Yamaha WR 250 F sytkäongelmia + muita kyssäreitä

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
anttiv
Viestit: 25
Liittynyt: La Touko 05, 2007 10:07 pm
Pyörä: Gary Fisher Cake 1
Paikkakunta: Rankkula
Viesti:

Yamaha WR 250 F sytkäongelmia + muita kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja anttiv »

Moi,

Nimimerkillä "uusi enduron parissa" pari pulmaa Yamaha WR 250 F 2003 kanssa. Jotkut foorumilaiset saattavat tunteä tämän Hämiksen vanhana mopona, hänellä mun DR650 nykyään alla. Mutta asiaan:

1. Joku sähköosa hajosi kesken lystien. Ei lataa akkua. Ei käynnisty kunnolla polkemalla. Ihmeellinen kierroslukurajoitin / sytkät pielessä 6000 rpm yläpuolelle. Vika on päällä joskus, sanotaan enenevissä määrin. Voiko olla jännitteen rajoitin mennyt? Vaikuttaako myös sytkähommiin? CDI-boksi? Vaihto KTM:ään edessä? ihan kuin olisi paskaa kaasarissa mutta ei kuitenkaan kun ei lataa. Pyörässä muutoksia vain uusi akku ja avarampi hormi. Ja toimi näillä aiemmin moitteetta.

2. Sähköstartti. Voiko joku ilmoittaa kuka on suunnitellut sähköstartin joka toimii vain jos pyörä on vapaalla. Käyn ampumassa. Ja sitten, miten tämän saa kierrettyä? Vehje kun yleensä stumppaa sellaisessa paikassa missä ei huvita sitä vapaata esiin meloa.

3. Avarampi rööri. FMF factory 4 on kiinni, mites paljon ja miten kannattaisi putsarikoteloa avartaa, sekä mites suuttimet että riittää soppa?

4. YZ sytkäkonffit eli "grey wire mod". Onko mahdollista Suomipuyörässä? Onko mitään järkeä?

Tossa nyt ensi alkuu pohditoja moposta. Oli hauska peli siihen asti kun sytkäongelmat ilmaantui, toki vapaalla-käynnistys-rajoituksella,

T: Antti
Liitteet
26082007.jpg
WR tositoimissa, rekkari "tunattu"
(611.72 KiB) Tiedosto ladattu 171 kertaa
T: Antti
--
Rankkulan puistoenskaklupi - toistaiseksi mennään kauramoottorilla
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Viesti Kirjoittaja Kipa »

Itellä oli WR 450 F -04, joten sen perusteella pariin kohtaan vahva luulo:

2. ainakin mulla startti toimi vaihde päällä jos kytkin oli pohjassa

4. ite laitoin harmaaseen piuhaan katkaisijan väliin, sänkipellolla jne YZ-mapilla ja suomienskassa WR-mapilla, onnistuu

muihin ei kommenttia


Kipa
Avatar
anttiv
Viestit: 25
Liittynyt: La Touko 05, 2007 10:07 pm
Pyörä: Gary Fisher Cake 1
Paikkakunta: Rankkula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja anttiv »

Kipa kirjoitti:Itellä oli WR 450 F -04, joten sen perusteella pariin kohtaan vahva luulo:

2. ainakin mulla startti toimi vaihde päällä jos kytkin oli pohjassa

4. ite laitoin harmaaseen piuhaan katkaisijan väliin, sänkipellolla jne YZ-mapilla ja suomienskassa WR-mapilla, onnistuu

Kipa
Kytkinkahva mahdollisesti pannutettu rikki joskus, pitää kaivaa se piuha jostain ja kytkee oikoseen, jos sitten starttaisi aina.

Täytyy koittaa mittailla noita sähköjä, onko maadotusongelma, paskaa liittimissä vai rikkonainen puola, jännitteensäädin, CDI tms. Vinkit edelleen tervetulleita,
T: Antti
--
Rankkulan puistoenskaklupi - toistaiseksi mennään kauramoottorilla
hamis53
Viestit: 127
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 4:38 pm
Pyörä: DR650R -92
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamis53 »

Moi,

epäilen että niiden valomaskin takana olevista liittimistä, joita 4-5 kpl, löytyy kytkentäkaavion perusteella oikea johdinpari, joihin saa tehtyä oikkarikytkennän starttia varten. toinen vaihtoehto hankkia kytkinkahvaan tarvittava kytkin, jossa tarvittavat piuhanpätkät. Varmaankin orkkisosa ja yammun hinta...

