LC4 "tikittää"
Valvoja: Moderaattorit
- JSL
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
- Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
- Paikkakunta: Espoo
LC4 "tikittää"
Moposta on alkanut kuulumaan "tikitystä". Väkisin tuli mieleen, että venttiilithän ne on. Välykset on nyt tarkistettu ensimmäistä kertaa (20kkm edellisen omistajan jälkeen) ja mitoissaan ovat aika tasan tarkkaan, eli siitä se ei voi johtua.
"Tikityksen" nopeus muuttuu kierrosten mukaan ja lisäksi kun mopo on yön seisonut pihassa ja aamulla käynnistää niin ensin ääntä ei kuulu, mutta 20-30 sekuntia kun on kone käynyt niin alkaa kuulumaan.
Ääni on sangen sivistynyt eikä kuulosta sille, että mikään olisi rikki. Mopo toimii ihan niinkuin ennenkin; ei mitään vikaa. Mutta kun tuota ääntä ei aikaisemmin kuulunut niin vähän se häiritsee ja kiinnostaisi tietää mistä se johtuu ja pääseekö siitä mahdollisesti eroon.
Tietoa/arvauksia?
"Tikityksen" nopeus muuttuu kierrosten mukaan ja lisäksi kun mopo on yön seisonut pihassa ja aamulla käynnistää niin ensin ääntä ei kuulu, mutta 20-30 sekuntia kun on kone käynyt niin alkaa kuulumaan.
Ääni on sangen sivistynyt eikä kuulosta sille, että mikään olisi rikki. Mopo toimii ihan niinkuin ennenkin; ei mitään vikaa. Mutta kun tuota ääntä ei aikaisemmin kuulunut niin vähän se häiritsee ja kiinnostaisi tietää mistä se johtuu ja pääseekö siitä mahdollisesti eroon.
Tietoa/arvauksia?
Terve
Samanlailla tikittää minunkin pommi. Takuunalainen vehje kun on niin ei hirveesti kiinnosta . Itse kuuntelin että pakovena voisi tuota ääntä pitää, mutta meneppä se huoltofirmalle sanomaan , niin syyttävät heti vittuilusta. Eli minun mielestä sieltä ei kuulu yhtään mitään seuraavaan kuuteen kuukauteen, ennekuin takuu raukeaa.
HEI!
Entäs ne muut äänet. Betonimylly, viiuuviiuu, trrrTrrr.
Ei kannata huolestua.
Riku
Samanlailla tikittää minunkin pommi. Takuunalainen vehje kun on niin ei hirveesti kiinnosta . Itse kuuntelin että pakovena voisi tuota ääntä pitää, mutta meneppä se huoltofirmalle sanomaan , niin syyttävät heti vittuilusta. Eli minun mielestä sieltä ei kuulu yhtään mitään seuraavaan kuuteen kuukauteen, ennekuin takuu raukeaa.
HEI!
Entäs ne muut äänet. Betonimylly, viiuuviiuu, trrrTrrr.
Ei kannata huolestua.
Riku
Munkin LC4 tikittää. Ääni on 'sivistynyt', eli ei kovin karhea (kuvaile nyt sitten ääniä). Ääni ilmestyy juuri noin kun kuvasit (tai sitten päinvastoin, en nyt juuri muista, täytyy kuunnella aamulla).
Kun mulla oli toisen pakoventtiilin välys suositusta suurempi, niin ääni oli aivan erilainen. Terävä naputus, joka voimistui kierrosten kasvaessa.
Kun mulla oli toisen pakoventtiilin välys suositusta suurempi, niin ääni oli aivan erilainen. Terävä naputus, joka voimistui kierrosten kasvaessa.
Huono tie, parempi mieli.
- JSL
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
- Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
- Paikkakunta: Espoo
Ei siinä ollut sellaista ostaessakaan. Piti äsken oikein käydä pihalla pällistelemässä eikä se minusta näyttänyt sille, että siinä sellaista olisi edes tehtaalta lähtiessä ollut; sitä reikää/tulppaa ei käyrien välissä näkynyt, tai ainakaan en sitä tuolla pimeässä otsalampun valossa kurkkiessa nähnyt vaikka kuinka yritin.IceFire kirjoitti:Onko SLS poistettu? Minulla alkoi tikitys kun laitoin pakosarjaan sen tulpan.
