BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

kopi
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Joulu 24, 2008 2:34 pm
Pyörä: bmw r1100gs
Paikkakunta: kanta-häme

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja kopi »

115tkm ajettu 1100gs -94 tuntuu minusta jousitukseltaan aika kovalta, vaikka säädöt mahdollisimman pehmeät.
Ostin Motorworksiltä Hyperpron progressiivisen jousen taakse. Nopeasti testattuna tuntui paremmalta..

GS-forum.eu:sta luin ,että ovat vaihtaneet 1200GSn etuiskaria 1100:en. Onko kukaan täällä kokeillut tuon vaikutusta
ja sopivuutta, ilman ESAa?
Hat3
Viestit: 14
Liittynyt: Su Syys 24, 2017 2:23 pm
Pyörä: BMW 1100gs

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Hat3 »

Edessä ensimmäinen öljynvaihto perään ja laatikkoon marjapuuron jälkeen eli Redlinen heavy shock prooffit lootassa ja perässä. Tässä vain mietin, että kuinka hyvin mahtaa esim. laatikosta valua pois tuo vanha vai meneekö imuhommiksi, jotta saa vanhan pois riittävän hyvin. En ole vielä päättänyt laitanko uudet redlinet vai ohjekirjan mukaiset ja tuo sekoittuminen hieman mietityttää jos marjapuuroa jää lootaan ja perään. Kokemuksia?
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Hat3 kirjoitti:Edessä ensimmäinen öljynvaihto perään ja laatikkoon marjapuuron jälkeen eli Redlinen heavy shock prooffit lootassa ja perässä. Tässä vain mietin, että kuinka hyvin mahtaa esim. laatikosta valua pois tuo vanha vai meneekö imuhommiksi, jotta saa vanhan pois riittävän hyvin. En ole vielä päättänyt laitanko uudet redlinet vai ohjekirjan mukaiset ja tuo sekoittuminen hieman mietityttää jos marjapuuroa jää lootaan ja perään. Kokemuksia?
Kyllä se Red line sieltä pois tulee, kun olet ajanut pyörällä pienen lenkin, jotta ei ole ihan kylmää näillä keleillä.
Ei tuo sekoittuminen mikään ongelma ole.
Siitä vaan öljyn vaihtoon.
Avatar
MViktor
Viestit: 313
Liittynyt: To Elo 28, 2008 4:39 pm
Pyörä: R 850 GS
Paikkakunta: Heinävesj

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja MViktor »

pientä päivitystä, pappamopo sai modernimmat ruiskusuuttimet, samat mitkä on 1200 vesigessussa. Vaikutuksen huomasi heti, käy tasaisemmin, kun on mätsätty pari ja vastaa kaasuun paljon paremmin.

Tilattu tuolta https://www.tills.de/product-47.html

Asennus toisaan, että vanhat pois ja uuet tilalle, meniköhän kaikessa rauhassa puuhaillen, vajjoo tunti kaikkine oheistoimineen, eli työkalujen hakemisineen ja takaisin viemisineen. Ohjeet oli riittävän selkeät.

Mielestäni jo nyt, hyvin sijoitettu raha.
Liitteet
suutin_1.jpg
Tunturi Sport > Monkey > GT 125 > CB 350 T > yli 20 v. taukoa > XT 600Z (myyty) > R 1100 GS (savuna ilmaan) > R 850 GS, nyt lastutettuna J.Gemin lastulla ja pörinäpöntollä. Pörisee ainakin katu-uskottavastii.
geeässä
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 10:10 am
Pyörä: R1150GS
Paikkakunta: Nokia

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja geeässä »

R1150GS meni polttoaineputkisto uusiksi, paljon joutui purkamaan että sai uuden vaihdettua tilalle.
Olisko kellään Treen suunnalla Carbtuneri tai vastaava ja taito synkata kaasuläpat? Korvausta vastaan tietenkin:)
Elämä alkaa kun asfaltti loppuu
Avatar
AM
Viestit: 951
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 5:45 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Kurikka

