Kerronpa Joulutarinan BMW:n jarrupaloista, toivoakseni opiksi ja hyödyksi muille. Pyörä on BMW R 1200 GSA vuodelta 2006.
Olen toistaiseksi huollattanut vehkeen ohjelman mukaan Jyväskylässä Kuvan Moottoripalvelussa. ja kuivitellut että huoltovälin (10 000 km) pyörän pitäisi pelata. Noh, kun kilometrejä Bemarissa oli männä kesänä noin 17 000, lähdin reissulle Lappiin. Reissun ajan, kuten siihen mennessä aina, tarkistin etu- ja takajarrupalojen kunnon aina tankkauksen yhteydessä. Takajarrupalojahan Bemarin ohjekirja neuvoo vahtimaan vasemmassa jarrupalassa olevan tarkistusikkunan kautta; jos sieltä alkaa metallia näkyä, pitää jarrupalat pikaisesti uusia.
Kun olin takaisin Kuopiossa oli kilometrejä matkamittarissa noin 18 000. Talliin pyörää pukatessa ihmettelin kirskuvaa ääntä. Paljastui, että oikeanpuoleinen takajarrupala oli kulunut metallille asti ja vaurioittanut pahasti levyä. Se vasen jarrupala oli vielä täysin kunnossa, lähes kulumaton. Varasin ajan Kuvalle jossa asia todettiin. Jarrulevy piti vaihtaa uuteen, ja uudet jarrupalat tietenkin. Ilmeisesti mitään vaurioita ei tullut jarrumäntiin eikä niiden tiivisteisiin.
Oletin, että takuu kattaisi tuon jarrulevyn asennuksineen, mutta Kuvan korjaamopäällikkö sanoi, että jarrupalat ovat kuluvia osia ja niiden aiheuttamat vahingot eivät kuulu takuuseen. Soitin myös BMW:n maahantuojalle, sama kanta. Omasta mielestäni jarrussa oli täytynyt olla joku vika kun jarrupalat kuluivat noin epäsymmetrisesti. Kuluttaja-asiamies kehotti palkkaamaan riippumattoman vahingontarkastajan, mutta tässä vaiheessa loppui puhtini.
Opetuksia tarinasta:
1. Ei ole riittävää tarkkailla BMW:n takajarrupaloja siten kuin ohjekirja neuvoo, eli tarkastusikkunaan luottaen. Niitä kannattaa seurata katsomalla jarrusatulaa suoraan takaa. Näkyy molemmat palat. Aluksi minun oli aika vaikea hahmottaa jarrupalojen sijainti, mutta kyllä tämmöinen tekniikkatumpelokin siihen oppi.
2. BMW-merkkisessä moottoripyörässä jarrupalojen ei nähtävästi ole ajateltukaan kestävän kokonaista huoltoväliä. Nykyjään pidän uusia jarrupaloja mukana pitemmillä reissuilla.
Otin muuten nuo korjauksen yhteydessä laitetut uudet jarrupalat irti näin joulun kunniaksi, 5000 ajetun kilometrin jälkeen: Kulutuspintaa oli molemmissa reilusti, 4 mm, joten laitoin palat takaisin. Onko kuramiehillä vastaavia kokemuksia Bemun jarrupaloista?
Hyvää Joulua!
TunturiSport