Sammuminen tyhjäkäynnillä sivujalalla?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Juice
Viestit: 799
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 7:38 pm
Pyörä: RD07A
Paikkakunta: Vimpeli

Sammuminen tyhjäkäynnillä sivujalalla?

Viesti Kirjoittaja Juice »

Laitan tämän tänne yleiselle puolelle josko joku muukin kamppailee joskus saman ongelman kanssa.

Honda XL650V Transalp -02 projekti olisi valmis mutta pyörää vaivaa nyt merkillinen käyntihäiriö. Se lähtee hyvin käyntiin, käy tyhjäkäyntiä melko tasaisesti. Ongelmat alkaa kun pyörän laittaa sivujalalle tyhjäkäynnille. Kierrokset alkaa laskea ja ehkä 10sek päästä moottori sammuu. Kun nostaa pystyasentoon, napista käyntiin ja taas pelittää.

Tyhjäkäynniltä kun nostaa kierroksia niin aavistuksen joskus rötää/kakistelee mutta ottaa aika mallikkaasti kierroksia.

Tehtyjä huoltoja:

-Kaasuttimet on putsattu uä-pesurilla, osat irrallaan eli takuulla puhtaat joka puolelta
-Uudet alipainekalvot
-Uudet imukaulat (kaasarin/pytyn väliin)
-Bensahana
-Bensaletku(t) ei ole tukossa, bensa tulee kaasuttimille asti hyvin ja kun kaasarit ottaa pöydälle, molemmista kohokammioista tulee reilusti bensaa
-Bensanpinnat tarkastettu, tehtaan spekseissä

Oikeastaan itselleni tulee mieleen enää kaksi mahdollista vikapaikkaa;

-Neulaventtiilit -> silmämääräisesti ne on OK eikä ole kuluneet terävälle piikille. Ei tosin pahan kalliit vaikka uusisi vielä nämäkin.
-Seosruuvit näyttäisi ettei ole aivan samalla asetuksella molemmissa kaasuttimissa.

Vaikea sanoa johtuuko tuo sammuminen siis bensan puutteesta vai tukehtumisesta bensaan?
Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä
Avatar
Hsippe
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Sammuminen tyhjäkäynnillä sivujalalla?

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Todennäköisesti saa hieman liikaa kun on "kyljellään" eli koho(t) ei oikein jaksais painaa (nostaa) neulaventtiiliä kiinni. Ongelma saattaa vähentyä (tai sitten ei) jos uusit ne neulaventtiilit jos niissä hiemanki kulumaa on. Toinen mikä tuli mielee onmopon asento sivutuella, jos on enmpi kallellaan kuin vakiona esim perä korkeammalla pidemmän takaislarin takia yms.

Aikoinaan kun kaasari mopoista rakennettiin RR tai jäärata sivareita niin monesti vaihdettiin kaasareiksi 2x tupla Weberit tai Solexit kun ne autojen kaasarit kestää koviakin sivuttais kiihtyvyyksiä, alkuperäisellä saattoi pelit kakoa pitkissä kaarteissa.

Ja ne seosruuvit saakin olla hieman eri asetusessa, siksihän ne ruuvit on. Joka kaasarin seos ruuvi säädetään niin että tyhjäkäynti on paras / tasaisin ja pieneen kaasun avaukseen reagointi hyvä. Toki jos eroa on kovin paljon (yli puoli rpm??) niin sitten jotain lienee jossain vialla / eri tavalla.
Avatar
jiknnn
Viestit: 323
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Sammuminen tyhjäkäynnillä sivujalalla?

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Kai se vaeltais ja paukuttelis ennen sammumista jos bensan puute olis...

Neulaventtiilin persuksissa ainakin AT:ssa on jousella punnertava piikki ja se joskus jumitteli niin että alkoi kaasarit tulvimaan.
Avatar
Juice
Viestit: 799
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 7:38 pm
Pyörä: RD07A
Paikkakunta: Vimpeli

Re: Sammuminen tyhjäkäynnillä sivujalalla?

Viesti Kirjoittaja Juice »

Toisen kaasarin seosruuvi oli auki 3 kierrosta kuten pitääkin. Toinen oli vain 1 kierroksen auki :shock: Lisäksi tutkin vielä noita neulaventtiileitä niin kyllä siinä toisessa oli tarkemmin katsoen muodostunut jo sellainen "ohut" piikki kärkeen, juuri ja juuri huomattavissa. Ne jouset kyllä pelitti siinä itse venttiilissä. Kyllä hieman meinaa hävettää kun 25 vuotta kaksipyöräisten ruuvailua takana ja näin noloon mokaan sortuu ettei tajua seosruuveja tarkistaa :oops:

Uudet tourmaxin neulaventtiilit paikalleen, seosruuvit 3 kierrosta auki ja voila, käy nätisti, vastaa hyvin kaasuun ja mikä tärkeintä ei sammu kun laittaa sivujalalle :) Pienen säädön joutui toki seosruuveihin tekemään mutta perusasetus oli toisessa ihan mitä sattuu joten ei ihme ettei toiminut.

Kiitokset kaikille :)
Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä
Avatar
Happi
Viestit: 2875
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: Sammuminen tyhjäkäynnillä sivujalalla?

Viesti Kirjoittaja Happi »

Nyt, kun olet säätänyt seosruuveja, kannattas synkronisoida kaasarit. Alkaa käymään vielä tasaisemmin.

Happi
Avatar
Ilmari
Viestit: 1059
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: Sammuminen tyhjäkäynnillä sivujalalla?

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

No tähän samaan syssyyn sitte opetuspaketti 4-sylinterisille?

Eli CBR- Hondassahan on ne seosruuvit joka pytylle. Viikko sitte, ku synkkasin kaasarit, en koskenutkaan seosruuveihin. Eli tein homman niinku manuaalissa sanottiinkin, ensin 1-2 keskenään tasapainoon, sen jälkeen 3-4 ja viimeisenä sitte 1/2 ja 3/4 balanssiin. Ja hyvin kävi.

Eli milloin noihin seosruuveihin pitäis ylipäätään koskea?
Texbuxer
Viestit: 203
Liittynyt: Su Tammi 21, 2007 10:58 pm
Pyörä: XT1200Z 2012
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: Sammuminen tyhjäkäynnillä sivujalalla?

Viesti Kirjoittaja Texbuxer »

colortune tulpilla saisi tyhjäkäyntiseosta vertailtua pyttyjen kesken, jos pääsee näkemään.
Vastaa Viestiin