Tämmöistäkin juttua löytyi:
http://www.visordown.com/forums/showthread.php?t=121990
.. mitään betonimyllyn tms. ääniä ei ainakaan nyt ajamieni +20kkm:n aikana ole vielä kuulunut
- matti
- Viestit: 452
- Liittynyt: Su Touko 29, 2005 2:40 pm
- Pyörä: KTM ADV640
- Paikkakunta: Kello & Kerava
Nytpä loppui "tikitys". Valittaen jouduin päällä istuen toteamaan, että
pikkukotarista ehtyivät voimat kesken matkan. Ajokilometrejä on kertynyt
lähes 22.000. Ajoittainen tikitys tai tai nakutus on ihmetyttänyt viimepäivinä,
mutta tänään yhtäkkiä kesken pitkän moottoritiesiirtymän tehot hukassa ja
körötellen kotiin. Sikseenkin hyvin käynnistyi ja kävi joutokäyntiä sekä otti
kierroksia, mutta ei voimaa. Ääni "mekaanisempi" kuin ennen.
Imuventtiilien tarkastusluukusta syykin selvisi, oikeanpuoleisen välys-
säätimen tappi poikki ja molempien venttiilien jousilautaset hajalla.
Kannattaa siis sittenkin huolestua ja tarkastaa huolellisesti
venttiilikoneisto ajoissa, heti kun on aihetta epäillä!
Onkohan tätä liikkeellä, tarttuneeko vai tyyppivikako?
pikkukotarista ehtyivät voimat kesken matkan. Ajokilometrejä on kertynyt
lähes 22.000. Ajoittainen tikitys tai tai nakutus on ihmetyttänyt viimepäivinä,
mutta tänään yhtäkkiä kesken pitkän moottoritiesiirtymän tehot hukassa ja
körötellen kotiin. Sikseenkin hyvin käynnistyi ja kävi joutokäyntiä sekä otti
kierroksia, mutta ei voimaa. Ääni "mekaanisempi" kuin ennen.
Imuventtiilien tarkastusluukusta syykin selvisi, oikeanpuoleisen välys-
säätimen tappi poikki ja molempien venttiilien jousilautaset hajalla.
Kannattaa siis sittenkin huolestua ja tarkastaa huolellisesti
venttiilikoneisto ajoissa, heti kun on aihetta epäillä!
Onkohan tätä liikkeellä, tarttuneeko vai tyyppivikako?
Viimeksi muokannut matti, Ti Elo 07, 2007 7:49 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- matti
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
-
- Viestit: 613
- Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 12:33 am
- Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
- Paikkakunta: HELSINKI
Mielestäni ei voi puhua tyyppiviasta noilla kilometreillä, koska kyseessä on sentään viritetty kone, jolla ajetaan pölyisissä olosuhteissa. Ne venat pitää vaan vaihtaa 200 tunnin välein niin sitten saa käskeä miten tykkää. Eri asia on sitten joku Briggs&Stratton 50 hepan litratehoilla. niihin ei tarvitse vaihtaa öljyjä saati tehdä mitään muutakaan.
- JSL
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
- Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
- Paikkakunta: Espoo
Oletko jyrki ehtinyt kuunnella omaasi?jyrki kirjoitti:Munkin LC4 tikittää. Ääni on 'sivistynyt', eli ei kovin karhea (kuvaile nyt sitten ääniä). Ääni ilmestyy juuri noin kun kuvasit (tai sitten päinvastoin, en nyt juuri muista, täytyy kuunnella aamulla).
Olin pari viikkoa ajamatta ja nyt kun tuon äänen taas kuulee niin kyllä se häiritsee, eli jotain sille on tehtävä.
- matti
- Viestit: 452
- Liittynyt: Su Touko 29, 2005 2:40 pm
- Pyörä: KTM ADV640
- Paikkakunta: Kello & Kerava
Korjaamollamollahan selvisi syy LC4:n voimanpuutteeseen,
vaikuttaa olevan aika yleinen ongelma 20 - 50 tkm ajolla:
Nokka-akselin imuventtiiliseuraajan laakeri oli jumittunut,
jonka seurauksena nokka-akseli kului voimakkaasti ja
venttiilinvälys kasvoi niin, että säätönokka katkesi (kuvalinkki).
Taitaa olla niin, että LC4 ei kestä pitkään kovilla kierroksilla ajoa, siis
tyypillistä moottoritiesiirtymää 140 lasissa, johon se ei tietysti ole
tarkoitettukaan. Oikeissa kurapyörähommissa täyttä (tai lähes täyttä)
tehoa tarvitaan vain hetkittäin.
Suosittelen kaikille käyntiäänen muuttumisesta huolestuneille ainakin
venttiilikoneiston huolellista tarkastamista ennen suurempia vaurioita.
Suorastaan ihme, että kone silti edelleen kävi niinkin hyvin, ei se kyllä
herkästi välille jätä!
Samalla kun kone kerran jouduttiin avaamaan öljyn mukana kulkeutuneen
metalliromun vuoksi, niin huomattiin, että männänrenkaat ja mäntäkin
ovat selvästi kuluneet ja kiertokangen yläpään laakerissa on reilu välys,
joten järkevintä vaihtaa kaikki kulunut samalla kertaa.
