Kahvalämmittimet enduroon

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

DRZ400
Viestit: 44
Liittynyt: Su Syys 11, 2022 8:31 pm
Pyörä: DRZ400

Kahvalämmittimet enduroon

Viesti Kirjoittaja DRZ400 »

Aika vanhoja on aikaisemmat keskustelut. Onko ehdottaa tehokkaita, jotka ei tekisi tangosta paksua ja tupin pään saisi leikata auki? Sähkön kulutus ei ihan helpolla tule olemaan ongelma.

Tangon sisään ei oikein saa, kun pitää samalla patentoida nuo kahvasuojat tukevammin kiinni. Jos elementeillä tekee niin kytkimen puolelle saisi tehoa laittamalla pohjalle liimakutistesukan ja kaasun puoleiset tupit molemmille puolille?

Onko kaasun puolella liikkuvan johdon kulumisen estoon parempia tapoja kuin liimat ja nippusiteet?
Avatar
kalle j
Viestit: 869
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 10:59 am
Pyörä: R100GS
Paikkakunta: Muurame

Re: Kahvalämmittimet enduroon

Viesti Kirjoittaja kalle j »

Lisää urkua monitoriin...
Avatar
Hsippe
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Kahvalämmittimet enduroon

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Toi Coolriden ratkaisu on kyllä hieno mutta kovin tyyris.

Edukkain vaihtoehto lienee ns folio elementit kahvakumin alle ja alkuperäiset tai muut tupet päälle. Silloinkin varsinkin kytkin puolesta tulee vähän paksumpi kun sinne pitää laittaa jesaria tms alle ettei ohjaustangon karhennus riko foliota. No samalla se fylli tietenkin parantaa eristystäkin ja paksuuden lisäys jää kuitenkin melko pienenksi.
Jos on ns lukkotupet tai muuten ei halua paksumpia tuppeja niin voihan ne foliot laittaa myös sinne ohjaustangon sisään. Ne vaan täytyy työntää sen verran pitkälle että mahdolliset käsisuojat saa kiinni. Sähköjohdoille voi porata pienet reiä sopivaan paikkaan.
Ja eri tahtiin lämpenemiseen voi vaikka hipostella eri tehoiset foliot, niitä muistaakseni saa sekä 15W että 20W tehoisina.

https://www.duell.fi/fi/kadensijanlammi ... puoli.html
https://www.duell.fi/fi/kadensijanlammi ... n-15w.html
DRZ400
Viestit: 44
Liittynyt: Su Syys 11, 2022 8:31 pm
Pyörä: DRZ400

Re: Kahvalämmittimet enduroon

Viesti Kirjoittaja DRZ400 »

Enemmän harmittaa aina turha ropelointi kuin maksaa kerralla hieman enemmän huolettomasta toteutuksesta. Valmiista tupeista ei ole kokemusta, mutta keskustelujen perusteella ne on liian paksuja enduroon. Ja saman tien vain tehokkaimmat mitä löytyy, tehoa voi helposti rajoittaa PWM-säätimellä tai tässä kohteessa, vaikka työ-taukoreleellä. Rinnan/sarjaan ei mielestäni ole tässä kohteessa riittävä sillä silloin tehot jakautuvat 25% ja 100% pykälille.

Voisihan tuon kahvasuojan kiinnityksen tehdä varmaan aika lyhyeksi tangon päästä ja muutenkin alumiinilla on hyvä lämmönjohtavuus, eli leviää sieltä vähän pidemmältäkin ainakin puolet tehosta oikeaan suuntaan. Jos vastus on tangon sisällä, niin silloin kaasukahvan muoviholkki taas toimii eristeenä.

Kuinka tuo kaasukahvan johdotus olisi paras tehdä? Nippusiteellä ja possumassalla kiinni kumitupin laippaan? Ihan liukurenkaistolisia kaasukahvoja taida tämmöiseen hommaan olla kukaan kehittänyt.

Onko näissä mitään järkeä? https://www.storm-motor.fi/merkkikohtai ... rAQAvD_BwE
Avatar
PAH
Viestit: 928
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 5:46 pm
Pyörä: 890 R
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kahvalämmittimet enduroon

Viesti Kirjoittaja PAH »

DRZ400 kirjoitti: Ma Loka 16, 2023 5:35 pm Onko näissä mitään järkeä? https://www.storm-motor.fi/merkkikohtai ... rAQAvD_BwE
Kannattaa käydä vaikka Motonetissä kokeilemassa onko tuontapaiset liian paksut omaan käteen.
Itse olen käyttänyt ns. foliolämmittimiä ja on kestäneet ihan hyvin ilman mitään suojakonsteja. 701:ssä yli 30 tkm ja 690:ssä 17 tkm.
Olen liimannut ne suoraan tangon pintaan ja päälle suihkuttanut reilusti hiuslakkaa ja sitten nopeasti tuppi paikalleen. Lakka liimaa tupit tiukasti.
Kaasupuolen kaapelin kiinnitykseen sen verran löysää että ei kiristy kaasua kääntäessä.
Heikki
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Kahvalämmittimet enduroon

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Erilliset kalvot on sikäli hyviä että silloin voi käyttää millaisia kahvakumeja tahtoo. Mun vehkeissä kumit on ollu niin tiukkoja ettei liimaa ole tarvittu. Paineilma on sitten paras apuväline sekä irrotuksessa että kiinnityksessä. Kaasukahvan puolella eristettä ei juuri kaivata, muoviholkki riittää, kytkinpuolelle olen laittanut paremman puutteessa 3 kerrosta maalarinteippiä, eipä se kahva siitä paljon paksuunnu.

Komponenttikaupoista saa tiheäsäikeistä silikonijohtoa, siitä kun jättää sen verran löysän lenkin ettei se kiristy kummassakaan kapulan ääriasennossa niin kyllä kestää. Tai sitten kannibalisoi Fluken mittajohdot.

Ja tosiaan kaasukahvalle riittäisi se 15W. Sarjaan kytkennän 1/4 teho on turhan pieni, puolikas parempi, joku pwm-mokkula väliin. Tietty sähköt siten että lämppärit kylmenee kun pyörän sammuttaa avaimesta.
Viimeksi muokannut Hanski T, Ti Loka 17, 2023 9:09 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
Å
Viestit: 1895
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: Kahvalämmittimet enduroon

Viesti Kirjoittaja Å »

Motonetistä DZ Harwaren elementtisarja, jossa elektroninen neliportainen tehonsäätö. Laitoin elementit pikavaihtokahvojen sisään eli sen muoviputken ja tupin väliin: lämpöelementti kiinnin siihen muoviholkkiin sen omalla liimalla ja tuppi elementin päällä kiinni hiuslakalla. Teho riittää vähintäänkin hyvin, kun lämpö ei karkaa tankoon. Ja voi helposti ottaa kesäksi pois koko setin vaihtamalla kahvat. Hienosti on toiminut jo useamman vuoden.
https://www.motonet.fi/tuote/dz-hardwar ... t=40-02786

Sent from my SM-S911B using Tapatalk

Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Viuh
Viestit: 1680
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Re: Kahvalämmittimet enduroon

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Vastaa Viestiin