Mitä koetatte ite korjata?
Valvoja: Moderaattorit
Mitä koetatte ite korjata?
Ja millä ongelmilla meette pajalle?
Itse kiristän ketjut, vaihdan öljyt, rasvaan vaijerit ja pesen pyörän...
Loput teetän ammattilaisella.. noin suunnilleen..
-
Jarno
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Viesti:
Re: Mitä koetatte ite korjata?
Koneistusta tahi kevytmetallin hitsaamista vaativat jätän muille.peter kirjoitti:Ja millä ongelmilla meette pajalle?
Muuten osakaupan kautta talliin...
Yhtään kertaa ei ole tarvinnut vielä korjaamolle pyöriä viedä. Lähes kaiken voi tehdä itse kunhan on huoltokirja ja tarpeeksi kärsivällisyyttä. Olen nähnyt kuinka "hyvin" korjaamoilla välillä työt tehdään, enkä siksi luota "ammattilaisiin" jollei ole aivan pakko. Itse tulee tehtyä paljon huolellisemmin. Ainoastaan silloin tulee ongelmia jos ei ole oikeaa työkalua, mutta tähän mennessä on aina löytynyt joku patenttiratkaisu.
-Eero K
Pyrin tekemään pajalla ite, tulee tehtyä huolellisemmin, supporttia saa ja ihmetyökaluja saa käyttää tarvittaessa.
Lisäksi on muutama luottokorjaaja jolta saa a1 tason palvelua. Nykyisin kiinnostaa kuka homman tekee, en niinkään mihin pajaan vien.
Olen muutaman kerran joutunut pettymään korjaamoiden antiin joten olen vahvasti sitä mieltä että ite kandee tehdä niin pitkälle kuin mahdollista. Ja oppii samalla lisää kamppeesta ja sehän on myös mielenkiintoista.
Toisaalta kokeneen ammareiskan kanssa kannattaa ainakin keskustella aiheesta, voi ongelma ratketa simppelistikkin.
M
Lisäksi on muutama luottokorjaaja jolta saa a1 tason palvelua. Nykyisin kiinnostaa kuka homman tekee, en niinkään mihin pajaan vien.
Olen muutaman kerran joutunut pettymään korjaamoiden antiin joten olen vahvasti sitä mieltä että ite kandee tehdä niin pitkälle kuin mahdollista. Ja oppii samalla lisää kamppeesta ja sehän on myös mielenkiintoista.
Toisaalta kokeneen ammareiskan kanssa kannattaa ainakin keskustella aiheesta, voi ongelma ratketa simppelistikkin.
M
Itse tehdään, sylinterin poraukset + kiertokangen alapään laakerin vaihto + rengashommat sitten muualla. Samoin myös alumiinin hitsaukset.
Lisäksi hyvä puoli on, että se kasvattaa luonnetta. Muutaman kerran on kasattu rempattu kone valmiiksi, ja sitten katsottu digikuvia että niin tuonne vaihderummun päähänhän kuuluu vielä prikka...
Lisäksi hyvä puoli on, että se kasvattaa luonnetta. Muutaman kerran on kasattu rempattu kone valmiiksi, ja sitten katsottu digikuvia että niin tuonne vaihderummun päähänhän kuuluu vielä prikka...
Sama homma. Nykyään. Huoltoon kun vie vaikka alakertaremonttiin niin se on sitten €€€€. -89 mallin mopoon, ei kiitos. Mulla on kyllä tiedossa hyvä korjaaja joka teki aikonaan rempan sutikiin ja sitä ennen tt jammuun. Ei ollut mitään valittamista. Mutta se olikin isien mailla Etelä-Pohjanmaalla. "Merkkihuollot" täälä etelässä ei kyllä mulle sovi. Sielä on vielä kuitenkin joku harjoittelija... Hyvistä tekjöistä on kuulemma kova pula nykyään.Dr. 650 kirjoitti:Kaikki tehdään itse , paitsi moottorin koneistukset(poraukset, kiertokangen alapää, nokka-akselin hionta yms.)
.
