Mitä talleissa tapahtuu...?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

pate56
Viestit: 256
Liittynyt: Ti Elo 22, 2006 8:05 pm
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Tammisaari

TIG

Viesti Kirjoittaja pate56 »

DR Markku kirjoitti:Ostin itselle tigin joululahjaksi. On vaan sen verran erilainen värkki verrattuna migiin ja invertteriin että kaipaa aika lailla harjoittelua säätöjen ja tekniikan kanssa, että ei vielä uskalla mitään vaativampia hommia yrittää. Eli hitsausharjoituksia tallissa.
Kerroppa vähän enemmän siitä minkä TIGin ostit ja mistä. Kun oma verstas valmistuu niin tarkoituksena olisi hankkia TIG. Onko jo kertynyt käyttökokemuksia? :P
Avatar
HarMi
Viestit: 1084
Liittynyt: La Helmi 25, 2006 10:19 pm
Pyörä: Surly Instigator, DMR Bolt Long
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja HarMi »

Tarkoitus olisi ajaa pellolla rataa ja spooria lopputalvi.
- Enskanastat alle enkä vaihda pois ennen kevättä.
- Kilpiteline, vilkut ja valot pois, niitä ei tarvita pellolla.
- Akun ja (startin) poisto myös mielessä. Lähtee tallilämpöisenä aika hyvin polkaisemalla käyntiin.
- Schneider Mikuni BST virikitti kiinni kaasariin.
- Garmin GPS sähkösarjan asennus.
- Minivilkkujen asennus taakse.

Keväällä iskarien muutos smoto-säätöihin Skogilla.
routaisten peltojen pehtoori
Avatar
MP@
Viestit: 780
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 8:14 am
Pyörä: KTM990A -13
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja MP@ »

viikate kirjoitti: Tarkoitus olisi ajaa pellolla rataa

- Garmin GPS sähkösarjan asennus.
:shock:
onpas isot pellot jotta tarvitaan gps...

:D

-gps teline on vaiheessa,sähköt on jo
-wings putkien odottelua ja sitä lunta....
-käden toimintakuntoon saantia :cry:
DR Markku
Viestit: 576
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 11:04 am
Pyörä: KTM 690 r, 250 EXC-f , 2V bokseri
Paikkakunta: Muhos

Re: TIG

Viesti Kirjoittaja DR Markku »

pate56 kirjoitti:
DR Markku kirjoitti:Ostin itselle tigin joululahjaksi. On vaan sen verran erilainen värkki verrattuna migiin ja invertteriin että kaipaa aika lailla harjoittelua säätöjen ja tekniikan kanssa, että ei vielä uskalla mitään vaativampia hommia yrittää. Eli hitsausharjoituksia tallissa.
Kerroppa vähän enemmän siitä minkä TIGin ostit ja mistä. Kun oma verstas valmistuu niin tarkoituksena olisi hankkia TIG. Onko jo kertynyt käyttökokemuksia? :P
Se on tuollainen Bilteman tig paketti jonka voi liittää melkein mihin invertteriin tahansa. Kyseessä on ns. raapaisu tig joka ei ole aloittelialle niitä kaikkein helpoimpia sytyttää mutta siihen tottuu. Tuollaiseen 2mm haponkestävään saa todella hyvää saumaa mutta 1mm on vielä opettelussa. Parasta tigissä on mielestäni se että roiskeita ei tule, hitsaustapahtuma on paremmin hallinnassa, reikiä ei helposti tule eikä sauma välttämättä vaadi hiomista. Huonoa on se että tig vaatii ehdottoman puhtaat pinnat ja todella hyvät työskentelyolosuhteet, muuten homma ei onnistu. Se on myös tarkkuutta vaativaa hommaa, vastaa hyvin jotain kirjoittamista kynällä. Mitä tulee noihin vehkeisiin niin minusta niihin kannattaa satsata kunnolla niin saa kunnon vehkeet ja into ei lopahda heti alkuunsa, minulla vaan oli tuo invertteri jo valmiina tallissa, ( ja vaimo mukana) niin päädyin tuollaiseen ratkaisuun. Mutta varmaan foorumilta löytyy ammattilaisiakin kertomaan mihin kannattaa satsata.
Avatar
Hösö
Viestit: 585
Liittynyt: To Syys 28, 2006 7:55 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: ROLLOBABY<3