Kaasarissa oli kesällä käyntihäiriötä, mutta ei ihan tuollaista mielestäni. Joko olet käyttänyt huollossa? Tulppavika voisi olla yksi mahdollisuus, vaikka tulppa melko uusi.

Thumpertalk-sivuilla ohjeita mm. tuosta putsarikotelon modauksesta, taitaa löytyä myös youtubesta...
-Hämis-
Avatar
anttiv
Viestit: 25
Liittynyt: La Touko 05, 2007 10:07 pm
Pyörä: Gary Fisher Cake 1
Paikkakunta: Rankkula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja anttiv »

hamis53 kirjoitti:Moi,

epäilen että niiden valomaskin takana olevista liittimistä, joita 4-5 kpl, löytyy kytkentäkaavion perusteella oikea johdinpari, joihin saa tehtyä oikkarikytkennän starttia varten.
Jepp, nyt kun tiesin, että sellainen piuha on sen löysi helposti --> oikariin ja nyt ei tarvi ronkkia vapaata.

Näyttäisi, että latauksessa on jotain häikkää joka sittan vaikuttaa käyntiin kun jännite riittävän alhainen. Lataus 11,5 V tyhjäkäynnillä ja 8 V 5000rpm paikkeilla. Täytyy kattella noita sähkövirityksiä ja mitata staattori. Ohjekirjan mukaan tossa on AC + DC sekasysteemi, sen mitä mä olen mittaillut niin ei kyllä ole. Laitoin näemmä orggis valomaskin takaisin ilman releitä, pitää tutkia.
T: Antti
--
Rankkulan puistoenskaklupi - toistaiseksi mennään kauramoottorilla
hamis53
Viestit: 127
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 4:38 pm
Pyörä: DR650R -92
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamis53 »

Moi,

pistin perusteellisempaa selvitystä yv:llä...

Tuli tuossa mieleen, että se alhainen lataus on syynä niihin käyntihäiriöihin. Jos akussa ei tarpeeksi henkeä, kone ei kierrä täysiä kierroksia!

P.S. Mulla ajokausi päättyi 2 viikkoa sitten. Olkavarsi kolmena kappaleena, tai on se nyt nipussa...
-Hämis-
Avatar
anttiv
Viestit: 25
Liittynyt: La Touko 05, 2007 10:07 pm
Pyörä: Gary Fisher Cake 1
Paikkakunta: Rankkula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja anttiv »

hamis53 kirjoitti:Moi,

pistin perusteellisempaa selvitystä yv:llä...

Tuli tuossa mieleen, että se alhainen lataus on syynä niihin käyntihäiriöihin. Jos akussa ei tarpeeksi henkeä, kone ei kierrä täysiä kierroksia!

P.S. Mulla ajokausi päättyi 2 viikkoa sitten. Olkavarsi kolmena kappaleena, tai on se nyt nipussa...
Jepp nyt lähti yhtälö ratkeamaan :idea: !

Aijai, kokovartalokipsi :( , no ei muuta kuin pikaista paranemista, mä räpellän ton Jammun tikkiin. On muuten ollut perkeleen hyvä mopo vetää mettässä ja pellolla. Kuskilla vaan vielä paljon opittavaa,
T: Antti
--
Rankkulan puistoenskaklupi - toistaiseksi mennään kauramoottorilla
hamis53
Viestit: 127
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 4:38 pm
Pyörä: DR650R -92
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamis53 »

Kipsiä ei ole vielä ainakaan tarvittu. Levyjä, ruuveja ja kantoside on riittänyt. Huomenna hakaset pois nahasta...
-Hämis-
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

hamis53 kirjoitti:Kipsiä ei ole vielä ainakaan tarvittu. Levyjä, ruuveja ja kantoside on riittänyt. Huomenna hakaset pois nahasta...
Täysin offtopiccia, mutta mitä sä Hämis oot mennyt tekemään?

Hoida se olkapää kunnolla että toimii jatkossakin. Itsellä alkaa kylkiluut ja paikoiltaan pois ollut olkapää pikkuhiljaa olla kunnossa (puiden hakkaaminen onnistuu jo).

