ATwinin suutinsarjan asennus

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

khj
Viestit: 5
Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:31 am
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Tikkakoski

ATwinin suutinsarjan asennus

Viesti Kirjoittaja khj »

Pitäisi asentaa suutinsarja XRV-750 -95 pyörään.
Asennuspuoli on hallussa, mutta ajattelin selvitä runsaammilta testailuilta ja kysyä hyväksi havaittuja asetuksia.
Perustietoutta pyörästä eli K&N suodatin ja vakioputki. Dynojetin stage1 sarja olisi tarkoitus laittaa paikoilleen.
Näiden toimien tarkoituksena olisi hävittää tuo pieni nykiminen alle 2500 rpm kierroksilla.
Ilmeisesti ne pienimmät suuttimet, mutta mihin kohti olette suutinneulan korkeuden laittaneet?
Toisaalta olen ajatellut leovincen pöntön hankkimista, olisiko jollain sellaiseen sopivia asetuksia.

t.Kari
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Viesti Kirjoittaja Kipa »

K&N+avara putki+putsarin sivuille halkaisijaltaan 40 mm lisäreiät, neulan korkeus se minkä Dynojet suosittelee. Suuttimet 2 pykälää isommiksi kuin orkkikset (118/120), tilalle 122.5 ja 125 (nämä joutunet hankkimaan irtokamana esim Stormilta). Ainakin mulla tuli Dynojetissa ihan scheisse-kokoisia suuttimia, muistaakseni 2 kpl 116 ja 2 kpl 120. Kokelin ensin 120/122.5, mutta laihalle jäi. Penkitin noilla 122.5/125 ja ei tarvinnut edes ilmaruuviin koskea. Ostithan oikean sarjan (93-95), 96- on eri satsi. Vaihda se avarampi putki suosista, saat ihan eri mopon allesi! Raymond Felsin kotisivuilla kuvat putsarin modauksesta, sivut Aticin kautta tai kuukkelilla. Ruuvaamisen iloa!

Kipa
Avatar
Africa FIN
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 9:20 am
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Africa FIN »

Olen tässä miettinyt tuota suutinsarjan asennusta.
Asiasta sen enempää tietämättä kysynkin teiltä vinkkejä.
Minkä kokoiset suuttimet, mihin loveen neula?
Putki on jo (ProDuro) ja suodatin tulee myös.
Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?
MarkkuHoo
Viestit: 1145
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Paikkakunta: Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Minulla on vähän samat kujeet mielessä. Minua kiinnostaa lähinnä, että minkälaisia eroja mahdollisesti on RD07 (-95 asti) ja RD07A (-96 alkaen) vastaavissa säädöissä? Itsellä kun on tuo uudempi.

Muutenhan sitä voisi mennä esim. Kipan yo. suht tarkkojen ohjeiden mukaan, vaan kun en tiiä. Raymond Felsin sivutkin tuntuu hukkuneen jonnekin bittiavaruuteen kun ei tunnu enää mistään oikeasti löytyvän..

Oulunseudulla muuten ulkoistettuna AT:n säätäminen ja penkitys tuntuisi olevan 260-290 euron hintahaarukassa.
panttiroiko
Viestit: 175
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 7:05 pm
Pyörä: XR650L, Guzzi Stelvio NTX, Guzzi Jackal
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja panttiroiko »

Missäs oot Oulunseudulla käyny kyseleen twinin penkitystä ja säätöä? Laita vaikka yv, jos et viitti mainostaa... täällä olis toinenki musta-oranssi -96 twini menossa penkkiin kevään aikana.

Noita Felsin ilmanputsarimuunnoksia ei tosiaan enää mistään löydy. Jos jollain on Kipan vanha twini, niin kuvaa vaan tänne tiedonhalusille, kiitos.
MarkkuHoo
Viestit: 1145
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Paikkakunta: Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Bikefoxista ja TT motorsportista kysyin noita noin hintoja Oulussa, TT antoi tuon edullisemman, mahd. oletuksella että säätämisen voisi tehdä jo näin "talvi"aikaan, jos pyörän kärräisi/kuljettaisi sinne. Keväällä alkaa olla ruuhkaa noissa pyörähuolloissakin, en tiedä onko sitten hinnatkin erit. Ja nuo hinnat oli sitten työlle, oletuksella että itsellä on osat valmiina.