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja AM »

Sielähän on ahtaassa välissä painensäädin. Takarunko ylös,muuten ei pääse käsiksi paineensäätimeen.
POIKITTAISETHYRRÄVOIMATKAATAVATPYÖRÄNSATUNNAISESTI
kopi
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Joulu 24, 2008 2:34 pm
Pyörä: bmw r1100gs
Paikkakunta: kanta-häme

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja kopi »

Löysin Ebay.de 1200GSn 30tkm ajetun etuiskaripaketin 80€lla. Iskari on samanpituinen kuin 1100GSn,
1200n jousi on pari milliä ohuempi kuin 1100n..
Iskaripaketin vaihto muutti etupään täysin, montut "hävisivät" tiestä ja pyörä menee kuin itsestään.. :wink:
Nyt vain etu- ja takajousitus "eri paria"..
Avatar
Nomad
Viestit: 453
Liittynyt: To Tammi 18, 2007 9:14 pm
Pyörä: Ewan McGregor -03
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Nomad »

geeässä kirjoitti:R1150GS meni polttoaineputkisto uusiksi, paljon joutui purkamaan että sai uuden vaihdettua tilalle.
Olisko kellään Treen suunnalla Carbtuneri tai vastaava ja taito synkata kaasuläpat? Korvausta vastaan tietenkin:)
Mulla on Carbtuneri Akaa-Tre akselilla, jos on tarvetta. Kyllä sen juutuubin ohjeilla saa itse harjoiteltua ja säädettyä.
Avatar
jlohikoski
Viestit: 208
Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 9:04 pm
Pyörä: gs1150adv R1200gs
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja jlohikoski »

Tuli myös laitettua 1200:sen ruiskusuuttimet 1150:seen. Yllättävän positiivinen parannus: eron huomasi heti kun koneen laittoi käyntiin. Kone käy tasaisemmin ja vähemmillä tärinöillä. Myös kylmänä alle 1000 kierroksilla ilman ”ryyppyä” kone käy hyvin.
Ajossa voimaa ja vääntöä tuntuu olevan koko ajan enemmän kaikilla kierroksilla, ja kun kone käy vielä tasaisemmin, niin mikä sen parempi.
Erityisesti pienilläkierroksilla kaupunkiajo on nyt mukavampaa, kun kone ei koko ajan ole kiihtymässä tai hidastumassa. Tämän huomaa myös maantiellä; kierrokset pysyy vakaammin valituissa.
Bensankuluksesta en oikein osaa vielä muutaman sadankilsan perusteella sanoa mitään, mutta bensamittarista arvioiden ei mitään dramaattisia kulutuksen muutoksia puoleen tai toiseen huomannut.
Mielestäni yksi parhaimmista ja halvemmista parannuksista mitä olen tuohon laittamut.

Juttua:
https://advrider.com/f/threads/1200gs-i ... m.1181054/

https://www.tills.de/Twin-Set-12er-Vent ... R1150.html
vilijo
Viestit: 10
Liittynyt: Su Marras 08, 2020 8:40 am
Pyörä: BMW r1150gsa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja vilijo »

Ilmoittaudun uutena gessun omistajana ja samalla nostan tätä loistavaa ketjua hieman listoilla ylemmäs.
Eilen päättyi ajelut komeassa kelissä kotona kalsaripyykkiin ja pyörälle hinurin lavalle. Takarengas puhkesi kesken mutkan ja oja meinasi tulla väkisin vastaan...vieläkään käsitä kuinka siitä veivauksesta jäätiin pyörilleen. Kyykyillä joita aikaisemmin on pääasiassa ollut oltaisiin oltu väkisin kumossa.
Millaisia renkaita 1150 pyörässä on käytetty jos toiveissa olisi pärjätä myös jollain tapaa soralla. Nyt alla on puhtaat katurenkaat ja etenkin märällä/mutaisella hiekkatiellä saa olla todella varovainen. Pääosin ajot tapahtuu kuitenkin 80-90% päällystetyllä tiellä.
Lisäksi tyhjäkäynnillä ja ainakin pienillä kierroksilla kuuluu tikittävä nakutus jonka oletan kuuluvan ruiskujen suunnalta. Liekö akselit jo väljät vaikka kilometrejä ei ole mittarissa kuin 46000.
Jostain porukka on noita tilaillut, mutta pikaisella googletuksella en ole kaupoista noita löytänyt..
Synkkauskin ruiskuille olisi varmasti hyvä tehdä. Täytyy tilata mittari sitä hommaa varten ellei jollain Jyväskylän suunnalta sattuisi olemaan lainata.. Hölmönä aikanaan myin pois kun kuvittelin ettei sille ole tulevissa pyörissä enää tarvetta.

