R1200GS eturenkaan irrotus

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Tomi
Pyörä: R1200GS

R1200GS eturenkaan irrotus

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Eli gessun eturenkaan irrotus epäonnistu surkeasti. Ohjekirjaa seuraten jarrukengät irti, akselin lukitus pultti löysälle ja pultin päästä vääntöä tulppa-avaimella...mutta mutta..eipä vaan irtoa :x monenlaista järeämpää avainviritystä myöhemmin lopetin äheltämisen tälle päivälle. Akseli on jumissa ja pysyy. Nyt ois hyvät neuvot tarpeen millä se irtoais??? Ens viikolla venäjän reissu ja nappulakumit pitäs saaha alle!!
FIN_GSer

Viesti Kirjoittaja FIN_GSer »

Jarrupalikat irti, oikeanpuoleisesta lukkoruuvi löysälle ja sitten akseli ruuvaamalla irti. Akseli lähtee irti, kunhan kiertää oikealta puolen isosta kuusiokolosta. Ei pitäisi olla mikään ameriikan konsti.. 2004 työkalusatsissa oli kaikki tarvittavat työkalut.

Siis alleviivaan !! 2004 työkalusatsissa kaikki tarvittavat vehkeet!

FIN_GSer
Tomi

No ei pitäs ei... noin se ohjekirjaki neuvoo, mutta eipä vaan akseli liikahakkaa!
mikan
Pyörä: R1200GS & VTR SP-1

Irroituksesta

Viesti Kirjoittaja mikan »

Itse kun olen vanteita edestakaisin vaihdellut, niin olen irroittanut lukituspultin kokonaan, vaikkei akselissa silmämääräisesti mitään uraa sille olekaan.

Valkovaseliinia on tehtaalla tungettu akseliin ja jengoille siihen malliin, että ei se kyllä voi jämähtää !
Tomi

Lukituspultin otin kokonaan irti ja kävin paikallisesta metallipajasta lainaa 22mm kuusiokoloavaimen. Se paikalleen ja vasaralla iskuja. Piru vie että oli tiukassa, akseli oli väännetty puolikiekkaa liika tiukkaan. Kierteet oli kyllä hyvin rasvattu mutta asentajalla ollu vähä liikaa tenkua ranteessa ku on sen viimeksi kasannu...
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Tomi kirjoitti:Lukituspultin otin kokonaan irti ja kävin paikallisesta metallipajasta lainaa 22mm kuusiokoloavaimen. Se paikalleen ja vasaralla iskuja. Piru vie että oli tiukassa, akseli oli väännetty puolikiekkaa liika tiukkaan. Kierteet oli kyllä hyvin rasvattu mutta asentajalla ollu vähä liikaa tenkua ranteessa ku on sen viimeksi kasannu...
No huh. On noi asentajat aika hurjia. Tai sitten ne käyttää jotain paineilmamutterinvääntimiä, jotka vetää mutterit niin pirun lujaan,
Tossahan on jo kierteetkin kovilla, menee lyttyyn tolla menolla.
Kai sille akselille löytyy joku ohjekirjan momenttikin, mihin se vedetään.

Paras olis kai tehdä kaikki hommat itse.

Pekka
HeikkiL
Pyörä: Kaik' o mänt
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HeikkiL »

22 mm kuusiokoloavaimen saa kätevästi tehtyä 14 mm pultista; sen kanta on juuri tuo 22 mm. Pulttiin kaveriksi mutteri ja pienellä hitsiräkäisyllä kiinni, niin on räikällä avattava systeemi. 2007 Adven työkalusatsissa kun ei mokomaa avainta ole, eikä 22 mm kuusiokolohylsyäkään löydy ihan joka piilteemasta tai hessumopiilista.

Kerttulista auoin etuakselisysteemin käsityökaluin (+ tuo omatekemä kaks'kakkonen) Lyypekissä gummipajan pihalla, eikä ylimääräisiä paukutteluja / kiroamisia tarvittu.
Tomi

http://www.r1200gs.info/misc/toolkit.html

Juuh tuollahan se taika-avain on oikein kuvan kera!
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Kun täällä on näitä 1200GS:n ja Adventuren omistajia jo melko reilusti niin olisiko mahdollista että kerättäisiin listaa työkaluista jotka PITÄÄ olla vähintään jotta selviää huolloista tien päällä.

Jossain päin internet-maailmaa näin tällaisen listan mutta osoite jo hukkunut. Itse olen jo pitkään suunnitellut ostavani työkaluja pikkuhiljaa mutta edelleen tulee ajettua suurin osa kilometreistä lähes vakiotyökalusatsin kanssa - joka ei ole kovin kummoinen.

Työkaluja ja avaimia kannattaa ostaa yksittäiskappalein koska esim. mutkalle väännetystä raudasta valmistettu torx ei kestä takapyörän kiinnitystä/avausta. Erillinen hylsy on hyvä mutta vaatii vääntimen tottakai kaveriksi.

Katteissa on melko paljon torxeja ja kaiken huipuksi ohjaustanko on kiinni negatiivisella torxilla johon oli tosi vaikea löytää sopivaa hylsyä. Lopulta lähti sopivasti muotoillulla mutterille tarkoitetulla hylsyllä.

Kerätään listaa täällä viewtopic.php?t=7070&highlight=
Tikkaoja
Pyörä: Canyon ja Cube

Viesti Kirjoittaja Tikkaoja »

HeikkiL kirjoitti:22 mm kuusiokoloavaimen saa kätevästi tehtyä 14 mm pultista; sen kanta on juuri tuo 22 mm. Pulttiin kaveriksi mutteri ja pienellä hitsiräkäisyllä kiinni, niin on räikällä avattava systeemi. 2007 Adven työkalusatsissa kun ei mokomaa avainta ole, eikä 22 mm kuusiokolohylsyäkään löydy ihan joka piilteemasta tai hessumopiilista.
Jos ei omista hitsauskonetta, niin voi etsiä samankokoisen ns jatkomutterin. Se on sellainen pitkä/kotkea mutteri, ikäänkuin monta tavallista mutteria pinossa. Toimii samalla tavalla. Toimiva vinkki muuallekin kun vaav Gessun etuakseliin...

-petteri
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

Tomi kirjoitti:No ei pitäs ei... noin se ohjekirjaki neuvoo, mutta eipä vaan akseli liikahakkaa!
Tutulla on vuoden vanha K1200GT, sama homma. Etuakselin pultti oli niin lujassa että hän vei pyörän BMW-huoltoon. Ei uskaltanut itse yrittää avata kun pelkäsi paikkojen särkymistä. Taitaa BMW-tehtaalla olla joku "Faabio" pyörittämässä akseleita paikalleen,
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

TTA kirjoitti:Jossain päin internet-maailmaa näin tällaisen listan mutta osoite jo hukkunut. Itse olen jo pitkään suunnitellut ostavani työkaluja pikkuhiljaa mutta edelleen tulee ajettua suurin osa kilometreistä lähes vakiotyökalusatsin kanssa - joka ei ole kovin kummoinen.
Linkki sivulle jossa työkaluista on ollut juttua http://www.r1200gs.info/
HeikkiL
Pyörä: Kaik' o mänt
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HeikkiL »

Kuva
Siinäpä se erikoistyökalu kuvatuksena
Vastaa Viestiin