Sivu 1/3
KTM Adventure ja Hepco & Beckerin "suojaraudat"
Lähetetty: Ti Touko 03, 2005 10:34 pm
Kirjoittaja jyrki
Laitetaan tämä tarina tännekin, koska Suomessa joku muukin on käsittääkseni erehtynyt ostamaan tälläiset.
Kaadoin siis syksyllä KTM-Adventureni , tankki meni rikki ja koko hoito syttyi kipinästä ja paloi poroksi (raadosta on kuva 'Pyörät' alafoorumissa).
Koska aikaisempien kokemusteni perusteella pidin tuota KTM:n tankin hajoamista liiankin todennäköisenä, niin hankin pyörääni Hepco & Beckerin tankin suojaraudat.
Raudat ehtivät olla pyörässäni kiinni kaksi kuukautta, kun työmatkalla kuului outoa kilinää pyörän etupäästä. Pysähdyin ja totesin että suojaraudan yläpään kiinnitystanko oli katkennut hitsaussauman vierestä. Tämä oli mielestäni sikäli ihmeellistä että en ollut kaatanut pyörää kertaakaan sinä aikana kun suojaraudat olivat paikallan.
Otin raudat pois etteivät hajoa lisää ja kaksi viikkoa myöhemmin tuli noutaja...
Kaivelin asiaa netissä, ja vastaavia spontaaneja hajoamisia on tapahtunut huomattava määrä ympäri maailmaa. Hepco & Becker on myöntänyt ongelman ja lisännyt tukiraudan katkeavaan poikkiputkeen. Jostain luin ettei tuo uusi tukiosa ole tilannetta korjannut.
Puhetta hajoavista H&B suojaraudoista löytyy esim. osoitteesta:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=60396
Esimerkkikuvia rikkoutuneesta raudasta löytyy esim osoitteesta:
http://MaliMis.onfinite.com/album/175933/
Omani hajosi täsmälleen samasta paikasta.
Olen valittanut asiasta Hepco & Beckerille, mutta vastausta ei ole kuulunut. Ehkä pitäisi aktivoitua uudestaan. Firmaa ei näemmä asiakaspalvelu Suomen suuntaan kiinnosta.
Lähetetty: Ti Touko 03, 2005 10:48 pm
Kirjoittaja juha
tärinästä väsyvät mutta tossa on ollut saumassa selvä vika. Ei ole kallis hitsauttaa mutta toki vastuu pitää olla valmistajallakin!! Afrikkalaisessa tärinä väsytti rautojen sijaan pohjapanssarin yläkiinnikkeen pyörän rungosta mihin myös raudat tulee kiinni. Migillä hitsasin ja on taas vähän aikaa pysynyt...
Lähetetty: Ti Touko 03, 2005 11:31 pm
Kirjoittaja jyrki
juha kirjoitti:tärinästä väsyvät mutta tossa on ollut saumassa selvä vika. Ei ole kallis hitsauttaa mutta toki vastuu pitää olla valmistajallakin!!
Poikkiputki on yksi yhtenäinen kappale johon on hitsattu se rungon yläosaan tuleva kiinnike, eli tuossa ei ole hitsaussauma pettänyt vaan putki on
katkennut hitsaussauman kohdalta. Toki tuon voi uudestaan hitsauttaa, mutta epäilen että lopputulos ei olisi sen kestävämpi kuin alkuperäinenkään.
Kun pyöräni tuhoutui totallisesti tuossa kaadosa, niin minulla ei ole mitään paikkaa (autotallin nurkan lisäksi) mihin lykätä nuo suojaraudat.
Nyt myytävänä laadukkaat, vähän käytetyt (lievästi pintavialliset) suojaraudat KTM 640 Adventureen! Hinnasta voidaan aina sopia.
Lähetetty: Ti Touko 03, 2005 11:42 pm
Kirjoittaja juh@
juha kirjoitti:tärinästä väsyvät mutta tossa on ollut saumassa selvä vika. Ei ole kallis hitsauttaa mutta toki vastuu pitää olla valmistajallakin!! Afrikkalaisessa tärinä väsytti rautojen sijaan pohjapanssarin yläkiinnikkeen pyörän rungosta mihin myös raudat tulee kiinni. Migillä hitsasin ja on taas vähän aikaa pysynyt...
Jos puhut menosuunnassa vasemmanpuoleisesta kiinnikkeestä, niin mullakin on se poikki. Aika hengetön kiinnike, kaverin AT:ssä sama juttu. Suojaraudat tukee pohjapanssaria kuitenkin niin hyvin, ettei kiinnikettä tarvitse.
Mulla on myös H&B raudat pyörässä. Niitäkin on edellinen omistaja joutunut hitsaamaan. Putkista en löytänyt taipumia, joten olettaisin katkenneen värinästä. Katkeama on ollut täysin suoran putken osuudella. Kummallista, sillä H&B:n raudat ja laukkutelineet näyttävät todella laadukkaalta työltä.
Kun ostin pyörän, H&B laukkusarjan yhdestä laukusta oli peltinen H&B -merkki kateissa. Tiedustelin sitä suoraan Saksasta, ja yllätys suuri se tuli postissa parin viikon päästä kotiin Tokimoton kataloogin kera veloituksetta. He olivat siis laittaneet Tokimotolle viestiä ja Tokimoto hoiti homman kotiin. Pisteet Tokimotolle.
Lähetetty: Pe Touko 06, 2005 12:36 pm
Kirjoittaja pekuGM
jyrki kirjoitti:
Nyt myytävänä laadukkaat, vähän käytetyt (lievästi pintavialliset) suojaraudat KTM 640 Adventureen! Hinnasta voidaan aina sopia.
Sait tämän asian suhteen privaatti viestiä.