Itse pyörä on kyllä niin makea peli ajella ja täysin eri tyyppinen kuin aikaisemmat ettei talveksi raaskisi millään laittaa talliin.

Edit: kytkimen lyhyt liike on myös hieman ihmetyttänyt. Kytkin ottaa kiinni oikeastaan vasta kahvan viimeisellä sentillä, mutta on silti yllättävän hyvä tuntumaltaan eikä luista. Ainoa missä tuosta on ollut haittaa on työmatkaan sisältyvä risteys josta joutuu ottamaan ripeän mäkistartin ja siinä on muutama stumppi tullut. Onko tuohon jotain lääkettä vai onko kytkin lopun edellä? Kyseessä siis -03 1150 adventure.
Pyörä on ollut edellisellä omistajalla jonkin verran myös talvikäytössä ja silloin varmaan hieman joutunut luistattamaan liukkailla.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Niitä läppärungon korjaussarjoja löytyy tuolta
https://boxer-upgrades.webs.com/apps/we ... ow/1850626

Carbtune on hyvä synkkatesteri. Semmoinen on ollut minulla yli 10 vuotta.

Renkaista on paljon juttua tälläkin foorumilla. Hakemalla löytyy.
Minulla on ollut R1100GS pyörässä ainakin Metzeler Tourance, Michelin Anakee Wild, Heidenau K60 ja K70, Metzerel Karoo ja Pirelli Scorpion Rally STR.

Pirellin taidan hommata seuraavaksikin rengaskerraksi. Varsin hyvä moneen hommaan eikä kovin äänekäs.
Rengastestejäkin löytyy netistä aika hyvin.
Patukka
Viestit: 619
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Kytkin.JPG
Edit: kytkimen lyhyt liike on myös hieman ihmetyttänyt. Kytkin ottaa kiinni oikeastaan vasta kahvan viimeisellä sentillä, mutta on silti yllättävän hyvä tuntumaltaan eikä luista. Ainoa missä tuosta on ollut haittaa on työmatkaan sisältyvä risteys josta joutuu ottamaan ripeän mäkistartin ja siinä on muutama stumppi tullut. Onko tuohon jotain lääkettä vai onko kytkin lopun edellä? Kyseessä siis -03 1150 adventure.
Pyörä on ollut edellisellä omistajalla jonkin verran myös talvikäytössä ja silloin varmaan hieman joutunut luistattamaan liukkailla.
Kytkinlevyn paksuuden saa kohtuu tarkasti mitattua irroittamalla startin. Tästä aukosta näkee kytkinlevyn. Kytkin tuossa on sama kuin minun R1100S ja levyn minimipaksuus 4,8 mm.

Noilla kilometreillä ei kytkimessä pitäisi olla vielä juurikaan kulumaa, omaani vaihdoin kytkimen 75000km kohdalla ja oikeastaan turhaan, olisi kylllä mennyt yli sataan tuhanteen. Suuttimet noissa nakuttavat hieman aina, läppäakselien väljyys, kilometrit huomioiden, onhan se mahdollista mutta ei yleistä.

