Etupään voblaaminen
Valvoja: Moderaattorit
Etupään voblaaminen
Tietääkö kukaan missä voi olla vikaa kun etupää voblaa silloin kun päästää kaasun. Oli havaittavissa viimevuonna rupulirenkailla ja nyt sileämmillä renkailla tuntuu ehkä vielä enemmän.
Pyörähän on tuo Afrikkalainen.
-Sergei-
-Sergei-
-Sergei-
Kevariajoilta kultaiselta 80-luvulta muistuu mieleen yksi juttu.
Kaverilla oli toisesta etuputkesta hävinny öljyt jollain kummallisella tavalla. Näin omin silmin moottoritiellä kun sillä alkoi etupää voblaamaan ja kaveri heittäytyi rähmälleen moottoritielle.
Öljyjen häviäminen havaittiin, kun etupää purettiin ja etittiin voblaamisen syytä.
Pyörä oli Yammu RD, se viimeinen malli, jossa oli 16" etupyörä. Sen pyörän etuhaarukka vaikutti kyllä muutenkin epäilyttävältä.
Kaverilla oli toisesta etuputkesta hävinny öljyt jollain kummallisella tavalla. Näin omin silmin moottoritiellä kun sillä alkoi etupää voblaamaan ja kaveri heittäytyi rähmälleen moottoritielle.
Öljyjen häviäminen havaittiin, kun etupää purettiin ja etittiin voblaamisen syytä.
Pyörä oli Yammu RD, se viimeinen malli, jossa oli 16" etupyörä. Sen pyörän etuhaarukka vaikutti kyllä muutenkin epäilyttävältä.
-
Rampe
- Pyörä: Tervatien kulkijoita
Mitä tuolla voblaamisella tarkoitatte? Onko se tunne kuin ratsastaisi hevosella vai tarkoittaako se etupään vetelyä sivuille eli puolelta toiselle?
Minulla itsellä on pyörässä ilmennyt tuota ensin mainittua, eli tuntuu kuin pyörän sijasta olisikin hevosen satulassa pomppimassa, pahinta 50-60 kmh nopeudessa. Aluksi sorvautin uuden etuakselin, kun huomasin sen vääntyneen, mutta ei auttanut pompottamiseen. Rengas on uusi ja sama ilmiö esiintyi myös vanhalla renkaalla. Nyt minäkin epäilen että teleskoopeista on öljy muuttanut olomuotoaan, mutta en ole vielä tarkistanut asiaa. Pehmeältä keula ainakin tuntuu.
Minulla itsellä on pyörässä ilmennyt tuota ensin mainittua, eli tuntuu kuin pyörän sijasta olisikin hevosen satulassa pomppimassa, pahinta 50-60 kmh nopeudessa. Aluksi sorvautin uuden etuakselin, kun huomasin sen vääntyneen, mutta ei auttanut pompottamiseen. Rengas on uusi ja sama ilmiö esiintyi myös vanhalla renkaalla. Nyt minäkin epäilen että teleskoopeista on öljy muuttanut olomuotoaan, mutta en ole vielä tarkistanut asiaa. Pehmeältä keula ainakin tuntuu.
- JSL
- Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
Kuulostaa sille niinkuin rengas kaipaisi tasapainotusta.Rampe kirjoitti:Mitä tuolla voblaamisella tarkoitatte? Onko se tunne kuin ratsastaisi hevosella vai tarkoittaako se etupään vetelyä sivuille eli puolelta toiselle?
Vobblaus on totaRampe kirjoitti:Mitä tuolla voblaamisella tarkoitatte? Onko se tunne kuin ratsastaisi hevosella vai tarkoittaako se etupään vetelyä sivuille eli puolelta toiselle?
http://www.youtube.com/watch?v=RnuNfzK9Ab0 tai vaikka tota
http://www.youtube.com/watch?v=lPhVpVk3b94&NR=1 alkaen noin minuutin kohdalla
Lisää juttua tuolla
http://lyhytlinkki.net/?s0kd9diu
Pekka
Re: Etupään voblaaminen
Kun ostin oman afrikkalaisen, varsinkin vauhtia hidastettaessa n. 60 km/h kohdalla oli havaittavissa vobblausta. Se kävi melko voimakkaana varsinkin kun sarvista päästi irti.Sergei kirjoitti:Tietääkö kukaan missä voi olla vikaa kun etupää voblaa silloin kun päästää kaasun. Oli havaittavissa viimevuonna rupulirenkailla ja nyt sileämmillä renkailla tuntuu ehkä vielä enemmän.
-Sergei-
Bridgestone vaihtui Tourance:een ja ko. ilmiö loppui. Tasapainoitin tosin renkaan.