Viesti Kirjoittaja Hösö »

Hösö kirjoitti:meikä plingaa vanteita ja suunnittelen uutta mittaristoa.

mut mielessä on se kun on koneremppa aiheellinen, eli 100-150h päästä ni jonniinsortin bigbore pitäs laittaa... ;) 540-610cm3 ;) ja muka kovasti kuumottas uuet muovit,putkisto,suuttimia ja dynotusta+kaikki muu turha :D


mut pitäs kai eka käydä ajaan ja OPPIA AJAAN :D:D
hah, tän päivän jäläkeen vois lisätä listaan et kadonneet vilikut pitäs löytää jostain, eli sähköt o hävinny :D +tangon alle korotuspalaa pari milliä ja korkiampi tanko... :roll:
markusm
Viestit: 286
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 12:22 pm
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja markusm »

tallissa ei tapahdu oikein mitään tällä hetkellä :x korkeintaan juodaan olutta ja poltellaan tupakkia. odottavan aika on pitkä, ja hermoja raastava.
TTA
Viestit: 1568
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm

Viesti Kirjoittaja TTA »

Sivulaukkujen rakentaminen ja niille kiinnitys-systeemi.

Tangonkorotus vielä mietinnässä ja luultavasti työstän alumiinista korokkeet kunhan saan teollisuusvakoiltua kaupan tuotteista piirustukset.

Nastat pitäis punnertaa takaisin alle. Ne kävi jo kerran vanteilla mutta kun tuo talvi loppui niin vaihdoin takasin kesäkumit ja kävin ajelemassa.

Renkaan tasapainotuskone pitää rakentaa uusiksi, sovite takarenkaalle tasapainotusta varten pitää kehitellä/sorvauttaa.

Renkaan irroituslaite pitää modifioida niin ettei se keiku.

Tallille pitää viedä vanha mankka, virittää lisäpistorasioita, ruuvata parit hyllyt ja laittaa seinälle kajarit.

Siinäpä ne tärkeimmät.
HarriI
Viestit: 1129
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 4:44 pm
Pyörä: 990 Adv
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja HarriI »

Itselläni on GS 1100 mallia -95, joka on tällä hetkellä kytkinlevyn vaihdon vuoksi aika pieninä osina. Pakoputkea irroittaessa ihmettelin pakarin painoa. Se painaa paljon.

Miten katalysaattorin poistaminen vaikuttaa moottorin tehoon ym. Painoon varmaankin jonkin verran? Tuli mieleen, jotta tuosta saisi painoa hiukan pois.

Mielellään kuuntelisin kommetteja. Harri


- Katalysaattori pois ja korvausputki tilalle

Kiitos threadista. Tuli tehtyä itselle samlla muistilista :P

-mika-[/quote]
Avatar
Pasi
Viestit: 3081
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:53 pm
Pyörä: KTM690R/SM
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Tuskimpa catin poisto tehoon juuri vaikuttaa. Virtaus saattaa parantua kun virtausvastus vähenee, voi vaatia kompensointia seoksen säädössä.

Katalysaattorin poisto on jokseenkin yleinen toimenpide monen merkkisissä mopoissa.
Avatar
gabbernaut
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Heinä 11, 2006 11:16 pm
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gabbernaut »

HartsaGS kirjoitti:Miten katalysaattorin poistaminen vaikuttaa moottorin tehoon ym. Painoon varmaankin jonkin verran? Tuli mieleen, jotta tuosta saisi painoa hiukan pois.

