kun olisi aito kalju renkaan pintana, ei ole sitten minkäänlaista sivuttaispitoa.
Asfaltilla on mukavampi ajella kun alkuun. Joko rengas on parempi nyt kun pinta on hieman kulunut tai sitten olen vaan tottunut renkaan ominaisuuksiin...
Jari kirjoitti:..........varsin levottoman oloinen mutaisilla ja lehtien peittämillä teillä.
-Kuin myös E-10.
Oon tykännyt koluta sora- ja mettäteitä nyt kun on kympit V-Stromin alla.
Mutkasta kun lähtee niin silloin on kyllä syytä varoa kaasun raskasta käyttöä, perää vempauttaa sen verta kovaa ja äkkinäisesti ettei meinaa kyydissä pysyä... Voi kyllä (ja suurella todennäköisyydellä) johtua kuskin kokemattomuudesta eikä renkaan ominaisuuksista. ...kai se vaan kuuluu tehdä niin kun vääntää kahvaa? Minen tiedä mutta lystiä on
Tuollainen kovapohjainen mutapintainen tie on kuin jäällä ajais, nappuloiden sijasta tuntuu siltä kun olisi aito kalju renkaan pintana, ei ole sitten minkäänlaista sivuttaispitoa.
Asfaltilla on mukavampi ajella kun alkuun. Joko rengas on parempi nyt kun pinta on hieman kulunut tai sitten olen vaan tottunut renkaan ominaisuuksiin...
Ei ole E10:stä tai ysistä kokemuksia mutta ei minun mielestäni hyvän renkaan noin tulisi käyttäytyä. Esimerkiksi uusi tai vähän ajettu C02 lähtee superin alla pitkään mukavaan sladiin. Loppuunkuluneena se käyttäytyy juur tuolla tavalla äkkinäisesti.
Se on totta, että kovalla mutta niljakkeisella savipintaisella tiellä ei pidä mikään nappularengas(-kaan) kunnolla, kenties enskanastat pitäisivät.
Eilisillan ajelut ruohopintaisilla kärrypoluilla aiheutti pari kertaa perän karkaamisen alta kunnes älysin löysätä reilusti kaasua mutkissa. Toisaalta taas sora ja hiekkapinnoilla ei mitään ongelmaa, rengas toimii kuten sen olettaa saattaa ja tarkalla kaasun annostelulla mutkat on nautinnollista ajaa läpi. Alla kuva jossa on rinnakkain loppuun ajettu Unicross ja E09, tuosta selviää aika hyvin kuinka suuri ero renkaitten kuviossa lopulta on.
Tuli vaihdettua Suitsaan Kendan K760 Stormilta - sellainen halvahko isonappulainen rengas. Alla takana on nyt ollut Mitas E-09, TKC80 ja tuo KENDA. Tuntuu, että paluuta MITAS E-09:ään ei ehkä ole. Tuo Kenda pitää aivan vimmatusti MITASiin verrattuna, perä ei heittele enää ja kurvissa ei lipsu alta. Eikä hinta ole juuri paljoa suurempi. TKC80, joka tuli puolipitoisena alle, ei myöskään ollut mieleinen etenkään kostealla, liukkaalla alustalla.
Onhan MITASin reunakin toki erilainen, Kendassa on paljon "korkeampi" reunapala, joka selittää pitoa kantatessa.
Asvaltilla MITAS saattaa olla kestävämpi ja/tai miellyttävämpi, minä hain nyt maastokelpoista rengasta. Twinissä on vielä takana ja edessä MITAS E-09ät, jotka vaihtuvat talven aikana Heidenaun K60:iin. On mielenkiintoista katsoa mitä tapahtuu pyörän wobblaustaipumukselle kuormattuna, koska olen loppujen lopuksi laittamassa sitä E09:än löysähkön sivuvallin syyksi.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
Juu,ja kumilaatu on myös pitävämpi tuossa kendassa,kuin mitaksessa,tolla uskaltaa ajaa sateellakin huoltikselle Ite oon tykästynyt kans tuohon trakmaster malliin juuri hyvän ajotuntuman takia.