Lähetetty: Pe Touko 06, 2005 3:29 pm
Kirjoittaja juha
Jos puhut menosuunnassa vasemmanpuoleisesta kiinnikkeestä, niin mullakin on se poikki. Aika hengetön kiinnike, kaverin AT:ssä sama juttu.
No sehän se, on tainnut olla robotin hitsauskäsi ohjelmoituna liian pienelle virralle

Vedin senverran rautaa että nyt pettää jostain muualta. Mulla toi piti ärsyttävää resonanssipärinää tietyillä kierroksilla, muuten tuota ei olis tarvinnut hitsata..
Lähetetty: Ti Touko 10, 2005 1:41 pm
Kirjoittaja niffestone
Se resonointi saattanee olla syy siihen rikkoutumiseenkin.
P.S. Menevätkö nuo tankit ihan oikeasti helposti

rikki?
Lähetetty: Su Touko 22, 2005 4:57 pm
Kirjoittaja Jari
Tärinä rikkoo ja ylimääräiset pärinät paljastavat viat. Ohessa kuva, ei liitosta, meni poikki latan kulmasta. Reilusti kulmaa auki ja työkaluteräspuikolla kiinni ammattihitsarin tekemänä. Ei pitäis hajota enää tuosta, ennemminkin vierestä.
Ja merkki oli... H&B
Lähetetty: Pe Heinä 08, 2005 9:46 pm
Kirjoittaja HeikkiT
Sama juttu kävi mulle reissussa. Ensin katkesi yläpäästä tuo rauta ja sen hitsautin Puolassa ja laitatin vielä tukiraudan vähän samalla tavalla kuin noissa kuvissa. Italiassa rauta poikki samasta kohdasta uudelleen ja lisäksi raudan alaosan kiinnitys oli aivan murusina. Heitin raudat mäkeen ja tein sitten Suomeen tultuani reklamoinnin Lousille. Nyt pyytävät, että palautan raudat heille takaisin. Onneksi otin kuvat raudoista ja saa nähdä tuleeko H&D:ltä rahat takaisin, vaikka en palauta rautoja. Eli jos yläosa on katkennut ja sitä on vahvistettu niin, että kestää, sitten pettää alaosa.
Lähetetty: Su Kesä 01, 2008 8:38 pm
Kirjoittaja RTJ
Terve
Ei kestänyt Hepco&Becker kuin n.2000km. Kesken ajon alkoi kilinä ja alakiinnikkeestä poikki.
Riku
Lähetetty: Su Kesä 01, 2008 10:16 pm
Kirjoittaja juha
Jätän raudat omaan kotariin ostamatta, palovakuutus keskeytystuvalla löytyy...
Lähetetty: Ma Kesä 02, 2008 9:12 am
Kirjoittaja RD03Jarkko
Itse ostin Hepco&Becker raudat -88 Africa Twiniin. Ei käynyt sinnepäinkään. Vasemmalla puolella vähän paremmin sorkkaraudalla avittamalla mutta oikealla oli kiinnityspisteet senttitolkulla pielessä.
Laitoin asiasta ystävällisen kyselyn suoraan tehtaalle ja pyysivät lähettämään kuvia ongelmasta. Otin kuvia, laitoin yksityiskohtaisen selvityksen missä mättää ja pyysin ystävällisesti auttamaan tavalla tai toisella. Vastaus oli aika tyly...
Hi,
we see your picture, but we don´t know, why this engine guard can´t mounted on your bike!?
sorry for this.
Mit freundlichen Grüßen
With kind regards
En ole vielä vastannut tuohon. Eihän ole kummoinen asia murjoa rautoja sopivaksi ja hitsailla mutta turhaa on maksaa 109 euroa muutamasta taivutetusta putkesta jos itse joutuu päivän askartelemaan.
En suosittele...
Lähetetty: Ma Kesä 02, 2008 9:33 am
Kirjoittaja Happi
RTJ kirjoitti:Terve
Ei kestänyt Hepco&Becker kuin n.2000km. Kesken ajon alkoi kilinä ja alakiinnikkeestä poikki.
Riku
Jos ehjäsit migillä, niin veikkaan, että on pian rikki sauman vierestä. Tigillä olis voinut kestää paremmin.
Happi
Lähetetty: Ma Kesä 02, 2008 10:06 am
Kirjoittaja RTJ
Terve
Tiedossa on...
Tai sitten ne pitää jälkihehkuttaa kaasupillillä mig-hitsauksen jälkeen. Arvaa että jaksoinko, olisi tullut niin paljon maalattavaa.
Riku
Lähetetty: Ma Kesä 02, 2008 10:10 am
Kirjoittaja Å
Ilmeisesti Heppo&sella ei ole jigit kunnossa tai hitsaustaito mättää pahemman kerran. Vaimon Freewindiin laittoin Hepposen kaatumaraudat (muilta ei löytynyt

) ja eihän ne tietenkään käyneet suoraan vaan vääntelemään joutui. No nyt sitten jännitetään, kestävätkö yksimukisen papatusta, kun hiukan väkisin piti vääntää paikalleen ja varmasti jäi jännitteitä. Mun eka ja vika heppo&...rkele -tuote - näkyy valitusta riittäneen heidän tuotteistaan lähes kautta linjan