Mielellään kuuntelisin kommetteja. Harri]
Laitan infoa kunhan töiden jälkeen jäis aikaa vaihtaa "kakkara".
Tuli perjantaina tuo putki, joten onhan se pakko heti saada alle :wink:

-mika-
Avatar
gabbernaut
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Heinä 11, 2006 11:16 pm
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gabbernaut »

Pasi kirjoitti:Tuskimpa catin poisto tehoon juuri vaikuttaa.
Ainakin autossa tuo katin poisto vaikutti yllättävän paljon. Äänien kasvaessa vielä "tunne"puolikin nostaa tehoja ainakin 300% :lol:

Autossa tuo katin poisto toi lisää potkua niin ala- kuin yläkierroksilla, lähinnä kaasupolkimen asentoa tuntui moottori alkavan pikkuhiljaa tajuta.

Autona Mazda 323F 1.8gti joka on sellainen kierroshirviökone että putkessa taatusti tapahtuu (mutta mitään ei tapahdu :oops: )

-mika-
Avatar
Pasi
Viestit: 3081
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:53 pm
Pyörä: KTM690R/SM
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pasi »

gabbernaut kirjoitti:
Pasi kirjoitti:Tuskimpa catin poisto tehoon juuri vaikuttaa.
Ainakin autossa tuo katin poisto vaikutti yllättävän paljon. Äänien kasvaessa vielä "tunne"puolikin nostaa tehoja ainakin 300% :lol:
Taidatpa sittenkin olla oikeassa. Täältä löytyy oikein dynokäyrää muutoksesta jossa LC8:n vakiovaikentajat, joissa on katit, on heitetty mäelle ja akrapopovitsit tilalle. Ihan merkittävää kehitystä on havaittavissa vaikka viriosan myyjän esittämiin käyriin ei aina ole luottamista.
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Mitä talleissa tapahtuu...?

Viesti Kirjoittaja timo »

Kipa kirjoitti: mutta mitä tapahtuu muualla?
Kipa
Mopoverstaani vanhassa hevostallissa on kodikas ja lämmin- ja pieni. Seinän takana, entisellä lehmäosastolla oleva pölyinen puuverstas taas on iso.
Taidan tuoda viimein sorvit ja höylät heppakoppiin ja nyt halvan lämmittämisen aikana muuttaa mopoineni avarampaan pilttuuseen. Seinät vaan oranssilla maalilla nätiksi ja ilmalämpöpumppu puhkumaan. Mahtuu sitten testipaskaringitkin ajamaan sisällä varikkopukin ympärillä...
...jahka noilta muilta rojekteilta ehdin.

Pientä viilaamista olis vielä kotarissa. Jos tuut Kipa kytkentätalkoisiin, ni saisin määkin vielä noi ledit....(
Pekkavee kirjoitti:
temoja-4 kirjoitti:No omassa on
Pikku lisukkeena sinisellä ledillä valaistut sylinterit.
T Jarski
Noi ledivalot rupes kiinnostamaan. Missä ne on ja miten ne valaisee?
Käyks ne esim. remonttivaloista vai mistä on kysymys.

Pekka
:shock: :shock:
)...tuikkimaan. Sitten alkais mopo olemaan kondiksessa.
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: Mitä talleissa tapahtuu...?

Viesti Kirjoittaja Kipa »

timo kirjoitti: Pientä viilaamista olis vielä kotarissa. Jos tuut Kipa kytkentätalkoisiin, ni saisin määkin vielä noi ledit....(



)...tuikkimaan. Sitten alkais mopo olemaan kondiksessa.
SE:stä joulukuusi? Ledit pitää sitten olla vaan oransseja. Tulen kytkemään sen sun mopos ketjulla seinään, ettet ajele ihan joka päivä!
Noita sun kuviasi ei saa liimattua tähän (the extension bmp is not allowed) eli lienevät liian hienoja :D

Kipa
Avatar
Pallokala
Viestit: 996
Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Pyörä: Dominatör
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Kolinaattorin kolinanpoisto-operaatio on muuttunut hissukseen hyvistä aikeista hyväksi yritykseksi. Vika ei löytynyt (odotusten mukaisesti) venttiilikoneistosta, seuraavaksi otetaan kansi pöydälle. Sitten olisi tiedossa katteiden liimailua, etuhaarukan stefan vaihtoa, johtosarjojen läpikäyntiä ja muuta pientä...
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
Vastaa Viestiin