Tyyristä hommaa...
vaikuttaa olevan aika yleinen ongelma 20 - 50 tkm ajolla:
Nokka-akselin imuventtiiliseuraajan laakeri oli jumittunut,
jonka seurauksena nokka-akseli kului voimakkaasti ja
venttiilinvälys kasvoi niin, että säätönokka katkesi (kuvalinkki).
Taitaa olla niin, että LC4 ei kestä pitkään kovilla kierroksilla ajoa, siis
tyypillistä moottoritiesiirtymää 140 lasissa, johon se ei tietysti ole
tarkoitettukaan. Oikeissa kurapyörähommissa täyttä (tai lähes täyttä)
tehoa tarvitaan vain hetkittäin.
Suosittelen kaikille käyntiäänen muuttumisesta huolestuneille ainakin
venttiilikoneiston huolellista tarkastamista ennen suurempia vaurioita.
Suorastaan ihme, että kone silti edelleen kävi niinkin hyvin, ei se kyllä
herkästi välille jätä!
Samalla kun kone kerran jouduttiin avaamaan öljyn mukana kulkeutuneen
metalliromun vuoksi, niin huomattiin, että männänrenkaat ja mäntäkin
ovat selvästi kuluneet ja kiertokangen yläpään laakerissa on reilu välys,
joten järkevintä vaihtaa kaikki kulunut samalla kertaa.
Tyyristä hommaa...
Viimeksi muokannut matti, Ti Heinä 14, 2009 9:23 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- matti
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
- JSL
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
- Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
- Paikkakunta: Espoo
Noniin, eipä tikitä enää. Otin eilisen ja tämänpäivän töistä lomaa ja lähdettiin kaverin kanssa parin päivän retkelle Hangon suuntaan. Eilen takaisin päin ajellessa alkoi koneesta kuulumaan välillä omituinen naksahdus, epäsäännöllisesti muutaman sekunnin välein. Samalla myös tikitys muuttui kilinäksi ja retki loppui sitten siihen. Kärryllä pyörä kaverin luokse ja äsken sitten avattiin yläkerta ja vika on tasan sama kuin Matilla; imupuolen keinuvivun rulla entinen ja nokka-akseli samoin. Että näin.
Racingbike kertoi nokka-akselin hinnaksi 153 euroa ja rullan hinnaksi 18 euroa. Nokka-akselin vaan saisi aikaisintaan 5.9 Nyt sitten kysellään Saksalaisilta josko saisi sieltä nopeammin.
Racingbike kertoi nokka-akselin hinnaksi 153 euroa ja rullan hinnaksi 18 euroa. Nokka-akselin vaan saisi aikaisintaan 5.9 Nyt sitten kysellään Saksalaisilta josko saisi sieltä nopeammin.
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Paikkakunta: Piikkiö
- Viesti:
Mitenkäs on, saako sen imupuolen keinuvivun akselin päässä olevan o-renkaan vaihdettua ilman koneen avaamista?
Eli paljonko akselia uskaltaa vetää ulos ennen kuin shimmiprikat tipahtaa pois akselilta.
Vuoto on sen verra kosmeettinen haitta toistaiseksi ettei ole järkeä avata muuten tiivistä venttiilikoppaa sen takia...
Eli paljonko akselia uskaltaa vetää ulos ennen kuin shimmiprikat tipahtaa pois akselilta.
Vuoto on sen verra kosmeettinen haitta toistaiseksi ettei ole järkeä avata muuten tiivistä venttiilikoppaa sen takia...
[quote="Jarno"]Mitenkäs on, saako sen imupuolen keinuvivun akselin päässä olevan o-renkaan vaihdettua ilman koneen avaamista?
Eli paljonko akselia uskaltaa vetää ulos ennen kuin shimmiprikat tipahtaa pois akselilta.[/quote]
Mennen tullen.
Kun nyt nuo herra JSL:n palikat on tuossa tallin pöydällä niin kävinpä mittaamassa. 20 mm saa vetää ulos, eli vaikka O-renkaan jälkeinen ruuvinreikä olisi jo kokonaan ulkona niin vielä on millitolkulla pelivaraa.
- Mise
Eli paljonko akselia uskaltaa vetää ulos ennen kuin shimmiprikat tipahtaa pois akselilta.[/quote]
Mennen tullen.
Kun nyt nuo herra JSL:n palikat on tuossa tallin pöydällä niin kävinpä mittaamassa. 20 mm saa vetää ulos, eli vaikka O-renkaan jälkeinen ruuvinreikä olisi jo kokonaan ulkona niin vielä on millitolkulla pelivaraa.
- Mise