Täältä, https://www.carlsalter.com/bmw-service-manuals.asp löytyy R1150GS tehtaan korjaamokirja imuroitavaksi.
PHa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Marras 11, 2020 4:58 pm
Pyörä: R 1200 GSA LC

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja PHa »

Ja täällä ilmoittautuu myös tuoreehko Gessun omistaja (Gessu ei ole tuore eikä varsinkaan sen nykyinen omistaja :D) ja komppaa edeltäviä arvioita tämän viestiketjun hyödyllisyydestä...erittäin hyödyllistä ja arvokasta tietoa. Kiitos kaikille jo vuosia vaivaa nähneille!

Ja ensimmäisenä huoltohommana etupalojen vaihto ja homma meni kuin Strömsöössä (tähän ketjun ohjeiden mukaan) siihen saakka, kunnes totesin, että uudet Brembon palat ei piruvie istukaan Brembon jarruihin. Siellä satulassa on sellainen tappi toisen jarrupalan puolella....onneksi ketjussa sivulla 1xx on tämäkin tilanne todettu ja rälläkällä palaa hieman hoikemmaksi tapin kohdalta ja johan pelittää.
vilijo
Viestit: 10
Liittynyt: Su Marras 08, 2020 8:40 am
Pyörä: BMW r1150gsa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja vilijo »

Kiitokset pekkavee ja patukka vinkeistä. Alle meni tourancet ja samalla pyysin synkkaamaan ruiskut.
Surringi kyllä katosi kokonaan sen myötä, mutta kyllä se mittari kannattaa itselle hommata vaikka en varsinaisesti 60 veloitusta tuosta työstä pahana pidäkään jos joku sillä elantonsa hankkii. Harmittaa että tuli aikanaan myytyä synkkamittari pois kun kuvittelin 10 vuotta sitten ettei moottoripyöräily sovi pienten lasten isälle harrastukseksi. Jälkiviisaana ajatellen tämä on yksi helpommin arkeen sovitettavista ja itselle virtaa tuovista asioista.

Täytyy tuo kytkinlevyn paksuus tarkistaa talvella. On se vaan älyttömän lyhyt käyttöalueeltaan. Saattaa sentti olla jo liioittelua kytkimen kahvan päästä mitattuna.
Voiko tuohon olla jotain muuta syytä kuin levy? Tuntuu että alimittaisella levyllä luistaisi edes hiukan jos oikein yrittää mutta en ole sellaista huomannut.
Patukka
Viestit: 619
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Kytkinsylinteri
Kytkinsylinteri
vilijo kirjoitti: La Marras 14, 2020 12:12 pm Täytyy tuo kytkinlevyn paksuus tarkistaa talvella. On se vaan älyttömän lyhyt käyttöalueeltaan. Saattaa sentti olla jo liioittelua kytkimen kahvan päästä mitattuna.
Voiko tuohon olla jotain muuta syytä kuin levy? Tuntuu että alimittaisella levyllä luistaisi edes hiukan jos oikein yrittää mutta en ole sellaista huomannut.
Pari asiaa voi vaikuttaa, kytkinkahvassahan on nelipykäläinen säätö, ykkösellä liikevara on pienimmillään ja nelosella suurimmillaan. Toinen juttu on kytkimen työsylinteri, siellä vaihdelaatikon takapäässä. Painelaakerihan on kiinni työsylinterin männässä josta voima lautasjouselle välitetään pääakselin läpi menevän puikon avulla. Olen ymmärtänyt asian niin että sen rikkoutuessa kytkin toimii jollain lailla mutta liikevara menee pieneksi.

Toki voihan pääsylinterissäkin sanomista olla, mutta yleensä ne vioittuessaan alkavat vuotamaan. Nestetaso on tietenkin hyvä tarkistaa.

Itse en ole omissa, enkä tuttavienkaan, pyörissä törmännyt rikkoutuneeseen painelaakeriin, vuotaviin työsylintereihin kylläkin, mutta Pekkavee tietänee asiasta enemmän.
Kytkinkahva
Kytkinkahva
Vastaa Viestiin