Terveisin
Mika TA-91
tonik
Viestit: 98
Liittynyt: La Syys 16, 2006 11:11 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tonik »

Ite en tyhmänä hoitanu viime lokakuun pikkulippojen jälkeen kunnolla olkapäätä ja vieläkin kiukuttelee satunnaisesti, eli kaipa sitä saa kestää lopunikää. Tai jos tulee lähiaikoina lipattua uudelleen ni pistän sen vakuutuksen piikkiin:D
hamis53
Viestit: 127
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 4:38 pm
Pyörä: DR650R -92
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamis53 »

Aika vaarattoman tuntuisesta nopeudesta t-risteyksessä vastakkaiseen ojaan. Ilmeisesti olkapää osui tukevaan peilinvarteen ja kumpikin meni päreiksi, ilmeisesti peili hiukka vähemmän. Olkavarsi kolmeksi kpl:ksi :( Sairista n. 3 kk... Onneksi ei tullut kauhakuormaajaa tai leikkuupuimuria sieltä risteävältä tieltä vastaan, ois voinut käydä huonomminkin :)
-Hämis-
Avatar
anttiv
Viestit: 25
Liittynyt: La Touko 05, 2007 10:07 pm
Pyörä: Gary Fisher Cake 1
Paikkakunta: Rankkula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja anttiv »

hamis53 kirjoitti:Aika vaarattoman tuntuisesta nopeudesta t-risteyksessä vastakkaiseen ojaan. Ilmeisesti olkapää osui tukevaan peilinvarteen ja kumpikin meni päreiksi, ilmeisesti peili hiukka vähemmän. Olkavarsi kolmeksi kpl:ksi :( Sairista n. 3 kk... Onneksi ei tullut kauhakuormaajaa tai leikkuupuimuria sieltä risteävältä tieltä vastaan, ois voinut käydä huonomminkin :)
Jees, Hämikselle pikaista paranemista ja kiitokset yv-avusta, nyt kaikki pelaa kuin pitää. Oli tosiaan tämä AC DC-järjestelmän "aiempien erikoisratkaisuiden ronkkimisen" puitteissa väärinkäsitykset jotka aiheutti vajaalautauksen, akun tyhjentymisen ja siten pelin hyytymisen kokonaan. Ei siis mitään oikeasti hajalla.

Ja tosiaan, neitinappi toimii nyt ihan sama mitä on pesässä ja onko kytkin pohjassa. Voi sitten ajaa vaikka "sähkömopolla" sieltä suosta.

Grey wiressä oli muuten Apico-liitin laitettu valmiiksi, että jos jaksaa voi helposti laittaa kytkimen väliin jos niitä YZ karttoja jossain kaipaa. "Haluaisinko jäädä tohon mämmiin jumiin tänään WR tai YZ kartalla?"

Nyt ajetaan ja talvella ihmetellään suuttimia sun muuta turhaa.

T AV
T: Antti
--
Rankkulan puistoenskaklupi - toistaiseksi mennään kauramoottorilla
Avatar
JUHHisi
Viestit: 1021
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: Yamaha WR 250 F sytkäongelmia + muita kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Jos tämmösestä WR250F on öjyt/vedet sekaisin, niin mikä on tod.näk. syy? Onko joku lohko halki vai vaan joku stefa pettänyt? Onko ns.tyyppivika?
kurahaara
Viestit: 158
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 11:17 pm
Pyörä: Yamaha TT600R
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yamaha WR 250 F sytkäongelmia + muita kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja kurahaara »

JUHHisi kirjoitti:Jos tämmösestä WR250F on öjyt/vedet sekaisin, niin mikä on tod.näk. syy?...
Kiertovesipumpun stefa? Ks. osa nro 15 alakuvasta (WR450F service manual '03-'04).

Kuva
Paljon kuutioita ja vähän pyttyjä

Yamaha TT600R 673 cc isolohkona vääntävä soransiirtäjä/rospuutto/talviajokki
V-tyylin vääntöhirviö: Kawasaki VN2000
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR 250 F sytkäongelmia + muita kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja THA »

Ja osa 14, tarkasta, ettei ole huulen kohdalal jo ura. Oli muistaakseni just niitä jamppi-osia ettei maksanu juur mitään, halvempi kun ton vesipumpun kopan tiiviste.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Vastaa Viestiin