Nyt kun miettii tuota ilmiötä, niin olisikohan vobblauksen syy siinä, että renkaan epätasapaino ei ole keskittynyt samalle linjalle ja aiheuttaa renkaan sivuttaisliikkeen. Tämän asian takiahan leveämmissä renkaissa (auto) painot asetellaan vanteen eri laidoille.
Näille ilmiöille on omat käsitteensä, en muista niitä nyt korjaatkaa jotka muistaa.
404 HTTP Error File not found
En tiedä mutta, vois olla ohjainlaakeri.
Ei muuta ku keula pöydälle, niin ja rengas vanteineen myös tutkinnan kohteeksi. Kerro kun vika löytyy.
Rampen murhe tuntuu siltä että renkaassa on pystyheitto,
eli ei oo noussut tasaisesti vanteelle.
Renkaan reunassa, lähellä vanteen reunaa, kiertää rantu mistä yleensä näkee ison heiton selvästi.
Itse olen paininut kyseisen ongelman kanssa enemmän kuin tarpeeksi.
Ei muuta ku keula pöydälle, niin ja rengas vanteineen myös tutkinnan kohteeksi. Kerro kun vika löytyy.
Rampen murhe tuntuu siltä että renkaassa on pystyheitto,
eli ei oo noussut tasaisesti vanteelle.
Renkaan reunassa, lähellä vanteen reunaa, kiertää rantu mistä yleensä näkee ison heiton selvästi.
Itse olen paininut kyseisen ongelman kanssa enemmän kuin tarpeeksi.
Jos katsotaan perusteita niin wobblauksen syy on "epäsymmetriset voimat" jotka vaikuttavat mopoon, siitä on hyvä lähteä hakemaan.
Leveä / keskeltä kulunut rengas pahempi kun kapea / uusi, koska kosketuspiste voi olla kauempana keskilinjasta. Kaikki löysät alustan liitokset ja laakeroinnit saattavat aiheuttaa symmetrian heittelemistä puolelta toiselle. Kuten esim. irroitettavan kehtoputken löysä pultti, emäputken laakeri tai takahaarukan laakeri. Pitkissä telareissa on erityisen tärkeää että vaimennus ja jousto ovat molemmissa samanlaiset. Siis jousen jännitys sekä öljyt justiin kohdallaan.
Olen rakentanut pariin wobblaavaan mopoon laukkujen kiinnitykset uusiksi, koska sivuttain hötkyvä kassiteline laajensi mukavasti jotain pientä iskua esim. etupyörään. Mitä ylempänä laukut ovat sen pahempi. Edellisessä mopossani (K100LT) pieni kolo emäputken laakerissa aiheutti wobblausta, kolo löytyi vasta kun kiristin etunen ilmassa laakeria. Uusi laakeri poisti ongelman.
Syitä on hyvin monia, että syynäämään vain ilman estoja. Tässä ei voi antaa muuta kuin vinkkejä sekä henkistä tukea.
Leveä / keskeltä kulunut rengas pahempi kun kapea / uusi, koska kosketuspiste voi olla kauempana keskilinjasta. Kaikki löysät alustan liitokset ja laakeroinnit saattavat aiheuttaa symmetrian heittelemistä puolelta toiselle. Kuten esim. irroitettavan kehtoputken löysä pultti, emäputken laakeri tai takahaarukan laakeri. Pitkissä telareissa on erityisen tärkeää että vaimennus ja jousto ovat molemmissa samanlaiset. Siis jousen jännitys sekä öljyt justiin kohdallaan.
Olen rakentanut pariin wobblaavaan mopoon laukkujen kiinnitykset uusiksi, koska sivuttain hötkyvä kassiteline laajensi mukavasti jotain pientä iskua esim. etupyörään. Mitä ylempänä laukut ovat sen pahempi. Edellisessä mopossani (K100LT) pieni kolo emäputken laakerissa aiheutti wobblausta, kolo löytyi vasta kun kiristin etunen ilmassa laakeria. Uusi laakeri poisti ongelman.
Syitä on hyvin monia, että syynäämään vain ilman estoja. Tässä ei voi antaa muuta kuin vinkkejä sekä henkistä tukea.
Vanha äijä, mutta aina yhtä lapsellinen.
Mulla on samaa vikaa Kotarissa. Ajattelin sitten kokeilla josko säätäminen auttaisi. Löysäsin etupään oikeanpuoleisen putken säätömutterit käden käänteessä, mutta vasemmanpuolen vastaaviin piti käyttää voimaa. Voisiko siitä päätellä jotain? Laitoin lopuksi manuaalin ehdottamat perusasetukset ja vatkaus jatkuu.Sergei kirjoitti:Parhaiten huomaa silloin kun ajaa vaikka 80 ja päästää kaasun ja kädet irti stongasta.
Kaikki loppuu aikanaan vaan konsanaan ei milloinkaan.