Mutta kun itse huoltaa ja korjaa niin se voi vahingossa mennä virittelyksi
Onko muuten tietoa, juurikin tuosta kiertokangen alapäästä/kampurasta. Kenelle veisin, esim Hki/Espoo/vantaa?
Huollot, asennukset, säädöt, korjaukset, rakentelut osa omaa harrastusta. Moottorikoneistukset ammattilaisilla kun ei oo tietotaitoa ja mahdollisuuksia. Mp-korjaamoihin en luota. Hyviäkin varmasti on. Joitain helppoja osia tullut tehtyä itse. Samoin työkaluja. Itse tehdessä ei taida aikaa säästyä, mut euroja senkin edestä. Hyvät työtilat ainainen puute.
Tekisin ehkä ite enemmän
mutta eioo huoltokirjaa ku mopo on sakemanni.. (mistähän XTZan kirjan sais vaivatta (ilmaiseksi tai halavalla..? SZR-pyörän manuaali löytyy, muttei se oo ihan sama...), ja sähköropleemat ovat asia sinänsä...
Työkaluja on jonkinverran ja peukalo ei iha keskellä räpylää... muttamutta..
Löysin hyvän kohtuuhintaisen pajan missä luotettava ruuvari, kävelymatkan päässä. em ongelmani hoidettiin hyvin, ja kerrottiin koko ropleema (ei yritetty pissiä linssiin tiätämätöntä maisteria..).
Laskukin kohtuullinen.
Paja lienee muutaman vuoden toiminut, ja kaveri ei olut xtzaa ennen nähnyt.. Tämä lienee osoitusi muiden kyseisen pyörän omistajien ruuvaushaluista..??
XTZ 660 on aika harvinainen ainakin e-suomessa, muttei NIIN harvinainen.
Kaveri kuitenkin kehui pyörän ajoasentoa ja hyvää luonnetta (itsellä 1400cc sähköjänis.. pointsit siitä..)
Työkaluja on jonkinverran ja peukalo ei iha keskellä räpylää... muttamutta..
Löysin hyvän kohtuuhintaisen pajan missä luotettava ruuvari, kävelymatkan päässä. em ongelmani hoidettiin hyvin, ja kerrottiin koko ropleema (ei yritetty pissiä linssiin tiätämätöntä maisteria..).
Laskukin kohtuullinen.
Paja lienee muutaman vuoden toiminut, ja kaveri ei olut xtzaa ennen nähnyt.. Tämä lienee osoitusi muiden kyseisen pyörän omistajien ruuvaushaluista..??
XTZ 660 on aika harvinainen ainakin e-suomessa, muttei NIIN harvinainen.
Kaveri kuitenkin kehui pyörän ajoasentoa ja hyvää luonnetta (itsellä 1400cc sähköjänis.. pointsit siitä..)
- gixxerman
- Pyörä: 4xtohtori
No,koneistusta ja hitsausta vaativia hommia ei voi tehdä kotona.Niitäkin töissä,joten pyöriäni ei näy muuta kuin irtovanteita renkaanvaihdon yhteydessä pajoilla
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
Kaikki teen itse, paitsi hitsaukset ja koneistukset.
Niitäkin on tullut eteen, kun paikat on murtuneet.
Sylinteri meni palasiksi kiveen osuessa ja senkin vaihdoin itse.
Renkaanvaihdot onnistuu kerhon majalla renkaanvaihtokoneella.
Kun huollot yms. itse tekee, niin tietää ainakin, että on kunnolla tehty.
Ainoat erikoisvehkeet, joita on pitänyt hankkia ovat öljynsuodattimen avain ja synkkamittari ( Carbtune ).
Pekka

Niitäkin on tullut eteen, kun paikat on murtuneet.
Sylinteri meni palasiksi kiveen osuessa ja senkin vaihdoin itse.
Renkaanvaihdot onnistuu kerhon majalla renkaanvaihtokoneella.
Kun huollot yms. itse tekee, niin tietää ainakin, että on kunnolla tehty.
Ainoat erikoisvehkeet, joita on pitänyt hankkia ovat öljynsuodattimen avain ja synkkamittari ( Carbtune ).
Pekka