Mutta minusta tuon AT:n voisi yrittää saada itsekin ihan oivaan vireeseen, jos olisi hyvät verrokkiohjeet. Tuo on kuitenkin aika matalaviritteinen kone ja kysesssä mieto piristys, joka on tuntunut suht ok onnistuvan kai muiltakin, ilman penkityksen apua. Tietty penkissä saisi varmuuden asiasta ihan paperilla, että seokset on kohdallaan kaikista kohdista.
Hannu
Viestit: 808
Liittynyt: La Syys 25, 2004 10:12 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu »

panttiroiko kirjoitti:Noita Felsin ilmanputsarimuunnoksia ei tosiaan enää mistään löydy.
Löytyypäs (kiitos the Wayback Machinen).
Hannu
Avatar
Africa FIN
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 9:20 am
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Africa FIN »

Kiitos Hannu!
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Viesti Kirjoittaja Kipa »

Tein modauksen myös uudempaan evo-versioon, muuten kaikki samoin, mutta suuttimiksi molempiin 120 (orkkikset taisivat olla 116 eli 2 pykälää isommat). Toimii.

Kipa
Avatar
Africa FIN
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 9:20 am
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Africa FIN »

Kipa kirjoitti:Tein modauksen myös uudempaan evo-versioon, muuten kaikki samoin, mutta suuttimiksi molempiin 120 (orkkikset taisivat olla 116 eli 2 pykälää isommat). Toimii.

Kipa
Porasitko myös sen "slide lift" reiän isommaksi?
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Viesti Kirjoittaja Kipa »

Africa FIN kirjoitti: Porasitko myös sen "slide lift" reiän isommaksi?
Jep. Teräkin tulee Dynojet-paketin mukana. Vastaa kaasuun herkemmin, alakierrosten kakomiset katovat kokonaan.

Kipa
Avatar
Africa FIN
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 9:20 am
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Africa FIN »

Sain suutinsarjan asennettua. Suhteellisen helppo homma, vaikka ei olekaan ropauskokemusta paljoakaan. Vaikein homma projektissa oli niiden ilmanputsarin kumitötsien paikalleen saaminen. Rasvanpoisto-sprayllä pinnoista rasvat pois niin alkoi pysymään ja klemmarien kiristys siten, että ei vedä aivan loppun asti niitä. Nyt on siis DynoJetin setti 120:llä suuttimilla, Pipercrossin putsari, Laser ProDuro putki ja lisäreiät ilmanputsarikotelossa.
Käy ihan nätin kuuloisesti ja vastaa kaasuun hyvin. Ilmaruuviin en ole koskenut.
Dynamometrimittaus ja tarvittaessa seosten säätö pitäisi vielä hoitaa. Suositelkaa jotain asiallista pajaa pääkaupunkiseudulta.
Viimeksi muokannut Africa FIN, Ke Helmi 06, 2008 8:14 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Viesti Kirjoittaja Kipa »

Africa FIN kirjoitti:Dynamometrimittaus ja tarvittaessa seosten säätö pitäisi vielä hoitaa. Suositelkaa jotain asiallista pajaa pääkaupunkiseudulta.


Omia kokemuksia ei ole, mutta Viaber Oy:tä olen kuullut kehuttavan. Omani säädin tosin vain persdynon perusteella, tai paremminkin ei tarvinnut enää säätää lainkaan noilla asetuksilla. Vanhemman version penkitin Motokeitaassa (säätää ei tarvinnut sitäkään).

Kipa
Avatar
Africa FIN
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 9:20 am
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Africa FIN »

Ensimmäinen lenkki takana suutinsarjan asentamisen jälkeen ja olen todella tyytyväinen tulokseen. Vääntää selkeästi paremmin alakierroksilla ja reagoi kaasuun herkemmin. 5-vaihteellakin jaksaa alle kuuttakymppiä vetää ilman rynkytystä. Suosittelen!
Lätty
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Tammi 29, 2008 8:51 pm
Paikkakunta: Karkku

Viesti Kirjoittaja Lätty »

Tämä ei tähän aiheeseen suoraan, mutta tuli mieleeni kun näin aiheen.

Olen miettinyt josko omaani olisi mahdollisesti vaihdettu/avarrettu suuttimia, kun kulutuslukema maltillisessa ajossa pyörii 6 litran paikkeilla/100km.
Leo Vince Evo 3:sen asennuksen jälkeen vääntää 3:sta tonnista ketjuja rytkimättä.
Nopsemmassa ajorytmissä kulutus kasvaa puolella ja joskus enemmänkin.
Vastaa Viestiin