Kuinkas tuo Kendan K760 kestää painavan pyörän alla? Nimittäin oon onnistunut kuluttaan E-09 kuukaudessa aikas sileeks AT:n alla ja muutaman kerran on meinannut tulla huonot housuun yllättävän ja yllättävässä tilanteessa takasen pidon loppumiseen. Edessä oleva E-09 ei oo tehnyt vielä mitään yllättävää ja toivottavasti ei myöskään tee. Mut jännää on tää rupulikumi tauti kun kerran kokeilee ei sileetä enään alle
SamiS kirjoitti:Kuinkas tuo Kendan K760 kestää painavan pyörän alla? Nimittäin oon onnistunut kuluttaan E-09 kuukaudessa aikas sileeks AT:n alla ja muutaman kerran on meinannut tulla huonot housuun yllättävän ja yllättävässä tilanteessa takasen pidon loppumiseen. Edessä oleva E-09 ei oo tehnyt vielä mitään yllättävää ja toivottavasti ei myöskään tee. Mut jännää on tää rupulikumi tauti kun kerran kokeilee ei sileetä enään alle
-sami
On kai tuota Kendaa laitettu isojenkin pyörien alle menestyksellä. Foorumilta löytyy aika paljon keskustelua siitä.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
Juupa juu...tuli Mita E-09 ominaisuudet taas esille viikonloppuna, kun surauttelin metsätietä, jossa keskiosassa koholla...siitä tarkoitus nousta toiselle puolelle ja etunen (TKC, 8 mm pintaa) nousi nätisti, mutta kulunut takanen ei suostunutkaan vaan kiepautti itsensä alta. Niin kuskillahan ei tilanteessa ollut osaa eikä arpaa . Eli liukas on. En ehkä osta samanlaista uudelleen... C-02 tai tuo Kenda K760.
Jos metsään haluat mennä nyt niin takuulla yllätyt...
SamiS kirjoitti:Kuinkas tuo Kendan K760 kestää painavan pyörän alla? Nimittäin oon onnistunut kuluttaan E-09 kuukaudessa aikas sileeks AT:n alla ja muutaman kerran on meinannut tulla huonot housuun yllättävän ja yllättävässä tilanteessa takasen pidon loppumiseen. Edessä oleva E-09 ei oo tehnyt vielä mitään yllättävää ja toivottavasti ei myöskään tee. Mut jännää on tää rupulikumi tauti kun kerran kokeilee ei sileetä enään alle
-sami
Kestää kulutusta jammun superissa paremmin kuin c-02.Kolme kendaa on tullu kulutettua,ja tällä viikolla menee neljäs alle.-20 pinnaa heti kendat stormilla...
Mitas E-09 on kaksi rengasta samalla kertaa: eka ja vika. Oikeastaan ainoa hyvä puoli on siinä, että vanha afrikkalainen tuntuu todella tehokkaalta nykyään Takapää vispaa jne...
Kestää kulutusta jammun superissa paremmin kuin c-02.Kolme kendaa on tullu kulutettua,ja tällä viikolla menee neljäs alle.-20 pinnaa heti kendat stormilla...[/quote]
Hmm taidanpas lompsia stormille, pitäisköhän tähän aikaan vuodesta ruveta haaliin talvivarastoa renkaista
kiitoksia vinkeistä, ja joo tuo E-09 tuntuu aikas petolliselta välillä joko sitten koittelis kendaa ja jossain välissä sen C-02
Kyllä se E 09 mitas hiekalla menee ihan ok. Luisua piisaa ja lähtee luistoon silloin kuin pitää ja haluaa.(kokoajan )
Just vaihdoin alle eteen ja taakse ja kävin vähän testeileen,ei mitään yllätyksiä.
Trakmaster oli aikaisemmin takana ja tuntui kylläkin mukavammalta kuin E09
Kyllä näillä sen loppusyksyn ajelee ja voipi olla,että mitakset tulee seuraavaksikin.
Etupää kylläkin vähän vemputti,mutta saatto olla vähän paineita liikaa (2 Bar)pudotin vähän mutta en ehtinyt kokeileen kun tuli pimeää.
Niin ja pyörä oli 640 ktm.
Mitas 09 pyöri semmoset 6000km takana kesän aikana ja mielestäni hinta/laatu väh. kohtuullinen.
Edellinen Misukan T63, pidossa en mainittavaa eroa huomannut. Nyt alkusyksystä nappulaa 5mm jäljellä, liukas ku mikä
märällä, mutta lipsuu varmasti muutkin juurakoissa ja savikoissa.
-Tero
kyllähän jokainen suoralla tiellä, mutta mennään metsään...