TTA kirjoitti:Kertokaas joku hyvä pumppu. Itsellä on semmosia fillariin tarkoitettuja minipumppuja useita mutta niillä jo fillarin renkaan täyttäminen vaatii melkoista rannetyötä joten joku moottoripyörän takarengas on vielä tuskaisempi homma. Kaupassakin myytävät pumput mainostaa mieluummin miten kovia paineita pumpulla saa aikaan kuin miten tehokas se on. Tekeekö joku jotain enduromiesten pumppua?
Minikompura on ihan kätevä - jos jostain saa virtaa. En kuitenkaan lähtis luottamaan moiseen tekniikan ihmeeseen varsinkin kun semmosen suojakuoret purkaessa näkee miten laadukkaasti se on toteutettu.
Eipä taida olla oikotietä onneen, sama minkalainen pumppu kyseessä niin aina tulee hiki. Mulla on tuommonen Zefal pumppu jossa on "alennusvaihde" eli mäntä on kaksiosainen teleskooppi josta tarvittaessa saa lukittua isomman tuubin. Kestävä ja tukeva pumppu ja tarvittu muutaman kerran ihan oikeasti.
Turun Stormilla on myymälässä sellanen mönkkärin rengas, missä on slimeä sisässä ja sitä voi porukka käydä hakkaamassa tikoilla ja katsoa miten mönjä toimii. Ihan uskottavalta vaikutti.
Itse en ole käyttänyt kuin mönkkärin renkaissa, niissä toimi hyvin. Tosin paikkasin pikkuvuotoja. Sellaisia, kun aamulla täytin renkaan, alkoi se illalla olemaan tyhjä. Mönjät sisään ja hyvä tuli...
Mulla puhkes doktorista perjantaina moottoritiellä takarengas. Kaikki ilmat lähti ja nopeesti. Ensin normaalisti 120km/h ohituskaistalla ja alle minuutin myöhemmin rampilla kumi lytyssä. Siinä sitten muutama kirosana, pari rukousta, purkillinen paikkavaahtoa ja matka jatkui. Oli muuten tuuria matkassa, että viimeiset ilmat lähti renkaasta vasta rampilla vauhtia hiljentäessä, eikä neljän ruuhkassa ohituskaistalla. Oli meinaan melkoinen woblaus.
Yllättävän hyvin tuo vaahto toimi ja antoi ainakin sen verran painetta että pääsin 10km kotiin. Tuntuisi olevan vieläkin paineita renkaassa, en tosin ole nyt tuon keikan jälkeen ajanut. Uskoltaakohan luottaa, että vaahtopaikka pitää tuonne kesärenkaiden vaihtoon asti, vai onko se tarkoitettukin vain väliaikaiseksi?
Kesällä puhkesi kalastushommista palatessa soratiellä kakkosauton rengas. Tuolloin samanlainen vaahtopullo ei auttanut, vaahto vaan tirskui reiästä ulos. Joutu tunkkaushommiin pehmeällä tiepohjalla.